PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : قطعي مجدد در اينترنت كشور؛ اين بار 20 درصد



satttanism
18-04-2010, 16:46
مدیرکل مهندسی عملیات و هماهنگی شبکه دیتا شرکت ارتباطات زیرساخت از بروز قطعی کابل دریایی شبکه اینترنت بین الملل smw4 خبر داد و گفت: حدود 20 درصد ارتباطات کشور که از این مسیر تامین می شد دچار قطعی شده است.
حسن کریمی در مورد بروز اختلال در شبکه اینترنت کشور که از اواخر هفته گذشته پیش آمده است گفت: بخشی از ارتباطات شبکه اینترنت کشور که از کابل دریایی (smw4 (sea-me-we4 گرفته می شود با مشکل قطعی مواجه شده که این مشکل داخلی نبوده بلکه منشا آن در کشور ایتالیا است. به همین دلیل قطعی ارتباط و اختلال نه تنها در کشور ما بلکه در بسیاری از کشورهایی که از این کابل دریایی سرویس می گیرند بروز پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه مذاکرات با شرکت سرویس دهنده در حال جریان است و قول رفع خرابی در اسرع وقت داده شده است گفت: تا زمانی که این قطعی برطرف نشود کندی سرعت اینترنت در کشور را خواهیم داشت.
این مقام مسئول اظهار امیدواری کرد که با رایزنی های انجام شده هر چه سریعتر مشکل بوجود آمده مرتفع شود و گفت: از آنجایی که اینترنت دریافتی ما در کل کشور توزیع می شود بروز چنین اختلالاتی کاهش ترافیک در کل کشور را به همراه خواهد داشت و مربوط به منطقه خاصی نمی شود.
کریمی در گفت و گو با خبرگزاري مهر با بیان اینکه منشا قطعی پیش آمده یکی از فیبرهای اصلی است که ما از آن اینترنت دریافت می کنیم و به همین دلیل نمی توان مسیر پشتیبان و جایگزین برای آن در نظر گرفت به مهر گفت: در سال جاری در صدد افزایش ظرفیت ارتباطی در داخل کشور هستیم تا از این پس مشکلات اینچنینی تا این حد ملموس نباشد.

yahoda
19-04-2010, 14:10
این خبرو سالی چندبار میشنویم ! کم کم باید به صحتش شک کرد !

Pami
19-04-2010, 15:34
من تقریبا فقط گوگل و P30world رو میتونم باز کنم ، هیچ سایت دیگه ای باز نمیشه برام .
حتی یاهو میل هم باز نمیشه .

این که نشد اینترنت

Kianoosh
20-04-2010, 02:50
من تقریبا فقط گوگل و P30world رو میتونم باز کنم ، هیچ سایت دیگه ای باز نمیشه برام .
حتی یاهو میل هم باز نمیشه .

این که نشد اینترنت

ها؟!؟!

الان منظورت این بود که با اصل نظام مخالفی؟:دی

منم مشکل قطعی دارم ولی همه سایتها باز میشه...

mahdishata
20-04-2010, 12:53
ايتنا- طبق اعلام اپراتور اصلي كابل مخابراتي زيردريايي SWM4 - اخيرا قطع شده بود - برنامه تعمير اين كابل و بازگشت آن به شرايط عادي امروز به پايان مي‌رسد.

روابط عمومي شركت ارتباطات زيرساخت اعلام كرد كه طبق گزارش شركت DU اپراتور كابل مخابراتي SWM4، برنامه سه روزه تعمير اين كابل كه از 17 ماه آوريل برابر با 28 فروردين‌ماه شروع شده، امروز يعني 20 ماه آوريل به پايان مي‌رسد و تا 22 ماه آوريل يعني پنجشنبه كليه ارتباطات بين‌الملل برروي اين كابل به حالت عادي برمي‌گردد.

اين اپراتور اعلام كرده است كه به دليل استفاده از مسير جايگزين هيچ يك از ارتباطات Voice بين‌الملل خاورميانه تحت تاثير قرار نگرفته اما ممكن است برخي از كشورهاي اين منطقه به دليل گرفتن بخشي از ظرفيت اينترنت بين‌الملل خود از اين كابل با كاهش سرعت اينترنت مواجه بوده‌اند.

بر اساس اين گزارش شركت اتصالات به‌عنوان يكي از اپراتورهاي اصلي مخابراتي در منطقه خاورميانه اما از قطعي اين كابل تعبير ديگري دارد. اين شركت كه دفتر مركزي فعاليت آن در امارات متحده عربي است از ترافيك شديد به وجود آمده در اثر آسيب ديدن SWM4 شكايت دارد و معتقد است ارائه كليه سرويس‌هاي اينترنتي‌اش با مشكل مواجه شده است.

ايران نيز به‌عنوان يكي از كشورهاي تغذيه شونده مخابراتي از اين كابل طي روزهاي جاري با مشكلاتي در زمينه سرعت اينترنت مواجه شده است و چون اين كابل يكي از مسيرهاي اصلي دريافت اينترنت بين‌الملل ايران است، امكان تعريف خط جايگزين براي آن وجود ندارد.

بنا بر اعلام طبق اعلام نظر اپراتور SWM4 قطعي جديد در جنوب ايتاليا و در منطقه پالرمو رخ داده است. SWM4 به عنوان يكي از خطوط مهم ارتباطات بين‌الملل مخابراتي ميان اروپا و خاورميانه، از تامين‌كننده‌هاي اصلي مخابراتي منطقه خاورميانه محسوب مي‌شود.

hamed malekpour
20-04-2010, 21:44
سرعت من که خیلی کم شده...............از پشتیبان adslپرسیدم گفت سراسریه وفردا درست میشه؟

mmiladd
20-04-2010, 21:46
لطف کنین دیگه از این تاپیکا نزنین...!

هر وقت گفته شد که نت ایران وصل شده دوستان تاپیک بزنن..!

mahdishata
21-04-2010, 12:44
مدیرکل مهندسی عملیات و هماهنگی شبکه دیتا شرکت ارتباطات زیرساخت در مورد قطعی کابل دریایی شبکه اینترنت بین‌الملل که حدود 20 درصد ارتباطات کشور را دچار مشکل کرده است گفت: این قطعی با همان شرایط گذشته همچنان پابرجاست.

حسن کریمی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به بروز این اختلال در شبکه اینترنت کشور که از اواخر هفته گذشته پیش آمده است گفت: تاکنون تغییری در این مشکل به وجود نیامده و همچنان با قطعی ارتباط در مسیر کابل دریایی smw4 روبرو هستیم.

وی با بیان اینکه شرکت سرویس دهنده قول رفع خرابی تا روز گذشته را به ما داده بود ادامه داد: مشکل رفع نشده و این مشکل همچنان تاکنون رفع نشده است. به گفته کریمی در قرارداد منعقده با این شرکت سرویس دهنده SLA (موافقتنامه سطح دسترسی خدمات) در نظر گرفته شده که در این شرایط امکان درخواست خسارت وجود دارد اما نیازمند طی مراحل حقوقی است.

به گزارش مهر، بخشی از ارتباطات شبکه اینترنت کشور که از کابل دریایی (smw4 (sea-me-we4 گرفته می‌شود از هفته گذشته با مشکل قطعی مواجه شده که گفته می‌شود این مشکل داخلی نبوده و منشا آن در کشور ایتالیا است. به همین دلیل قطعی ارتباط و اختلال نه تنها در کشور ما بلکه در بسیاری از کشورهایی که از این کابل دریایی سرویس می‌گیرند بروز پیدا کرده است.

