PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : سن سياره زمين محاسبه شد



saeeddz
16-07-2010, 16:12
مطالعات زمين شناسي به تازگي سن جديد و دقيق تري را براي سياره زمين تخمين زده است که به گفته دانشمندان مطالعات جديد نشان مي دهد زمين 70 ميليون سال جوانتر از سياره 4 ميليارد و 537 ميليون ساله اي است که از قبل شناخته مي شد.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
براي تاييد سن زمين محققان عناصر موجود در جبه زمين را با عناصر موجود در شهاب سنگ هايي که سني برابر سن منظومه خورشيدي داشتند مقايسه کردند. گزارش نتيجه اين مطالعات روز 9 جولاي در نشريه «نيچر ژئوساينس» منتشر شده است.
نتايج مطالعات نشان مي دادند که سياره زمين براي شکل گيري لايه هاي مختلف مدت زمان بيشتري از آنچه در گذشته تصور مي شد، صرف کرده است. دانشمندان اين مقياس زماني را با مطالعه بر روي مدت زماني که زمين براي رشد و به هم پيوستن صرف کرده، مدت زماني که جنين هاي سياره اي براي شکل دادن سياره زمين با يکديگر برخورد مي کرده اند، مورد بررسي قرار دادند.
«جان راد» از دانشگاه کمبريج که انجام اين مطالعات را به عهده داشته است مي گويد: اين برخوردها باعث شدند بخش‌هايي از سياره ذوب شده و مواد فلزي اين فرصت را داشته باشند تا براي شکل دادن به هسته زمين از ديگر مواد تفکيک شوند. از اين رو طي اين فرايند سياره به مجموعه اي تفکيک شده از هسته مذاب و لايه هاي خارجي تر و جبه تبديل شد. هرچه اين فرايند طولاني تر بوده باشد زمان متولد شدن زمين در ابعاد و شکل ژئولوژيکي کنوني اش نيز به تاخير افتاده است.
محققان براي روشن کردن اين موضوع دو عنصر شيميايي درون جبه زمين به نام هاي «هفنيوم 182» و «تنگستن 182» را مورد مطالعه قرار دادند. طي دوره اي چند ميليون ساله هفنيوم تجزيه شده و به تنگستن تبديل مي شود و تنگستن نيز عنصري فلز دوست است از اين رو زماني که هسته زمين در حال شکل گيري بوده، تنگستن در اين فرايند شکل گيري سهيم بوده است. اين عنصر در فلزات موجود در زمين نشانه هايي از خود به جا گذاشته که نشان دهنده مدت زمان دوره تفکيک شدن لايه هاي سياره است.
پس از مقايسه ميزان «تنگستن 182» در جبه با ميزان عنصر مشابهي که در شهاب سنگ هايي با سني برابر سن منظومه خورشيدي وجود دارند ، دانشمندان توانستند طول دوره مجزا شدن کامل زمين به لايه هاي هسته و جبه را تعيين کنند. با شبيه سازي تمامي شيوه هاي ممکني که فرايند تفکيک پذيري لايه هاي زمين مي توانسته طي آنها شکل گرفته باشد ، محققان دريافتند دوره تکميل شدن لايه هاي زمين در حدود 100 ميليون سال به طول انجاميده است در حالي که مطالعات پيشين طول اين دوره را 30 ميليون سال تخمين زده بود.
به اين شکل سن جديد سياره زمين 4.467 ميليارد سال خواهد بود که به نسبت سن قديمي تر آن که در حدود 4.537 ميليارد سال تخمين زده شده بود بسيار جوانتر به نظر مي آيد.

saeed.pattern
16-07-2010, 16:24
سلام. عالی بود.

alirezaghanbari
12-09-2010, 00:03
ارزش خوندن رو داشت...