xeNociDe
14-04-2010, 19:08
سلام دوستان.
دوباره با يك دستگاه جديد براي كنسول ها آشنا ميشم.
وسيله ايي كه رقيبي براي Project Natal به حساب مياد.
در اين تاپيك به بررسي اين وسيله ميپردازيم...
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
سونی مدت ها است که بر روی دسته جدید حساس به حرکت خودش کار می کند تا از خجالت نیتندو Wii در بیاید.
حالا به نظر می رسد که داستان این دسته از مراحل طراحی اولیه گذشته و به زودی آن را در خانه خواهیم داشت. ساعاتی پیش در یک کنفرانس خبری سونی رسما نام آن را PalyStation Move اعلام کرد و می توانید لوگوی اختصاصی آن را هم در زیر ببینید. که البته بیشتر به حرف A شبیه است تا حرف M مثل تصوير پايين.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
دسته جدید، حرکات دست شما را در سه بعد و به طور نسبتا دقیقی شبیه سازی می کند. علاوه بر این، با داشتن چند دکمه و یک حباب نورانی در سر آن، امکاناتی را به شما خواهد داد که دیدن آن بسیار جالب است. ویدیوهای دموی ارایه شده واقعا هیجان انگیز هستند.
خیلی وقت بود که کنسول بازی Wii عرضه شده بود و دنیای جدیدی از بازی را نشان داده بود، اما همیشه بازی های سطح پایین و گرافیک متوسط آن جذابیت را برای بسیاری از طرفدارن کم می کرد.
اینک PlayStation کنترلر جدید خود را تحت عنوان PlayStaion Move با قیمت حدود 100$ به عنوان وسیله جانبی برای PS3 عرضه می کند.
فقط امیدوار بودم کاری کاملا جدید یا حداقل با شکل و شمایل جدید عرضه می شد، اما متاسفانه هر چند که امکان فوق العاده ای هست، اما بیش از یک تقلید 100% نیست.
اشتباه نکنید نه GEM و نه Arc بلکه PlayStation Move ، بله .. بلاخره بعد از شایعات فراوان کنترلر حرکتی سونی با نام زیبای PlayStation Move رونمایی شد. رونمایی از PS Move در جریان کنفرانس مطبوعاتی سونی در GDC 2010 رخ داد و اطلاعات زیادی را برایمان مشخص کرد. اول از هر چیز به سراغ Sub-Controller می رویم ، این دستگاه که برای PS Move طراحی شده است شبیه Nunchuk کنسول Wii می باشد Sub-Controller خصوصیت Wireless را دارا می باشد و همچنین یک آنالوگ بر روی آن قرار دارد که به شما امکان بازی کردن عنواین پیچیده تر نظیر تیراندازی اول شخص را به وسیله ی PS Move میدهد.
شاید از خود بپرسید که از چه راه هایی میتوان PS Move را تهیه کرد ، در جواب این سوال باید گفت شما چهار را پیش رو دارید :
- دوربین + کنترلر ( بعلاوه، دیسک شروع که محتوای دمو بازی هایی است که امسال برای PS Move عرضه میشوند)
- کنترلر تنها، برای کسانی که قبلا یک دوربین Play Station Eye را خرید کرده اند.
- پک کامل کنسول که شامل PS3 ، دسته ی DualShock3 ، کنترلر حرکتی و دوربین می باشد.
- و بلاخره چندی از بازی های بزرگمان که بهمراه PS Move عرضه خواهند شد.
در GDC امسال تعدادی از بازی هایی که از PS Move پشتیبانی میکنند معرفی شدند ، اول از همه سه عنوان SOCOM 4 ، LittleBigPlanet و EyePet توسط سونی برای PS Move تایید شدند
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
Natal و Move از الآن معلوم نیست. از یک طرف Natal در ابتدا جذابیت بیشتری خواهد داشت و برای همه جالب و متفاوت خواهد بود. شرکتهای زیادی هم پشتیبانی خودشون رو از این محصول اعلام کردند.
