PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : شرايط حيات روي مريخ وجود دارد



saeeddz
06-07-2010, 01:50
تحقيقات نشان مي‌دهد كه شرايط وجود حيات روي مريخ وجود دارد.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
آژانس فضايي اروپا (اسا) اعلام كرد: با توجه به ميزان آب پيدا شده در سطح مريخ، شرايط وجود حيات در مريخ فراهم است.
مدارگرد مريخ آژانس فضايي اروپا «مارس اكسپرس» و مدارگرد آژانس فضايي آمريكا به تازگي هيدرات سيليكات معدني را در شمال اين سياره سرخ پيدا كرده‌اند كه نشان مي‌دهد زماني روي مريخ ميزان زيادي آب وجود داشته است.
«جين پير بيبرينگ» از دانشگاه فرانسه گفت: تحقيقات روي مريخ نشان داده كه روي اين سياره آب وجود دارد اما به شكل اقيانوس وجود ندارد و همچنين ما مي‌دانيم كه در شمال و جنوب اين سياره سرخ هيدرات وجود دارد.
گزارشي از تحقيقات ستاره‌شناسان آمريكايي در روز 13 ژوئن در مجله معتبر «نيچر ژئو ساينس» به چاپ رسيده كه نشان مي‌دهد اقيانوسي بزرگ در حدود 3 و نيم ميليارد سال قبل سطح مريخ را پوشانده بوده است.
بيبرينگ افزود: هم اكنون مريخ اتمسفر 3 و نيم ميليارد سال قبل را از دست داده و ديگر در سطح اين سياره آب مايع ديده نمي‌شود.تحقيقات ما وجود هيدارت سيليكات معدني روي مريخ را ثابت كرده است و اين نشان مي‌دهد كه شرايط براي وجود حيات روي مريخ موجود است.

---------- Post added at 02:49 AM ---------- Previous post was at 02:48 AM ----------

دوربين عکاسي پيشرفته مدارگرد مريخ از گودال هاي سياره سرخ تصاويري به رنگ آبي تهيه کرده است که ردپايي از حضور آب در اين گودال ها را نشان مي دهند.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
به گزارش Universe Today ، پس از مرگ کاوشگر مريخ نشين فونيکس که در ماه مه رسما پايان عملکرد آن اعلام شد ناسا بر روي کاوشگرهاي ديگري که به مدار سياره سرخ ارسال کرده است تمرکز کرد. يکي از اين کاوشگرها Mars Reconnaissance Orbiter نام دارد که با دوربين ويژه اي به نام HiRISE به تازگي سه تصوير جديد را به زمين فرستاده است که ناسا در گزارشي با عنوان "آبي مثل مريخ" اين تصاوير را در سايت خود قرار داده است.
HiRISE از يک گودال در نيمکره شمالي مريخ عکسبرداري کرده است. همانند بسياري ديگر از گودالهاي اين منطقه، ديوارهاي اين گودال نيز از کانالهاي عميقي ايجاد شده اند که منشاء اين کانالها امروزه مورد بحث جامعه علمي است. به طوري که اعتقاد بر اين است که کانالها مي توانند از جريان آب و يا همچنين از حرکت دي اکسيد کربن مايع و يا جريان عناصر دانه اي تشکيل شده باشند.
نکته ديگري که توجه دانشمندان را در اين تصاوير به خود جلب کرده اين است که در اطراف اين گودال ها عناصري وجود دارند که نشان مي دهند زمين اين منطقه غني از يخ است. اين ردپاها پيشنهاد مي کنند که آب در تشکيل اين کانالها نقش داشته است.
به اعتقاد اين سياره شناسان، همچنين حضور نوارهاي موازي کانال ها نيز نشانه اي دال بر حضور يخ در اين منطقه است.
تمام اين شاخص ها مي توانند تداعي کننده اين مطلب باشند که اين حفره ها در گذشته و در شرايط مختلف آب و هوايي ميزبان يخ بوده اند.
اين ماده غني از يخ بعدها ذوب شده و مريخ را به سياره اي که امروزه شناخته مي شود تبديل کرده است.

---------- Post added at 02:50 AM ---------- Previous post was at 02:49 AM ----------

دكتر جك هالت از دانشگاه تگزاس در گفتگو با Science Daily
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
مريخ همواره براي دانشمندان جذابيت‌هاي خاصي داشته است. تلاش‌هاي ناسا و ساير آژانس‌هاي فضايي در دهه‌هاي گذشته درخصوص طراحي و ارسال انبوهي از كاوشگرها به سوي اين سياره خود نشان بارزي از اين جذابيت است. بتازگي بحث داغي ميان دانشمندان اين عرصه باز شده مبني بر اين‌كه تغييرات جوي در گذشته و حال حاضر مريخ بر چه منوالي است. دانشمندان براي اين منظور و افزايش درك خود از اوضاع آب و هوايي سياره سرخ به بازسازي دو مورد از عوارض فيزيكي نادر در سطح اين سياره دست زده‌اند و به نتايج جالب توجهي نيز رسيده‌اند. دكتر جك هالت از دانشگاه تگزاس كه همكاري نزديكي با ناسا دارد در گفتگو با Science Daily به تشريح جنبه‌هاي مختلف اين پروژه تحقيقاتي پرداخته است.


