PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : ساخت نرم‌افزاري توسط اینتل كه ذهن شما را مي‌خواند



mahdishata
11-04-2010, 12:12
اينتل نرم‌افزار در دست طراحي را به نمايش گذاشت كه قادر است تحت شرايط بسيار كنترل‌شده با خواندن امواج مغزي نشان دهد شخص به چه چيزي فكر مي‌كند.

به گزارش سرويس فن‌آوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين نرم‌افزار از سوي شركت فن‌آوري اينتل در كنفرانس "تك هيون" اين شركت در منهتن به نمايش گذاشته شد.

اين سازنده تراشه با دانشگاه كارنگي ملون و دانشگاه پترزبورگ سرگرم همكاري است تا نرم‌افزار و رابط كاربري براي تبديل امواج مغزي اسكن شده از ام ار آي به چيزي قابل تشخيص توسط رايانه‌ها طراحي كند.


با اينكه هنوز تحقيقات در مراحل اوليه به سر مي‌برد اما اين فن‌آوري براي محققان بسيار اميدواركننده به نظر مي‌رسد. در يك آزمايش مقدماتي انجام گرفته از سوي يكي از محققان ارشد لابراتوار اينتل، اين سيستم مغز يك فرد را اسكن كرد، در حاليكه واژه‌هاي مشخص در ذهن فرد مانند خانه و انباري را نشان مي‌داد.

اين اسكن نشان داد برخي از واژه‌ها الگوهاي بسيار مشابهي از فعاليت مغزي را ايجاد مي‌كنند، در حاليكه واژه‌هاي ديگر سطح متفاوتي از فعاليت را به دنبال دارند. اين نرم‌افزار از الگوهاي مشابه و غيرمشابه براي پي بردن به آنچه مغز انسان مي‌انديشد استفاده مي‌كند.

در مرحله بعد پس از اين كه رايانه الگوهاي مغزي توليد شده با واژه‌هاي مختلف را مورد تحليل قرار داد، از فرد مورد آزمايش خواسته شد به يكي از دو واژه جديد فكر كند. چالش پيش روي رايانه تشخيص واژه مورد تفكر فرد بر مبناي اسكن قبلي مغز بود كه در اين آزمايش نيز رايانه از مجموع 10 امتياز كل آن را به دست آورد.

بر اساس اين گزارش با ساخت اين نرم‌افزار ممكن است آينده‌اي كه در آن انسان‌ها تنها با فكر كردن، رايانه و دستگاه‌هاي ديگر را كنترل كنند، چندان دور نباشد.