طبق اعلام مسئولان شرکت ارتباطات زیرساخت تا زمانی که این قطعی برطرف نشود کندی سرعت اینترنت در کشور را خواهیم داشت. کریمی پیش از این نیز به مهر گفته بود منشا قطعی پیش آمده یکی از فیبرهای اصلی است که شرکت ارتباطات زیرساخت از آن اینترنت دریافت می‌کند و به همین دلیل نمی‌توان مسیر پشتیبان و جایگزین برای آن در نظر گرفت.

mahdishata
24-04-2010, 12:18
بار ديگر ارتباطات اينترنتي كشور دچار اختلال شد، “اتفاقی” كه دیگر دارد به “رويه” تبديل می شود. از مساله قطعي و اختلال در اينترنت كه بگذريم، موضوع این یادداشت سوژه تكراري و ناراحت كننده بی تفاوتی مسوولان ارتباطات زيرساخت در ایران است.
اگرچه بارها در خصوص بي تفاوتي شركت ارتباطات زيرساخت به عنوان متولي تامين اينترنت كشور نوشته بوديم، اما از آنجا كه هيچ تغيير و اصلاحي در رويه اين شركت ايجاد نشده، جا دارد تا باز هم در اين خصوص مواردي گوشزد شود.
در حال حاضر اختلال موقت و حتي منطقه اي آب، برق، گاز، تلفن ثابت و سيار در تهران ، از حدود 48 ساعت قبل توسط دستگاه هاي مسوول اطلاع رساني مي شود.
اگرچه در خصوص اينترنت به علت ماهيت بين المللي آن امكان چنين پيش بيني هايي فراهم نيست، اما واقعيت آن است كه شركت ارتباطات زيرساخت حتي بعد از بروز اختلال در ارتباطات اينترنتي كشور، همچنان خود را مکلف به اطلاع رساني در اين خصوص نمي داند.اين در حالي است كه بعد از هر قطعي اينترنت در كشور به علت سياست عدم اطلاع رساني از سوي شركت زير ساخت، حجم انبوهي از تماس هاي تلفني و درگيري لفظي ميان كاربران و شركت هاي ارايه دهنده خدمات اينترنتي برقرار مي شود. به اين ترتيب كاربران و شركت هاي اينترنتي در سرگردانی محض به متهم كردن يكديگر مي پردازند و بالاخره، نه از سوي شركت زيرساخت، بلكه با پيگيري رسانه ها مشخص مي شود كه اختلال كشوري است و تقصیر کاربر یا شرکت ارایه کننده خدمت نیست!
اين اتفاقات در حالي رخ مي دهد كه شركت زيرساخت به عنوان نقطه تماس ارتباطات اينترنتي و متولي اين امر در كشور، سريع تر از نهادهاي ديگر از مشكلات شبکه مطلع مي شود، اما اين كه چرا در لحظه اقدام به انتشار اطلاعيه اي در اين خصوص نمي كند، جاي پرسش است.
در حال حاضر اين رسانه ها هستند كه پرسش مي كنند و مسوولان زيرساخت از كم و كيف ماجرا اطلاع مي دهند. آنچه مسلم است اختفاي اختلال در ارتباطات اينترنتي به علت حجم بالاي استفاده از اين ابزار ارتباطي و كاربران جوان و تحصيلكرده تقريبا غير ممكن است. از سوي ديگر زماني كه اختلالي در خارج از مرزهاي كشور رخ مي دهد، حرجي به شركت ارتباطات زيرساخت نيست.
از اين رو به علت وجود چنين رويه اي در شركت ارتباطات زيرساخت، شايد بتوان اين احتمالات را داد كه يا آنها از اهميت و حجم خدماتي كه از طريق اينترنت به كل كشور ارايه مي شود بي اطلاع هستند، يا آنكه با مقوله تكريم مصرف كنندگان و اطلاع رساني بيگانه اند.
لذا بار ديگر از مسوولان امر در شركت ارتباطات زيرساخت تقاضا مي شود از لحظه بروز اختلال هاي اينترنتي در كشور تا زمان رفع كامل آن، قبل از ورود هزينه هاي بيشتر، برقراري هزاران تماس تلفني در خصوص علت مشكل، درگيرهاي لفظي ميان كاربران و ارايه دهندگان خدمات، رواج ده ها شايعه و ... نسبت به اطلاع رساني بهنگام اقدام کنند.

منبع : روزنامه فناوران

itanalyze.com

mahdishata
25-04-2010, 14:30
وعده دوباره رفع قطعي شبکه اينترنت بين‌الملل؛
مدير كل مهندسي عمليات شبكه ديتاي زيرساخت:
قطعي کابل دريايي طبق اي‌ميل طرف خارجي پنجشنبه برطرف مي‌شود


مدير كل مهندسي عمليات و هماهنگي شبكه ديتاي شركت ارتباطات زيرساخت از برطرف شدن قطعي کابل دريايي شبکه اينترنت بين‌الملل در روز پنج‌شنبه هفته جاري (9 ارديبهشت‌ماه) خبر داد.

حسن كريمي در گفت‌وگو با خبرنگار ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: دائما با طرف خارجي قراردادمان درباره اين قطعي در حال مذاكره هستيم و بر اساس آخرين اي‌ميلي كه داشتيم، اين كابل تا پايان هفته جاري به‌طور كامل رفع خرابي خواهد شد كه البته اين قطعي تا به امروز نيز تا حد زيادي برطرف شده است.

وي گفت: به‌واسطه قطعي کابل دريايي شبکه اينترنت بين‌الملل، حدود 20 درصد ارتباطات کشور دچار مشکل شده است كه متاسفانه به دليل اين كه اين قطعي در يکي از فيبرهاي اصلي و بين‌المللي است که شرکت از آن اينترنت دريافت مي‌کند، فعلا نمي‌توان مسير پشتيبان و جايگزين براي آن در نظر گرفت و اين قطعي را جبران كرد.

به گزارش ايسنا وي پيش از اين نيز گفته بود: در قالب قرارداد و بر اساس تفاهم‌نامه‌ي موجود بايد ميزان خسارت وارد شده در اين زمينه به كشور ما بررسي و محاسبه و بر آن اساس ميزان خسارت توسط شركت مربوطه به ما داده شود.

به گفته وي بر اساس اي‌ميلي كه طرف خارجي برايمان ارسال كرده، قرار بود كه اين قطعي در تاريخ 31 فروردين‌ماه برطرف شود اما هنوز برطرف نشده است.

طبق اعلام نظر اپراتور SWM4 قطعي جديد در جنوب ايتاليا و در منطقه پالرمو رخ داده است؛ SWM4 به عنوان يكي از خطوط مهم ارتباطات بين‌الملل مخابراتي ميان اروپا و خاورميانه، از تامين‌كننده‌هاي اصلي مخابراتي منطقه خاورميانه محسوب مي‌شود.

بر اساس اين گزارش شركت اتصالات به‌عنوان يكي از اپراتورهاي اصلي مخابراتي در منطقه خاورميانه اما از قطعي اين كابل تعبير ديگري دارد؛ اين شركت كه دفتر مركزي فعاليت آن در امارات متحده عربي است از ترافيك شديد به وجود آمده در اثر آسيب ديدن SWM4 شكايت دارد و معتقد است ارائه كليه سرويس‌هاي اينترنتي‌اش با مشكل مواجه شده است، ايران هم به‌عنوان يكي از كشورهاي تغذيه شونده مخابراتي از اين كابل طي روزهاي جاري با مشكلاتي در زمينه سرعت اينترنت مواجه شده است و چون اين كابل يكي از مسيرهاي اصلي دريافت اينترنت بين‌الملل ايران است، امكان تعريف خط جايگزين براي آن وجود ندارد.

satttanism
26-04-2010, 15:59
بسياري از كاربران اينترنت كشور معتقدند دليل واقعي افت سرعت اينترنت در كشور از سوي مسؤولان عنوان نمي‌شود.

