PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : با الهام از سيستم ايمني بدن محققان ايراني، روش جديدي براي شناسايي هرزنامه‌هاي اينترنتي ارائه كردند



mahdishata
17-02-2010, 11:57
پژوهشگر مهندسي فن‌آوري اطلاعات دانشگاه تربيت مدرس با استفاده از روش ايمن سازي مصنوعي برگرفته از سيستم ايمني بدن، امكان شناسايي هرزنامه‌ها را فراهم كرد.

به گزارش سرويس پايان نامه خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، نامه هاي الكترونيكي بيهوده كه تحت نام spam يا «هرزنامه» نيز معروفند، قسمتي از كار و زندگي كاربران اينترنت به خصوص پست الكترويكي را به خود اختصاص داده است.

مهندس پيام موسوي زاده كه اين طرح در قالب پايان نامه كارشناسي ارشد وي، انجام و ارائه شد، افزود: با توجه به تغييرات اعمال شده در هرزنامه‌ها كه از طرف ارسال كنندگان آنها جهت مخفي ماندن از شناسايي شدن به توسط برنامه‌هاي ضد هرزنامه‌يي صورت مي پذيرد، طراحي يك راه حل ضد هرزنامه‌يي كه بتواند به طور مناسب خود را با تغييرات اعمال شده روي هرزنامه‌ها وفق دهد، مشكل مي‌باشد.


وي با اشاره به ماهيت و ذات يك سيستم ايمني گفت: با توجه به مدل سيستم ايمني بدن انسان‌ها، سيستم ايمني هرزنامه‌يي يك كنترل كننده و طبقه بندي كننده پيغام‌هاي الكترونيكي خواهد بود كه وظيفه حفاظت از كاربران پست الكترونيكي را در مقابل چنين تمهيداتي به عهده خواهد داشت.

ذات و ماهيت اصلي يك سيستم ايمني در توانايي تشخيص سلول‌هاي خودي از غير خودي و حتي در تغييرات اعمال شده در غير خودي‌ها منظور مي‌شود.

موسي زاده در تشريح سيستم ايمني هرزنامه‌يي افزود: سيستم ايمني هرزنامه‌يي سيستمي خواهد بود كه مبادرت به توليد كتابخانه ديجيتالي و لنفوست ديجيتالي كرده و به عنوان طبقه بندي كننده پيغام‌ها، الكترونيك به كار گرفته خواهد شد.

با شروع به كار سيستم ايمني و ورود پيغام‌هاي الكترونيكي، سيستم اقدام به يادگيري نحوه شناسايي و طبقه بندي پيغام‌هاي خود از غير خودي بر اساس سليقه و نظر كاربر خواهد كرد.

گفتني است، اين پژوهش با راهنمايي دكتر علي يزديان، عضو هيات علمي دانشكده مهندسي برق و كامپيوتر دانشگاه تربيت مدرس انجام شد.

isna.ir