PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : سوال در مورد گشتاور



ali_ab
08-03-2010, 22:16
با سلام به دوستان عزیز


در حال ساخت ماشین کنترلی هستم . به موضوعی برخوردم که واسم سوال پیش اومده .همونطور که در عکس مشخصه از دو موتورگیربکس استفاده کردم با دور 80 rpm و 12 ولت . اما دو چرخ دنده سمت چپ با قطر یکسان و برابر با 5 سانتیمتر و دو چرخ دنده سمت راست با قطر یکسان و برابر با 4 سانتی متر . بر اساس فرمول گشتاور T=N.R چون هر دو موتور یکسان هست پس نیروی وارده برابره ولی بازوی گشتاور در محور سمت چپ 2.5 سانتی متر و در محور سمت راست 2 سانتی متر است . به نظر دوستان ایا گشتاور متفاوت به چرخ ها وارد میشه ؟ اگه جواب مثبته این اختلاف گشتاور در حرکت ایجاد مشکل میکنه؟ اگه اشتباه می کنم ممنون میشم دوستان خوبم بنده رو راهنمایی بفرمایند؟

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

با سپاس فراوان

پاینده و کامیاب باشید

cazador
14-03-2010, 20:46
با سلام به دوستان عزیز


در حال ساخت ماشین کنترلی هستم . به موضوعی برخوردم که واسم سوال پیش اومده .همونطور که در عکس مشخصه از دو موتورگیربکس استفاده کردم با دور 80 rpm و 12 ولت . اما دو چرخ دنده سمت چپ با قطر یکسان و برابر با 5 سانتیمتر و دو چرخ دنده سمت راست با قطر یکسان و برابر با 4 سانتی متر . بر اساس فرمول گشتاور T=N.R چون هر دو موتور یکسان هست پس نیروی وارده برابره ولی بازوی گشتاور در محور سمت چپ 2.5 سانتی متر و در محور سمت راست 2 سانتی متر است . به نظر دوستان ایا گشتاور متفاوت به چرخ ها وارد میشه ؟ اگه جواب مثبته این اختلاف گشتاور در حرکت ایجاد مشکل میکنه؟ اگه اشتباه می کنم ممنون میشم دوستان خوبم بنده رو راهنمایی بفرمایند؟



با سپاس فراوان

پاینده و کامیاب باشید
اون طولی گفتی منظورت همون شافت که چرخا وصله؟
ببین یه همچین موتورایی دوراشون که دقیق نیست. تو اگه میخای دور چرخات یکی باشه جفتشو از یه موتور بگیر:5:
البته دیر دیدم به بزرگیه خودت ببخش
خودتت پاینده و کامیاب باشی:31:

ali_ab
14-03-2010, 23:48
اون طولی گفتی منظورت همون شافت که چرخا وصله؟
ببین یه همچین موتورایی دوراشون که دقیق نیست. تو اگه میخای دور چرخات یکی باشه جفتشو از یه موتور بگیر:5:
البته دیر دیدم به بزرگیه خودت ببخش
خودتت پاینده و کامیاب باشی:31:

با سلام به دوستان عزیز

دوست خوبم ممنونم از عنایت و توجهی که فرمودید

1- منظورم از طول ( بازوی گشتاور) شعاع متفاوت چرخ دنده ها بود که یکی 2.5 سانت و دیگری 2 سانت هست.

2- خوب من هم جفت چرخها رو از یک موتور گرفتم و اگه منظورتون اینه که 4 چرخ رو از یه موتور بگیرم . قدرت موتور جوابگو نیست .

با سپاس فراوان

موفق و برقرار باشید

cazador
15-03-2010, 00:48
با سلام به دوستان عزیز

دوست خوبم ممنونم از عنایت و توجهی که فرمودید

1- منظورم از طول ( بازوی گشتاور) شعاع متفاوت چرخ دنده ها بود که یکی 2.5 سانت و دیگری 2 سانت هست.

2- خوب من هم جفت چرخها رو از یک موتور گرفتم و اگه منظورتون اینه که 4 چرخ رو از یه موتور بگیرم . قدرت موتور جوابگو نیست .