به گزارش خبرنگار ايلنا، در دو هفته‌ اخیر شاهد سرعت بسیار پایین، قطعي و اختلالات گسترده در شبكه اينترنت بوديم، موضوع قطع اینترنت از این قرار بود كه ظاهرا کابل بين‌المللي و دریایی شبکه اینترنت بین الملل smw4 قطع شده بود و حدود 20 درصد ارتباطات کشور که از این مسیر تامین می‌شد دچار اختلال شد.
اين اختلالات قرار بود روز 31 فروردين ماه و بعد از تعمير کابل دریایی (smw4 (sea-me-we4 كه منشا آن هم در کشور ایتالیا است به پايان برسد ولي اين امر محقق نشد و هنوز كاربران اينترنت شاهد اختلالات گسترده اينترنت هستند.
البته در ايران این بار اولی نیست كه یكی از كابل‌های اصلی توسط لنگر كشتی قطع می‌شود ولي مسؤولان زير ساخت ايران مدعي شده‌اند كه به دليل اين‌كه منشا قطعی پیش آمده یکی از فیبرهای بين‌المللي است، به همین دلیل نمی‌توانند مسیر پشتیبان و جایگزیني برای آن در نظر بگيرند، در حالي‌كه پس از این اتفاق علاوه بر كاربران ایرانی، كاربران كشورهای دیگری مانند مصر، ایتالیا، فرانسه، عراق، لبنان، تركیه، هند و ... كه ارتباط آنها نيز از طریق این كابل برقرار می‌شد شاهد افت شدید سرعت اینترنت شدند ولي دولت‌های مذكور به سرعت و پس از ایجاد اختلا‌ل اقدام به برقراری ارتباط از طریق راه‌های ارتباطی جایگزین چون ماهواره كردند اما مسئولین شركت ارتباطات زیرساخت كه متولی اصلی اینترنت و خطوط ارتباطی دیتای كشور هستند به نظر مي‌رسد هنوز نتوانسته‌اند اين اختلال‌ها را برطرف كنند.
فارغ از اين اما ارتباط كشور ما از چندین نقطه تركیه، بندر فجیره، كویت و ... برقرار می‌شود، پس این اتفاق نمی‌توانست عامل اصلی این افت سرعت و اختلا‌ل باشد. قطعی كابل مذكور نیز نهایتا بیش از 2 تا 3 روز نمی‌توانست اینترنت كشور را دچار اختلا‌ل كند و همچنين كه تنها 15 تا 20 درصد ارتباط كشور از طریق كابلی كه قطع شد برقرار می‌شود ولي اختلالات اينترنت در اين دو هفته اخير بسيار فراتر از يك قطعي كابل و 20 درصد ظرفيت اين كابل بود.
استفاده از اینترنت با سرعت بالا‌ و كیفیت مناسب حق هر ایرانی است. چرا سرعت اینترنت پرسرعت و رايگان در كشوری مانند كره‌جنوبی 500 برابر سرعت اینترنت معمولی در ایران است كه برای آن پول هم پرداخت می‌كنیم؟
از طرفی دیگر شركت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی نيز در پاسخ به كاربران ناراضی علاوه بر موضوع قطعي اين كابل دلايل ديگري را نيز براي افت اينترنت عنوان مي‌كنند، دلايلي كه هيچ وقت در سخنان مسؤولات اينترنت كشور اظهار نمي‌شود، درهمه اظهارنظرهاي مسؤولان دليل اختلالات اينترنت يا قطعی كابل داخلي است يا قطعي كابل خارجي، درحالي‌كه حداقل 10 ماه است كاربران با مشكلا‌ت عمده ناشی از پایین بودن شدید سرعت اینترنت روبرو هستند.
احتياط يا كم فروشي مخابرات ؟
يكي از كارشناسان اينترنت در زمينه افت سرعت اينترنت در كشور مي‌گويد: يكي از دلايل عمده عدم كيفيت مناسب اينترنت در كشور انحصاري كردن اين شبكه به وسيله مخابرات و شركت زير ساخت است، البته در برخي اوقات شركت ارتباطات زير ساخت جهت ارائه اينترنت پرسرعت به كاربران احتياط مي‌كند.
اكبر بيات ادامه مي‌دهد: ما بارها بر این موضوع تاكید كرده‌ایم كه برخلا‌ف اصل 44 قانون اساسی مبنی بر خصوصی‌سازی، دولت Gateway را در اختیار خود گرفته و اين مخابرات است كه ضمن خريد اینترنت از خارج كشور، در این زمینه فعالیت می‌كند در حاليكه كم‌فروشی مخابرات يا احتياط آن در ارائه اينترنت، كاهش سرعت و كیفیت را در این سرویس موجب شده است. به طور مشخص فعلا‌ امكانات اینترنت كشور همه یك منشاء داشته و آن مخابرات است اما مخابرات كشور در حال حاضر جواب‌گوی نیاز فعلی در این زمینه نیست و هر روز سرعت اینترنت پایین آمده است و تمام شركت‌ها در این زمینه با مشكل مواجه‌اند و شكایت دارند.
به گفته‌وی كیفیت پهنای باندی كه مخابرات بهISP وISDP ها فروخته، حداقل 30 تا 40 درصد پایین‌تر از میزان پهنای باندی است كه به آنها فروخته شده است.
بيات خاطرنشان كرد: در پروتكلIP یكسری بسته‌های اطلا‌عاتی وجود دارد و وقتی ارتباط اینترنتی برقرار می‌شود بسته‌ها در این ارتباط ارسال می‌شود كه در بعضی مواقع و در بعضی جاها به دلیل تاخیر و سرعت كم ممكن است این اطلا‌عات به مقصد نرسد كه استانداردهایی هم برای این موضوع وجود دارد، به عنوان مثال اگر از 100 بسته 20 بسته‌آن ارسال نشود این سرویس استاندارد نبوده و در جهان قابل فروش نیست و جالب اينكه اين بسته‌هاي به مقصد نرسيده در ايران بسيار بيشتر از 20 است، بنابراين بايد گفت اينترنت ايران در حد بسيار پاييني وجود دارد.
سرعت اینترنت پایین‌تر از میزان مجاز در رگولاتوري
در حال حاضر سرعت اینترنت حتی پایین‌تر از میزانی است که سازمان تنظیم مقررات آن را به طور رسمی مجاز می‌داند، سرعت پایین اینترنت عملا اجازه گسترش خدمات، سرمایه‌گذاری و در نهایت توسعه این بخش را از کشور سلب کرده است درحالي كه نیاز بخش‌های اقتصادی و تجاری به اینترنت و ارتباطات بسیار ضروری است و نبود ارتباطات الکترونیکی به معنای رکود کسب و کار است.
شرکت‌های خصوصی که در زمینه اینترنت پر سرعت تبليغ می‌کنند عملا می‌توانند تا میزان 2 مگابیت بر ثانیه خطوط پر سرعت به کاربران و متقاضیان ارائه کنند در حالی که مقررات امکان ارائه این خدمات را از آنان سلب کرده است و در واقع بايد گفت اعمال محدودیت در استفاده از اینترنت نه تنها موجب ضرر بخشی خصوصی می‌شود، بلکه امکان بهره‌برداری علمی، تجاری و تحقیقاتی از این تکنولوژی را نیز از بین می‌برد.
در شرایطی که کشورمان حداقل 10 میلیون پورت پرسرعت اینترنت برای برنامه‌ 5ساله پنجم توسعه کشور نیاز دارد متأسفانه هنوز در برخی مناطق شهر بزرگی مثل تهران که بیشتر طرح تجاری شرکت‌های ندا - ارائه‌کننده اینترنت پرسرعت - را شامل می‌شود، امکان استفاده از اینترنت پرسرعت برای مشترکان وجود ندارد و کاربران اینترنتی در مناطق بدون امکانات اینترنت پرسرعت تهران نمی‌دانند که این مشکل چگونه و چه زمانی برطرف می‌شود؟
در زماني هم كه مسؤولين كشور ادعاي ارائه اينترنت پرسرعت را دارند، سرعت اينترنت را براي كاربران خانگي محدود و به 128 كيلو بيت مي‌رسانند، ولي بايد گفت، اينترنت پرسرعت، اینترنتی با بیش از 512 کیلوبیت در ثانیه است و در اکثر نقاط جهان این سرعت بالای یک‌مگ و حتی در حد 2مگابیت بر ثانیه است. این رقم در برخی کشورهای پیشرفته تا 40 مگابیت در ثانیه هم می‌رسد. حتی در کشورهایی مثل کره‌جنوبی ومالزی و سنگاپور نیز سرعت اینترنت صدها برابر ایران است و در ایران رسیدن به این سرعت خواب و خیال است.
کارشناسان معتقدند با توجه به این‌که 11شرکت دارای مجوز ندا ( ارائه‌کننده اینترنت پرسرعت) در کشور داریم، چنانچه همکاری لازم از طرف مخابرات انجام شود به این دلیل که شرکت‌ها در رقابت با یکدیگر و تلاش برای ایجاد پورت هستند و درصورت همکاری از طرف مراجع مربوطه به‌خودی خود اینترنت پرسرعت می‌تواند به حد مطلوب خود برسد.
با وجود این موضوع شرکت‌های ندا آماده سرمایه‌گذاری بیشتری در این راستا هستند که البته به نظارت دقیق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منوط خواهد بود مشروط به اینکه تعهدات دو طرفه بوده و عملا شرکت‌های مخابراتی با در دست داشتن پروانه جدید خود و انحصار امکانات مخابراتی، شرکت‌های ندا را وارد بازی یکطرفه‌ای که به ورشکستگی آنان منجر شود، نسازد.
اساساً در صنعت ارتباطات تنها بخش‌هاي سود آور در زمان حاضر اينترنت پر سرعت و شبکه‌هاي بي‌سيم هستند.
اما سرانجام و در نهایت ما اینترنت را برای چه می‌خواهیم؟ برای بالندگی کشور در همه سطوح و این بالندگی گذشته از دستیابی به تکنیک‌ها و اقتصاد باز در گرو آگاهی یک ملت است. دستیابی و گسترش اینترنت در نهایت خواهد توانست بر تجارت و اقتصاد اثرگذار باشد و به طور غیر مستقیم ساختار اجتماعی و سیاسی جوامع را دگرگون خواهد کرد. البته این امر با برنامه‌ریزی و وجود کار فرهنگی بسیار در زمینه اینترنت امکان‌پذیر خواهد بود.

