مشاهده نسخه کامل
: بحران مخاطب و ضعف مدیریت در جشنواره موسیقی فجر
سرویس فرهنگی تابناک ـ بیست و پنجمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر در حالی از هفتم اسفند ماه کار خود را آغاز کرده است که آنچنان که از شواهد برمیآید، اغلب سالنهای محل برگزاری جشنواره موسیقی با کمبود مخاطب روبهرو هستند و با وجود رونقی که همواره جشنوارهها به عرصههای هنری میبخشند و اغلب با استقبال چشمگیر مردم برگزار میشود، به نظر میرسد این دوره از جشنواره موسیقی فجر که دو روز از آغاز آن میگذرد، تاکنون نتوانسته توجه مردم را جلب کرده و رونق چندانی به موسیقی کشور دهد.
به گزارش خبرنگار «تابناک»، گزارشهای رسیده حاکی است بسیاری از سالنها نیز با وجود بلیت میهمان، از تماشاگران محدودی برخوردار شده است. همچنین بلیتهایی در قطع A4 در اختیار افراد بسیاری قرار گرفته، اما نحوه توزیع این بلیتها اعلام نشده و نامشخص است.
همچنین بنا بر گزارشهای دریافتی، مسئولان برگزاری جشنواره از مدیران سالنها درخواست کردهاند که به هر نحو ممکن، مخاطب جذب کنند تا جشنواره بیش از این با تماشاگران محدود پیش نرود.
اینها همه در حالی است که با وجود افراد توانمند و با تجربهای که در عرصه موسیقی فعال هستند، کسانی دستاندرکار مدیریت شدهاند که به طور تقریبی، میتوان گفت وجهه لازم در عرصه موسیقی را ندارند.
این موضوع درباره انجمن موسیقی ایران به این گونهای است که مدیر مربوطه، نه تنها فاقد تجربه و سابقه در عرصه موسیقی است، بلکه دانش لازم این حوزه را نیز ندارد و اینها همگی در شرایطی است که استادان و فعالان متعددی در کشور هستند که تجربه سالها فعالیت در عرصه موسیقی و برگزاری این نوع جشنوارهها را در پرونده کاری دارند.
امید است در روزهای باقی مانده جشنواره با تمهیدات بهتر و ویژهای رونق این جشنواره ملی بیش از گذشته شود.
گفتنی است، برخی کنسرتهای جشنواره امسال با کمترین مخاطب در دو روز ابتدایی جشنواره برگزار شد، به گونهای که برخی خبرگزاریها نیز این عدم استقبال را به عنوان اخبار ویژه خود منتشر کردند؛ از جمله کنسرت حمید عسکری که تقریبا نصف سالن همایشهای برج میلاد مخاطب داشت.
منبع: تابناک
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
فریدون شهبازیان، علیاکبر شکارچی، کیوان ساکت و ارفع اطرایی داوری آثار این دوره از جشنواره را نپذیرفتند.
شهبازیان آهنگساز و منتقد موسیقی پاپ که سال گذشته به درخواست کامبیز روشنروان دبیر جشنواره داوری بخش ارکسترال را بر عهده داشت علاوه بر کسالت به دلیل عدم حضور این چهره برجسته موسیقی ایران در جمع برگزارکنندگان جشنواره، داوری آثار این دوره را رد کرد.
علیاکبر شکارچی نوازنده و داور بخش سنتی جشنوار بیست و چهارم موسیقی فجر و کیوان ساکت نوازنده شناخته شده موسیقی سنتی به دلایلی که عنوان نشده است داوری بخش موسیقی سنتی این دوره از جشنواره را نپذیرفتهاند.
ارفع اطرایی، نوازنده حرفهای سنتور ایران نیز که سال گذشته داوری بخش سنتی جشنواره را عهدهدار بود با انتقاد از شیوه برخورد با داوران، داوری بیست و پنجمین دوره جشنواره بینالمللی موسیقی فجر را رد کرد.
