PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : دقیق‌ترین ساعت دنیا با دقت یک ثانیه در ۳٫۷ میلیارد سال



satttanism
07-02-2010, 21:33
به گزارش فارنت به نقل از TGDaily موسسه ملی استاندارد و فناوری آمریکا (NIST ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])) دقیق‌ترین ساعت موجود در جهان را طراحی و تولید کرد.
تیم سازنده این ساعت در این موسسه اعلام کرده است که با توجه به اینکه آلومینیوم وقت‌نگهدار بهتری نسبت به جیوه است این تیم از یک اتم آلومینیوم برای ساخت این ساعت که تنها یک ثانیه در ۳٫۷ میلیارد سال دقت آن اعلام شده، استفاده کرده است.

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]



این ساعت را می‌توان به اصطلاح نسخه دوم ساعت منطق کوانتومی این موسسه دانست که چون از پردازش منطقی اتم‌ها برای ذخیره‌سازی داده‌ها در محاسبات اتمی رایانه‌های آزمایشی کوانتومی استفاده کرده بود به این نام معروف شد.
این ساعت توانسته است با این دقت ساعت سزیمی پیشین این موسسه (NIST-F1) را که دقتی در حد یک ثانیه در ۱۰۰ میلیون سال را داشت پشت سر بگذارد.
اما چون مفهوم بین المللی ثانیه بر اساس اتم سزیم تعریف شده است این اتم به عنوان مقیاسی برای زمان‌بندی‌های رسمی معرفی شده است.



[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
جیمز چین‌ون‌چو محقق فوق دکترای موسسه استاندارد آمریکا
در حال کار بر روی این ساعت



دقیق‌ترین ساعت جهان با استفاده از یک تک یون آلومینیومی که در میدانی الکتریکی در اصطلاح به دام افتاده و در فرکانس نور ماورا بنفش ۱۰۰ هزار بار بلندتر از فرکانسهای مایکروویو مورد استفاده در ساعت(NIST-F1) حرکت می کند، ساخته شده است.
از بالاتر بودن فرکانس نور به عنوان یکی از عوامل بسیار موثر در دقت و درستی ساعت‌ها نام می‌برند.