دو موردي كه دست به بازسازي آن در زمين زده‌ايد، مربوط به پهناي يخ زده شمال مريخ است، چرا اين قسمت تا اين حد مورد توجه دانشمندان بوده است؟
قسمت شمالي مريخ كه بخش كاملا يخ‌زده‌اي به شمار مي‌آيد، انبوهي از سرنخ‌ها را درخصوص گذشته و حال مريخ دارد. بخصوص زماني كه سخن از پيدا شدن ردپاي آب در اين سياره به ميان مي‌آيد، تمامي تمركز دانشمندان به سمت شمال يخ‌زده اين سياره معطوف مي‌شود. بيش از 4 دهه است كه پرسش‌هاي زيادي درخصوص اين منطقه از مريخ و فاكتورهاي موثر در شكل گيري و تغييرات جوي مريخ مطرح بوده است اما تمامي تلاش‌هايي كه در قالب ارسال كاوشگرها به سوي اين سياره صورت گرفته، تنها به بخش بسيار كوچكي از آنها پاسخ داده است.
مهم‌ترين ابزاري كه در اين پروژه در اختيار داشته‌ايد چه چيزي بوده است؟
مدارگرد شناسايي‌كننده مريخ از جمله كاوشگرهايي است كه مي‌توان تكيه زيادي به اطلاعات ارسالي از آن كرد. اين مدارگرد مدت‌هاست اطلاعات راداري درخصوص قطب شمال مريخ را به زمين ارسال مي‌كند. ما هم براي ارائه نتايج قطعي و كاربردي از آنها جهت فاش كردن بسياري از معماهاي موجود درخصوص عوارض فيزيكي پهناي شمال يخ‌زده مريخ استفاده كرده‌ايم.
شما به صفحات يخي موجود در مريخ اشاره كرديد. آيا مي‌توان ميان آنها و آن دسته از صفحات يخي كه در زمين ديده مي‌شود، شباهت‌هايي قائل شد؟
روي زمين صفحات بزرگ يخي عموما به وسيله جريان‌هاي يخي شكل مي‌گيرند. اين فرآيند طبيعي است و از دوران‌هاي بسيار دور در زمين وجود داشته است اما در مريخ اوضاع به گونه ديگري است. تحقيقات نشان مي‌دهند در مريخ نيروهاي ديگري نيز در شكل گيري اين صفحات موثر هستند. هم اكنون مشخص شده كه در پهناي شمالي و يخ زده مريخ لايه‌هاي يخي متشكل از يخ و ذرات گرد و غبار به قطر حدود 3 كيلومتر وجود دارد. اين منطقه وسعت قابل توجهي دارد و مي‌توان آن را كمي بزرگ‌تر از تگزاس عنوان كرد. ما از اطلاعات راداري كه مدارگرد شناسايي‌كننده مريخ به زمين ارسال مي‌كند براي تجزيه و تحليل كردن لايه‌هاي مختلف اين قسمت از مريخ استفاده مي‌كنيم. اين كار دقيقا مشابه لايه لايه كردن پياز است. در اين فرآيند به هرگونه سرنخي درخصوص چگونه تشكيل شدن اين لايه‌ها در گذر زمان توجه مي‌كنيم.
آيا در پروژه اخير توجه خاصي بر نقطه مشخصي از شمال يخ‌زده مريخ هم داشته‌ايد؟
بله. انتخاب شكاف يخ‌زده‌اي موسوم به Chasma Boreale از مدت‌ها پيش در ذهن ما بوده است. اين شكاف كه آن را مي‌توان با شكاف عظيم Grand Canyon در آمريكا مقايسه كرد همواره براي دانشمنداني كه مريخ و اوضاع جوي آن را زيرنظر داشته‌اند به عنوان يك منبع اطلاعاتي مطمئن مطرح بوده است. البته در مقايسه با شكاف عظيم Grand Canyon، اين شكاف عميق‌تر و پهن‌تر است. درخصوص شكل‌گيري اين عوارض فيزيكي بحث‌هاي مختلفي مطرح بوده است.
برخي دانشمندان معتقدند اين شكاف عظيم در نتيجه فعاليت‌هاي آتشفشاني روي داده كه نتيجه نهايي آن چيزي نبوده است جز راه افتادن سيلاب‌هاي عظيم در قسمت شمالي مريخ در دوران‌هاي بسيار قبل. البته برخي دانشمندان نيز معتقدند وزش بادهاي بسيار قوي قطبي كه به آنها katabatics گفته مي‌شود، موجب شده تا شكاف عظيم مورد نظر در انبوهي از يخ‌هاي شمال مريخ ايجاد شود. با‌‌اين‌حال هر فاكتوري كه ريشه اصلي شكل‌گيري اين عوارض فيزيكي باشد، يك نكته كاملا روشن است و آن اين است كه مي‌توان به انبوهي از پرسش‌هاي موجود درخصوص شكل‌گيري آب و هواي مريخ و تغييرات جوي آن در گذر زمان در همين شكاف عظيم پاسخ داد. البته اين عوارض يكي از دو عوارض فيزيكي مهمي بوده است كه در مريخ به آن توجه كرده‌ايم.
درباره مورد دوم هم توضيح دهيد.
عوارض فيزيكي دومي كه در اين پروژه مورد بررسي قرار گرفته‌اند، عوارضي موسوم به سنگاب يا همان آبشخورهايي هستند كه به صورت مارپيچ و از دل توده‌هاي يخ زده شمال مريخ سر درآورده‌اند. نگاهي به تصاويري كه به وسيله برخي كاوشگرهاي مريخ از اين نوع عوارض گرفته شده، نشان مي‌دهد كه همچون فرفره‌هاي عظيمي از شمال يخ‌زده مريخ خارج شده‌اند.
كشف اين عوارض نكته تازه‌اي در بر‌دارد؟
خير. نخستين بار در سال 1972 اين عوارض زيبا و بحث برانگيز كشف شدند و از همان زمان تاكنون نظريه‌هاي گوناگوني درخصوص چگونگي تشكيل آنها مطرح شده است. بر اساس يكي از مهم‌ترين اين نظريه‌ها همزمان با چرخش مريخ به دور خود، توده‌هاي يخي كه به قطب‌ها نزديك‌تر هستند در مقايسه با توده‌هاي يخي دورتر با سرعت كمتري حركت مي‌كنند. در نتيجه اين فرآيند توده‌هاي يخي شكل مي‌گيرند كه جريان بسيار كمي در آنها ديده مي‌شود و به همين دليل ترك‌خوردگي‌هايي در بدنه آنها روي مي‌دهد. البته برخي ديگر از اين نظريه‌ها گرماي خورشيد را هدف قرار داده‌اند كه بر اين اساس چون گرماي خورشيد به برخي نواحي مريخ بيشتر از نقاط ديگر آن مي‌رسد، چنين فرآيندي روي داده است.
مهم‌ترين نتيجه‌اي كه از اين تحقيقات گرفته‌ايد، چه بوده است؟
تحقيقات نشان مي‌دهند منطقه يخ‌زده شمال مريخ همچون يك كيك چند لايه است. در اين لايه‌ها انبوهي از ذرات گردوغبار به دام افتاده‌اند كه بررسي هر بخش از آنها به پرسش‌هاي زيادي درباره گذشته مريخ جواب مي‌دهند. يكي از نكات جالب توجهي كه دراين باره مي‌توان به آن اشاره كرد تغيير ضخامت لايه‌هاي مختلف توده‌هاي يخي شمال مريخ و همچنين ناپديد شدن برخي از آنها در نقاط مشخصي از شمال يخ‌زده سياره سرخ است. ما به اين سرنخ‌ها به عنوان معدني از طلا نگاه مي‌كنيم.

