ورود

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : تفاوت بین آهنگساز و تنظیم کننده



zara
01-07-2010, 20:30
سلام دوستان...
چند وقتیه این سوال تو ذهنمنه که کار یه تنظیم کننده و یه آهنگساز چه فرقی دارن؟ در واقع هر کدوم دقیقاً چه کاری رو انجام میدن؟
مثلاً آهنگساز فقط ملودی رو می سازه و تنظیم کننده سازها رو انتخاب می کنه؟ خب پس اینکه خواننده چه جایی رو دو بار بخونه ، کجا رو بکشه ، یا اصلاً به طور کلی لحنش به کی مربوط میشه؟ ترانه سرا؟
اینو می دونم که استفاده از افکت ها با تنظیم کننده است ، اما اینکه گاهی زیبایی یه آهنگ رو کاملاً به تنظیم کننده ی اون ربط میدن ، آیا اجحاف در حق آهنگساز نیست؟

البته می دونم تو بازار داخلی یه کم نقش آهنگساز کمرنگ شده و اکثراً آهنگ ها فقط تنظیم میشن! (از تیتراژ آهنگا میگم اینو)
اما اگه کسی فرق دقیق این دو تا رو بگه ممنون میشم :11:

Hamid Hamid
01-07-2010, 20:42
مثلاً آهنگساز فقط ملودی رو می سازه و تنظیم کننده سازها رو انتخاب می کنه؟ خب پس اینکه خواننده چه جایی رو دو بار بخونه ، کجا رو بکشه ، یا اصلاً به طور کلی لحنش به کی مربوط میشه؟ ترانه سرا؟

راجب اين قسمت همينو خوب ميدونم كه اصولآ به وقت ضبط صداي خواننده و خوندنش (وكالها) آهنگساز هم بايد اونجا باشه و نظرش رو بده.
و اينكه اصل شكل گيري 1 ترانه و آهنگ به اين 3 نفر مربوط ميشه: خواننده.ترانه سرا و آهنگساز و ترانه سرا.
مثلآ براي چند آهنگ از ابي: ابي.ايرج جنتي عطايي و بابك بيات.

nafe-bandar
01-07-2010, 22:10
وقتي تكستر شعر رو ميگه بهش ميگه چطور بخونه كجا رو بكشه و ... و البته با توجه به بيت تغيير مي كنه
اما خودش هم آهنگساز باشه هم شعرو گفته باشه قضيه جداس...
تنظيم كننده فقط كارش ميكس و مستره و اصلا هيچ تداخلي در شعر و نوعش نداره يعني ممكنه نظر بده اما سليقه ي اصلي و عمل با خوانندست.
حالا بعضي وقتا اول آهنگساز بيتو ميزنه بعدش روش شعر ميگن و بعضي اوقات هم برعكسش!(كه فكر كنم بيشتر دومي باشه!)
اميدوارم تفهيم شده باشه ... :31:
موفق باشيد ...

.:Z7:.
02-07-2010, 00:04
خوب از اسمشون معلومه ......

ببیند آهنگساز کسیه که آهنگ را می سازه یعنی نوت ها رو می نویسه .... تنظیم کننده کسیه که این نتها رو اجرا و بعدش با صدای خواننده تنظیم میکنه ....

آهنگساز = نویسنده تنظیم کننده = کارگردان

RatAtouille
02-07-2010, 09:41
خوب از اسمشون معلومه ......

ببیند آهنگساز کسیه که آهنگ را می سازه یعنی نت ها رو می نویسه .... تنظیم کننده کسیه که این نتها رو اجرا و بعدش با صدای خواننده تنظیم میکنه ....

آهنگساز = نویسنده تنظیم کننده = کارگردان

درسته
اما آهنگ سازي دو حالت داره كه وارد آن نميشم . ولي به طور كل آهنگ ساز هم آهنگ را ميسازه هم با احساس يا شعر منطبق ميكنه ولي تنظيم كننده از ساختار آهنگ چيزي نميدونه . ولي سعي در زيبا كردن آهنگ ميكنه مثل خطات و كسي كه دور كاغذ رو زيبا ميكنه .

Kurosh
05-07-2010, 11:05
فعلاْ که تو ایران تنظیم کننده شده همه کاره! 