STON-COLD
27-04-2010, 10:59
ایران اکونومیست: هنوز در برخی مناطق تهران امکان استفاده از اینترنت پرسرعت وجود ندارد/ چرا سرعت اینترنت پرسرعت و رايگان در كشوری مانند كره‌جنوبی 500 برابر سرعت اینترنت معمولی در ایران است كه برای آن پول هم پرداخت می‌كنیم؟

ایلنا: بسياري از كاربران اينترنت كشور معتقدند دليل واقعي افت سرعت اينترنت در كشور از سوي مسؤولان عنوان نمي‌شود.
به گزارش خبرنگار ايلنا، در دو هفته‌ اخیر شاهد سرعت بسیار پایین، قطعي و اختلالات گسترده در شبكه اينترنت بوديم، موضوع قطع اینترنت از این قرار بود كه ظاهرا کابل بين‌المللي و دریایی شبکه اینترنت بین الملل smw4 قطع شده بود و حدود 20 درصد ارتباطات کشور که از این مسیر تامین می‌شد دچار اختلال شد.
اين اختلالات قرار بود روز 31 فروردين ماه و بعد از تعمير کابل دریایی (smw4 (sea-me-we4 كه منشا آن هم در کشور ایتالیا است به پايان برسد ولي اين امر محقق نشد و هنوز كاربران اينترنت شاهد اختلالات گسترده اينترنت هستند.
البته در ايران این بار اولی نیست كه یكی از كابل‌های اصلی توسط لنگر كشتی قطع می‌شود ولي مسؤولان زير ساخت ايران مدعي شده‌اند كه به دليل اين‌كه منشا قطعی پیش آمده یکی از فیبرهای بين‌المللي است، به همین دلیل نمی‌توانند مسیر پشتیبان و جایگزیني برای آن در نظر بگيرند، در حالي‌كه پس از این اتفاق علاوه بر كاربران ایرانی، كاربران كشورهای دیگری مانند مصر، ایتالیا، فرانسه، عراق، لبنان، تركیه، هند و ... كه ارتباط آنها نيز از طریق این كابل برقرار می‌شد شاهد افت شدید سرعت اینترنت شدند ولي دولت‌های مذكور به سرعت و پس از ایجاد اختلا‌ل اقدام به برقراری ارتباط از طریق راه‌های ارتباطی جایگزین چون ماهواره كردند اما مسئولین شركت ارتباطات زیرساخت كه متولی اصلی اینترنت و خطوط ارتباطی دیتای كشور هستند به نظر مي‌رسد هنوز نتوانسته‌اند اين اختلال‌ها را برطرف كنند.
فارغ از اين اما ارتباط كشور ما از چندین نقطه تركیه، بندر فجیره، كویت و ... برقرار می‌شود، پس این اتفاق نمی‌توانست عامل اصلی این افت سرعت و اختلا‌ل باشد. قطعی كابل مذكور نیز نهایتا بیش از 2 تا 3 روز نمی‌توانست اینترنت كشور را دچار اختلا‌ل كند و همچنين كه تنها 15 تا 20 درصد ارتباط كشور از طریق كابلی كه قطع شد برقرار می‌شود ولي اختلالات اينترنت در اين دو هفته اخير بسيار فراتر از يك قطعي كابل و 20 درصد ظرفيت اين كابل بود.
استفاده از اینترنت با سرعت بالا‌ و كیفیت مناسب حق هر ایرانی است. چرا سرعت اینترنت پرسرعت و رايگان در كشوری مانند كره‌جنوبی 500 برابر سرعت اینترنت معمولی در ایران است كه برای آن پول هم پرداخت می‌كنیم؟
از طرفی دیگر شركت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی نيز در پاسخ به كاربران ناراضی علاوه بر موضوع قطعي اين كابل دلايل ديگري را نيز براي افت اينترنت عنوان مي‌كنند، دلايلي كه هيچ وقت در سخنان مسؤولات اينترنت كشور اظهار نمي‌شود، درهمه اظهارنظرهاي مسؤولان دليل اختلالات اينترنت يا قطعی كابل داخلي است يا قطعي كابل خارجي، درحالي‌كه حداقل 10 ماه است كاربران با مشكلا‌ت عمده ناشی از پایین بودن شدید سرعت اینترنت روبرو هستند.
احتياط يا كم فروشي مخابرات ؟
يكي از كارشناسان اينترنت در زمينه افت سرعت اينترنت در كشور مي‌گويد: يكي از دلايل عمده عدم كيفيت مناسب اينترنت در كشور انحصاري كردن اين شبكه به وسيله مخابرات و شركت زير ساخت است، البته در برخي اوقات شركت ارتباطات زير ساخت جهت ارائه اينترنت پرسرعت به كاربران احتياط مي‌كند.
اكبر بيات ادامه مي‌دهد: ما بارها بر این موضوع تاكید كرده‌ایم كه برخلا‌ف اصل 44 قانون اساسی مبنی بر خصوصی‌سازی، دولت Gateway را در اختیار خود گرفته و اين مخابرات است كه ضمن خريد اینترنت از خارج كشور، در این زمینه فعالیت می‌كند در حاليكه كم‌فروشی مخابرات يا احتياط آن در ارائه اينترنت، كاهش سرعت و كیفیت را در این سرویس موجب شده است. به طور مشخص فعلا‌ امكانات اینترنت كشور همه یك منشاء داشته و آن مخابرات است اما مخابرات كشور در حال حاضر جواب‌گوی نیاز فعلی در این زمینه نیست و هر روز سرعت اینترنت پایین آمده است و تمام شركت‌ها در این زمینه با مشكل مواجه‌اند و شكایت دارند.
به گفته‌وی كیفیت پهنای باندی كه مخابرات بهISP وISDP ها فروخته، حداقل 30 تا 40 درصد پایین‌تر از میزان پهنای باندی است كه به آنها فروخته شده است.
بيات خاطرنشان كرد: در پروتكلIP یكسری بسته‌های اطلا‌عاتی وجود دارد و وقتی ارتباط اینترنتی برقرار می‌شود بسته‌ها در این ارتباط ارسال می‌شود كه در بعضی مواقع و در بعضی جاها به دلیل تاخیر و سرعت كم ممكن است این اطلا‌عات به مقصد نرسد كه استانداردهایی هم برای این موضوع وجود دارد، به عنوان مثال اگر از 100 بسته 20 بسته‌آن ارسال نشود این سرویس استاندارد نبوده و در جهان قابل فروش نیست و جالب اينكه اين بسته‌هاي به مقصد نرسيده در ايران بسيار بيشتر از 20 است، بنابراين بايد گفت اينترنت ايران در حد بسيار پاييني وجود دارد.