پس از جشنواره فیلم و تئاتر فجر که از سوی بسیاری از هنرمندان شناخته شده ایرانی و غیر ایرانی تحریم شدند جشنواره موسیقی فجر نیز از واکنش هنرمندان به شرایط ماههای اخیر کشور بیبهره نمانده است.
ضعف مدیریتی و کیفی جشنواره موسیقی فجر
ژیوار شیخالاسلامی سرپرست گروه ژیوار یکی از گروههای پرکار موسیقی سنتی بانوان که در چندین دوره از جشنواره موسیقی فجر شرکت داشته است از عدم حضور این گروه در جشنواره بیست و پنجم موسیقی فجر خبر داده است.
شیخالاسلامی با انتقاد از شیوه برگزاری جشنواره عنوان کرده است به دلیل آنکه جشنواره برای اجراها هیچ مبلغی پرداخت نمیکند نمیتواند از نوازندههای گروه خود بخواهد تا به طور رایگان در جشنواره بنوازند.
گروه موسیقی «لیان» نیز که صحبتهایی برای حضور در بخش جنبی جشنواره انجام داده است شرط شرکت در جشنواره را بستن قرارداد مالی عنوان کرده است.
در جشنوارههای بینالمللی رسم بر این است که مبلغی به گروههای شرکت کننده در آنها پرداخت شود.
در جشنواره بینالمللی موسیقی فجر نیز مبلغی که بسیاری از کارشناسان آن را ناچیز میدانند به گروهها پرداخت میشد اما به نظر میرسد از چهار سال پیش سیاستهای برگزاری این رویداد فرهنگی تغییر کرده است.
پیش از این سعید ثابت سرپرست گروه موسیقی اساتید با نظر بر اینکه جشنواره موسیقی فجر در اندازه دانش و تجربه اساتید موسیقی نیست عنوان کرده بود که این گروه ترجیح میدهد در جشنواره شرکت نکند.
این نوازنده سنتور معتقد است که برای نشان دادن تجربه و تبحر نوازندههای پیشکسوت باید جشنوارهای در سطح بینالملل برای گروههای شناخته شده برگزار شود تا گروههای شناخته شده ایرانی و خارجی در آن به رقابت بپردازند.
برخی از کارشناسان موسیقی بر این باورند که بینالمللی بودن جشنواره موسیقی فجر عنوان مناسبی برای این رویداد نیست و آن را جشنوارهای در سطح ملی ارزیابی میکنند که گروههای جوان میتوانند در آن به معرفی تواناییهای خود بپردازند.
برخی از گروههای موسیقی نیز که در دورههای مختلف این رویداد فرهنگی شرکت داشتهاند از ضعف کیفی جشنواره فجر انتقاد کرده و بخش مهمی از ضعف آن را تجهیزات سالنها مربوط میدانند.
احمد رضاخواه نوازنده سنتور و نماینده گروه «سپهر» که سال گذشته در بخش رقابتی جشنواره موسیقی فجر حضور داشت میگوید: متاسفانه از کیفیت برگزاری این رویداد راضی نبودیم چرا که بخش مهمی از اجرای موسیقی که به امکانات سالنها مربوط است بسیار ضعیف ارائه شد.
گروه موسیقی «سپهر» به دلیل نداشتن انگیزه لازم برای ساخت، آماده کردن قطعات جدید و تمرین گروه در بیست و پنجمین دوره جشنواره موسیقی فجر حضور نخواهد داشت.
تعهد به موسیقی از دلایل شرکت در جشنواره
در شرایطی که بسیاری از هنرمندان معتقدند که نباید در جشنواره موسیقی فجر شرکت کنند برخی از نوازندگان نظر متفاوتی داشته و معتقدند این رویداد فرهنگی با هر کیفیتی برگزار شود خوب است و بهتر از برگزار نشدن آن است.
با وجود آنکه مشکلات مدیریتی و چگونگی حضور گروههای موسیقی بحث داغ هنرمندان این عرصه در چند سال اخیر است و مواردی چون تحریم جشنوارههای دولتی در ماههای اخیر بر برگزاری این رویداد نیز تاثیر داشته اما برخی از هنرمندان معتقدند که باید آثار خود را ارائه کرده و در جشنواره حضور داشته باشند.
