PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : ستايش صلح سبز از نوكيا و سوني اريكسون



mahdishata
28-05-2010, 13:02
صلح سبز در گزارش دستورالعمل سبز خود مدعي شد نوكيا و سوني اريكسون از جمله سازندگان دستگاه‌هاي دوستدار محيط زيست در جهان هستند، در حالي كه محصولات نينتندو و توشيبا حداقل معيارهاي حافظ محيط زيست را داشته‌اند.

به گزارش سرويس ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين گروه مدافع محيط زيست در بررسي سه ماهه خود 18 شركت بزرگ را براي پيشرفت آن‌ها در كنار گذاشتن مواد شيميايي خطرناك، بازيافت زباله‌هاي الكترونيكي و بهبود مصرف بهينه انرژي براي كاهش گرماي جهاني، رتبه‌بندي كرد.

هدف اين گروه حذف دو ماده شيميايي خطرناك پلاستيك‌هاي پي وي سي و مواد ضدآتش‌سوزي در محصولات الكترونيكي است زيرا اين مواد در محيط زيست باقي مانده و مي‌توانند در بدن انسان جمع شوند.

به گفته يكي از محققان صلح سبز كه اين گزارش را در توكيو ارايه كرد، نينتندو در انتهاي اين فهرست قرار گرفت و اين غول بازي در ميان شركت‌هاي بزرگ اين صنعت، تنها شركتي بوده كه هرگز وارد مذاكره با صلح سبز نشده است.

توشيبا كه علاوه بر دستگاه‌هاي الكترونيكي نيروگاه‌هاي هسته‌يي نيز مي‌سازد، از مكان سوم در ماه دسامبر گذشته به رتبه چهاردهم در گزارش "دستورالعمل براي دستگاه‌هاي الكترونيكي سبزتر" قرار گرفت.

اين شركت به دليل شكستن قول خود درباره اينكه تمامي محصولاتش تا اول ماه آوريل امسال عاري از پي وي سي و مواد ضدآتش‌سوزي خواهند بود، امتياز منفي گرفت.

اما نوكيا در صدر فهرست صلح سبز و سوني اريكسون در مكان دوم قرار گرفت در حالي كه فيليپس از مكان چهارم در گزارش قبلي به سوم صعود كرده و به‌دنبال آن موتورولا و اپل قرار گرفتند.

پاناسونيك و سوني به‌طور مشترك در مكان ششم قرار گرفته و هيولت پاكارد، شارپ و دل به‌دنبال اين دو قرار گرفتند. شركت‌هاي كره‌يي ال جي الكترونيكس و سامسونگ نيز از مكان ششم و نهم گزارش قبلي به دوازدهم و سيزدهم تنزل كردند.

در حالي كه مايكروسافت از انتهاي فهرست در مكان سوم و لنوو در مكان دوم بدترين شركت‌ها قرار گرفتند. امتياز منفي صلح سبز به سامسونگ، دل، لنوو، ال جي الكترونيكس و توشيبا به دليل عقب نشستن از وعده‌هايشان تعلق گرفت.

mahdishata
30-05-2010, 08:27
رقابت براي آلودگي

سرويس کنسول – دو شرکت بزرگ سازنده کنسول بازي، بايد محصولات خود را براساس معيارهاي زيست‌محيطي توليد کنند.

به‌گزارش عصرارتباط، هر سال از سوي جمعيت صلح‌سبز، اسامي شرکت‌هاي ديجيتالي که بيشترين سهم را در آلودگي محيط زيست دارند، اعلام مي‌شود. در اين ميان نام دو شرکت بزرگ کنسول‌ساز ديده مي‌شود که دوسال متوالي در اين ليست جاي گرفته‌اند اما با وجود اخطارهاي اين جمعيت، همچنان به توليد محصولات خود ادامه مي‌دهند. استفاده از پلاستيک‌هاي غيرقابل بازيافت مهم‌ترين شاخصه‌اي است که مايکروسافت و نينتندو را به دو برند با محصولات آلوده‌کننده تبديل کرده ‌است. از طرفي به نظر مي‌رسد با نفوذي که اعضاي اين جمعيت در مجامع بين‌المللي دارند، اين احتمال وجود دارد که اين دو شرکت با تحريم‌هاي متفاوتي از سوي توزيع‌کنندگان و حتي کاربران روبه‌رو شوند. اين در حالي است که خطرات احتمالي براي کاربران و به‌خصوص کودکان که از ضريب ايمني کم‌تري برخوردارند، بيش از سايرين است.

البته در رده‌بندي جديد، شرکت سوني نيز به جمع ساير کنسول‌سازها پيوسته و با وجود آلودگي کم ساير محصولات اين برند همچون لپ‌تاپ‌هاي سونی، کنسول بازي اين شرکت موسوم به پلي‌استيشن جايگاه چندان مناسبي در ليست تازه اعلام‌شده ندارد.

شرکت نينتندو در ليست شرکت‌هاي حامي محيط زيست در رتبه‌هاي پايين و انتهايي اين نهاد فعال قرار گرفته است. براساس اطلاعاتي که مسوولان اين شرکت اعلام کرده‌اند، اين شرکت در وسايل خود از تجهيزاتي استفاده مي‌کند که در آلوده‌کردن محيط زيست تاثير فراواني دارند. البته دو کنسول سوني 3 و ايکس باکس 360 نيز وضع چندان بهتري از نينتندو نداشته و در اين دو نيز از وسايل آلوده‌کننده همچون سرب، پلاستيک و مواد غير قابل بازيافت استفاده شده است؛ اما در مقايسه با نينتندو اين آمار بسيار اميدوارکننده‌تر است.