سرعت اینترنت پایین‌تر از میزان مجاز در رگولاتوري
در حال حاضر سرعت اینترنت حتی پایین‌تر از میزانی است که سازمان تنظیم مقررات آن را به طور رسمی مجاز می‌داند، سرعت پایین اینترنت عملا اجازه گسترش خدمات، سرمایه‌گذاری و در نهایت توسعه این بخش را از کشور سلب کرده است درحالي كه نیاز بخش‌های اقتصادی و تجاری به اینترنت و ارتباطات بسیار ضروری است و نبود ارتباطات الکترونیکی به معنای رکود کسب و کار است.
شرکت‌های خصوصی که در زمینه اینترنت پر سرعت تبليغ می‌کنند عملا می‌توانند تا میزان 2 مگابیت بر ثانیه خطوط پر سرعت به کاربران و متقاضیان ارائه کنند در حالی که مقررات امکان ارائه این خدمات را از آنان سلب کرده است و در واقع بايد گفت اعمال محدودیت در استفاده از اینترنت نه تنها موجب ضرر بخشی خصوصی می‌شود، بلکه امکان بهره‌برداری علمی، تجاری و تحقیقاتی از این تکنولوژی را نیز از بین می‌برد.
در شرایطی که کشورمان حداقل 10 میلیون پورت پرسرعت اینترنت برای برنامه‌ 5ساله پنجم توسعه کشور نیاز دارد متأسفانه هنوز در برخی مناطق شهر بزرگی مثل تهران که بیشتر طرح تجاری شرکت‌های ندا - ارائه‌کننده اینترنت پرسرعت - را شامل می‌شود، امکان استفاده از اینترنت پرسرعت برای مشترکان وجود ندارد و کاربران اینترنتی در مناطق بدون امکانات اینترنت پرسرعت تهران نمی‌دانند که این مشکل چگونه و چه زمانی برطرف می‌شود؟
در زماني هم كه مسؤولين كشور ادعاي ارائه اينترنت پرسرعت را دارند، سرعت اينترنت را براي كاربران خانگي محدود و به 128 كيلو بيت مي‌رسانند، ولي بايد گفت، اينترنت پرسرعت، اینترنتی با بیش از 512 کیلوبیت در ثانیه است و در اکثر نقاط جهان این سرعت بالای یک‌مگ و حتی در حد 2مگابیت بر ثانیه است. این رقم در برخی کشورهای پیشرفته تا 40 مگابیت در ثانیه هم می‌رسد. حتی در کشورهایی مثل کره‌جنوبی ومالزی و سنگاپور نیز سرعت اینترنت صدها برابر ایران است و در ایران رسیدن به این سرعت خواب و خیال است.
کارشناسان معتقدند با توجه به این‌که 11شرکت دارای مجوز ندا ( ارائه‌کننده اینترنت پرسرعت) در کشور داریم، چنانچه همکاری لازم از طرف مخابرات انجام شود به این دلیل که شرکت‌ها در رقابت با یکدیگر و تلاش برای ایجاد پورت هستند و درصورت همکاری از طرف مراجع مربوطه به‌خودی خود اینترنت پرسرعت می‌تواند به حد مطلوب خود برسد.
با وجود این موضوع شرکت‌های ندا آماده سرمایه‌گذاری بیشتری در این راستا هستند که البته به نظارت دقیق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منوط خواهد بود مشروط به اینکه تعهدات دو طرفه بوده و عملا شرکت‌های مخابراتی با در دست داشتن پروانه جدید خود و انحصار امکانات مخابراتی، شرکت‌های ندا را وارد بازی یکطرفه‌ای که به ورشکستگی آنان منجر شود، نسازد.
اساساً در صنعت ارتباطات تنها بخش‌هاي سود آور در زمان حاضر اينترنت پر سرعت و شبکه‌هاي بي‌سيم هستند.
اما سرانجام و در نهایت ما اینترنت را برای چه می‌خواهیم؟ برای بالندگی کشور در همه سطوح و این بالندگی گذشته از دستیابی به تکنیک‌ها و اقتصاد باز در گرو آگاهی یک ملت است. دستیابی و گسترش اینترنت در نهایت خواهد توانست بر تجارت و اقتصاد اثرگذار باشد و به طور غیر مستقیم ساختار اجتماعی و سیاسی جوامع را دگرگون خواهد کرد. البته این امر با برنامه‌ریزی و وجود کار فرهنگی بسیار در زمینه اینترنت امکان‌پذیر خواهد بود.

mahdishata
27-04-2010, 12:08
ارتباطات اینترنت کشور حدود دو هفته است مختل شده و این اختلال که گفته می‌شود مربوط به قطعی کابل دریایی در ایتالیا است حدود 20 درصد ارتباطات اینترنت را تحت تاثیر قرار داده و با کندی مواجه کرده است. به گزارش مهر، قطعی مسیر کابل‌های دریایی و زمینی ارتباطات اینترنت کشور موضوع تازه‌ای نیست و هر از چندگاهی به دلایلی همچون گیر کردن لنگر کشتی، پاره شدن کابل توسط کوسه‌ها و یا حفاری وزارتخانه‌هایی چون راه و نیرو اتفاق می‌افتد.

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

نقش لنگرکشتی و کوسه‌ها در اینترنت ایران!
ارتباطات اینترنت کشور حدود دو هفته است مختل شده و این اختلال که گفته می‌شود مربوط به قطعی کابل دریایی در ایتالیا است حدود 20 درصد ارتباطات اینترنت را تحت تاثیر قرار داده و با کندی مواجه کرده است. به گزارش مهر، قطعی مسیر کابل‌های دریایی و زمینی ارتباطات اینترنت کشور موضوع تازه‌ای نیست و هر از چندگاهی به دلایلی همچون گیر کردن لنگر کشتی، پاره شدن کابل توسط کوسه‌ها و یا حفاری وزارتخانه‌هایی چون راه و نیرو اتفاق می‌افتد.