هادی منتظری نوازنده کمانچه و سرپرست گروه موسیقی «تیام» میگوید: به عنوان یک موزیسین مسئولیت و تعهدی به موسیقی و علاقمندان این هنر دارم و بر خود واجب میدانم با حضور در بخشهای مختلف این جشنواره از موسیقی ملی دفاع کنم.
این نوازنده کمانچه علاوه بر شرکت در بخش جنبی موسیقی نواحی جشنواره بیست و پنجم موسیقی فجر به همراه گروه «تیام» در بخش تکنوازی جشنواره نیز شرکت خواهد کرد.
جشنواره موسیقی فجر از هفتم تا سیزدهم اسفند ماه برگزار خواهد شد و تا کنون حضور هفت گروه کر، شش گروه کلاسیک، 12 گروه موسیقی نواحی و 12 گروه موسیقی پاپ در آن اعلام شده است.
منبع: مردمک
pandemonium
02-03-2010, 20:42
اون ضعف مدیریتی و حضور مدیران بی دانش و هنر و این مسائل که مثل روز روشنه .
ولی چیز دیگری هم که هست، اینه که عدم استقبال مردم، خودش یک پیامه .
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
کنسرت حمید عسگری شب گذشته در سالن همایشهای برج میلاد در حالی برگزار شد که نیمی از سالن خالی بود و مسؤولان برگزاری همه حاضران را در وسط سالن جمع کردند تا خالی بودنش خیلی به چشم نیاید.
دومین شب بیست و پنجمین جشنواره موسیقی فجر با اجرای 24 برنامه سپری شد. از برنامههایی که انتظار میرفت با استقبال بسیار خوبی روبهرو شود کنسرت حمید عسگری در مرکز همایشهای برج میلاد بود.
اما این برنامه علیرغم تصور برگزارکنندگان، خود حمید عسگری و حتی مخاطبان در حالیکه نیمی از صندلیهای طبقه همکف و تمام طبقه بالای سالن اصلی همایشهای برج میلاد خالی بود اجرا شد.
این موضوع ناراحتی و تعجب عسگری را برانگیخت تا آنجا که در ابتدای اجرا گفت: من در طی این چهار سال که کنسرت اجرا میکنم هیچوقت با چنین شرایط و چنین سالن خالی مواجه نشدم. او در ادامه گفت: البته تعداد مخاطبان برای من مهم نیست و حتی اگر فقط یک نفر برای شنیدن کنسرت آمده بود، باز هم من آن را با همین کیفیت اجرا میکردم.
عسگری که بیشتر قطعات آلبومهای کمای 1 و 2 را اجرا کرد با تشویق مخاطبان حاضر مواجه شد ولی تا آخر برنامه بارها به بینظمیهایی که باعث خالی ماندن سالن و فروش نرفتن بلیتهای کنسرت شده اشاره کرد.
halflife g
04-03-2010, 17:56
اون ضعف مدیریتی و حضور مدیران بی دانش و هنر و این مسائل که مثل روز روشنه .
ولی چیز دیگری هم که هست، اینه که عدم استقبال مردم، خودش یک پیامه .
تاييد ميشه ...... .
بیست و پنجمین جشنواره موسیقی فجر13 اسفند با معرفی برگزیدگان به کارخود پایان داد.
به گزارش خبرنگار ايلنا شاهین فرهت که به عنوان نماینده هیات داوران به قرائت بیانیه هیات داوران پرداخت، پس از ذکر خاطراتی درباره فرهاد مهرداد پرداخت و به اهدای جیز نفرات برگزیده پرداخت.
هيات داوران در بخش موسيقي كلاسيك گروه ارج و نووا از تهران به عنوان رتبه اول، دوئت زهي جوان از تهران را به عنوان رتبه دوم و دوئت و تريو ويلون و پيانو از تهران را به عنوان رتبه سوم معرفی کرد.
