PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : پيش‌بيني رشد 33 درصدي فروش نت‌بوك‌ها تا پايان 2010



mahdishata
05-04-2010, 09:28
شركت تحقيقي IDC بر اساس آخرين بررسي خود اعلام كرد كه در ماه‌هاي نخست سال جاري ميلادي رشد فروش نت‌بوك نسبت به سال قبل كمتر شده و توليدكنندگان اين محصول را تا حدي نااميد كرده است.

به گزارش فارس به نقل از الكترونيستا، پيش‌بيني شده است كه تا پايان سال جاري ميلادي عرضه جهاني نت‌بوك‌ها با رشد 6/33 درصدي به 8/4 ميليون دستگاه مي‌رسد كه اين رقم از رشد 872 درصدي آن در سال گذشته بسيار كمتر است.
كارشناسان شركت تحقيقاتي IDC نوسانات قيمت در بازار جهاني نت‌بوك‌ها را يكي از دلايل اصلي كاهش فروش آن مي‌دانند.
"ريچارد شيم " يكي از محققان مركز IDC در اين خصوص توضيح داد: كاربران نت‌بوك را به عنوان شاخه جديدي از رايانه‌هاي شخصي مي‌دانند و بر اين باورند كه نت‌بوك‌ها يكي از انواع ديگر رايانه‌ها محسوب مي‌شوند.
كاهش فروش جهاني نت‌بوك‌ها موجب شده است تا در ماه‌هاي اخير برخي شركت‌هاي بزرگ فعاليت خود را در اين حوزه كمرنگ كنند. دو شركت HP و دل چندي پيش اعلام كردند كه توليد نت‌بوك‌هاي 10 اينچي خود را متوقف خواهند كرد و در مقابل، بر توليد رايانه‌هاي لوحي بزرگ‌تر تمركز خواهند داشت.
برخي اخبار تاييد نشده نيز حاكي از آن است كه شركت‌هاي توليدكننده نمايشگر از جمله ال‌جي و AU Optronics، توليد نمايشگرهاي 10 اينچي خود را به ميزان ده‌ها هزار عدد كاهش داده‌اند.
كارشناسان مركز IDC بر اين باورند كه در حال حاضر بيشتر كاربراني كه نيازمند استفاده از نت‌بوك بودند آن را خريداري كرده‌اند و به همين خاطر، از تعداد كاربراني كه قصد خريد اين محصول را داشته باشند كاسته شده و بازار آن بي‌رونق شده است.
البته در اين بازار همچنان برخي كاربران وجود دارند كه قصد به‌روز كردن محصولات خود را دارند. اين مسئله به دنبال عرضه سيستم‌عامل ويندوز 7 و نسل جديد پردازنده‌هاي پرسرعت اينتل صورت گرفته است.
بيشتر نت‌بوك‌هايي كه در سال‌هاي 2008 و 2009 ميلادي وارد بازار شدند، شامل نمايشگر 10 اينچي، پردازنده 6/1 گيگاهرتزي Atom اينتل، يك گيگابايت رم و 160 گيگابايت حافظه داخلي مي‌شوند و روي بيشتر آن‌ها سيستم‌عامل ويندوز ايكس‌پي نصب شده بود. اما نسل جديد نت‌بوك‌ها امكانات بيشتري را در اختيار كاربران مي‌گذارند.