اين در حالي است که بسياري از اين دست شرکت‌ها براي فرار از قانون اتحاديه اروپا به اين موضوع اذعان داشته‌اند که کنسول‌هاي بازي تجهيزات مورد نياز براي بازي نیستند و در اتحاديه به اين عنوان طبقه‌بندي نشده‌اند بنابراين بسياري از قوانين در خصوص اين وسايل بازي ملاک قرار نخواهد گرفت و به اين شکل سازندگان اين کنسول‌ها به راحتي از چنگال قانون فرار مي‌کنند.

اما مسوولان شرکت نينتندو بر اين عقيده هستند که اين شرکت براي عرضه محصولات خود در اروپا تمامي قوانين اتحاديه اروپا در خصوص سلامت کاربران را رعايت کرده و از اين حيث هيچ قانوني را زير پا نگذاشته است. از طرفي از آن‌جايي که بيشتر کاربران اين شرکت‌ها از قشر کم سن و جوان و در شرايطي کودک هستند، اين شرکت براي ساخت تجهيزات خود از موادي استفاده مي‌کند که داراي انعطاف لازم و ايمني کافي هستند.

البته شرکت نينتندو اعلام کرده است که در آينده نزديک قصد دارد از موادي استفاده کند که قابل تجزيه و بازيافت هستند. سخنگوي اين شرکت با تاييد اين مورد اعلام کرده است که نينتندو در آينده نه چندان دور به جاي پلاستيک و پي‌وي‌سي از مواد ديگري استفاده خواهد کرد. البته اين مقام مسوول اين مطلب را نيز يادآور شد که با تغيير مواد در بدنه کنسول بازي يا تجهيزات الکترونيکي آن، همچنان از آلياژهاي پي‌وي‌سي در رابط برق استفاده خواهد شد و اين ماده به دليل استقامت در برابر برق و پيدا کردن يک ماده مقاوم در برابر آب و جريان الکتريسيته حذف نخواهد شد.

برند سوني نيز که در بسياري ديگر از تجهيزات الکترونيکي خود از مواد پلاستيکي و سمي کم‌تر استفاده مي‌کند و تعداد زيادي از وسايل اين برند ژاپني در رده‌هاي بسيار خوبي قرار دارند اما کنسول بازي اين برند رتبه چندان مناسبي نداشته و اين مساله را نيز بايد به ياد داشت که کاربر اين وسايل کودکان هستند که در ارتباط مستقيمي با اين مواد سرطان‌زا هستند. اين در حالي است که هيچ يک از مواد به کار رفته در کنسول بازي اين برند در لپ‌تاپ‌هاي وايو اين برند به کار نرفته است. سوال اينجاست که اگر اين برند قادر است از مواد جايگزين پلاستيک و قابل بازيافت در نوت‌بوک‌هاي خود استفاده کند؛ چرا در کنسول بازي از آن بهره نمي‌گيرد؟

اما سخنگوي شرکت سوني با رد ادعاي اين نهاد حافظ محيط زيست اعلام کرد اين شرکت همچون ديگر شرکت‌ها تجهيزات بازي خود و ساير وسايل الکتريکي خود را بر اساس قوانين اروپا به اين منطقه وارد مي‌کند.

اما دو شرکت نينتندو و مايکروسافت نيز با رد ادعاي اين نهادها و مشخصا گروه صلح سبز اذعان کرده‌اند که وسايل بازي اين شرکت‌ها با قوانيني که در خصوص محيط زيست وضع شده‌اند منافاتي ندارد و کاملا بي‌خطر هستند. البته اين سه شرکت قبول دارند که برخي از وسايلي که در وسايل خود به کار برده‌اند غيرقابل بازيافت هستند و آن نيز به دليل آن است که استفاده از مواد جايگزين هزينه ساخت را بالا برده و از سوي ديگر نيز خريدار مجبور خواهد بود که هزينه بيشتري را پرداخت کند و اين احتمال وجود دارد که اين وسايل چون امروز فروش نداشته و سبب ورشکستگي اين صنعت شوند. اين سازندگان کنسول‌هاي بازي در ادامه افزوده‌اند که در برخي موارد نيز تا کنون مواد جايگزين مناسب‌تري وجود نداشته تا اين سازندگان از آنها استفاده کنند.

حافظان محيط زيست با اعلام خطر عدم تجزيه مواد پلاستيکي گفته‌اند که شرکت مايکروسافت از مواد پي‌وي‌سي در کنسول‌هاي بازي خود استفاده کرده که زمان تجزيه اين مواد به ميليون‌ها سال مي‌رسد و از همين رو خطري جدي براي محيط زيست محسوب مي‌شوند. نکته قابل توجه اين است که از سوي شرکت مايکروسافت هيچ يک از مسوولان پاسخگو نبوده است.

با اين اوصاف به‌نظر مي‌رسد اين شرکت‌ها به اين زودي‌ها قصد استفاده از مواد بي‌خطر براي کاربران را ندارند مگر در نسل جديد کنسول‌هاي بازي خود. شايد هم به‌زودي شاهد تحريم‌هاي گسترده‌تري براي مقابله با آلودگي محيط زيست باشيم.