از طرف دیگه الآن از جمع 3 کنسول , 2 تای اونها یک نوع کنترلر رو به کار میبرن و این موضوع برای شرکتهای بازیساز کمک خیلی بزرگیه. اونها به جای ساختن 3 بازی متفاوت برای 3 کنترلر متفاوت , میتونن نسخه Wii و PS3 رو با یک عملکرد (ولی در کیفیت های تصویری متفاوت و شاید اندک تفاوتهای گیم پلی) بسازن و هزینه ها رو کاهش بدن. از طرف دیگه مسلمآ طیف بازیهایی که برای Wii و PS3 ساخته میشه بیشتر خواهد بود چون به دلیل وجود کنترلر در دست بازیکن , خیلی از بازیهای سنتی رو هم میشه با روشی جدید انجام داد. در نقطه مقابل Natal میتونه تجربه های جدید و کاملآ متفاوتی رو رقم بزنه. تجربه هایی که مطمئنآ لذت بخش هستن و افراد زیادی رو جذب خودشون می کنن ولی از اون طرف شرکتهای بازیساز مجبور هستن هر نسخه رو مخصوص 360 بسازن و شاید با ریسک همراه باشند.
Move از نظر شکل و شمایل بیشترین شباهت ممکن رو با WiiMote داره و حتی قسمتی کاملآ شبیه Nunchuck هم در این وسیله دیده میشه. این موضوع جدا از کپی برداری از Wii چیزهای دیگه ای هم نشون میده : 1. تکنولوژی Wii و نحوه کنترل بازیها احتمالآ در نسل بعد به استاندارد جدید کنسولهای بازی تبدیل میشه. این نسل از ابتدا Wii رو داشتیم با کنترلر عجیبش. ولی سونی و مایکروسافت همون کنترلهای سنتی رو به کار میبردن تا اینکه به فکر افتادند از بازار Casual Gamer ها و None Gamer ها هم سود ببرن. مایکروسافت برای جذب اون بازار شروع به ساخت وسیله ای جدید و متفاوت با نام Natal کرد که همگی باهاش آشنا هستین. وسیله ای که هیچ کنترلری نیاز نداره. سونی هم دقیقآ راه نینتندو رو در پیش گرفت و با طراحی کنترلری شبه WiiMote در این مسیر قدم گذاشت. 2. موفقیت یا شکست 3. در اولین نگاه و مقایسه بین کنترلر Wii با Move چیزی جز کپی کاری نمیشه گفت. ولی تاریخ ثابت کرده این جور کارها بیشتر از اینکه کپی کاری به حساب بیان , استانداردسازی محسوب میشن. الآن یه نگاه ساده به کنترلرهای معمولی PS2 و X360 این موضوع رو ثابت میکنه. هر دو کنترلر از دو تا آنالوگ استفاده میکنن , یک D-Pad در هر دو به چشم میخوره , 4 تا دکمه دقیقآ با یک آرایش در کنار هم قرار دارن و حتی 4 دکمه بالایی کنترلرها (L ها و R ها) هم دقیقآ یک شکل و شمایل دارن. وقتی یک کنترلر استاندارد میشه و محبوبیت زیادی بدست بیاره , بقیه شرکتها هم به سمت ساخت کنترلرهای شبیه اون میرن. پس همون قدر که تبدیل کنترلرهای ساده در نسل NES به کنترلرهای تک آنالوگ بعدی و سپس کنترلرهای دو آنالوگ نسل PlayStation 1 انقلاب محسوب میشده و بقیه شرکتها هم عینآ از اونها استفاده کردن , کنترلر Wii هم انقلاب محسوب میشه و سونی سرعت رایج شدن این انقلاب و این استاندارد رو افزایش داده , حتی اگه به این کار کپی برداری گفته بشه.