هیات داوران در بخش موسیقی نواحی، لوح تقدير، تنديس زرين و جايزه ويژه خود را به گروه موسيقي آبيدر از سنندج اهدا کرد. در این بخش گروه جولان از شيروان رتبه اول را به دست آورد. دو گروه سهند از تبريز و گروه گيل و آمارد از تهران به عنوان رتبه دوم و گروه درنا از بجنورد و گروه نغمه هرمزگان از بندرعباس به عنوان رتبه سوم معرفی شدند.
هيات داوران در بخش موسیقی سنتی گروه ژي از مهاباد را شايسته رتبه اول، گروه فغان و دلچسب از تهران و اهواز را شايسته رتبه دوم و گروه نداي هاتف از تهران را شايسته رتبه سوم اعلام کرد.
هیات داوران در بخش آواز جمعي نيز لوح تقدير جايزه ويژه و تنديس زرين خود را به گروه کر هنرستان موسيقي دختران اهدا کرد. گروه کر آرپا از تهران رتبه دوم را به دست آورد و گروه کر فرهنگسراي انديشه و گروه كر فرهنگسراي بهمن مشتركاً به عنوان رتبه سوم معرفی شدند.
هیات داوران در بخش موسيقي پاپ جايزه خود را به گروه كادانس از تهران به عنوان رتبه اول، گروه هارموني از تهران به عنوان رتبه دوم، گروه ديروز و امروز از اصفهان را به عنوان رتبه سوم اهدا كردند.
هیات داوران در بخش آهنگسازي جایزه خود را به امير پورخلجي به خاطر اثر آرش كمانگير كه به مناسبت هزارمین سال تدوین شاهنامه نوشته شده بود، اهدا کرد. پژمان خليلي براي قطعه خلسه خيال و ربكا آشوبيان براي قطعه فستيوا مشترکا رتبه دوم را به دست آوردند و محمد كرباسچي والاشاني براي قطعه بهاران را باور كن و جمال سامري براي قطعه ضحاك رتبه سوم را كسب كرند.
tirdad_60
06-03-2010, 20:22
خالي شدن سالنها اتفاقي بود كه بايد خيلي زودتر اتفاق ميفتاد
هر سال خيلي ها از شرايط نامطلوب جشنواره انتقاد ميكنند و هيچ تغييري حاصل نميشه
يكسري از انتقادهايي كه در گذشته از جشنواره شده :
انتقاد شديد پيرنياكان از جشنواره موسيقي فجر
مهر: داريوش پيرنياكان، نوازنده تار با طرح مسائلي از نحوه برگزاري بيست و دومين جشنواره موسيقي فجر انتقاد كرد.داريوش پيرنياكان ديروز در برنامه زنده نيستان كه از شبكه فرهنگ راديو پخش مي شد با انتقاد شديد از كارمندان ارشاد خواست تا در زمينه تخصصي موسيقي وارد نشوند.سخنگوي خانه موسيقي در ادامه گفتگوي خود گفت: در روند برگزاري جشنواره موسيقي فجر از نهاد خانه موسيقي كه داراي كانون هاي تخصصي است مشورتي گرفته نشد.سرپرست گروه شهنازي در ادامه انتقاد خود از نحوه برگزاري جشنواره به مراسم پاياني اشاره كرد و گفت: چرا بايد در مراسم پاياني، نوازنده كمانچه در كنارگروه شيلي و نوازندگان گيتار به روي صحنه برود واين گروه موسيقي فالش(خارج) و فاقد ارزش به مردم ارائه كنند؟
شاهین فرهت با تاکید براینکه مخالفتی با موسیقی پاپ ندارد، گفت: ورود این ژانر موسیقی به جشنواره موسیقی فجر کار فرهنگی جدیدی نیست.
وی افزود: موسیقی پاپ را همه جا مانند کوچه بازار، خیابان و ... می توان شنید ؟ این نوع موسیقی جای موسیقی های سنتی و جدی ما را گرفته است .