این معضل در کشور ما تا حدی با زندگی کاربران اینترنت عجین شده که کندی سرعت آن نمی‌تواند تاثیر چندانی در فعالیت‌های روزانه آنها ایجاد کند! شاید هم قطعی اینترنت برای کاربران ایرانی از آن جهت آن طور که باید حائز اهمیت نیست زیرا سرعت اینترنت در شرایط عادی هم دست کمی از شرایط قطعی آن ندارد و به همین دلیل کاربران قطعی کابل دریایی در نقطه‌ای از کشور ایتالیا و یا گیرکردن لنگر کشتی در آبهای فجیره را آنچنان که باید جدی نمی‌انگارند یا شاید هم اصلا اگر در خبرها نخوانند خیلی متوجه نمی‌شوند.

قطعی‌های مکرر کابل‌های ارتباطی در حالی در کشور ما به پدیده‌ای طبیعی تبدیل شده که در زمان حاضر بالغ بر یک میلیارد و چهارصد میلیون نفر در دنیا کاربر اینترنت هستند و به جرات می‌توان گفت 32 درصد جمعیت فعال دنیا به اینترنت دسترسی دارند. صرف‌نظر از میزان دسترسی فعلی اینترنت در جهان، میزان رشد این پدیده بین سال‌های 2000 تا 2008 در برخی کشورها بسیار جالب توجه است.

برای مثال ضریب رشد اینترنت در کشور الجزایر 6 هزار و 900 درصد، کنگو 46 هزار درصد و سومالی 49 هزار درصد اعلام شده که این توسعه با هیچ صنعتی قابل مقایسه نیست. گفته می‌شود سرعت خطوط اینترنت در کشوری مانند کره جنوبی چهار هزار برابر بیشتر از سرعت اینترنت در کشور ما است و بعضی کشورها مانند سنگاپور پهنای باند یک گیگا - هزار مگابیت در ثانیه - یعنی 200 هزار برابر بیشتر از آنچه که امروز ما در منزل داریم را در برنامه دارند.

آمار دیگر ارائه شده حجم اطلاعات مبادله شده در جهان در سال 2007 را بیش از 40 اگزا بایت تخمین زده که به گفته کارشناسان این حجم اطلاعات، بیشتر از همه اطلاعات ارائه شده در طول پنج هزار سال پیش از آن است.

باید توجه داشت که 40 اگزا بایت معادل چهار میلیون کتابخانه در حد و اندازه کتابخانه کنگره آمریکا - بزرگترین کتابخانه جهان- با 19میلیون جلد کتاب است که این اطلاعات در تمامی کشورها از طریق اینترنت مبادله می‌شود.

ورود به فناوری اطلاعات و ارتباطی و بهره‌گیری مناسب از امکانات آن به حدی در جهان فراگیر شده که کشورهای مختلف سالانه میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری برای دستیابی به آن انجام می‌دهند و از طریق آن نیز میلیون‌ها شغل تعریف می‌شود.

فناوری اطلاعات روزانه هزاران و حتی میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را به سمت تولید علم و اندیشه سوق می‌دهد و به نوعی مهمترین ابزار در جهت توسعه اقتصادی، فرهنگ‌سازی، آگاهی‌رسانی و افزایش دانش محسوب می‌شود. کارشناسان معتقدند که پهنای باند اینترنت در هر کشور رابطه مستقیم با افزایش درآمد ناخالص ملی دارد و به همین دلیل امروزه هر کشوری که پهنای باند بیشتری در اختیار داشته باشد توسعه یافته‌تر و موفق‌تر است.

پس در این صورت اگر بگوییم با انفجار اطلاعات و حرکت کشورها به سمت استفاده از فناوری‌های نوین، آنچه به عنوان سرمایه ناخالص ملی در هر کشور تلقی می‌شود توسعه زیرساخت‌های فناوری و ارتباطی است بیراه نگفته‌ایم. اما به نظر می‌رسد مسئولان کشور ما آنطور که باید بر اهمیت فناوری اطلاعات و ارتباط آن توسعه کشور اعتقاد نداشته و به همین دلیل آنطور که باید برای رفع اختلالات و قطعی‌های کابل‌های اینترنت تلاش نمی‌کنند. این در حالی است که در شرایط فعلی وجود اینترنت از نیاز به سرویس‌های دیگر بیشتر احساس می‌شود و همانطور که قطعی برق در یک شرکتی مانند ایران خودرو و یا شرکت‌های پتروشیمی تبعات منفی بسیاری خواهد داشت قطعی، اختلال و کندی اینترنت هم می‌تواند تاثیرات زیان باری بر اقتصاد کشور تحمیل کند.

با این حال این سئوال مطرح می‌شود که اگر برق کارخانه‌های بزرگ کشور برای دو هفته قطع می‌شد آیا این احساس نیاز به وجود نمی‌آمد که برای رفع این اختلال، همتی مضاعف به کار بسته شود و یا حتی برای قطعی‌های احتمالی آن اقدامات پیشگیرانه اتخاذ شود؟

به اعتقاد کارشناسان با وجودی که اقتصاد کشور وابستگی مستقیم به فناوری اطلاعات دارد اگر این تاثیر جدی گرفته نشود با نوعی عقب افتادگی در جامعه روبرو خواهیم شد که جبران آن به راحتی امکان‌پذیر نخواهد بود. به هر حال فاصله عقب‌افتادگی ما نسبت به دیگر کشورها در فناوری اطلاعات روز به روز در حال افزایش است و به نظر نمی‌رسد برنامه‌ای برای برون رفت از این چالش وجود داشته باشد.

با این اوصاف بهتر آن است که مسئولان صادقانه موضع خود را نسبت به اینترنت روشن کنند و اگر اعتقادی به این فناوری دارند به راهکاری علمی برای توسعه پهنای باند و سرعت آن بیندیشند.

itna.ir

Exir
27-04-2010, 13:05
هنوز در برخی مناطق تهران امکان استفاده از اینترنت پرسرعت وجود ندارد/ چرا سرعت اینترنت پرسرعت و رايگان در كشوری مانند كره‌جنوبی 500 برابر سرعت اینترنت معمولی در ایران است كه برای آن پول هم پرداخت می‌كنیم؟
بسياري از كاربران اينترنت كشور معتقدند دليل واقعي افت سرعت اينترنت در كشور از سوي مسئولان عنوان نمي‌شود.

به گزارش خبرنگار ايلنا، در دو هفته‌ اخیر شاهد سرعت بسیار پایین، قطعي و اختلالات گسترده در شبكه اينترنت بوديم، موضوع قطع اینترنت از این قرار بود كه ظاهرا کابل بين‌المللي و دریایی شبکه اینترنت بین الملل smw4 قطع شده بود و حدود 20 درصد ارتباطات کشور که از این مسیر تامین می‌شد دچار اختلال شد.

اين اختلالات قرار بود روز 31 فروردين ماه و بعد از تعمير کابل دریایی ـ smw4 ـ sea-me-we4 كه منشا آن هم در کشور ایتالیا است به پايان برسد ولي اين امر محقق نشد و هنوز كاربران اينترنت شاهد اختلالات گسترده اينترنت هستند.

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

البته در ايران این بار اولی نیست كه یكی از كابل‌های اصلی توسط لنگر كشتی قطع می‌شود ولي مسؤولان زير ساخت ايران مدعي شده‌اند كه به دليل اين‌كه منشا قطعی پیش آمده یکی از فیبرهای بين‌المللي است، به همین دلیل نمی‌توانند مسیر پشتیبان و جایگزیني برای آن در نظر بگيرند، در حالي‌كه پس از این اتفاق علاوه بر كاربران ایرانی، كاربران كشورهای دیگری مانند مصر، ایتالیا، فرانسه، عراق، لبنان، تركیه، هند و... كه ارتباط آنها نيز از طریق این كابل برقرار می‌شد، شاهد افت شدید سرعت اینترنت شدند؛ ولي دولت‌های مذكور به سرعت و پس از ایجاد اختلا‌ل اقدام به برقراری ارتباط از طریق راه‌های ارتباطی جایگزین چون ماهواره كردند. اما مسئولین شركت ارتباطات زیرساخت كه متولی اصلی اینترنت و خطوط ارتباطی دیتای كشور هستند، به نظر مي‌رسد هنوز نتوانسته‌اند اين اختلال‌ها را برطرف كنند.