شکل ظاهری و sub-controller
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
Move شکل عجیبی دارد؛ مثل این است که یک میکروفون را بردارید و گوی سر آن را به طور جداگانه روی آن نصب کنید و سپس درون گوی یک چراغ قرار دهید و آنرا شروع به حرکت دهید!.
رنگ مشکی مات و زیبای این وسیله کاربر را یاد DualShock3 می اندازد. از نظر وزنی نیز تقریباً هم وزن DS3 است؛ نه خیلی سنگین و نه خیلی سبک. Move از Wii-mote سبک تر است و این عامل سبب خستگی کمتر در حین بازی کردن خواهد شد. حدس میزنیم به جای جای باتری های AA این وسیله از باتری های قابل شارژ بهره خواهد برد. پلی استیشن قارد است تا 4 کنترلر را پشتیبانی کند و با وجود کنتلرهای DualShock میتوان از شارژ USB نیز استفاده نمود. شکل ظاهری آن مثل یک سیلندر است و در قسمت میانی دارای برآمدگی مناسبی است که ارگونومی خوبی را فراهم میکند. نحوه ی قرار گیری دکمه ها و trigger پشتی نیز به این خوش دستی کمک شایانی کرده اند. به خاطر نوع طراحی کنترلر هنگام بازی کردن به غیر از قسمت گوی مانند، تمامی وسیله در دستان جای گرفته و قفل میشود که این عامل سبب کاهش جراحات ناشی از پرتاب کنترلر از دست شده که قبلا در مورد Wii-mote اتفاق افتاد و شکایاتی را نیز در برداشت!.
بگذارید کمی بیشتر در مورد وظایف این گوی زیبا و بامزه صحبت کنیم؛ همانطور که قبلا هم گفته شد، PlayStation Eye به کمک این گوی جهت های X,Y و Z را به کمک نحوه ی قرار گیری و سایز آن تشخیص میدهد. چراغ درون آن نیز برای این است تا راحت تر در محیط دیده شده و توسط دوربین تشخیص داده شود. نکته ی جالب در مورد این چراغ این است که میتواند هر نوری از نوع RGB را از خود ساطع کند و میزن درخشندگی آن نیز خیره کننده است. همین عامل نیز سبب محبوبیتش خواهد شد و احتمالا در آینده از دوستان خود خواهید شنید که از این کنترلر به عنوان " کنترلر بامزه ی چراغ دار " یاد خواهند کرد!.
Move دارای یک ژیروسکوپ 3 محوری، شتاب سنج 3 محوری و یک سنسور مغناطیسی است. هنوز در مورد کارایی آخری چیزی نمیدانیم اما هر چه که هست به نظر میرسد کارایی فوق العاده ای داشته باشد. قرار گیری همه ی اینها در کنار هم بدین معنا است که به عنوان مثال اگر چراغ دستگاه بنا به دلایلی خاموش یا کور شده باشد، کنترلر باز هم کارایی خود را حفظ خواهد کرد. خبر خوب دیگر آنکه Move دارای rumble است. (بیچاره SIXAXIS !!)
در روی کنترلر دکمه های معروف مربع، دایره، مثلث و ضربدر قرار گرفته اند که از حساسیت بیشتری نسبت به کنترلر معمولی برخوردارند. دکمه ی دیگری در وسط کنترلر قرار گرفته که نوسط بعضی از کارکنان شرکت plunger خوانده میشود و درست در زیر انگشت شست قرار گرفته تا به طور ناگهانی کاربر آن را فشار ندهد و به محیط XMB پرتاب شود.
Move دارای یک sub-controller همانند wii-mote است که روی آن آنالوگ و D-Pad قرار گرفته است. از نکات جلب توجه کننده ی آن میتوان به وجود دو دکمه ی X و O اشاره کرد! ( امیدواریم این کار دلیل موجهی داشته باشد وگرنه سبب سر درد گرفته کاربران خواهد شد!. ) در پشت آن نیز trigger دوم به همراه دکمه ای شبیه به L1 قرار گرفته است. کنترلر دوم سنسور حرکتی نیز ندارد و حدس میزنیم rumbleی نیز نداشته باشد.