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]دكتر جك هالت در يك نگاه
اين محقق در انستيتو ژئوفيزيك دانشگاه تگزاس فعاليت دارد و عمده تمركز تحقيقاتي خود را براي مطالعه يخ در مريخ و هر آنچه كه به آن مربوط مي‌شود گذاشته است. وي در سال‌هاي گذشته توده‌هاي يخي زمين و مريخ را با استفاده از ابزارهاي گوناگون مورد بررسي قرار داده تا سرنخ‌هاي تازه‌اي درخصوص چگونگي تشكيل شدن توده‌هاي يخي مريخ و ارتباط آن با تغييرات جوي اين سياره در گذر زمان به دست آورد. كار اصلي وي در اين زمينه از سال 1998 آغاز شده است. وي از آن زمان تاكنون كه بيش از يك دهه مي‌گذرد 5 سري آزمايش‌هاي ميداني در نقاط مختلف يخ‌زده زمين انجام داده است.
آخرين سري از آزمايش‌هاي وي در سال 2008 آغاز شده و همچنان نيز ادامه دارد. اين محقق از سال 2007 نيز همكاري خود را با پروژه مدارگرد شناسايي‌كننده مريخ آغاز كرده تا از اطلاعات آن براي تكميل تلاش‌هايش استفاده كند.