دلیلش هم مشخصه! زوال ملودی! دیگه ملودی های بیش تر آهنگسازا ته کشیده! همه رو به تنظیم های متفاوت و شلوغ آوردن...
حتی قدیمی هاش هم دیگه با موج دارن حرکت می کنن!
چند روز پیش آهنگی از بیژن مرتضوی گوش می دادم که شعرش از استاد شهیار قنبری بود و فرید زولاند روش آهنگ ساخته بود!!! 
واقعاْ آهنگ اصلاْ در حد فرید زولاند و حتی گوشه ای از اسمش هم نبود! یه سری افکت بود که در کنار هم روی شعر نشسته بود!! 

Hamid Hamid
05-07-2010, 22:41
فعلاْ که تو ایران تنظیم کننده شده همه کاره!

دلیلش هم مشخصه! زوال ملودی! دیگه ملودی های بیش تر آهنگسازا ته کشیده! همه رو به تنظیم های متفاوت و شلوغ آوردن...
حتی قدیمی هاش هم دیگه با موج دارن حرکت می کنن!
چند روز پیش آهنگی از بیژن مرتضوی گوش می دادم که شعرش از استاد شهیار قنبری بود و فرید زولاند روش آهنگ ساخته بود!!!
واقعاْ آهنگ اصلاْ در حد فرید زولاند و حتی گوشه ای از اسمش هم نبود! یه سری افکت بود که در کنار هم روی شعر نشسته بود!!
بله اون آهنگ رو گوش دادم.اولش گفتم حتمآ همكاري اين 3 هنرمند بزرگ كاري استثنايي خواهد شد.اما واقعآ خيلي ضعيف بود و فقط افكت داشت.

tirdad_60
05-07-2010, 23:51
این قضیه بر میگرده به عدم تلاش هنرمندان داخلی یا خارجی
در مطالعه و تمرین و تحقیق و تغییر فضای موسیقی

آهنگسازها هم هر چی داشتند رو کردند
دیگه آسی ندارند که همه رو خیره کنه
آهنگسازهای جدید هم که بیشتر سرگرم تنظیم موسیقی الکترونیک هستند

به نظر من یکی از مهمترین عوامل افت موسیقی ورود موسیقی دیجیتال و عدم استفاده صحیح از اون
به علاوه کنار گذاشتن ساز در اجرای آهنگ ها میباشد

حکایت موسیقی امروز بیشتر مثله ماشین آر دی هست بدنه پژو موتور پیکان

:40:

Kurosh
06-07-2010, 00:12
این قضیه بر میگرده به عدم تلاش هنرمندان داخلی یا خارجی
در مطالعه و تمرین و تحقیق و تغییر فضای موسیقی

آهنگسازها هم هر چی داشتند رو کردند
دیگه آسی ندارند که همه رو خیره کنه
آهنگسازهای جدید هم که بیشتر سرگرم تنظیم موسیقی الکترونیک هستند

به نظر من یکی از مهمترین عوامل افت موسیقی ورود موسیقی دیجیتال و عدم استفاده صحیح از اون
به علاوه کنار گذاشتن ساز در اجرای آهنگ ها میباشد

حکایت موسیقی امروز بیشتر مثله ماشین آر دی هست بدنه پژو موتور پیکان

:40:
با این حال نمی تونیم از استثناها بگذریم...

مثلاً آهنگ هایی که فرمان فتحعلیان برای ترانه هاش می سازه رو گوش بدید ، حتی همین "با مردم بیگانه" که اخیراً اومد و همه گفتن فرمان رفته به سمت موسیقی الکترونیک...
ببینید چند سر و گردن از آهنگ های دیگه بالاتره! 
یا ملودی های خوبی که حمید حامی استفاده می کنه (فکر می کنم هم چنان با بامداد بیات باشه آهنگ ها...)
با اینکه حامی با رفتن استاد بیات به نوعی هویت موسیقیاییش رو از دست داد ، اما هنوز نمیشه منکر زیبایی (خیلی کمتر) نسبی آهنگاش شد...
مثال خیلی زیاده...
اون طرف آب ، هنوز ملودی هایی که شادمهر عقیلی رو بعضی آهنگ های خودش و دیگران می سازه بی نظیر و بی رقیبه...به طور مثال: ماندگار ، سبب (البته تنظیمش هم در کنار آهنگ نقش داشت) ، تقدیر (که به جرات یکی از زیباترین آهنگ های تاریخ موسیقی ایرانیه) ، عادت (تمش به خاطر سازهاش به موسیقی ترکیه میزد ، اما ملودیش خیلی خوب بود...) و ...


