PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : از سر گرفته شدن خدمات اينترنتي در شين جيانگ چين پس از یکسال



mahdishata
15-05-2010, 12:11
مقامات در منطقه آرامش‌يافته شين جيانگ چين دسترسي به سايت‌هاي اينترنتي را كه به دليل بروز ناآرامي‌هاي قومي در ماه ژوييه سال گذشته مسدود شده بودند، مجددا برقرار كردند.

به گزارش سرويس فن‌آوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دولت محلي در بيانيه آنلايني اعلام كرد كه خدمات اينترنتي به‌طور كامل برقرار شده‌اند اما كاربران نبايد از اينترنت براي لطمه زدن به يكپارچگي قومي، ثبات اجتماعي يا منافع دولتي استفاده كنند؛ دولت هم‌چنين از مردم خواسته تمامي اطلاعات ناسالم را گزارش كنند.

بر اساس اين گزارش افراد ساكن در اين منطقه در گفت‌وگو با فرانس‌پرس تاييد كرده‌اند كه دسترسي آنان به اينترنت برقرار شده است.

مرور اينترنت، اي‌ميل و خدمات تلفن همراه به دنبال بروز درگيري ميان اويغورهاي مسلمان و چيني‌هاي نژاد هان كه طي آن 200 نفر كشته و هزار و 600 نفر مجروح شده بودند، قطع شدند.

مقامات چيني اويغورهاي ساكن در داخل و خارج از اين كشور را متهم كردند از اينترنت و تلفن همراه براي ايجاد ناآرامي‌ها استفاده كرده‌اند.

برقراري مجدد خدمات اينترنتي در شين جيانگ به‌صورت تدريجي انجام گرفته و در ماه مارس 32 وب‌سايت كه بيش‌تر توسط دولت يا پورتال‌هاي اينترنتي بزرگ اداره مي‌شدند، باز شدند.

چين سيستم وسيعي براي كنترل اطلاعات ارسال شده در اينترنت اداره مي‌كند كه به "ديوار آتش بزرگ" معروف است و هدف آن ----- اطلاعاتي است كه حساس يا مخالف به نظر مي‌رسند؛ جمعيت آنلاين اين كشور كه بزرگ‌ترين در جهان محسوب مي‌شود در اوايل سال جاري به 404 ميليون نفر رسيد.