PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : تلويزيون ديجيتالي در انتظار توليدکننده داخلي است



mahdishata
17-04-2010, 13:13
نگراني ها از آغاز انحصاري جديد در بازار 120 هزار ميليارد توماني گيرنده هاي تلويزيون ديجيتالي به تدريج بالا مي گيرد.

گذشت بيش از شش ماه از آغاز پخش آزمايشي برنامه‌هاي صدا و سيما در بخش‌ اعظمي از پايتخت به شکل ديجيتالي با استفاده از فناوري DVBT حکايت از گشايش بازاري جديد در زمينه گيرنده‌هاي ديجيتالي دارد که حضور چند مدعي سنتي بازاري فناوري در آن، در کنار حضور مستقيم صدا و سيما و رشد سريعش همگي به آن حساسيتي دو چندان بخشيده است.

وقتي ماديران وارد مي‌شود

توسعه همراه با تاخير و البته کمي عجيب تلويزيون ديجيتالي در ايران در حالي رخ مي‌دهد که بخش گيرنده‌هاي اين سرويس نيز خالي از ابهام نيست. در آذر ماه سال گذشته فضاي خبري ايران مشحون از اخباري شد که حکايت از ورود صنايع ماشين‌هاي اداري ايران يا همان ماديران به اين عرصه داشت؛ غولي که همواره شامه تيزي براي کسب درآمد از بخش‌هاي بکر بازار فناوري ايران داشته است.

مسعود اميري- مديرعامل جوان اين شرکت- که جانشين پدر افسانه‌اي خود شده‌ است براي اولين بار در جلسه خبري الکامپ پانزدهم به توليد SET-TOP BOX توسط ماديران اشاره كرد و گفت: با توجه به اين‌كه تلويزيون‌هاي داخل کشور آنالوگ هستند و در آينده‌اي نزديک تمام کشور توسط صدا و سيما تحت پوشش پخش برنامه‌ها به طور ديجيتال با کيفيت مطلوب قرار مي‌گيرد، ماديران از ماه آينده به توليد SET-TOP BOX با نام DVBT و برند X.VISION مي‌پردازد. اين دستگاه سيگنال‌هاي فشرده و يا کد شده ديجيتالي فرستاده شده از صدا وسيما را پس از دريافت و کد گشايي، به سيگنال‌هاي آنالوگ قابل نمايش روي صفحه تلويزيون تبديل مي‌کند. کيفيت ديجيتال از آنالوگ بيشتر است و هزينه آن کم‌تر مي‌شود. البته اميري در همان جلسه تلويحا توضيح داد که اصل جريان دخالت صدا و سيما در اجباري کردن تاييد دستگاه‌ها توسط يکي از سازمان‌هاي مطبوعش از کجا سرچشمه مي‌گيرد و گفت: اگر تاييديه صدا و سيما روي اين دستگاه نباشد ودستگاه به طور قاچاق وارد کشور شود با تغير فرکانس ديگر کارآيي نخواهد داشت و اين موضوع از خريد كالاي قاچاق جلوگيري مي‌كند. البته در 6ماه آينده تلويزيون‌هاي توليدي ماديران نيز داراي اين برد تبديل ديجيتال به آنالوگ خواهند شد. کل جريان بسياري از فعالان قديمي بازار فناوري ايران را به ياد انحصار نسبي ماديران در دهه پيش روي بازار مانيتور ايران انداخت که البته همين 5 سال پيش ناکارآمدي خود را در جرياني مشابه و روي توليد موبايل توسط صنايع ماشين‌هاي اداري ايران نيز نشان داد.

دو هفته بعد از همان جلسه مطبوعاتي ماديران خبر توليد قريب الوقوع اولين DVBT را روي سايت رسمي خودش قرار داد و انتشار اين اخبار در حالي صورت مي‌گرفت که مصاحبه مسعود اميري در 22آذر ماه با باشگاه خبرنگاران جوان (YJC) که اتفاقا از تلويزيون هم پخش شد نشان داد ماديران تضمين‌هاي لازم را از صدا و سيما گرفته است.

او در اين مصاحبه به صراحت گفت: با توجه به اين‌كه در آينده‌اي نزديک تمام کشور توسط صدا و سيما تحت پوشش پخش برنامه‌ها به طور ديجيتال با کيفيت مطلوب و هزينه كم قرار مي‌گيرد، توليد اين SET-TOP BOX به گونه‌اي است كه تاييديه صدا و سيما را كسب مي‌‌کند و داراي شناسنامه است در نتيجه اگر كالايي به صورت قاچاق وارد كشور شود با تغيير فركانس پخش برنامه‌ها، ديگر آن دستگاه كارآيي نخواهد داشت.

وقتي استاندارد لازم مي‌شود

در همان آذر ماه سال 88 که احتمالا بايد آن را ماه تلويزيون ديجيتالي ناميد لطف‌ا... سياهكلي - قائم ‌مقام معاون توسعه و فناوري سازمان صدا و سيما – در پاسخ به انتقاداتي که به تاخير در زمينه DVBT مي‌شد توپ را به زمين توليد‌کنندگان گيرنده‌هاي تلويزيون ديجيتالي انداخت و به اين صورت پاسخ داد: اين‌كه ما كمي با تاني كار مي‌كنيم، مفهومش اين نيست كه ناتوانيم؛ بلكه تكنولوژي‌اي كه انتخاب كرده‌ايم، بسيار پيشرفته و مدرن است. در دنيا رسيورهاي اين تكنولوژي به صورت نمونه‌اي توليد شده و به توليد انبوه نرسيده ‌است. اين مقوله در عين‌ حال كه خدمات و خيرات زيادي براي مردم دارد، اما براي دريافت و انتشارش ظرافت‌هاي زيادي نيز بايد لحاظ شود؛ بنابراين لازم است كه سطح آگاهي مردم نسبت به مقوله ديجيتال ارتقاء پيدا كند.

او ادعا کرد: سازمان صدا و سيما هم اينك در حال بررسي گيرنده‌هايي است كه قرار است به بازار عرضه شود اما براي دريافت فركانس‌ها مردم به رسيورهاي مطمئني نياز دارند كه در اين زمينه صدا و سيما با سازمان استاندارد مذاكراتي كرده و قرار شد شركتي به عنوان نماينده سازمان صدا و سيما، استاندارد رسيورها را تاييد كند. گيرنده‌هايي كه مردم خريداري مي‌كنند، حتما بايد خوب باشند در آن صورت كيفيت تصوير بالاست و تصوير تلويزيون به هيچ وجه نويز و برفك و خرابي ندارد و تصوير را به شكل عالي مي‌بينيم.

سياهكلي حتي به اين پرسش هم که چرا صدا وسيماي يک کشور بايد وارد مقوله استاندارد شود هم پاسخ داد و گفت: با وجودي ‌كه وارد كردن موبايل و ريسيور جزو وظايف ما نيست اما ما با موسسه استاندارد صحبت كرديم و گفتيم، بگذاريد ما مسووليت بپذيريم و تجهيزاتي كه وارد مي‌شود را تاييد كنيم. در غير اين‌صورت واقعا به مردم خسارت وارد و بودجه كشور خارج مي‌شود.

چندي پس از حرف‌هاي سياه‌کلي، همکارش در سمت مدير امور ارزيابي فني و استانداردهاي سازمان صدا و سيما يعني شاهرخي هم خبر از تاييد گيرنده‌هاي تلويزيون ديجيتال با برند TECHNO SAT، IRTECH و NETA داد و شرکت تحقيق و توسعه وسايل الکترونيک يا همان تکتا را به عنوان مسوول اين جريان معرفي کرد ولي اظهارات اين مقام صدا و سيما در تضاد کامل با مطالب موجود در سايت رسمي تکتا قرار دارد که فقط و فقط گيرنده‌هاي تلويزيوني ماديران را به عنوان تنها گيرنده مجاز معرفي کرده است؛ در سايت تکتا حتي از اعلام برند يا مدل اين گيرنده‌ها هم خبري نيست و به ذکر نام ماديران اکتفا شده است!

وقتي واردات لازم مي‌شود

گويا ماديران تنها غول فناوري ايران نيست که قصد دارد وارد بازار گيرنده‌هاي ايران شود و ظاهرا شرکت گسترش انفورماتيک که بازوي IT سازمان گسترش و نوسازي صنايع به حساب مي‌آيد نيز چند گام اساسي براي ورود اين بازار برداشته است.