بخش دوم که Sub-Controller نامیده میشه , از یک آنالوگ به همراه D-Pad و البته یک Trigger و دکمه های استاندارد PS بهره میبره. Sub-Controller برخلاف Nunchuck بی سیم هست و نیازی به وصل شدن به Move نداره.
Move از دو قسمت جدا از هم تشکیل شده. بخش اصلی که اون رو قبلآ در E3-2009 دیده بودیم , یک توپ درخشان در بالای خودش داره. این توپ توسط دوربین PlayStation Eye دیده شده و حرکات کنترلر رو تعقیب میکنه. روی این بخش از Move یک Trigger آنالوگ (مثل دکمه های L2 , R2) به همراه دکمه ای بزرگ در بالای کنترلر و البته دکمه های استاندارد PS یعنی (X , Circle , Square و Triangle) به چشم میخورند.
موارد استفاده
با توجه به وجود 2 کنترلر و همچنین استفاده از PS Eye و همچنین ساپورت 4 کنترلر توسط کنسول، میتوان احتمالات زیادی را در نظر گرفت:
استفاده فقط از Move : این ساده ترین احتمال است: PS Eye، Move و یک بازی.
استفاده از هر 2 کنترلر : بازی های زیادی را هنگام رونمایی دیدیم که اینطور میتوانستیم بازی کنیم. خوسبختانه این امکان وجود دارد تا بازی ها را با یک کنترلر هم انجام دهید.
Move + PlayStation Eye : روشنه که برای تمام بازی ها باید از PS Eye استفاده کرد. اما ما تعدادی بازی را دیدیم – مثل Move! Party و EyePet که استفاده زیادی از دوربین میکنند. مثلا از چهره ی شما عکس گرفته و آن را به بازی منتقل میکنند یا سیستم voice command و ...
Move + sub-controller : فعلاً فقط SOCOM4 را دیدیم که اینطور میشد بازی کرد.
Move vs. Move, Dual Move vs. Dual Move : اینجاست که قضیه میتواند مفرح یا تبدیل به جنگ شود! 2 نفر در حال چرخاندن کنترلرهای خود در هوا به صورت وحشیانه ای هستند.. حتی میتوان تا 4 نفر را هم تصور کرد!
زمان عرضه
خوب حالا که میدانیم این وسیله چیست کی میتوانیم آن را بخریم؟ گفته میشود سونی آن را برای عرضه در تعطیلات آماده خواهد کرد که زمانی زودتر از ماه نوامبر نخواهد بود. متاسفانه سونی کمپانی بد قولی در مورد عرضه محصولاتش است و این بار هم احتمالا شاهد تاخیرهای اعصاب خرد کن و زیادی خواهیم بود.
در مورد قیمت گذاری قضیه کمی فرق میکند. گفته شده PS eye+Move و یک بازی به صورت کیت با قیمتی کمتر از 100 دلار عرضه خواهند شد. باندل جداگانه ای نیز در نظر گرفته خواهد شد.
شرکتهای پشتیبان
سونی اعلام کرده تا پایان سال مالی 2010 (که در تاریخ 31 مارس 2011 به اتمام میرسه) بیش از 20 بازی فقط توسط زیرمجموعه های خود سونی برای Move ساخته شده یا بهینه سازی میشن. یعنی یا از ابتدا برای Move طراحی شده یا بازیهای قبلی با این کنترلر جدید هماهنگ میشن.
علاوه بر خود سونی , تعداد زیادی بازیساز دیگه هم برای این کنترلر در حال ساخت بازیهای جدید هستند که در بین اونها اسامی چون Activision , Capcom , EA , Konami , Namco Bandai ,SEGA , Square Enix , Tecmo , THQ , Ubisoft و ... هم به چشم میخوره
منابع:
IGN
Gamespot
Wikipedia
P30world
EuroGamer
موفق باشيد.
