PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : با انتظار فروش 290 میلیارد دلاری: بازار تراشه های رایانه ای داغ می شود



mahdishata
07-06-2010, 11:52
فروش تراشه های رایانه ای تا پایان سال 2010 به مرز 300 میلیارد دلار خواهد رسید.

موسسه گارتنر پیش بینی کرد بازار تراشه های رایانه ای در مقایسه با 2009 بیش از 27 درصد رشد خواهد داشت. بر این اساس فروش تراشه ها از 228 میلیارد دلار در سال 2009 به رقم 290 میلیارد دلار تا پایان 2010 می رسد. گارتنر برای فصل اول سال مالی جاری، رشد 19 درصدی را پیش بینی کرده بود که رقم واقعی فراتر از آن رفته است. 40 درصد از این رشد تنها برای فروش موبایل و پی سی است.

برایان لوئیس قائم مقام گارتنر در این باره می گوید فروش در بخش صنایع نیمه هادی ها که در زیر مجموعه تراشه ها محاشبه می شود بسته به بازار فروش ابزار و ادوات الکترونیکی در بازار است که در نیمه دوم سال میلادی جاری رشدش زیر متوسط پیش بینی ها خواهد بود. علی رغم این افت اندک رشد تراشه ها ادامه خواهد یافت. بازار رم و DRAM (حافظه موقت) با پرش 78 درصدی روبرو بوده که باید از افزایش قیمتها و رشد بازار به عنوان دلایل عمده یاد نمود.

سامسونگ الکترونیکس بزرگترین سازنده رم و فلش های حافظه در جهان بوده و با انحصاری کردن بازار زمینه را برای بالا بردن مصنوعی قیمت رم و حافظه ایجاد نموده است. اما اخیرا توشبیا با سرمایه گذاری زیادی به رقابت با سامسونگ پرداخته و می رود که رقابت به نفع مشتری و ارزانتر شدن رم بینجامد. کارشناسان کره ای از این رو سامسونگ را قربانی موفقیتهایش می دانند. توشیبا در بازار رم امریکا بهتر از سامسونگ بوده است و از این حیث سامسونگ 1.3 درصد افت داشته است. بر این اساس توشیبا رشد 18.4 درصدی را در مقایسه با رشد 14.2 درصدی سامسونگ داشته است. امسال سامسونگ 2.5 میلیارد دلار روی فلش و ابزار مرتبط سرمایه گذاری می کند. همچنین این شرکت 7.5 میلیارد دلار روی صنعت رم و حافظه موقت سرمایه گذاری می کند.

به گفته گارتنر شرکت Hynix Semiconductor کره و Elpida ژاپن رده های دوم و سوم را در بازار رم جهان به خود اختصاص داده اند. بر این اساس سامسونگ 32 درصد و Hynix حدود 21 درصد از بازار جهانی را در اختیار دارند. موسسه تحقیقاتی همچنین پیش بینی کرده بازار پردازشگرهای رایانه نیز 16 درصد رشد خواهد داشت که نسبت به 10 درصد مدت مشابه رقم خوبی خواهد بود.

کارشناسان به فروش ابزاری مانند آی.پد بعنوان شاخص جهش فروش در سال مالی نگاه نمی کنند. به عقیده این دسته از کارشناسان باید تا سال 2013 صبر کرد تا دید آیا آی.پد می تواند این بازار را تکان دهد یا نه؟ رشد کلی بازار تراشه ها تا سال 2014 بر اساس پیش بینی گارتنر ادامه خواهد داشت.این در حالی است که سال گذشته و بدنبال بحران مالی در غرب گارتنر و موسسات مشابه پیش بینی های نه چندان خوشایندی را از این بازار داشتند.

سال آینده میلادی نیز رقم فروش از 290 میلیارد دلار به 307 میلیارد خواهد رسید.

khabaronline.ir