اخبار حکايت از قرارداد گسترش انفورماتيک با شرکت ترک‌تبار نتا (NETA) براي دريافت مدل NX 300S اين شرکت با برند سهند دارد و به سبب فراخوان چند نهاد براي اعلام قيمت هم مراحل بررسي فني اين محصولات با برند سهند در تکتا سرعت گرفته است؛ ولي گويا پيش از ورود انبوه اين محصولات گسترش انفورماتيک بايد مساله برند ايراني خود را حل کند.

هرچند تا کنون گسترش انفورماتيک هيچ اظهار نظر رسمي در اين زمينه نکرده است ولي به هر حال قانون جديد التصويب ممنوعيت ورود کالاهاي توليد شده در خارج با برند ايراني بر سر راه اين شرکت قرار دارد، چراکه مطابق اين قانون که از سال گذشته چند قرباني هم در بازار ايران گرفت گمرک موظف است نسبت به مرجوع کردن کالاهاي وارده با برند ايراني که عينا توسط واحدهاي توليدي داخل کشور توليد مي‌شود حسب نامه صادره از وزارت صنايع و معادن اقدام کند. بايد منتظر اخبار بيشتر از گسترش انفورماتيک در اين خصوص بود.

وقتي برند مهم نيست

ظاهرا هيچ يک از اين موارد مانع از گسترش سريع بازار DVBT دست کم تا آنجا که به کاربر نهايي مربوط است نشده است به طوري‌که اغلب فروشندگان خيابان جمهوري – به عنوان بورس غير رسمي صوتي و ديجيتالي تهران- از فروش بالاي دستگاه‌هاي خود در اين زمينه اظهار رضايت مي‌کنند و معتقدند چه برندهاي مورد تاييد صدا و سيما و چه ساير برندهايي که هنوز تاييد نشده‌اند به سبب اختلاف قابل توجه پخش ديجيتالي با پخش آنالوگ رضايت مشتريان را جلب مي‌کنند.

گذري در مرکز تجاري پايتخت هم نشان مي‌دهد که برندهايي مانند Provision ، Xvision و NETA فروش خوبي در بازار دارند و در شرايطي که هنوز خريداران به مساله برند در اين بازار حساس نشده‌اند. برخي فروشگاه‌ها حتي ادعاي اين را دارند که نمايندگي انحصاري برخي محصولات را به‌دست آورند و در انتظار آن هستند که محصولاتي با کانال‌هاي بيشتر مشتريان بيشتري را هم ظرف چند ماه آينده جذب کنند. ليست قيمت برخي از اين محصولات را مي‌توانيد در همين صفحه مشاهده کنيد.

وقتي تعهد مي‌کنيم

تهيه پلان فركانسي براي پخش تلويزيون ديجيتال در باندهاي 230-174 مگاهرتز و ‏‏862-470 مگاهرتز به منظور استفاده بهينه از طيف فركانس و ايجاد امكانات جديد در كنار پخش ‏تلويزيون كه شامل ارسال اطلاعات و دسترسي به اينترنت از طريق ايجاد همگرايي ‏‏در سرويس‌هاي راديويي است، در واقع بخشي از تعهدات بين‌المللي ايران در اين زمينه به حساب مي‌آيد که براي اولين بار در كنفرانس منطقه‌اي ارتباطات راديويي سال 2004 در ژنو مطرح شده ‏بود.‏ طراحي اين پلان مطابق با موافقتنامه ‏ST61‎‏ براي كشورهاي اروپايي و عربي و ‏موافقتنامه ‏GE89‎‏ براي كشورهاي آفريقايي و ايران در حالي به تصويب 120 كشور در كل ‏منطقه اروپا، آفريقا، خاورميانه ( و از جمله ايران) رسيده است كه تمامي كشورها موظف‌ شده‌اند سيستم‌هاي ‏فعلي پخش آنالوگ را در باند فركانسي ‏UHF‏ تا سال 2015 و در باند فركانسي ‏VHF‏ تا سال ‏‏2020 حذف كرده و از سيستم‌هاي پخش ديجيتال استفاده كنند.‏ اگرچه بسياري از كشورها درصدد بودند تا زمان كوتاه‌تري براي اجراي ‏جايگزيني پخش آنالوگ به ديجيتال به تصويب كشورهاي عضو برسد اما در نهايت پيشنهاد 10 ،‏‏15 ساله ايران براي جايگزيني مورد توافق قرار گرفت.‏

وقتي پول نداريم ولي بازار داريم

جديدترين و مهم‌ترين اظهار نظر درباره تلويزيون ديجيتالي متعلق به ميانه زمستان سال گذشته است که طي آن رييس صدا و سيما تلويحا از مشکلات اعتباري در اين زمينه انتقاد کرده بود.

