PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : کیست هیداتیت



kiarash3500
22-06-2010, 22:49
میشه اطلاعات کاملی از این بیماری خانمانسوز بهم بدین؟
اگه عضوی درگیر شد دیگه کارش تمومه؟

ehsan_update
23-06-2010, 00:50
کیست هیداتیک یا هیداتیت در اثر انگلی به اسم اکینوکوکوس گرانولوزوس که یک نوع کرمه ایجاد میشه. معمولا کسانی به این بیماری انگلی مبتلا میشن که در معرض مدفوع یا بافت های آلوده حیوانات اهلی مانند گوسفند و سگ قرار گرفته اند. در اغلب موارد اگه زود تشخیص داده بشه میشه با عمل ساده اون رو در آورد و از دستش خلاص شد! معمولا کسانی که تو دامداری ها یا کشتارگاها کار می کنند در معرض خطرند.
اینم چرخه زندگیش :
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

kiarash3500
23-06-2010, 02:23
بافت های آۀوده مثل کبد و کلیه درمون میشن؟
و علائمش چیه؟

ehsan_update
23-06-2010, 19:01
بافت های آۀوده مثل کبد و کلیه درمون میشن؟
و علائمش چیه؟

درمونش بستگی به مدت زمان آلودگی داره. هرچه زودتر تشخیص داده بشه آسیب بافتیش کمتره و زودتر ترمیم پیدا میکنه. اگه تو مراحل اولیه باشه با دارو هایی مثل آلبندازول درمان میشه. ولی اگه کیست تشکیل شده بزرگ شده باشه باید عمل انجام بگیره. اندازه کیست در اوایل بیماری فقط چند میلی متره ولی در مراحل پیشرفته بیماری میتونه به اندازه یه توپ فوتبال بزرگ شه!!!:19: که خیلی نادره. در کل نمیشه بهش گفت بلای خانمان سوز! :46: زیاد جای نگرانی نیست:46:
علایمش هم بستگی به این داره که کودوم بافت آلوده شده باشه. مثلا اگه ریه درگیر بشه علایمش تنگی نفس- دفع خلط تیره رنگ- بوی بد نفس و ... یا اگه مغز درگیر بشه علایمش سردرد و سرگیجه شدیده.

Old_Chater
24-06-2010, 07:50
راه پيشگيرش چيه؟

ehsan_update
24-06-2010, 11:07
راه پيشگيرش چيه؟
این بیماری هم مثل سایر بیماری های انگلی راه پیشگیری خاصی نداره. فقط باید بهداشت رو رعایت کرد و از مدفوع و لاشه حیوانات دور موند و وقتی مجبورید همچین جایی برید از ماسک استفاده کنید مخصوصا وقتی باد می وزه! :20:

morsadr
27-06-2010, 12:32
با تشکر از دوستمون ehsan_update که مطالب مفیدی را گذاشته اند
فقط چند نکته اصلاحی که بنده اضافه می کنم :
همانطور که دوستمون گفتند این انگل بنام اکینوکوکوس می باشد که میزبان نهایی آن سگ و سگ سانان می باشد . در حقیقت این انگل بصورت کرم بالغ در روده سگ زندگی می کند و هیچ علائمی هم در حیوان بیمار ندارد فقط این حیوان تخم انگل را بصورت متناوب از طریق مدفوع خود دفع می کند .
حیوانانت علف خوار مانند گوسفند می توانند میزبان واسط انگل بوده و تخم انگل پس از ورود به روده آن باز شده و از جدار روده عبور کرده و از طریق جریان خون در ارگانهای مختلف مثل کبد و ریه جایگزین شده و ایجاد کیست می کند که این کیست با توجه به اندازه و اثر فشاری روی ارگتنهای مجاور ایجاد علائم می کند . حال اگر این ارگانهای آلوده توسط سگ خورده شود سگ آلوده شده وانگل بصورت کرم بالغ در روده وی رشد کرده و سگ ناقل بیماری می شود .
انسان هم می تواند بصورت اتفاقی مانند گوسفند به عنوان میزبان واسط الوده شود .
پس تنها راه انتقال بیماری به انسان آلودگی از طریق خوراکی می باشد یعنی خوردن آب یا مواد غذایی آلوده به تخم انگل دفع شده از مدفوع سگ .پس استفاده از ماسک در پیشگیری این بیماری نقشی ندارد :41:
بهترین راه پیشگیری رعایت بهداشت و شستن دستها و سبزیجات و نخوردن آبهای آلوده می باشد .:40:
برای قطع شدن سیکل آلودگی انگل هم باید از تغذیه سگها از بافتهای گوسفندلن بیمار ممانعت بعمل آورد . :20: