PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : ايميل اينگونه ملي نمي شود



mahdishata
21-02-2010, 12:01
بر اساس آمار، در حال حاضر نزديك به 95 درصد ايميل‌های مورد استفاده توسط ايراني‌ها در خارج از كشور و از سوي سه سرويس آمريكايي بزرگ يعني جي ميل، ياهو و ‌هات ميل ميزباني مي شود.
طبعا دو مقوله حفظ داده‌ها و اطلاعات ملي از يك سو و پيشگيري از قطع ناگهاني اين خدمات رايگان از سوي ديگر، دو عامل كليدي براي ايجاد سیستم ايميل در يك كشور است.
موضوع استفاده از ايميل ملي نیز از سال 86 و با هدف تضمين امنيت و گردش اطلاعات ملي در داخل كشور مطرح شد.
سوم مهرماه سال 86 طي بخشنامه اي و در فاز نخست، دستور مهاجرت مديران دولتي به ايميل ملي صادر شد. در اين بخشنامه همچنين از مديران دولتي خواسته شد به منظور امنيت بيشتر اطلاعات، پست الکترونيکي خود را روي پورتال واحد دولت الکترونيکي ايران ايجاد و از آن براي تماس‌هاي شان استفاده کنند.
ساير كاركنان دولتي نيز پروسه خاص خود را براي استفاده از اين ايميل دارند. براي داشتن حساب کاربري، متقاضي بايد تمامي مشخصات حقيقي خود اعم از محل خدمت، کد ملي و غيره را به همراه درخواست کتبي و رسمي موسسه /سازمان/شرکت دولتي ذي ربط از سوي بالاترين مقام سازمان خطاب به «معاونت فناوري اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات» ارسال کند. اين نامه بايد مهر و امضا شده باشد.
گذشته از اين كه پروسه مذكور و ميزان استقبال كاربران از چنين اقدامي در چه سطحي قرار دارد، چندي پيش رسانه‌ها به نقل از مدير عامل شركت فناوري اطلاعات خبر دادند كه در صورت مسدودسازي سرويس ارايه دهنده پست الكترونيكي جي ميل، زمينه براي تشویق كاربران به استفاده از ايميل ملي فراهم مي شود. اما این رویکرد كه با اخراج يك سرويس دهنده از گردونه درصدد رونق خدمات ملي برآییم، روش مناسبي براي تشويق كاربران به استفاده از اين خدمات نيست.
گذشته از دلایلی همچون شفاف نبودن فرآیند بهره‌گیری مردم از ایمیل ملی، قابلیت پاسخگویی آن در مواجهه با سیل کاربران و مواردی از این دست، به شكل شفاف،‌ يكي از دلایل بی علاقگی كاربران ايراني در استفاده از ايميل ملي، اين است كه به اين سرويس اعتماد نداشته و مايل به مشاهده مسايل خصوصي خود توسط شخص ثالثي نيستند. البته براي استفاده از تلفن ثابت، همراه و اينترنت پرسرعت نيز كاربران موظف هستند مشخصات دقيق خود را در اختيار اپراتور سرويس دهنده ایرانی بگذارند و بديهي است در صورت لزوم و با طي پروسه قضايي خاص، اين موارد قابل شنود نيز هست. اما در خصوص ايميل شايد ماهيت ماجرا اندكي متفاوت است و شاید انتظار اين كه كاربران به ايميل ملي مهاجرت كنند، كمي دور از ذهن باشد.
اما هدف نگارنده از طرح اين موضوع، تاکید بر لزوم تغيير نگاه مديران به شكل تشويق كاربران در استفاده از خدماتي همچون ايميل ملي است.
ترغيب كاربران براي مهاجرت به ايميل ملي از طريق مسدودسازي ساير خدمات، روش مناسبي نیست چرا كه به واسطه ماهيت باز دسترسي به اينترنت، كاربران مادامي كه اطمينان فنی و امنيتي به خدمتی نداشته باشند، سرويس ديگري را جايگزين آن نخواهند كرد.
از اين رو جا دارد مديران مربوطه از طريق فرهنگ سازي با اين مقوله مواجه شوند و با ارایه مزایای این خدمت و نه حذف خدمات مشابه، اقدام به جذب كاربران كنند. در یک کلام آنچه مورد استقبال و پذیرش عموم نباشد، نمی‌تواند نام ملی بگیرد و راه پذیرش عمومی هم ارایه مزایای آن به مردم است.

منبع : روزنامه فناوران

itanalyze.com

satttanism
21-02-2010, 12:08
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید

This Account Has Been Suspended

Guts
21-02-2010, 12:08
این یکی از احمقانه‌ترین اخباریه که تا حالا شنیدم. آدم باید احمق باشه بجای Yahoo و Gmail بیاد از ایمیل که اینا میدن استفاده کنه. یارو خودش علناً اعلام کرده ما می‌خوایم ایمیل‌ها رو چک کنیم با این کار انگار دو دستی خودت اطلاعات تقدیمشون کردی.

mahdishata
21-02-2010, 12:10
اختلال در جي‌ميل، با هدف ايجاد فرصت براي اي‌ميل ملي؟!

هرچند سرويس اي‌ميل گوگل (جي‌ميل) طي ماه‌هاي گذشته در سراسر جهان براي مقاطع كوتاهي دچار مشكل فني شده و در جديدترين مورد از مشكلات به مدت دو و نيم ساعت از كار افتاد، اما كاربران ايراني اين سرويس كه پس از هات‌ميل مايکروسافت و ياهوميل، سومين سرويس اي‌ميل محبوب جهان است و بيش از 113 ميليون نفر از آن استفاده مي‌کنند، از زمان بروز اختلال در بخشي از سرعت اينترنت كشور كه طبق اعلام مسوولان، از قطعي كابل جاسك - فجيره ناشي شد، تاكنون از امكانپذير نبودن استفاده از اين سرويس شكايت داشته و برخي كاربران هم اظهار مي‌كنند كه چگونگي اين اختلال بيش‌تر شبيه كندي سرعت اينترنت است و جي‌ميل در برخي از ساعات روز به كندي باز مي‌شود.
به گزارش خبرنگار ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، طي هفته‌هاي گذشته گزارش‌هاي غيررسمي از مسدود شدن دسترسي به سرويس جي‌ميل در ايران منتشر شد؛ پس از آن گوگل كاهش شديد ترافيك را تاييد و در بيانيه‌اي اعلام كرد كه شبكه‌هاي خود را مورد بررسي قرار داده تا مطمئن شود به درستي كار مي‌كنند و ظاهرا شبكه اين شركت مشكلي نداشته و كاربران ايراني براي دسترسي به اين سرويس مشكل داشتند.

اين اخبار تا جايي ادامه داشت كه اظهارنظرهايي به نقل از مسوولان منتشر شد كه قابل استفاده نبودن سرويس جي‌ميل را فرصتي دانستند كه شرايط استفاده از اي‌ميل ملي فراهم شود.

سعيد مهديون - مدير عامل شركت فن‌آوري اطلاعات ايران - چندي پيش در نشست خبري تاكيد كرده بود اينكه تمام اطلاعات خود را از طريق سايت‌هايي مثل yahoo و google در اختيار خارجي‌ها بگذاريم و يا اينكه اطلاعات خود را براي ثبت در سايت‌هاي داخلي بدون اعتماد قرار دهيم، اصلا خوب نيست، حتي اگر كيفيت سرويس داخلي كم است، بايد به آن اعتماد كنيم تا كيفيت با استفاده از آن بالا برود.

اما پيگيري خبرنگار ايسنا از مسوولان شركت ارتباطات زيرساخت درباره علت بروز مشكل در دسترسي به جي‌ميل به اينجا ختم شد كه حسين شفيع - معاون اداره كل روابط عمومي و امور بين‌الملل شركت ارتباطات زيرساخت - با تاييد اينكه در حال حاضر شرايط اينترنت در كشور عادي است و با اشاره به قطع كابل نوري جاسك - فجيره در هفته‌هاي گذشته درباره‌ي اختلال در جي‌ميل و اينكه امكان استفاده بسياري از كاربران ايميل گوگل از زمان قطعي تاكنون وجود ندارد، به خبرنگار ايسنا تصريح كرد: اين موضوع به قطعي اين كابل ارتباطي ندارد.

به گفته او، عصر روز دوازدهم بهمن‌ماه اين كابل در دو نقطه قطع شد و به دنبال آن، كشتي‌هاي اعزامي براي بازسازي مسير به مقصد نقاط خرابي حركت كردند تا عمليات تعمير اين كابل آغاز شود و مشخص شد كه لنگر كشتي عامل اين قطعي بود كه اختلالات و قطعي‌هايي را در بخش ديتا موجب شد و هزينه‌هايي نيز به شركت ارتباطات زيرساخت كشور تحميل كرد.

وي تصريح كرد: در مرحله اول و بعد از انجام عمليات ترميم 50 درصد از 30 درصد اختلال به‌وجود آمده، يعني حدود نيمي از اختلالات برطرف شد و درواقع شركت ارتباطات زيرساخت با تامين 16 لينك STM1 از مسير شمال كشور، حدود 50 درصد ظرفيت مسير قطع شده جاسك -فجيره را بازسازي كرد و در مرحله بعدي تمامي اختلال برطرف شد.

طبق اعلام مسوولان ترميم و بازسازي محل 10 روز به طول انجاميد كه در مرحله آخر و در روز 21 بهمن‌ماه اختلال به‌طور كلي برطرف شده است.

البته ذكر اين نكته خالي از لطف نيست كه گوگل چندي پيش به‌منظور افزايش امنيت جي‌ميل، از رمزنگاري [ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] به‌عنوان استاندارد پيش فرض در تمامي اشتراك‌هاي سرويس ايميلش استفاده مي‌كند؛ اين اقدام گويا به‌منظور اطمينان از انتقال مطمئن اطلاعات ميان رايانه كاربر و سرورهاي اي‌ميل گوگل و براي جلوگيري از رخنه هكرها و خلافكاران اينترنتي به اشتراك‌هاي اي‌ميل در شبكه‌هاي بي‌سيم واي فاي عمومي، انجام مي‌گيرد.

بنا بر اعلام اين شركت، با وجود اين حقيقت كه رمزنگاري [ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] سرعت ارسال و دريافت اي‌ميل را براي كاربران جي‌ميل اندكي كند مي‌كند، مزاياي امنيتي آن در برابر مشكلات كارآمدي كوچك، مهمتر است.

اين رمزنگاري به صورت پيش‌فرض براي تمامي اشتراك‌هاي جي‌ميل عرضه شده؛ با اين همه اگر برخي از كاربران تصور مي‌كنند شبكه مورد استفاده آن‌ها به اندازه كافي ايمن است يا مايلند به دلايل كارآمدي اين امكان را غيرفعال كنند، مي‌توانند به فهرست تنظيمات در جي‌ميل مراجعه كنند.

زماني كه جي‌ميل در سال 2004 راه‌اندازي شد، به دليل اينكه اكثر كاربران اتصال اينترنتي كندي داشتند و هزينه‌هاي كارآمدي نسبت به مزاياي امنيتي مهمتر بود، رمزنگاري [ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] به‌عنوان پيش‌فرض مورد استفاده قرار نگرفت.

در هر حال اين سوال وجو دارد كه آيا درگاه خدمات الكترونيكي ايران به عنوان بستر اي‌ميل ملي، اين قابليت را داراست و آيا اختلال در جي‌ميل مي‌تواند فرصتي براي اي‌ميل ملي باشد يا اينكه به دليل شناخته بودن ياهوميل يا جي‌ميل اكثر كاربران به استفاده از اين بستر براي تبادل پست الكترونيك تمايل دارند؟ ضمن آن‌كه بحث حقوق شهروندي در اين ميان چگونه خواهد بود؟

isna.ir

yahoda
21-02-2010, 14:20
با عنوان خبر کاملا موافقم :ایمیل اینگونه ملی نمیشود .