دي ماه عزت ا... ضرغامي اعلام کرد براي تبديل سامانه ارسال و پخش از آنالوگ به ديجيتال به هزار ميليارد تومان بودجه نياز است و اين مقدار بودجه در صورتي مکفي است که زمان‌بندي اعطاي آن 3 تا 4 سال آينده انجام شود، در غير اين صورت رقم به مراتب افزايش مي‌يابد. به گفته وي برنامه تبديل سامانه‌هاي ارسال و پخش از آنالوگ به ديجيتال از 5 سال گذشته آغاز اما زمان‌بندي اعتبار آن انجام نشده است. اين درحالي است که تا سال 2014 همه سامانه‌هاي ارسال و پخش به ديجيتال تبديل خواهد شد و اگر ما خود را تجهيز نکنيم براي ارتباطات جهاني با مشکل روبه‌رو خواهيم شد.

سيگنال رساني ديجيتال زميني ابتدا به‌طور آزمايشي در تاريخ 8/8/ 1388 با پخش 8 برنامه تلويزيوني از ايستگاه جماران با يک فرستنده 5/2 کيلو واتي روي کانال 37 باند UHF آغاز شد. قدرت اين فرستنده از لحاظ پوششي معادل يک فرستنده Kw10 آنالوگ بود ولي هم اکنون در مرحله اول اين فناوري، 12 شبکه تلويزيوني شامل 8 شبکه ملي و تهران و شبکه هاي مستند، برون مرزي، الکوثر و پرس تي‌وي از اين طريق در شهر تهران در حال پخش برنامه است.

به گفته رييس رسانه ملي در صورت همکاري استانداري‌ها و تامين منابع و اعتبارات مورد نياز حداقل به ميزان يک تا دو ميليارد تومان آماده راه‌اندازي تلويزيون ديجيتال در همه استان‌هاي کشور هستيم.

وقتي کنسرسيوم تشکيل مي شود

شايد جديدا محرک شرکت‌هاي جديد براي حضور در بازار کم و بيش انحصاري گيرنده‌هاي DVBT‌ کنسرسيومي باشد که وزارت صنايع اعلام کرده است تصميم دارد در اين زمينه تشکيل دهد و حکايت از توجه اين بخش از بدنه دولت به بازاري دارد که مي رود تا وسعتي به تعداد خانواده‌هاي ايراني داشته باشد.

فراخوان وزارت صنايع

در فراخوان وزارت صنايع ومعادن براي تشكيل كنسرسيوم توليدكنندگان گيرنده‌هاي ديجيتال در بهمن 88 با هدف توليد 20 ميليون دستگاه گيرنده ديجيتال، ظرف مدت 5 سال در داخل كشور منتشر شد و در توضيح آن محمود ليايي، گفت: توليد داخلي اين محصول بازار 120 هزار ميليارد توماني آن را در اختيار كشور خودمان قرار مي‌دهد. هركدام از شركت‌هاي توليدي كه دراين حوزه فعاليت دارند و خواهان حضور دراين كنسرسيوم هستند مي‌توانند ظرف مدت 2 هفته و با در دست داشتن مدارك لازم به دفتر صنايع برق، الكترونيك و فناوري اطلاعات وزارت صنايع و معادن مراجعه كنند.

هنوز وزارت صنايع هيچ جزيياتي از نتايج فراخوانش را منتشر نکرده است هرچند انتظار مي رود ماديران و گسترش انفورماتيک جزو اعضاي قطعي آن باشند. ليايي به عنوان مديركل صنايع برق، الكترونيك و فناوري اطلاعات وزارت صنايع و معادن در توضيح نحوه انتخاب، گفته است: پس از جمع‌بندي امتيازات و توانايي‌هاي اين شركت‌ها كه توسط كارگروهي متشكل از نمايندگان سازمان صدا وسيما و وزارت صنايع و معادن برگزار مي‌شود براساس نياز كشور وطي يك برنامه زمان‌بندي شده، چند شركت برتر انتخاب و نسبت به تشكيل اين كنسرسيوم اقدام خواهد شد.

itiran.com