راستی از موضوع تاپیک منحرف نشیم...دوستانی که بیش تر با مراحل تولید آثار موسیقی آشنا هستند ، به نظرشون عمده ی آثاری که ساخته میشه ، روی شعر ملودی می ذارن یا برای یه ملودی شعر میگن؟

Hamid Hamid
06-07-2010, 13:16
این قضیه بر میگرده به عدم تلاش هنرمندان داخلی یا خارجی
در مطالعه و تمرین و تحقیق و تغییر فضای موسیقی

آهنگسازها هم هر چی داشتند رو کردند
دیگه آسی ندارند که همه رو خیره کنه
آهنگسازهای جدید هم که بیشتر سرگرم تنظیم موسیقی الکترونیک هستند

به نظر من یکی از مهمترین عوامل افت موسیقی ورود موسیقی دیجیتال و عدم استفاده صحیح از اون
به علاوه کنار گذاشتن ساز در اجرای آهنگ ها میباشد

حکایت موسیقی امروز بیشتر مثله ماشین آر دی هست بدنه پژو موتور پیکان

:40:
با صحبتتون موافق تيرداد جان.
به قول كاوه يغمايي كه ميگفت اين ديجيتالي شدن موزيك درسته كه كار رو ساده كرده اما 1 جورايي جلوي خلاقيت ها رو گرفته.به نظرم تنها فايدش ساده شدن كار موزيسين ها هست.
كاوه يغمايي از قول پدرش ميگفت كه براي ضبط موزيك چون اجراي اون زنده و لايو بود اگر تو گروه نوازنده ها كسي اشتباه ميكرد كل گروه ميريختن سرش:31:.چون بايد از اول ميزدن.
فقط خواستم فايده ي موسيقي ديجيتال رو از 1 نظر يگم.
هرچند همون آهنگ ها با اون روش ضبط سابق چه بسا در تاريخ موندگار شدن اما حالا...

Hamid Hamid
06-07-2010, 13:25
راستی از موضوع تاپیک منحرف نشیم...دوستانی که بیش تر با مراحل تولید آثار موسیقی آشنا هستند ، به نظرشون عمده ی آثاری که ساخته میشه ، روی شعر ملودی می ذارن یا برای یه ملودی شعر میگن؟
كوروش جان من تو مصاحبه هاي ابي و سياوش قميشي و حتي داوود بهبودي ازشون شنيدم كه ملودي رو ميدادن به شاعر(مثل ايرج جنتي عطايي) و اين شاعر روي ملودي شعر رو ميگفته.
1 مثال هم اون آهنگ داريوش:تو كه معناي عشقي به من معنا بده اي يار/براي زنده بودن دليل آخرينم باش...
راجب اين كار داوود بهبودي آهنگ رو به اردلان سرفراز تحويل ميده و داريوش و بهبودي و سرفراز به مدت 1 هفته براي تكميل اين كار روش 3 تايي كار كردن.و شد اين آهنگ.

tirdad_60
06-07-2010, 19:37
معمولا روال به این صورت هست که روی آهنگ شعر میگذارند
در موسیقی ایرانی هم در مورد تصنیف روال بدین صورت بوده معمولا

در واقع شاعر با شنیدن آهنگ و صحبت با خواننده و آهنگساز حس کار رو در خود پیدا میکنه
و شعر را میگه

mohammad.moein
06-07-2010, 21:27
ولی‌ دیگه اینجوری نیست! خواننده‌ها شعر هارو از شعر می‌‌خرند! گاهی‌ هم برعکس این اتفاق می‌‌افته

Hamid Hamid
07-07-2010, 07:05
ولی‌ دیگه اینجوری نیست! خواننده‌ها شعر هارو از شعر می‌‌خرند! گاهی‌ هم برعکس این اتفاق می‌‌افته
منظورتون از برعكس اينه:
1جور ديگه هم هست كه 1 كار ساخته ميشه.به اين صورت:
خواننده يك مر(تيكه كلام.مثل: آخ كه ديگه فرنگيس چجوري فراموشت كنم) رو به شاعر ميده و شاعر راجبش شعر ميگه و اون تيكه كلام(مر) رو هم در شعر جاي ميده و بعد از اين مرحله آهنگساز ملودي رو ميسازن.
مثال: فرنگيس
خواننده و آهنگساز:سياوش قميشي
ترانه سرا:سعيد دبيري
1وقتهايي هم هست كه خواننده يهو كل شعر رو ميپسنده.مثلآ سياوش قميشي 10تا از كاراش رو از شعرهاي يغما گلرويي خونده.
(البته با نظر خود گلروويي)