دوباره با يك دستگاه جديد براي كنسول ها آشنا ميشم.
وسيله ايي كه رقيبي براي Project Natal به حساب مياد.
در اين تاپيك به بررسي اين وسيله ميپردازيم...
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
سونی مدت ها است که بر روی دسته جدید حساس به حرکت خودش کار می کند تا از خجالت نیتندو Wii در بیاید.
حالا به نظر می رسد که داستان این دسته از مراحل طراحی اولیه گذشته و به زودی آن را در خانه خواهیم داشت. ساعاتی پیش در یک کنفرانس خبری سونی رسما نام آن را PalyStation Move اعلام کرد و می توانید لوگوی اختصاصی آن را هم در زیر ببینید. که البته بیشتر به حرف A شبیه است تا حرف M مثل تصوير پايين.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
دسته جدید، حرکات دست شما را در سه بعد و به طور نسبتا دقیقی شبیه سازی می کند. علاوه بر این، با داشتن چند دکمه و یک حباب نورانی در سر آن، امکاناتی را به شما خواهد داد که دیدن آن بسیار جالب است. ویدیوهای دموی ارایه شده واقعا هیجان انگیز هستند.
خیلی وقت بود که کنسول بازی Wii عرضه شده بود و دنیای جدیدی از بازی را نشان داده بود، اما همیشه بازی های سطح پایین و گرافیک متوسط آن جذابیت را برای بسیاری از طرفدارن کم می کرد.
اینک PlayStation کنترلر جدید خود را تحت عنوان PlayStaion Move با قیمت حدود 100$ به عنوان وسیله جانبی برای PS3 عرضه می کند.
فقط امیدوار بودم کاری کاملا جدید یا حداقل با شکل و شمایل جدید عرضه می شد، اما متاسفانه هر چند که امکان فوق العاده ای هست، اما بیش از یک تقلید 100% نیست.
اشتباه نکنید نه GEM و نه Arc بلکه PlayStation Move ، بله .. بلاخره بعد از شایعات فراوان کنترلر حرکتی سونی با نام زیبای PlayStation Move رونمایی شد. رونمایی از PS Move در جریان کنفرانس مطبوعاتی سونی در GDC 2010 رخ داد و اطلاعات زیادی را برایمان مشخص کرد. اول از هر چیز به سراغ Sub-Controller می رویم ، این دستگاه که برای PS Move طراحی شده است شبیه Nunchuk کنسول Wii می باشد Sub-Controller خصوصیت Wireless را دارا می باشد و همچنین یک آنالوگ بر روی آن قرار دارد که به شما امکان بازی کردن عنواین پیچیده تر نظیر تیراندازی اول شخص را به وسیله ی PS Move میدهد.
شاید از خود بپرسید که از چه راه هایی میتوان PS Move را تهیه کرد ، در جواب این سوال باید گفت شما چهار را پیش رو دارید :
- دوربین + کنترلر ( بعلاوه، دیسک شروع که محتوای دمو بازی هایی است که امسال برای PS Move عرضه میشوند)
- کنترلر تنها، برای کسانی که قبلا یک دوربین Play Station Eye را خرید کرده اند.
- پک کامل کنسول که شامل PS3 ، دسته ی DualShock3 ، کنترلر حرکتی و دوربین می باشد.
- و بلاخره چندی از بازی های بزرگمان که بهمراه PS Move عرضه خواهند شد.
در GDC امسال تعدادی از بازی هایی که از PS Move پشتیبانی میکنند معرفی شدند ، اول از همه سه عنوان SOCOM 4 ، LittleBigPlanet و EyePet توسط سونی برای PS Move تایید شدند
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
Natal و Move از الآن معلوم نیست. از یک طرف Natal در ابتدا جذابیت بیشتری خواهد داشت و برای همه جالب و متفاوت خواهد بود. شرکتهای زیادی هم پشتیبانی خودشون رو از این محصول اعلام کردند.
