PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : خطر نابودی اطلاعات / ژنوم دیجیتالی در قلب کوههای آلپ حفظ می شود



mahdishata
24-05-2010, 05:29
گروهی از محققان با هدف مبارزه با خطر از دست رفتن اطلاعات، کپسولی به نام "ژنوم دیجیتالی" را ایجاد کردند که محتوی اطلاعات دیجیتالی تمام رایانه های اروپا است و این کپسول را در دل رشته کوههای آلپ دفن کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، تمام اطلاعات اروپا از زمانی که استفاده از رایانه ها رواج یافته است در فرمتهای متفاوت دیجیتالی به روشی که دسترسی به آنها بدون نیاز به سیستم عامل میسر باشد در این کپسول ذخیره شده اند.

این کپسول که در پروژه ای با عنوان "سیارات" (مخفف عبارت حفاظت و ورود دراز مدت از طریق سرویسهای شبکه ای شده) ایجاد شده است یکی از متحولانه ترین فرایندهای ذخیره سازی حجم بسیار وسیعی از اطلاعات به شمار می رود.

این پروژه برای جلوگیری از نابودی اطلاعات و با بودجه 15 میلیون یورویی و همکاری کارشناسان و متخصصان 16 سازمان اروپایی شامل کتابخانه ها، آرشیوها، دانشگاهها و شرکتهای فعال در عرضه فناوریهای دیجیتال ایجاد شده است.

این کپسول که "ژنوم دیجیتال" نام دارد محتوی حدود هزار میلیارد "سی. دی" اطلاعات از عکسهای تعطیلات تا آزمایشات بالینی بر روی داروها است. برای درک بهتر حجم اطلاعات ذخیره شده در این ژنوم دیجیتال می توان گفت که اگر هر یک از ساکنان زمین حدود 100 گیگابایت اطلاعات خود را عرضه کنند برابر با اطلاعات این کپسول می شود.

بیشتر این اطلاعات با فناوریهای آینده قابل دسترسی نیستند چرا که بر روی فلاپی دیسکهای 25/5 اینچی ذخیره شده اند که درحال حاضر از رده خارج شده اند.

براساس گزارش PhysOrg، این کپسول در یک مخزن آزمایشات جنگ هسته ای که در زیر کوههای آلپ در منطقه "سانن" سوئیس حفر شده مدفون شده است.