PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : جنگ فن‌آوري‌هاي نسل چهارم بي‌سيم درمي‌گيرد؟



mahdishata
13-03-2010, 13:17
وايمكس و LTE دو فن‌آوري نسل چهارمي هستند كه بسيار در موردشان صحبت شده اما الگوي توسعه آن‌ها متفاوت بوده و ممكن است به استفاده‌هاي متفاوتي منتهي شوند.

به گزارش سرويس ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در حاليكه تلفن‌هاي هوشمند پيشرفته اكنون از شبكه‌هاي بي‌سيم نسل سوم استفاده مي‌كنند، اپراتورها به شبكه‌هاي نسل چهارم چشم دوخته‌اند كه انتقال اطلاعات را به شكل سريع‌تر در دستگاه‌هاي قابل حمل ممكن مي‌سازند.

بيش‌تر اپراتورهاي بي‌سيم بزرگ‌ آمريكايي به فراگير بودن شبكه‌هاي بي‌سيم نسل سوم مباهات مي‌كنند اما همزمان در حال برنامه‌ريزي براي آينده بوده و به سمت توسعه شبكه‌هاي نسل چهارم گام برداشته و اميدوارند تا چند سال‌ آينده همه از آن‌ها استفاده كنند.

معروف‌ترين فن‌آوري‌هاي نسل چهارم وايمكس و LTE هستند. با اين همه اين دو فن‌آوري‌ متفاوت ممكن است در توسعه‌شان مسيرهاي مختلفي را پيش بگيرند و حتي براي كاربردهاي مختلفي مورد استفاده قرار بگيرند.

اگرچه وايمكس در حال حاضر به‌كار گرفته شده و LTE به مرحله راه‌اندازي تجاري رسيده، شايد LTE فرصت بهتري براي پيروز شدن به عنوان فن‌آوري منتخب براي تلفن‌هاي همراه داشته باشد و از سوي ديگر وايمكس بيش‌تر به عنوان يك شبكه پهناي باند بي‌سيم مورد استفاده قرار بگيرد.

*جزئيات فني وايمكس

دو نوع فن‌آوري وايمكس وجود دارد؛ ثابت و سيار. وايمكس ثابت بر مبناي استاندارد 2004-802.16 است كه به 802.16d نيز معروف است و تنها براي شبكه‌هاي بي‌سيم ثابت به كار گرفته مي‌شود و وايمكس موبايل بر مبناي استاندارد 802.16e-2005 است كه به 802.16e نيز معروف است.

وايمكس مي‌تواند براي آنچه كه اپراتورها "آخرين مايل دسترسي به پهناي باند" - نقطه نهايي اتصال از اپراتورها به مصرف‌كننده - مي‌خوانند، براي فراهم كردن گزينه بي‌سيم به جاي كابل و DSL به كار گرفته شود.

اين فن‌آوري در موقعيت‌هاي امدادرساني در بلاياي طبيعي نيز به‌كار گرفته مي‌شود. اينتل پس از ويران شدن لوئيزيانا بر اثر طوفان كاترينا در سال 2005 تجهيزات بي‌سيم وايمكس را براي امدادگران در اين ايالت فراهم كرد.

بخش حمل و نقل كاليفرنيا نيز به اتفاق يك سازمان ديگر در مسير 99 ايالت كاليفرنيا در سن خواكين‌والي، سيستم وايمكس را به كار گرفته تا براي كاهش تاثير مناطق مه‌آلود، اطلاعات لحظه‌اي در مورد ديد و سرعت را براي رانندگان فراهم كند.

*جزئيات فني LTE

LTE مجموعه افزوده‌ها به سيستم مخابرات جهاني سيار (UMTS) است كه توسط پروژه شراكت نسل سوم (3GPP) انجام شده است.

3GPP گروهي از سازمان‌هاي استاندارد مخابراتي است كه وظيفه آن حفظ و توسعه فني استانداردهاي فني براي GSM شامل فن آوري‌هاي دسترسي راديويي متحول شده مانند سرويس بسته راديويي عمومي (GPRS) و EDGE است.

GSM مخفف سيستم جهاني براي ارتباطات سيار است كه گسترده‌ترين استاندارد ارتباطي تلفن سلولاري مورد استفاده در حال حاضر به شمار مي‌رود.

فن‌آوري LTE از اتصال بي‌سيم در شبكه‌هاي موجود كه همه آن‌ها مورد استفاده هستند، پشتيباني مي‌كند. اين فن‌آوري از حداكثر سرعت دانلود 326.4 مگابيت بر ثانيه در هر طول موج 20 مگاهرتز و سرعت بارگذاري 86.4 مگابيت بر ثانيه در هر طول موج 20 مگاهرتز پشتيباني مي‌كند.

