PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : مصمم به افزايش پهناي باند كشور با مشاركت بخش خصوصي هستيم



mahdishata
14-04-2010, 18:53
معاون وزير ارتباطات گفت: شركت‌هاي زيادي علاقه‌مند به تامين پهناي باند كشور هستند و شركت ارتباطات زيرساخت نيز مصمم به افزايش مسيرهاي ارتباطي با استفاده از توان بخش خصوصي است.

صمد مومن بالله در گفت‌وگو با خبرنگار فناوري اطلاعات خبرگزاري فارس در خصوص اهم برنامه‌هاي شركت زيرساخت در سال جاري اظهار داشت: توجه بسياري به افزايش درگاه‌هاي مبادي ورودي در سال جاري خواهيم داشت و پيشنهادهايي نيز براي وزير ارسال خواهد شد و همچنين پيگيري پروژه‌هاي Core، Super Core، انتقال و پيگيري مركز داده از اولويت‌هاي زير ساخت در سال جديد است.
وي ادامه داد: شركت ارتباطات زيرساخت چند پروژه بزرگ و 10 پروژه منطقه‌اي و كوچك‌تر دارد كه اولويت اصلي روي Core و Super Core است و با انجام اين پروژه كه جز پروژه‌هاي موفق كشور است، وضعيت پهناي باند كشور حدود 3 برابر خواهد شد.
معاون وزير ارتباطات اظهار داشت: تعهدات شركت‌هايي كه قرار است اين پروژه‌ها را پياده‌سازي كنند تا پايان خردادماه است اما با احتساب زمان عقب‌ افتاده اميدواريم تا پايان نيمه اول سال جاري انجام شود.
مومن بالله توضيح داد: تجهيزات بخش اعظمي از اين پروژه نصب شده و قرار بود قبل از سال نو تست شبكه انجام شود كه به دلايلي انجام نشد و هفته آينده جلسه‌اي در اين خصوص برگزار خواهيم كرد.
وي افزود: در تلاش هستيم تا پروژه انتقال و پروژه‌هاي Core و Super Core با هم همزمان شود و اگر پروژه انتقال با اختلافي 3-2 ماهه از پروژه Core و Super Core به پايان رسد نيز كار خوبي انجام شده است.
وي ادامه داد: معمولا پروژه ها يك سال پس از اعلام برنده مناقصه آغاز مي‌شود كه اين پروژه بلافاصله شروع شده و تجهيزات آن نيز نصب شده اما قبل از انجام تست زيربار نمي‌رود.
وي همچنين در تشريح مراحل پيشرفت پروژه مركز داده گفت: اين پروژه كه يك پروژه كه يك ساله است در مرحله تعيين مكان قرار دارد كه پس از تعيين مكان، تجهيز كردن شاخصه‌هايي مانند مسائل برودتي و نيروي برق اضطراري انجام خواهد شد.
معاون وزير ارتباطات افزود: در خصوص مبحث فناوري اطلاعات وزير به آن تاكيد كرده‌اند بخش اعظمي از زير ساخت‌هاي مورد نياز آماده است اما دستگاه‌ها بايد در موضوعاتي ورود قطعي آنها معين شود و همچنين در خصوص تاكيد وزير ارتباطات براي عملياتي كردن اينترنت ملي تا پايان سال جاري، بايد بخش‌هايي كه به زير ساخت مرتبط است را تسريع كنيم.
وي اظهار اميدواري كرد: پروژه CORE و SUPER CORE كه مدت زيادي قبل از اجرا بي‌نتيجه مانده بود و اوايل ارديبهشت 88 برنده آن اعلام شده بود، حداكثر در نيمه اول سال زير بار برود و همچنين پروژه‌ي انتقال نيز همزمان با اين پروژه شكل بگيرد.
وي خاطر نشان كرد: در صورت بهره برداري از پروژه IP MPLS تمامي ارتباطاتي كه از مبادي ورودي به تهران منتقل و از تهران به نقاط ديگر ارسال مي‌شود براساس IPBASE (پروتكل هاي ايتنرنتي) خواهد شد.

* تضمين عملي استفاده كاربران از كاهش قيمت پهناي باند

رئيس هيات مديره شركت ارتباطات زيرساخت، با بيان اينكه با اين اقدام درصدد كاهش هزينه‌ها و باز تعرفه‌هاي ارتباطي در كشور هستيم، افزود: در حال حاضر مشتري‌هاي بزرگ‌ زير ساخت، اپراتور‌ها هستند كه STM1، لينك و P2P از زير ساخت خريداري مي‌كنند و با باز تعريف تعرفه‌هاي ارتباطاتي كشوري براي اپراتورها مي‌توانيم شرايطي را مهيا كنيم كه مبالغ كاهش پيدا كرده به كاربران نيز منتقل شود.
مومن بالله با اشاره به تخفيف 20 درصدي زير ساخت براي PAP ها و دانشگاه‌ها، گفت: تخفيفي كه در گذشته زير ساخت در فروش پهناي باند براي PAP‌ها و مراكز دانشگاهي در نظر گرفت به كاربران منتقل نشد و كار بران از اين ارزان شدن سودي نبردند.
وي افزود: به اين دليل به دنبال مكانيزم هايي براي تضمين عملي كاهش قيمت پهناي باند كاربران هستيم تا در صورت مشاهده تخلف و كوتاهي از سوي نهادي در زمينه رساندن تخفيف به مردم از طريق سازمان تنظيم مقررات درخواست برخورد حقوقي داشته باشيم.