با سپاس فراوان

موفق و برقرار باشید
فک کنم متوجه شدم اگه اشتباهه بگو
شما یه چرخ دنده ی محرک داری شعاع 2 و یه چرخ دنده ی متحرک با شعاع 2.5 روی یه چرخ و چرخ دیگه برعکسه یعنی یه چرخ دنده ی محرک داری شعاع 2.5 و یه چرخ دنده ی متحرک با شعاع 2 .
اگه اینجوری باشه اصلا به گشتاور که کار نداشه باشیم دورات یکی نیست مثلا قرمز تو همین 80 دور 64 دور میزنه آبی 100 دور!
خوب حالا پیشنهاد من اینه اگه واست مقدوره یه چرخ دندهی بزرگتر با اونکه شعاعش 2 درگیر کن اون موقع فک کنم کار دو تاشونو انجام بده مثلاً شعاع 5.

cazador
15-03-2010, 01:16
فک کنم متوجه شدم اگه اشتباهه بگو
شما یه چرخ دنده ی محرک داری شعاع 2 و یه چرخ دنده ی متحرک با شعاع 2.5 روی یه چرخ و چرخ دیگه برعکسه یعنی یه چرخ دنده ی محرک داری شعاع 2.5 و یه چرخ دنده ی متحرک با شعاع 2 .
اگه اینجوری باشه اصلا به گشتاور که کار نداشه باشیم دورات یکی نیست مثلا قرمز تو همین 80 دور 64 دور میزنه آبی 100 دور!
خوب حالا پیشنهاد من اینه اگه واست مقدوره یه چرخ دندهی بزرگتر با اونکه شعاعش 2 درگیر کن اون موقع فک کنم کار دو تاشونو انجام بده مثلاً شعاع 5.
البته الان که فکر میکنم از حرفاتون یه چیز دیگه ام میشه برداشت کرد. که اونم اینه:
شما یه چرخ دنده ی محرک داری شعاع 2 و یه چرخ دنده ی متحرک با شعاع 2 روی یه چرخ و چرخ دیگه یه چرخ دنده ی محرک داری شعاع 2.5 و یه چرخ دنده ی متحرک با شعاع 2.5 .
اگه این باشه این طور که یادم میاد گشتاورات تغییر نداره یعنی تو 80 دور قرمز و آبی گشتاورشون برابره. بازم اینجا همون مشکل 80 نبودن پیش میاد. رو کاغذ که مورد داره ولی شاید تو عمل اینطور نباشه. که اگه مورد داره بازم من همون پیشنهاد چرخ دنده ی بزرگتر رو میدم.

ali_ab
15-03-2010, 01:32
البته الان که فکر میکنم از حرفاتون یه چیز دیگه ام میشه برداشت کرد. که اونم اینه:
شما یه چرخ دنده ی محرک داری شعاع 2 و یه چرخ دنده ی متحرک با شعاع 2 روی یه چرخ و چرخ دیگه یه چرخ دنده ی محرک داری شعاع 2.5 و یه چرخ دنده ی متحرک با شعاع 2.5 .
اگه این باشه این طور که یادم میاد گشتاورات تغییر نداره یعنی تو 80 دور قرمز و آبی گشتاورشون برابره. بازم اینجا همون مشکل 80 نبودن پیش میاد. رو کاغذ که مورد داره ولی شاید تو عمل اینطور نباشه. که اگه مورد داره بازم من همون پیشنهاد چرخ دنده ی بزرگتر رو میدم.

دوست خوبم از توجه و راهنمایی شما ممنونم. همین موردی که اشاره فرمودید درسته یعنی قطر چرخ دنده محرک و متحرک روی هر محور با هم برابره . در ابتدا بنده هم مثل شما فکر میکردم البته تا به حال بهم ثابت نشده که غلطه . ولی گشتاور برابره با T=r*n که n همان نیرو هست و r بازوی گشتاور که اینجا میشه شعاع چرخ دنده های متحرک بنابراین گشتاور محوری که چرخ دنده بزرگتری داره بیشتر میشه . سوال من اینجاست؟؟!! مثال سادش میشه باز کردن در رو زد هرچه فاصله نیروی اعمالی شما از لولا بیشتر باشه نیروی کمتری نیاز دارید و برعکس . ممنون میشم بنده رو راهنمایی بفرمایید

با سپاس فراوان

پاینده و کامیاب باشید

cazador
15-03-2010, 11:21
درسته شما تو چرخ دنده ی محرک T1=F.r1 و تو چرخ دنده ی متحرک T2=F.r2 حالا F ها و r ها برابرن گشتاورت روی یه محور تغییر نمیکنه ولی چون یه r=2 داری یه r=2.5 طبیعتاٌ T متفاوته رو هر محور.