رییس دانشکده موسیقی دانشگاه تهران تاکید کرد: در جشنواره مهمی مانند جشنواره موسیقی فجر بهتر است به موسیقی جدی و ریشه دار خودمان بپردازیم.
فرهت، ادامه داد: امسال جشنواره فجر به صورت مسابقه ای است و خود من نیز داور بخش کلاسیک هستم؟ به عقیده من این مسابقه ای شدن جشنواره فواید زیادی مانند ایجاد شوق و علاقه بیشتر برای جوانان به همراه دارد.
بیست چهارمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر از 19 تا 29 آذرماه برگزار می شود
انتقاد شديد هوشنگ کامکار از جشنواره موسيقي فجر
وی افزود : برنامه پر کردن که کار سختی نیست، چگونگی آن اهمیت دارد. مسئولان تنها به جنبه های تبلیغی یحشنواره فکر می کنند و نه به جنبه های هنری آن. شاید به نوعی هم بتوان گفت که تقصیری ندارند، چون مشکل موسیقی ایران ریشه دار تر از این حرف هاست.
جشنواره موسیقی فجر تنها جنبه تبلیغی دارد و کسی به جنبه هنری آن هم فکر نمی کند، کسی دلسوز وضعیت اسفبار موسیقی ایران نیست.
وي با اعلام اینکه امسال درجشنواره موسیقی فجر شرکت نمی کند، افزود: این جشنواره برای موسیقی ایران فایده ای ندارد، باید درجشنواره موسیقی فجر گروه های معتبر موسیقی حضور داشته باشند تا هم برای جشنواره فجر اعتبار باشد و هم برای موسیقی ایران، اما کمتر گروه موسیقی معتبر در این جشنواره شرکت می کند.
وی افزود : اغلب گروه های شرکت کننده دانشجویی هستند یا گروه هایی هستند که خودشان دوست دارند در جشنواره حاضر بشوند، چرا در این جشنواره استاد شجریان نمی آید بخواند؟ حضور این گروه های موسیقی کنار هم فایده چندانی نمی تواند برای موسیقی ایران داشته باشد. در همه جای دنیا جشنواره ها و فستیوال ها برای معتبر ترین گروه های موسیقی تنظیم می شوند و از آنها برای حضور در جشنواره دعوت می شود، اما در کشور ما ظاهرا برعکس این اتفاق می افتد، هر گروهی که دستمزد کمتری بگیرد، در جشنواره شرکت می کند.
کامکار خاطر نشان کرد: هر سال برنامه ها تکراری است، هر سال یک فرد خاص در مورد موسیقی نوین سخنرانی می کند و هر سال چند مقام خاص در بخش موسیقی مقامی نواخته می شود، یعنی موسیقی خراسان قطعه ای جر "نوایی نوایی" ندارد؟
وی افزود : هنرمندان درجه یک موسیقی، با هزینه ای در خور شأن شان به جشنواره ها می آیند و این هزینه ظاهرا قرار نیست از سوی جشنواره موسیقی فجر به گروه های معتبر پرداخت شود. ما گروه های دست پنجم خارجی را هم در جشنواره نداریم. این گروه های خارجی بیشتر به گفته سفارتخانه ها و از روی آشنایی های محلی به ایران دعوت می شوند، نه بر اساس معیارهای هنری و موسیقایی. در نتیجه سطحشان بسیار پائین است.
این استاد دانشگاه در ادامه این گفت وگو، با توجه به تکراری بودن برنامه های جشنواره موسیقی فجر، گفت: همیشه باید حرف جدی و نویی برای زدن وجود داشته باشد که به بهانه آن مراسمی را برگزار کرد، نه اینکه هر سال یک سری حرف تکراری زده شود و بیاییم و بی هیچ حاصلی، برگردیم. 26 سال است که در این نوع جشنواره ها یک سری قیافه محدود می بینیم، کجاست حس رقابت؟ حس اینکه می خواهی خودت را بشناسانی؟ کجاست؟
.
.
.
.
vBulletin , Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.