PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : انجام بازی‌های رایانه ای توسط نابینایان



mahdishata
07-04-2010, 12:01
برای اولین بار نابینایان قادر به انجام بازیهای رایانه ای و و ورق زدن کتب الکترونیکی می شوند.

محققان در انگلستان برای اولین بار به نابینایان توانایی انجام بازیهای رایانه ای را دادند. وب سایت امپریال کالج در خبری اعلام کرد دانشجویان دانشکده کامپیوتر موفق به ساخت بازی رایانه ای شدند که با جنبش چشم انجام شده و به همین خاطر افراد نابینا قادر به انجام بازیهای رایانه ای خواهند شد. بر این اساس آنها بازی موسوم به "پونگ" را که در آن با راکت به توپی در اطراف نمایشگر ضربه زده می شود را با حرکات چشم و نه دست درست کردند. در واقع باحرکت چشم توپ هم روی صفحه نمایشگر جابجا می شود.

برای انجام بازی کاربر باید عینکی مخصوص را به چشم زده که این عینک از مادون قرمز بهره مند بوده و یک دوربین وب-کم داشته که تصاویر را ضبط کرده و وب-کم هم به یک لپ تاپ وصل بوده و این لپ تاپ برنامه رایانه ای خاصی برایش نوشته شده که وظیفه اش ایجاد هماهنگی و میزان کردن حرکات چشم کاربر با توپ است. ظاهرا ساده به نظر می رسد اما به گفته دانشجویان فناوری پشت این ماجرا می تواند در ساخت اپلیکیشن ها برای ابزارهایی مانند ویلچر معلولین و یا نشانه نمای روی موس رایانه که با چشم حرکت کند، کمک فراوانی نماید.

یکی از ویژگیهای فناوری مذکور کم هزینه بودنش است که امتیاز مثبتی به شمار می رود که نهایت 25 پوند خرج بر می دارد و سیستم حرکتی چشمان نیز که در حال حاضر برای مطالعه جنبشهای چشم و مغز بکار می رود، 27 هزار پوند هزینه دارد. دکتر آلدو فیصل از دپارتمان کامپیوتر و بیو مهندسی می گوید: دانشجویان ارشد امپریال کالج با وسایل ساده ای که می شود از یک فروشگاه خرید(وب -کم) به این موفقیت دست پیدا کرده اند.به گفته وی بازی که دانشجویانش ساخته اند بسیار ساده است اما پتانسیل بالایی دارد تا در سایر بخشها از آن ایده گرفت و کارهای جدید انجام داد و ما می خواهیم کاری کنیم که هر کاربری به صورت آنلاین بتواند گیم خود را بسازد و در سایت در دسترس همگان قرار دهد و امیدواریم این فناوری برای کسانی که جنبش های زیاد بدنی نداشته و معلول فرض می شوند کاربرد خود را نشان دهد و بدین ترتیب نابینایان قادر خواهند بود کتب الکترونیکی را ورق زده و آهنگ مورد علاقه خود را انتخاب نمایند.

ایان بی- یر دانشجوی سال سوم دپارتمان کامپیوتر که از اعضای تیم پروژه است نیز گفت: بازی رایانه ای ساخته شده نمونه اولیه و آزمایشی است و به کاربرانی که جنبش کمی دارند کمک فراوانی می کند. به گفته وی با این روش می توان اپلیکیشن ها و نرم افزارهای جدیدی ساخت که رهگشا باشد.

وب سایت امپریال کالج

برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید

khabaronline.ir