PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : پرو‍‍‍‍‍‍‍‍ژه پول الكترونیكی بدون نتیجه باز ماند



mska
13-04-2006, 20:07
به نظر می رسد در غیاب آقای صفائی فراهانی كه مسئولیت پیگیری پول الكترونیكی را به عهده داشتند فعلا فردی برای این پروژه انتخاب نشده است.

به گزارش بخش خبر شبكه فن آوري اطلاعات ايران ، از روابط عمومی شرکت داده ورزی سداد، ژان صیاد مدیر عامل شركت داده ورزی سداد با اعلام این مطلب گفت: تعجب آور است كه با حضور آقای مهندس مظاهری در وزارت اقتصاد و دارائی و توجه خاص ایشان به این امور از تجربه و تخصص وی در این زمینه استفاده نمی شود.
وی در خصوص راهكارهای گسترش و عملیاتی شدن پول الكترونیكی اظهار داشت: باید سازمانی با قدرت اجرایی در لایه های بالایی نظام اقتصادی و ارتباطاتی كشور برای پیگیری مسائل بانكی، قانونی و فرهنگی، موضوع پول الكترونیك در كشور را هدایت كند.
به گفته صیاد مصوبه سال 83 دولت مبنی بر وجود پول الكترونیكی، بانك ها را طبق زمان بندی مورد نظر موظف كرده بود تا نسبت به افزایش دستگاه های ATM خودپرداز و POs پایانه های فروش و دیگر خدمات مرتبط اقدام كنند.
وی ارایه پورت از سوی شركت دیتا را كافی ندانست و گفت: ارایه پورت از سوی شركت دیتا كافی نیست بلكه این شركت باید بجای پورت، یك شبكه، یا به اصطلاح یك ابر ارتباطی شامل طراحی، تجهیزات شبكه، انواع روتر و سوئیچ، امنیت و پروتكل ارتباطی را با قابلیت های شبكه پشتیبان در اختیار بانكها و دیگر كاربران قرار دهد.
وی ادامه داد: كاربران این شبكه باید مبداء و مقصد ارتباط را با ذكر پهنای باند و پروتكل مورد نظر اعلام و شركت دیتا باید این ارتباط را بدون درگیر كردن كاربر برقرار كند.
مدیر عامل شركت داده ورزی سداد یادآور شد: بر خلاف آنچه انتظار می رفت طرح اخیر شركت مخابرات و دیتا تحت نام خطوط P2P و یا P2MP ازهمین پیچیدگی برخوردار می باشد. بطور مثال اگر بانك ملی بخواهد شعبه گلستان بندر انزلی را به مركز كامپیوتر خود در تهران متصل نماید بایستی یك پورت به شعبه مركزی انزلی برقرار و سپس از شعبه مركزی به اداره امور شعب استان گیلان(رشت) و بعد به ناحیه 2 تهران (اداره امور شعب شرق تهران) و نهایتاً به Data Center بانك متصل نماید و در تمامی نقاط میانی بانك می بایست ضمن پیگیری تك تك خطوط برای تحویل بایستی تجهیزات لازم را نصب و راه اندازی و نگهداری نموده و خطوط پشتیبان در صورت قطع ارتباط را پیش بینی و با همین روش برقرار كند.
وی افزود: امكانات مخابراتی و ارتباطی شركت مخابرات در كلیه استانها برای بانكی كه طراحی شبكه را قرار است انجام دهد باید تعریف شده و كاملا مشخص باشد چرا كه بانكها نمی توانند این اطلاعات را داشته باشند و باید از مشاورینی جهت طراحی استفاده كنند كه آشنائی كامل به امكانات روز شركت مخابرات داشته باشند.
به گفته وی نحوه برقراری و تحویل خطوط در صورت طی این مراحل خود مسائل و مشكلات دیگری دارد كه ناشی از عدم هماهنگی بین واحدهای اجرائی، عدم توجه به قسمت های دیگر بعلت تعدد بخش های مختلف درگیر جهت برقراری لینك ارتباطی می باشد.
صیاد با اشاره به هزینه های راه اندازی شبكه توسط بانك ها و صرفه جویی در این پروژه ها اظهار داشت: شركت مخابرات و دیتا می توانند چنین امكاناتی را بدون اینكه بانكها را درگیر مسیریابی و طراحی شبكه درون ابر مخابراتی و بر اساس ساختار P2MP قابل بررسی و مشاهده می باشد و توسعه و نگهداری آن هم عملی تر و مقرون به صرفه تر خواهد بود.
وی تصریح كرد: سازمان تشكیلاتی این شركت باید طوری تغییر یابد كه مشتركین یا متقاضیان خطوط دیتا صرفاً با ارائه طرح كلی نقاط مبداء و مقصد و زمان برقراری آنها طی جدول زمان بندی مشخصی و در چارچوب یك SLA منصفانه و منطقی لینك مورد نظر را بدون اینكه جهت پیگیری و انجام درخواست، وارد لایه های پائینی سازمان شركت شوند دریافت كنند.
مدیر عامل شركت داده ورزی سداد خاطر نشان كرد: مسئولان مخابرات بلافاصله پس از ارائه پورت های مورد نظر خواستار پرداخت هزینه های مربوطه هستند و این در حالی است كه طراحی شبكه و نصب تجهیزات مورد نیاز براساس ساختاری كه در بالا به آن اشاره شد نیازمند زمانی است كه برپائی شبكه و تجهیزات مربوطه انجام پذیرفته باشد و تا زمانی كه این كار صورت نگیرد نمی توان از خطوط ارائه شده استفاده كرد كه این فرآیند خود نشانی دیگر از نگرش Voice توسط این مسئولین است و به صرف برقراری پورت و بدون توجه به برپا نشدن شبكه چنین درخواستی را دارند.