از طرف دیگه الآن از جمع 3 کنسول , 2 تای اونها یک نوع کنترلر رو به کار میبرن و این موضوع برای شرکتهای بازیساز کمک خیلی بزرگیه. اونها به جای ساختن 3 بازی متفاوت برای 3 کنترلر متفاوت , میتونن نسخه Wii و PS3 رو با یک عملکرد (ولی در کیفیت های تصویری متفاوت و شاید اندک تفاوتهای گیم پلی) بسازن و هزینه ها رو کاهش بدن. از طرف دیگه مسلمآ طیف بازیهایی که برای Wii و PS3 ساخته میشه بیشتر خواهد بود چون به دلیل وجود کنترلر در دست بازیکن , خیلی از بازیهای سنتی رو هم میشه با روشی جدید انجام داد. در نقطه مقابل Natal میتونه تجربه های جدید و کاملآ متفاوتی رو رقم بزنه. تجربه هایی که مطمئنآ لذت بخش هستن و افراد زیادی رو جذب خودشون می کنن ولی از اون طرف شرکتهای بازیساز مجبور هستن هر نسخه رو مخصوص 360 بسازن و شاید با ریسک همراه باشند.
Move از نظر شکل و شمایل بیشترین شباهت ممکن رو با WiiMote داره و حتی قسمتی کاملآ شبیه Nunchuck هم در این وسیله دیده میشه. این موضوع جدا از کپی برداری از Wii چیزهای دیگه ای هم نشون میده : 1. تکنولوژی Wii و نحوه کنترل بازیها احتمالآ در نسل بعد به استاندارد جدید کنسولهای بازی تبدیل میشه. این نسل از ابتدا Wii رو داشتیم با کنترلر عجیبش. ولی سونی و مایکروسافت همون کنترلهای سنتی رو به کار میبردن تا اینکه به فکر افتادند از بازار Casual Gamer ها و None Gamer ها هم سود ببرن. مایکروسافت برای جذب اون بازار شروع به ساخت وسیله ای جدید و متفاوت با نام Natal کرد که همگی باهاش آشنا هستین. وسیله ای که هیچ کنترلری نیاز نداره. سونی هم دقیقآ راه نینتندو رو در پیش گرفت و با طراحی کنترلری شبه WiiMote در این مسیر قدم گذاشت. 2. موفقیت یا شکست 3. در اولین نگاه و مقایسه بین کنترلر Wii با Move چیزی جز کپی کاری نمیشه گفت. ولی تاریخ ثابت کرده این جور کارها بیشتر از اینکه کپی کاری به حساب بیان , استانداردسازی محسوب میشن. الآن یه نگاه ساده به کنترلرهای معمولی PS2 و X360 این موضوع رو ثابت میکنه. هر دو کنترلر از دو تا آنالوگ استفاده میکنن , یک D-Pad در هر دو به چشم میخوره , 4 تا دکمه دقیقآ با یک آرایش در کنار هم قرار دارن و حتی 4 دکمه بالایی کنترلرها (L ها و R ها) هم دقیقآ یک شکل و شمایل دارن. وقتی یک کنترلر استاندارد میشه و محبوبیت زیادی بدست بیاره , بقیه شرکتها هم به سمت ساخت کنترلرهای شبیه اون میرن. پس همون قدر که تبدیل کنترلرهای ساده در نسل NES به کنترلرهای تک آنالوگ بعدی و سپس کنترلرهای دو آنالوگ نسل PlayStation 1 انقلاب محسوب میشده و بقیه شرکتها هم عینآ از اونها استفاده کردن , کنترلر Wii هم انقلاب محسوب میشه و سونی سرعت رایج شدن این انقلاب و این استاندارد رو افزایش داده , حتی اگه به این کار کپی برداری گفته بشه.
