PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : ساخت تلفن همراهي كه با چشم كنترل مي‌شود



mahdishata
20-02-2010, 11:34
نمونه اوليه از دستگاهي از سوي ان تي تي دوكومو رونمايي شد كه به كاربران امكان مي‌دهد تنها با حركت دادن چشم به انجام و دريافت تماس تلفني و حتي پخش موسيقي بپردازند.

به گزارش سرويس ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين دستگاه كه در نمايشگاه كنگره جهاني موبايل بارسلون در معرض نمايش قرار گرفت، الكترودهاي ويژه به مجموعه‌اي از هدفون‌هايي متصل شده‌اند كه قادرند حركات چشم را دريافت كنند.

چشم‌ها پتانسيل الكتريكي دارند كه در قرنيه، منفي و در شبكيه مثبت است و اين پتانسيل الكتريكي بسته به حركات كره چشم تغيير مي‌كند؛ اين سيستم حتي در صورت بسته بودن چشم انسان نيز كار مي‌كند.

الكترودهاي هدفون قادرند اين تغييرات را كه به الكترواكولوگرام معروفند، بخوانند و تلفن همراه به گونه‌اي برنامه‌ريزي شده تا اين اطلاعات را به شكل دستور برگرداند. بنابراين يك كاربر مي‌تواند با حركت دادن چشم خود به سمت راست، سپس به چپ و سپس به راست تماس بگيرد يا به تماس پاسخ دهد.

به همين شكل آهنگ‌هاي ذخيره شده در گوشي نيز مي‌توانند با حركات كره چشم و برگرداندن چشم به راست و سپس به چپ اجرا يا متوقف شوند، در حالي كه حركت دادن چشم به راست و مجددا به راست موجب مي‌شود آهنگ بعدي پخش شود؛ حجم صدا نيز با حركت چشم به بالا و سمت راست افزايش و با حركت چشم به پايين و سپس سمت چپ كاهش مي‌يابد.

بنا بر اعلام ان تي تي دوكومو، اين سيستم تنها يك نمونه اوليه است اما شيوه احتمالي استفاده از تلفن همراه در طي سال‌هاي آينده را نشان مي‌دهد.

isna.ir