فارغ از اين اما ارتباط كشور ما از چندین نقطه تركیه، بندر فجیره، كویت و... برقرار می‌شود، پس این اتفاق نمی‌توانست عامل اصلی این افت سرعت و اختلا‌ل باشد. قطعی كابل مذكور نیز نهایتا بیش از 2 تا 3 روز نمی‌توانست اینترنت كشور را دچار اختلا‌ل كند و همچنين كه تنها 15 تا 20 درصد ارتباط كشور از طریق كابلی كه قطع شد برقرار می‌شود ولي اختلالات اينترنت در اين دو هفته اخير بسيار فراتر از يك قطعي كابل و 20 درصد ظرفيت اين كابل بود.

استفاده از اینترنت با سرعت بالا‌ و كیفیت مناسب حق هر ایرانی است. چرا سرعت اینترنت پرسرعت و رايگان در كشوری مانند كره‌جنوبی 500 برابر سرعت اینترنت معمولی در ایران است كه برای آن پول هم پرداخت می‌كنیم؟

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

از طرفی دیگر شركت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی نيز در پاسخ به كاربران ناراضی علاوه بر موضوع قطعي اين كابل دلايل ديگري را نيز براي افت اينترنت عنوان مي‌كنند، دلايلي كه هيچ وقت در سخنان مسؤولات اينترنت كشور اظهار نمي‌شود، درهمه اظهارنظرهاي مسؤولان دليل اختلالات اينترنت يا قطعی كابل داخلي است يا قطعي كابل خارجي، درحالي‌كه حداقل 10 ماه است كاربران با مشكلا‌ت عمده ناشی از پایین بودن شدید سرعت اینترنت روبرو هستند.

احتياط يا كم فروشي مخابرات؟

يكي از كارشناسان اينترنت در زمينه افت سرعت اينترنت در كشور مي‌گويد: يكي از دلايل عمده عدم كيفيت مناسب اينترنت در كشور انحصاري كردن اين شبكه به وسيله مخابرات و شركت زير ساخت است، البته در برخي اوقات شركت ارتباطات زير ساخت جهت ارائه اينترنت پرسرعت به كاربران احتياط مي‌كند.

اكبر بيات ادامه مي‌دهد: ما بارها بر این موضوع تاكید كرده‌ایم كه برخلا‌ف اصل 44 قانون اساسی مبنی بر خصوصی‌سازی، دولت Gateway را در اختیار خود گرفته و اين مخابرات است كه ضمن خريد اینترنت از خارج كشور، در این زمینه فعالیت می‌كند در حاليكه كم‌فروشی مخابرات يا احتياط آن در ارائه اينترنت، كاهش سرعت و كیفیت را در این سرویس موجب شده است. به طور مشخص فعلا‌ امكانات اینترنت كشور همه یك منشاء داشته و آن مخابرات است اما مخابرات كشور در حال حاضر جواب‌گوی نیاز فعلی در این زمینه نیست و هر روز سرعت اینترنت پایین آمده است و تمام شركت‌ها در این زمینه با مشكل مواجه‌اند و شكایت دارند.

به گفته ‌وی كیفیت پهنای باندی كه مخابرات بهISP وISDP ها فروخته، حداقل 30 تا 40 درصد پایین‌تر از میزان پهنای باندی است كه به آنها فروخته شده است.

بيات خاطرنشان كرد: در پروتكلIP یكسری بسته‌های اطلا‌عاتی وجود دارد و وقتی ارتباط اینترنتی برقرار می‌شود بسته‌ها در این ارتباط ارسال می‌شود كه در بعضی مواقع و در بعضی جاها به دلیل تاخیر و سرعت كم ممكن است این اطلا‌عات به مقصد نرسد كه استانداردهایی هم برای این موضوع وجود دارد، به عنوان مثال اگر از 100 بسته 20 بسته‌آن ارسال نشود این سرویس استاندارد نبوده و در جهان قابل فروش نیست و جالب اينكه اين بسته‌هاي به مقصد نرسيده در ايران بسيار بيشتر از 20 است، بنابراين بايد گفت اينترنت ايران در حد بسيار پاييني وجود دارد.

سرعت اینترنت پایین‌تر از میزان مجاز در رگولاتوري

در حال حاضر سرعت اینترنت حتی پایین‌تر از میزانی است که سازمان تنظیم مقررات آن را به طور رسمی مجاز می‌داند، سرعت پایین اینترنت عملا اجازه گسترش خدمات، سرمایه‌گذاری و در نهایت توسعه این بخش را از کشور سلب کرده است درحالي كه نیاز بخش‌های اقتصادی و تجاری به اینترنت و ارتباطات بسیار ضروری است و نبود ارتباطات الکترونیکی به معنای رکود کسب و کار است.

شرکت‌های خصوصی که در زمینه اینترنت پر سرعت تبليغ می‌کنند عملا می‌توانند تا میزان 2 مگابیت بر ثانیه خطوط پر سرعت به کاربران و متقاضیان ارائه کنند در حالی که مقررات امکان ارائه این خدمات را از آنان سلب کرده است و در واقع بايد گفت اعمال محدودیت در استفاده از اینترنت نه تنها موجب ضرر بخشی خصوصی می‌شود، بلکه امکان بهره‌برداری علمی، تجاری و تحقیقاتی از این تکنولوژی را نیز از بین می‌برد.

در شرایطی که کشورمان حداقل 10 میلیون پورت پرسرعت اینترنت برای برنامه‌ 5ساله پنجم توسعه کشور نیاز دارد متأسفانه هنوز در برخی مناطق شهر بزرگی مثل تهران که بیشتر طرح تجاری شرکت‌های ندا - ارائه‌کننده اینترنت پرسرعت - را شامل می‌شود، امکان استفاده از اینترنت پرسرعت برای مشترکان وجود ندارد و کاربران اینترنتی در مناطق بدون امکانات اینترنت پرسرعت تهران نمی‌دانند که این مشکل چگونه و چه زمانی برطرف می‌شود؟

در زماني هم كه مسؤولين كشور ادعاي ارائه اينترنت پرسرعت را دارند، سرعت اينترنت را براي كاربران خانگي محدود و به 128 كيلو بيت مي‌رسانند، ولي بايد گفت، اينترنت پرسرعت، اینترنتی با بیش از 512 کیلوبیت در ثانیه است و در اکثر نقاط جهان این سرعت بالای یک‌مگ و حتی در حد 2مگابیت بر ثانیه است. این رقم در برخی کشورهای پیشرفته تا 40 مگابیت در ثانیه هم می‌رسد. حتی در کشورهایی مثل کره‌جنوبی ومالزی و سنگاپور نیز سرعت اینترنت صدها برابر ایران است و در ایران رسیدن به این سرعت خواب و خیال است.

کارشناسان معتقدند با توجه به این‌که 11شرکت دارای مجوز ندا ( ارائه‌کننده اینترنت پرسرعت) در کشور داریم، چنانچه همکاری لازم از طرف مخابرات انجام شود به این دلیل که شرکت‌ها در رقابت با یکدیگر و تلاش برای ایجاد پورت هستند و درصورت همکاری از طرف مراجع مربوطه به‌خودی خود اینترنت پرسرعت می‌تواند به حد مطلوب خود برسد.

