PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : تندر در بن بست وزارت صنايع



wichidika
05-07-2010, 12:55
الاخره ال-90 را كدام بنگاه خودروسازي پيج‌ومهره مي‌كند؛ تندر در بن بست وزارت صنايع


وزير صنايع با اخذ موضع سكوت در مورد ال-90، سعي دارد تا با وقت كشي تصميم قطعي را در اين باره بگيرد چرا كه قرار بود در اولين روزهاي تير ماه وزير صنايع خبر تجميع توليد را اعلام كند كه متاسفانه تاكنون اين اتفاق رخ نداده است.

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] ایلنا: اگر نام كلاف سر در گم را به جاي تندر90 به كار ببريم، سخن به گزافه نگفته‌ايم چرا كه تمام تصميمات مرتبط با تندر90 در زمان مقرر انجام نشده و همواره اين تصميمات با مخالفت‌ها و لجبازي‌هاي دست‌اندركاران آن مواجه است به گونه‌اي كه بعد از سر و صداي زياد توليد اين خودرو در دو خودروسازي ايران خودرو و پارس خودرو زير مجموعه سايپا و كم كاري‌ها و ديركردهاي توليد هنگامي كه قرار شد توليد اين خودرو در يك خودروسازي و آن هم پارس خودرو تجميع شود باز هم قائله ديگري به راه افتاد.
به گونه‌اي كه با تائيد رييس كارگروه خودروي سازمان گسترش و نوسازي صنايع به عنوان متولي اصلي توليد و تصميم‌گير خودرويي كشور و حتي اعلام رسمي تجميع در پارس خودرو، باز هم اين توليدگران هستند كه دستور مافوق‌هاي خود را بي اهميت جلوه داده و با انتشار اخبار مختلف مبني بر توليد سه هزار دستگاهي در ايران خودرو و همچنين اعلام استانداردهاي در حد مرسدس بنز و همچنين تجهيز خودروهاي سفارش تندر در آپكو ايران خودرو رسما مشخص شد ايران خودرويي‌ها قصد ندارند از خير تندر بگذرند و مي‌خواهند با تمام توان پاي توليد اين خودرو بمانند.
نكته ديگر قابل تامل اين است كه وزير صنايع و معادن نيز با اخذ موضع سكوت در مورد اين خودرو، سعي دارد تا با وقت كشي تصميم قطعي را در اين باره بگيرد چرا كه قرار بود در اولين روزهاي تير ماه وزير صنايع و معادن خبر تجميع توليد را رسما اعلام كند كه متاسفانه تاكنون كه نيمي از تيرماه سپري شده است وزير حتي در اين باره اظهار نظر كوتاهي نيز نكرده است.
البته محمدرضا روشنی مقدم رییس کارگروه خودرو سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، در تاريخ 26/3/89 در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا با تائيد خبر طرح تمركز توليد تندر 90 در یکی از شرکت‌های خودروساز از ابلاغ اين دستورالعمل تا پايان تير ماه خبر داد.
وي در آن زمان نامي از خودروساز در نظر گرفته شده برای تمرکز تولید تندر90 نبرد، اما گفت: تولید تندر90 در همان شرکتی که خبرنگاران نیز حدس می‌زنند، متمرکز خواهد شد. این گفته وی در شرایطی بود که نه تنها خبرنگاران، بلکه بیشتر کارشناسان و مردم مطلع نیز، پارس خودرو را گزینه مورد نظر وزارت صنایع برای تمرکز تولید تندر90 می دانستند. چرا كه در تمام چند سالگي تندر 90 اين شركت از روال مناسب‌تري براي توليد اين خودرو برخوردار بود و حتي با ارائه فيس ليفت جديد تندر سعي كرده بود گام‌هاي بيشتري را در جهت توليد بهتر و رضايت مشتري بردارد اما اين فيس ليفت نيز تنها در گوشه‌ شركت پارس خودرو در حال خاك خوردن است و بنا به اظهار نظر تفرشي مديرعامل پارس خودرو به ايلنا، براي ارائه فيس ليفت جديد تندر زمان لازم است و با تائيد مقامات رنو اين فيس ليفت هم ارائه خواهد شد.