*وضعيت وايمكس

به گفته مدير پژوهش موسسه IDC، وايمكس اكنون به كار گرفته شده است؛ با اين همه كاربرد اصلي آن در پهناي باند در حال توسعه در خدمات بي‌سيم در كشورهاي نوظهور است زيرا در كشورهاي در حال توسعه بكار گرفتن يك سيستم مبتني بر وايمكس بسيار مقرون به صرفه‌تر از كندن زمين و كشيدن سيم‌هاي مسي است.

در آمريكا كه سرويس‌هاي نسل سوم متداول هستند، وايمكس ممكن است به گزينه‌اي به جاي DSL تبديل شود. در حال حاضر اسپرينت چند شبكه وايمكس در شهرهاي مختلف آمريكا دارد. شركت Clerwire نيز قصد دارد با توسعه خدمات خود 80 شهر و 120 ميليون نفر را در آمريكا تا پايان سال 2010 تحت پوشش وايمكس قرار ‌دهد.

*تصوير جهاني

در حال حاضر 600 شبكه وايمكس 620 ميليون نفر را در 147 كشور جهان تحت پوشش قرار داده‌اند و انتظارمي‌رود تا پايان سال 2010 تا 800 ميليون نفر در جهان تحت پوشش وايمكس قرار بگيرند.

اما بر اساس گزارشي كه به تازگي از سوي انجمن وايكمس انتشار يافته، اين فن‌آوري نسل چهارم از پيش‌بيني‌هاي تحت پوشش قرار دادن 800 ميليون نفر فراتر رفته و تا پايان سال 2011 بيش از يك ميليارد نفر را در سراسر جهان تحت پوشش قرار مي‌دهد.

اكثر پوشش وايمكس مربوط به آسيا اقيانوسيه است كه در اين منطقه 237 ميليون نفر تحت پوشش صد شبكه قرار دارند و در آمريكاي لاتين با 109 شبكه 113 ميليون نفر از اين خدمات استفاده مي‌كنند، در حاليكه در اروپا با 153 شبكه، 115 ميليون كاربر وجود دارد و در آفريقا و خاورميانه با 142 شبكه 108 ميليون نفر تحت پوشش قرار دارند و در آمريكاي شمالي با به‌كارگيري 51 شبكه، پوشش به 47 ميليون نفر افزايش يافته است.

عامل اصلي رشد وايمكس در سال 2010 به افزايش محصولات مصرف‌كننده در بازار از جمله تلفن‌هاي هوشمند سه بانده و تلفن‌هاي داراي امكان رومينگ جهاني نسبت داده شده است.

*وضعيت LTE

LTE عقب‌تر از وايمكس است اما طبق اطلاعات انجمن تجاري GSA، انتظار مي‌رود تا 17 شبكه LTE تا پايان سال 2010 در آمريكا، كانادا، ژاپن، نروژ، كره جنوبي، آفريقاي جنوبي، سوئد، ارمنستان و فنلاند فعاليت كنند.

نخستين سرويس شبكه نسل چهارم يا LTE تجاري جهان در ماه دسامبر گذشته توسط اپراتور تلفن همراه تليا سونرا در سوئد و نروژ راه‌اندازي شد.

اپراتورهاي تلفن همراه در سراسر جهان در تدارك براي راه‌اندازي اين خدمات پهناي باند بي‌سيم نسل جديد هستند. غول مخابراتي آمريكايي AT&T نيز به تازگي آلكاتل لوسنت و اريكسون را به عنوان تامين كننده تجهيزات شبكه LTE خود كه قرار است از آغاز سال آينده شروع به فعاليت كند، انتخاب كرده در حاليكه وريزون وايرلس قصد دارد در سال جاري ميلادي سرويس‌هاي LTE را براي دستگاه‌هاي قابل حمل بسازد.

موتورولا نيز قراردادي را با زين عربستان سعودي امضا كرده تا نخستين شبكه LTE را در اين پادشاهي پياده كند. به علاوه ان تي تي دو كومو در ژاپن و چايناتلكام در چين بدنبال راه‌اندازي اين خدمات تا پايان سال 2010 هستند.

در كنگره جهاني موبايل 2010 كه بين 15 تا 18 ماه فوريه در بارسلون اسپانيا برگزار شد، با نمايش فن‌آوري‌هاي پيشرفته و راهكارهاي جديد از سوي سازندگان تجهيزات، دستگاه و تراشه به اپراتورها، LTE موضوع برتر اين نمايشگاه بود.

با در راه بودن سرويس‌هاي تجاري LTE، امسال سال حياتي براي اين فن‌آوري به شمار مي‌رود. طبق پيش‌بيني موسسه پژوهش بازار اينفورما تلكام اند مديا، مشتركان LTE تا پايان سال 2011 به 3.1 ميليون نفر خواهند رسيد.