با وجود این موضوع شرکت‌های ندا آماده سرمایه‌گذاری بیشتری در این راستا هستند که البته به نظارت دقیق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منوط خواهد بود مشروط به اینکه تعهدات دو طرفه بوده و عملا شرکت‌های مخابراتی با در دست داشتن پروانه جدید خود و انحصار امکانات مخابراتی، شرکت‌های ندا را وارد بازی یکطرفه‌ای که به ورشکستگی آنان منجر شود، نسازد.
اساساً در صنعت ارتباطات تنها بخش‌هاي سود آور در زمان حاضر اينترنت پر سرعت و شبکه‌هاي بي‌سيم هستند.

اما سرانجام و در نهایت ما اینترنت را برای چه می‌خواهیم؟ برای بالندگی کشور در همه سطوح و این بالندگی گذشته از دستیابی به تکنیک‌ها و اقتصاد باز در گرو آگاهی یک ملت است. دستیابی و گسترش اینترنت در نهایت خواهد توانست بر تجارت و اقتصاد اثرگذار باشد و به طور غیر مستقیم ساختار اجتماعی و سیاسی جوامع را دگرگون خواهد کرد. البته این امر با برنامه‌ریزی و وجود کار فرهنگی بسیار در زمینه اینترنت امکان‌پذیر خواهد بود.

منبع:
تابناک

osifa
28-04-2010, 20:50
بر اساس آخرين اعلام از اپراتور اصلي كابل مخابراتي زيردريايي SWM4 برنامه تعمير و رفع قطعي اين كابل دريايي فردا (نهم ارديبهشت‌ماه) برطرف مي‌شود.

به گزارش ايسنا منشا اين قطعي در کشور ايتالياست كه به‌واسطه قطعي کابل دريايي شبکه اينترنت بين‌الملل، حدود 20 درصد ارتباطات کشور دچار مشکل شده است كه متاسفانه به دليل اين كه اين قطعي در يکي از فيبرهاي اصلي و بين‌المللي است که شرکت از آن اينترنت دريافت مي‌کند، فعلا نمي‌توان مسير پشتيبان و جايگزين براي آن در نظر گرفت و اين قطعي را جبران كرد و هم‌چنان با كندي سرعت اينترنت مواجه هستيم.

حسن كريمي ـ مديركل مهندسي عمليات و هماهنگي شبكه ديتا شركت ارتباطات زيرساخت ـ پيش از اين نيز در گفت‌و‌گو با ايسنا گفته بود: به دليل استفاده از مسير جايگزين هيچ يك از ارتباطات Voice بين‌الملل خاورميانه تحت تاثير قرار نگرفته اما ممكن است برخي از كشورهاي اين منطقه به دليل گرفتن بخشي از ظرفيت اينترنت بين‌الملل خود از اين كابل با كاهش سرعت اينترنت مواجه شوند.

كريمي گفته بود: بر اساس آخرين اعلام طرف خارجي و طبق وعده داده شده اين شركت در حال تعمير اين كابل است و وعده داده كه اين قطعي تا نهم ارديبهشت برطرف شود.

وي با بيان اينكه اين قطعي ارتباط را كند كرده و كاربران مجبورند زمان بيش‌تري را صرف كنند تصريح كرد: در قالب قرارداد و بر اساس تفاهم‌نامه‌ موجود بايد ميزان خسارت وارد شده در اين زمينه به كشور ما بررسي و محاسبه و بر آن اساس ميزان خسارت توسط شركت مربوطه به ما داده شود.

osifa
29-04-2010, 19:33
مشكل اينترنت همچنان پابرجاست

آفتاب: طی دو روز گذشته تماس‏هایی از سوی هموطنان ما با آفتاب گرفته شد و در آن عنوان شد كه در مناطقی از كشور، استفاده از اینترنت همچنان با محدودیت غیرطبیعی سرعت مواجه‏اند.

چند روزی است كه مشكل اینترنت مجددا رخ نموده و بنا به گفته سایت های خبری، 20 درصد افت سرعت در اینترنت وجود داشته است. هنوز مشخص نیست كه منبع این مشكل كجاست و یا اگر مشخص است، حداقل رفع آن امكان پذیر نشده است.

با توجه به این كه تلاش می شود بسیاری از امور از طریق اینترنت انجام شود، چنین مشكلات پایداری، قطعا مشكلات عمده ای را در حوزه‏های مختلف در آینده به وجود خواهد آورد كه چنانچه زیر ساخت‏های لازم برای حل آن‏ها فراهم نشود، ممكن است خسارت‏های زیادی را به ویژه در حوزه‏های مالی و اقتصادی برای افراد به بار آورد.

hamed malekpour
29-04-2010, 21:23
مشکل بر طرف شده یا نه؟

online_amin
29-04-2010, 21:32
برای من که فرقی نکرده. سرعت پایینه.

mehryazdan
29-04-2010, 21:44
عمرا درست بشه

عجب اشتباهی کردیم ایران متولد شدیم

A.M.D.D.E.V.I.L
29-04-2010, 21:46
شما ها ميتونستيد ساعت 12-6 اينترنت كاري بكنيد؟ سرعت اومده بود به 1 كيلو بيت بر ثانيه

night lord
29-04-2010, 22:11
اینا همه بازیای سیاسی بود و بس .

0037
29-04-2010, 22:14
براي من كه درست شده!

mahdishata
30-04-2010, 13:05
مديركل مهندسي عمليات و هماهنگي شبكه ديتاي شركت ارتباطات زيرساخت خبر داد: عصر روز گذشته (نهم ارديبهشت‌ماه) قطعي کابل دريايي شبکه اينترنت بين‌الملل كه در جنوب ايتاليا و در منطقه پالرمو رخ داده بود به طور كامل برطرف شد.

حسن كريمي در گفت‌وگو با خبرنگار ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار كرد: با برطرف شدن قطعي اين كابل ترافيكمان نرمال شده و به حالت قبل از قطعي برگشته است.

وي گفت: با توجه به اينكه 17 كشور به صورت مستقيم از اين كابل استفاده مي‌كنند و كشور ما كه البته به صورت غير مستقيم از اين كابل استفاده مي كند طبيعي است ارتباطات بسياري از كشورها را اين قطعي متاثر و مشكل ساز كرده بود.

وي ادامه داد: همه كشورها بر اساس قراداد SLA كه با كشورها و اپراتورهاي سرويس دهنده دارند ميزان خسارتي كه مشخص و محاسبه مي شود بر اساس نوع تفاهم‌نامه‌اي كه دارند دريافت مي كنند كه اين موضوع براي كشور ما نيز صدق مي كند و بعد از انجام محاسبات اين خسارت داده مي‌شود.

مديركل مهندسي عمليات و هماهنگي شبكه ديتاي شركت ارتباطات زيرساخت در ادامه ابراز كرد: به‌واسطه قطعي کابل دريايي شبکه اينترنت بين‌الملل، در ابتدا حدود 20 درصد ارتباطات کشور دچار مشکل شد كه توانستيم 4STM1 آن را از مسيري جبران و جايگزين كنيم و با اين كار عدد 20 درصد به 17 درصد كاهش يافت.

به گزارش ايسنا مديركل مهندسي عمليات و هماهنگي شبكه ديتاي شركت ارتباطات زيرساخت پيش از اين نيز به خبرنگار ايسنا گفته بود: دائما با طرف خارجي قراردادمان درباره اين قطعي در حال مذاكره هستيم و بر اساس آخرين اعلام اين كابل تا نهم ارديبهشت‌ماه به‌طور كامل رفع خرابي خواهد شد كه البته اين قطعي تا به امروز نيز تا حد زيادي برطرف شده است.

طبق اعلام نظر اپراتور SWM4 قطعي جديد در جنوب ايتاليا و در منطقه پالرمو رخ داده است؛ SWM4 به عنوان يكي از خطوط مهم ارتباطات بين‌الملل مخابراتي ميان اروپا و خاورميانه، از تامين‌كننده‌هاي اصلي مخابراتي منطقه خاورميانه محسوب مي‌شود.