تاكنون عدم عمل به تعهدات تندر90، ضعف‌های کیفی، تولید دستی و بدهی‌های سنگین ایران خودرو به قطعه‌سازان داخلی و خارجی، این شرکت را در تقابل با پارس خودرو قرار می‌داد و البته عده‌اي نيز معتقدند كه قرارگيري تندر در رنج قيمتي ديگر توليدات ايران خودرو موجب شده تا اين شركت تمايل خاصي به توليد و تغيير فيس ليفت از خود نشان ندهد تا همچنان بازار ساير محصولاتش حفظ شود و در مقابل پارس خودرو كه تنها مونتاژكننده ساير خودروهاست كه در رنج بالاي 20ميليون قرار مي‌گيرند، موجب شد تا توليد تندر در اين خودروساز بيشتر مورد توجه قرار گيرد.
به اين جهت از سال گذشته نیز که بحث تجمیع و تمرکز تولید تندر90در وزارت صنایع و معادن و کارگروه خودرو ایدرو به طور جدی در حال بررسی بود، هر کدام از خودرو سازان سعی می کردند خود را دارای کیفیت بالاتری در تولید تندر90 نشان دهند تا در تصمیم گیری کارگروه خودرو ایدرو، نقش پر رنگ‌تری ایفا کنند.
البته عصر روزی که رئیس کارگروه خودرو سازمان گسترش از نهایی شدن تمرکز تولید تندر90 شرکت پارس‌خودرو و گروه خودروسازی سایپا خبر داد، ستاد خبری ایران‌خودرو در خبری عجیب نه تنها تمرکز تولید تندر را منتفی اعلام کرد بلکه با شایعه خواندن آن، از غیرکارشناسی و غیرقانونی بودن ابلاغیه سازمان گسترش و این تصمیم سخن گفت.
ايران خودرو در این خبر، ضمن تكذيب شايعات تمركز توليد تندر اظهار داشت: "بر اساس برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته توليد اين خودرو در هر دو شركت ادامه خواهد داشت. مباحث مطروحه در خصوص تمركز توليد اين خودرو توليد اين خودرو غيركارشناسي است، زيرا فاقد توجيه فني و اقتصادي بوده و از منظر قانوني نيز ايرادات متعددي دارد. از سوي ديگر در آستانه واگذاري سهام ايران خودرو و سايپا، طرح اين مباحث سبب گمراه شدن خريداران بالقوه اين دو شركت خواهد شد."
شرکت ایران خودرو مخالفت آشکار خود را با تصمیم سازمان گسترش و نوسازی وزارت صنایع ایران در جایی آشکارتر کرد که حتی به شرکت‌های زیرمجموعه خود نیز دستور داد تا با درج اخباری چون: " برنامه‌هاي جديد آپکو براي تامين تجهيزات تندر90 سفارشي شركت خودروهاي سفارشي ايران خودرو(آپکو) به منظور پاسخ گويي به سلايق مشتريان در سال جاري سه هزار دستگاه تندر90 مجهز به كيت اسپرت را به بازار عرضه مي‌كند" کم اهمیتی ابلاغیه این سازمان را بیش از پیش نمایان کند.
البته اين مخالفت ايران خودرو به اين جا ختم نشد و با وجود اين كه در هفته‌هاي گذشته جلسات تمركز توليد و جمع‌آوري خط توليد تندر در ايران خودرو برگزار شد كه نشان دهنده پذيرفتن اين تصميم از سوي مسولان بود اما محمدرضا معتمد معاون تندر90 ایران خودرو در اخرين اظهارنظر خود گفت: تفاهم نامه تمرکز تولید تندر90 دارای مشکل حقوقی است و "ایران خودرو وقعی به این تفاهم نامه ننهاده است".
وي ادامه داد: چون تفاهم نامه تمرکز پروژه X90 را همه اعضای هیات مدیره ایران خودرو و سایپا به امضا نرسانده‌اند و برای انتقال پروژه از ایران خودرو، امضای همه اعضای هیات مدیره‌های ایران خودرو و سایپا نیاز است این تفاهم نامه وجاهت قانونی ندارد!
ایران خودرویی‌ها معتقدند كه چون سيد مجيد هدایت، مدیر عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع رئیس هر دو هیئت مدیره ایران خودرو و سایپا به حساب می‌آید، طبق بند 129 قانون تجارت، امضای وی را برای انتقال اموال معتبر ندانسته و معتقدند این سازمان نمی‌تواند تفاهم نامه را به امضای همه اعضای هیئت مدیره این دو خودروساز برساند. بنابراين امضای مجید هدایت، مدیر عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران را معتبر ندانسته و تفاهم‌نامه مورد نظر را از اعتبار قانونی ساقط دانستند.
گزارش: نرگس رسولي
پايان پيام