شکل ظاهری و sub-controller
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
Move شکل عجیبی دارد؛ مثل این است که یک میکروفون را بردارید و گوی سر آن را به طور جداگانه روی آن نصب کنید و سپس درون گوی یک چراغ قرار دهید و آنرا شروع به حرکت دهید!.
رنگ مشکی مات و زیبای این وسیله کاربر را یاد DualShock3 می اندازد. از نظر وزنی نیز تقریباً هم وزن DS3 است؛ نه خیلی سنگین و نه خیلی سبک. Move از Wii-mote سبک تر است و این عامل سبب خستگی کمتر در حین بازی کردن خواهد شد. حدس میزنیم به جای جای باتری های AA این وسیله از باتری های قابل شارژ بهره خواهد برد. پلی استیشن قارد است تا 4 کنترلر را پشتیبانی کند و با وجود کنتلرهای DualShock میتوان از شارژ USB نیز استفاده نمود. شکل ظاهری آن مثل یک سیلندر است و در قسمت میانی دارای برآمدگی مناسبی است که ارگونومی خوبی را فراهم میکند. نحوه ی قرار گیری دکمه ها و trigger پشتی نیز به این خوش دستی کمک شایانی کرده اند. به خاطر نوع طراحی کنترلر هنگام بازی کردن به غیر از قسمت گوی مانند، تمامی وسیله در دستان جای گرفته و قفل میشود که این عامل سبب کاهش جراحات ناشی از پرتاب کنترلر از دست شده که قبلا در مورد Wii-mote اتفاق افتاد و شکایاتی را نیز در برداشت!.
بگذارید کمی بیشتر در مورد وظایف این گوی زیبا و بامزه صحبت کنیم؛ همانطور که قبلا هم گفته شد، PlayStation Eye به کمک این گوی جهت های X,Y و Z را به کمک نحوه ی قرار گیری و سایز آن تشخیص میدهد. چراغ درون آن نیز برای این است تا راحت تر در محیط دیده شده و توسط دوربین تشخیص داده شود. نکته ی جالب در مورد این چراغ این است که میتواند هر نوری از نوع RGB را از خود ساطع کند و میزن درخشندگی آن نیز خیره کننده است. همین عامل نیز سبب محبوبیتش خواهد شد و احتمالا در آینده از دوستان خود خواهید شنید که از این کنترلر به عنوان " کنترلر بامزه ی چراغ دار " یاد خواهند کرد!.
Move دارای یک ژیروسکوپ 3 محوری، شتاب سنج 3 محوری و یک سنسور مغناطیسی است. هنوز در مورد کارایی آخری چیزی نمیدانیم اما هر چه که هست به نظر میرسد کارایی فوق العاده ای داشته باشد. قرار گیری همه ی اینها در کنار هم بدین معنا است که به عنوان مثال اگر چراغ دستگاه بنا به دلایلی خاموش یا کور شده باشد، کنترلر باز هم کارایی خود را حفظ خواهد کرد. خبر خوب دیگر آنکه Move دارای rumble است. (بیچاره SIXAXIS !!)
در روی کنترلر دکمه های معروف مربع، دایره، مثلث و ضربدر قرار گرفته اند که از حساسیت بیشتری نسبت به کنترلر معمولی برخوردارند. دکمه ی دیگری در وسط کنترلر قرار گرفته که نوسط بعضی از کارکنان شرکت plunger خوانده میشود و درست در زیر انگشت شست قرار گرفته تا به طور ناگهانی کاربر آن را فشار ندهد و به محیط XMB پرتاب شود.
Move دارای یک sub-controller همانند wii-mote است که روی آن آنالوگ و D-Pad قرار گرفته است. از نکات جلب توجه کننده ی آن میتوان به وجود دو دکمه ی X و O اشاره کرد! ( امیدواریم این کار دلیل موجهی داشته باشد وگرنه سبب سر درد گرفته کاربران خواهد شد!. ) در پشت آن نیز trigger دوم به همراه دکمه ای شبیه به L1 قرار گرفته است. کنترلر دوم سنسور حرکتی نیز ندارد و حدس میزنیم rumbleی نیز نداشته باشد.
