PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : شیرین سازی گاز طبیعی با استفاده از نانو ساختارها



Sharim
11-05-2010, 17:12
شیرین سازی گاز طبیعی با استفاده از نانو ساختارها

مرکز تحقیقات نانوتکنولوژی و پژوهشکده گاز پژوهشگاه صنعت نفت موفق به ارائه یک روش تک مرحله ای برای شیرین سازی گاز طبیعی با استفاده از نانو ساختارها در مرحله آزمایشگاهی شدند.

به گزارش شانا، روابط عمومی پژوهشگاه صنعت نفت، در این روش که مرحله آزمایشگاهی را با موفقیت پشت سر گذاشته است، با استفاده از ترکیب نانو ساختارهای کربنی و گروه های عاملی و فلزی، نانو جاذبی ارائه شده که قابلیت جذب سولفید هیدروژن و مرکاپتان ها را تا غلظت به یک درصد اندازه اولیه را دارد.

هم اکنون در واحدهای شیرین سازی گاز از آمین ها و روش (کلاوس) برای حذف ترکیبات اسیدی استفاده می شود، ضمن آن که روش ارائه شده شامل یک فرآیند تک مرحله ای شیرین سازی است.

در این فرآیند تک مرحله‌ای شیرین سازی امکان حذف ترکیباتی مانند سولفیدهیدروژن، مرکاپتان ها و بخار آب به طور همزمان وجود دارد و تولید گوگرد به صورت پیوسته از ترکیبات گوگردی نیز امکان پذیر است.

با توجه به ذخایر عظیم گازی کشور، از فناوری بالا می توان به عنوان جایگزین فرآیندهای موجود از قبیل فرآیند کلاوس بهره برد که کاهش هزینه های سرمایه گذاری و عملیاتی را به همراه خواهد داشت.

از جمله کاربردهای دیگر نانو جاذب هیبریدی، کاهش آلاینده های زیست محیطی است؛ به نحوی که با استفاده از روش تک مرحله ای حذف ترکیبات اسیدی می توان از سوزاندن گاز در واحدهای مختلف پالایشگاهی جلوگیری و گوگرد عنصری نیز از ترکیبات گوگردی استحصال کرد.

با توجه به این که روزانه میلیون ها مترمکعب گاز در پالایشگاه ها و دیگر تأسیسات نفت و گاز کشور سوزانده می شود، می توان ضمن کاهش آلاینده های زیست محیطی، با استفاده از این روش، گاز استحصال شده را به شبکه گازی کشور افزود.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]