* زيرساخت مصمم به همكاري با بخش خصوصي در زمينه تامين پهناي باند

رئيس هيات مديره شركت ارتباطات زير ساخت توضيح داد: بسياري از مواقع شنيده مي‌شود كه اينترنت در ايران گران است، شايد اگر در حال حاضر بخواهيم پروژه فالكون را مجدد اجرا كنيم بتوانيم به قيمت كمتري خريداري كنيم، زيرا با توجه به افزايش استفاده از اينترنت و بزرگ‌تر شدن فضاي تبادل اطلاعات، رقابت در زمينه ارتباطات، پشت دروازه‌هاي ارتباطي كشور به گونه‌اي شده كه برخي شركت‌ها متقاضي فروش ارتباطات با قيمت‌هايي به مراتب كمتر از سال‌هاي گذشته هستند و ما نيز به دنبال افزايش ارتباطات خود براي تامين نياز اپراتورها هستيم.
وي در خصوص اينكه آيا در حال حاضر پيشنهاد قاطعي براي فروش پهناي باند با قيمت كمتر وجود دارد، گفت: در گذشته شركت‌هايي مدعي تهيه پهناي باند به قيمتي كمتر از آنچه زير ساخت خريداري مي‌كرد بودند كه به دلايلي در عمل ممكن نشد.
رئيس هيئت مديره شركت ارتباطات زير ساخت تاكيد كرد: در حال حاضر اين امكان فراهم شده و شركت‌هايي كه براي خريداري پهناي باند با قيمت نازل اعلام آمادگي مي‌كنند مي‌گويند مي‌توانند پهناي باند را با قيمت نازل تهيه كنند البته به شرطي كه زير ساخت بخواهد و در حال حاضر شركت‌هاي متقاضي مي‌توانند و شركت‌ زير ساخت نيز مي‌خواهد.
مومن بالله تاكيد كرد: اگر چنين كاري را شركت زير ساخت بخواهد انجام دهد نياز به سرمايه گذاري دولتي دارد در حالي كه سپردن اين كار به بخش خصوصي، فعال شدن بخش خصوصي را به دنبال خواهد داشت.
وي ادامه داد: پهناي باند خريداري شده توسط شركت‌هاي خصوصي از طريق مسير‌هاي قانوني و چارچوب تعيين شده تحويل زير ساخت داده مي‌شود و زير ساخت نيز در چارچوب اساسنامه پهناي باند را تحويل مشتري‌هاي خود مي‌دهد.
مومن بالله افزود: در گذشته كسي راغب به تامين پهناي باند نبود به همين علت زيرساخت اين كار را انجام مي‌داد، اما در حال حاضر شركت‌هاي زيادي راغب به تامين پهناي باند زيرساخت هستند و شركت زيرساخت نيز درصدد افزايش ارتباطات و مسيرهاي ارتباطي در تمامي مسيرهاي خشكي و دريا است.
معاون وزير ارتباطات تاكيد كرد: به علت اينكه تعداد شركت‌ها زياد است، شركت زيرساخت نمي‌تواند اجازه تامين پهناي باند را مشخصا و بنابر انتخاب خود به تنها يك يا چند شركت خاص بسپارد، بلكه بايد به صورت مناقصه اعلام نياز شود و شركت‌هاي داراي بيشترين امتياز فني و كمترين قيمت اين پروژه‌ها را به دست گيرند.
به گزارش فارس، برخي اظهارنظرها در خصوص خريد گران‌تر از عرف پهناي باند توسط زيرساخت صحبتي است كه از مدت‌ها قبل مطرح مي‌شود و برخي از شركت‌هاي متقاضي كه قيمت بالاي اينترنت در ايران را ناشي از گراني قيمت پهناي باند زيرساخت مي‌دانند، مدعي و خواستار تامين پهناي باند خود به طور مستقم هستند.
بنابراين گزارش، چندي پيش "گسترش الكترونيك مبين " با همكاري چند شركت خارجي قراردادي را براي راه‌اندازي رينگ فيبر نوري در درياي خزر منعقد كرد و به نظر مي رسد اين اقدام سرآغازي براي همكاري شركت ارتباطات زيرساخت با بخش خصوصي در تامين پهناي باند كشور باشد.