بخش دوم که Sub-Controller نامیده میشه , از یک آنالوگ به همراه D-Pad و البته یک Trigger و دکمه های استاندارد PS بهره میبره. Sub-Controller برخلاف Nunchuck بی سیم هست و نیازی به وصل شدن به Move نداره.
Move از دو قسمت جدا از هم تشکیل شده. بخش اصلی که اون رو قبلآ در E3-2009 دیده بودیم , یک توپ درخشان در بالای خودش داره. این توپ توسط دوربین PlayStation Eye دیده شده و حرکات کنترلر رو تعقیب میکنه. روی این بخش از Move یک Trigger آنالوگ (مثل دکمه های L2 , R2) به همراه دکمه ای بزرگ در بالای کنترلر و البته دکمه های استاندارد PS یعنی (X , Circle , Square و Triangle) به چشم میخورند.
موارد استفاده
با توجه به وجود 2 کنترلر و همچنین استفاده از PS Eye و همچنین ساپورت 4 کنترلر توسط کنسول، میتوان احتمالات زیادی را در نظر گرفت:
استفاده فقط از Move : این ساده ترین احتمال است: PS Eye، Move و یک بازی.
استفاده از هر 2 کنترلر : بازی های زیادی را هنگام رونمایی دیدیم که اینطور میتوانستیم بازی کنیم. خوسبختانه این امکان وجود دارد تا بازی ها را با یک کنترلر هم انجام دهید.
Move + PlayStation Eye : روشنه که برای تمام بازی ها باید از PS Eye استفاده کرد. اما ما تعدادی بازی را دیدیم – مثل Move! Party و EyePet که استفاده زیادی از دوربین میکنند. مثلا از چهره ی شما عکس گرفته و آن را به بازی منتقل میکنند یا سیستم voice command و ...
Move + sub-controller : فعلاً فقط SOCOM4 را دیدیم که اینطور میشد بازی کرد.
Move vs. Move, Dual Move vs. Dual Move : اینجاست که قضیه میتواند مفرح یا تبدیل به جنگ شود! 2 نفر در حال چرخاندن کنترلرهای خود در هوا به صورت وحشیانه ای هستند.. حتی میتوان تا 4 نفر را هم تصور کرد!
زمان عرضه
خوب حالا که میدانیم این وسیله چیست کی میتوانیم آن را بخریم؟ گفته میشود سونی آن را برای عرضه در تعطیلات آماده خواهد کرد که زمانی زودتر از ماه نوامبر نخواهد بود. متاسفانه سونی کمپانی بد قولی در مورد عرضه محصولاتش است و این بار هم احتمالا شاهد تاخیرهای اعصاب خرد کن و زیادی خواهیم بود.
در مورد قیمت گذاری قضیه کمی فرق میکند. گفته شده PS eye+Move و یک بازی به صورت کیت با قیمتی کمتر از 100 دلار عرضه خواهند شد. باندل جداگانه ای نیز در نظر گرفته خواهد شد.
شرکتهای پشتیبان
سونی اعلام کرده تا پایان سال مالی 2010 (که در تاریخ 31 مارس 2011 به اتمام میرسه) بیش از 20 بازی فقط توسط زیرمجموعه های خود سونی برای Move ساخته شده یا بهینه سازی میشن. یعنی یا از ابتدا برای Move طراحی شده یا بازیهای قبلی با این کنترلر جدید هماهنگ میشن.
علاوه بر خود سونی , تعداد زیادی بازیساز دیگه هم برای این کنترلر در حال ساخت بازیهای جدید هستند که در بین اونها اسامی چون Activision , Capcom , EA , Konami , Namco Bandai ,SEGA , Square Enix , Tecmo , THQ , Ubisoft و ... هم به چشم میخوره
منابع:
IGN
Gamespot
Wikipedia
P30world
EuroGamer
موفق باشيد.