PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : آغاز شمارش معكوس براي پايان عمر فلاپي ديسك



mahdishata
26-04-2010, 10:47
سوني كه 70 درصد بازار فلاپي ديسك 3.5 اينچي را در اختيار خود دارد، اعلام كرد تا ماه مارس 2011 به فروش اين ابزار ذخيره‌سازي قديمي در بازار ژاپن پايان مي‌دهد.

به گزارش ايسنا، فلاپي شايد به اندازه تلگراف، نمادين نبوده اما به مدت نزديك به سه دهه به‌عنوان ابزار ضروري براي ذخيره‌سازي و جابه‌جايي فايل بين رايانه‌هاي شخصي مورد استفاده قرار گرفته است.

سوني عرضه فلاپي ديسك 3.5 اينچي را در سال 1981 آغاز كرد كه جايگزين فورمت ذخيره‌سازي فلاپي ديسك 5.25 اينچي شد. با اين همه با افزايش اندازه فايل‌ها و برنامه‌ها، فلاپي ديسك توسط ابزارهاي ذخيره‌سازي بزرگ‌تر و ارزان‌تر به حاشيه رانده شد.

سوني با ايجاد ابزارهاي ذخيره‌سازي مانند CDها، DVDها، زيپ و درايوهاي USB، شاهد كاهش فروش فلاپي‌ها از 47 ميليون ديسك در سال 2002 به 12 ميليون در سال مالي 2009 بوده است.

اكنون بيش‌تر سازندگان فلاپي ديسك مدت‌هاست از اين بازار خارج شده‌اند و سوني نيز فروش فلاپي را در بيش‌تر بازارهاي خارجي قطع كرده است.

mmiladd
26-04-2010, 10:48
یه زمانی هم میاد که می زینیم آغاز شمار معکوس برای فلش...

joe_satriani
26-04-2010, 11:07
فلش و ولش كن، همين الانشم نسلش داره منقرض ميشه :31:
بلوري رو بگو :31:

mmiladd
26-04-2010, 11:16
حق با داداش جو ِ... تا چند سال دیگه لپ تاپم میشه تسبی..!!

satttanism
26-04-2010, 12:03
به گزارش فارنت و به نقل از پایگاه اینترنتی Tgdaily،شرکت سونی رسما با اعلام تعطیل کردن آخرین خط تولید فلاپی دیسک خود، پایان عمر این دیسک‌های قدیمی را اعلام کرد.
البته شرکت سونی پیش از این خط تولید فلاپی‌دیسک را درآمریکا و سایر بازارهای بزرگ تعطیل کرده بود و خط تولید کشور ژاپن تنها خط تولید باقی مانده بود که آنهم دیگر قرار است که فعالیت نکند.


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

البته شرکت سونی سال گذشته مالی ، موفق به فروش ۱۲ میلیون فلاپی‌دیسک شده بود که برای تنها شرکت تولید کننده فلاپی آمار بسیار خوبی است ولی انگار مدیران این شرکت تصمیم گرفته‌اند که دیگر دست از این فناوری منسوخ برداشته و بروز حرکت کنند.
شرکت سونی اولین بار با اختراع فرمت ۳٫۵ اینچی یا همان فلاپی دیسک معروف در سال ۱۹۸۱ توانست برای خود اعتباری دست و پا کند که البته در این زمان با آمدن فناوری‌هایی همچون کارت‌های حافظه کوچک ،فلاش درایوها و… دیگر منسوخ شده است.
در ان زمان نوشتن اطلاعات تا ۱٫۴۴ مگابایت بر روی فلاپی‌دیسک امکان پذیر بود که در آن زمان برای خود شاهکار بسیار بزرگی بود و اولین فن آوری بود که اجازه حمل و نقل اطلاعات را به صورت آسان به کاربران اعطاء می‌کرد.

zahedy2006
26-04-2010, 17:16
فکر نمی کردم هنوز هم از فلاپی استفاده کنند

قیمت این فلاپی ها تو خارج چنده؟
نسبت به قیمت فلش ها و انواع مموری (2 گیگ 10 تومن) ارزش خرید داشته ؟ چون خیلی هم حساس بودند برام جالبه علت تهیه اش اونم 12 میلیون رو بدونم !!

REGISTERED-USER
26-04-2010, 23:07
هنوز برای بانک ها و مدارس و جابجایی دیتا و فروم ها فلاپی کاربرد داره

keresaspa
26-04-2010, 23:55
بابا IBM که خودش فلاپی رو متولد کرد 3 یا 4 سال پیش دیگه رو کامپیوترش فلاپی درایو نمیزاره این سونی تازه می خواد ول کنه ؟!!!

satttanism
28-04-2010, 20:01
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

‎"فلاپی" برای من و شاید خیلی از شما خاطرات زیادی را زنده می کند. حتی افرادی که دفعات معدودی با آنها سروکار داشته اند از خاطرات و برخی دردسرهای آن بی نصیب نبوده اند.


‎در دنیای تکنولوژی به دلیل عدم رشد یکسان تمامی فناوری ها به صورت همزمان، قطعاتی همچون فلاپی به گونه ای ناموزون در کنار قطعاتی پیشرفته در یک کامپیوتر قرار می گیرند. ‎به عنوان مثال دکمه write-protection فلاپی ها یاد فیلمهای VHS را زنده میکند، که از ابزار مکانیکی جهت جلوگیری از درج اطلاعات بر روی فلاپی استفاده میکند‫.‬


‎در این میان سونی به عنوان یکی از غولهای تجاری تولید کننده رسانه های خام همچون سی دی، دی وی دی، بلو-ری و ... روز ۲۳ آوریل رسما اعلام نمود که تا پایان ماه مارس ۲۰۱۱ از فروش فلاپی 3.5 اینچی در ژاپن دست خواهد کشید.

‎این خبر به نوعی قابل پیش بینی بود بالاخره برای هر تکنولوژی، زمان مرگی هم وجود دارد ، ولی نکته جالب تر اینجا بود که آیا واقعا تا به امروز سونی فلاپی تولید و روانه بازار میکرده؟ و کاربران آنها را میخریدند؟ بله، سونی به تنهایی در سال گذشته ۱۲ میلیون فلاپی خام در ژاپن به فروش رسانده است که به طور تقریبی معادل ۲۲ فلاپی در دقیقه است! ‎البته ما هم نمیدانیم این همه فلاپی برای چه مصارفی خریداری میشده اند.


‎محصولی که از لحاظ توجیح اقتصادی و مصرفی، خریدش غیر منطقی به نظر میرسد زیرا از نظر قیمت تمام شده برای مصرف کننده ۵ فلاپی 1.44MB برابر با یک کول دیسک 1GB است. به هر حال زمان خداحافظی از این عتیقه ها هم رسیده است. هر چند این شرکت که اتفاقا نخستین تولید کننده فلاپی در جهان بوده، گفته که هنوز تا مدتی به تولید این دیسک ها در برخی نقاط جهان مانند هند ادامه می دهد.




Mashable ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])


Narenji.ir