PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : پلتفرم سیمبیان از امروز متن باز می‌شود



mahdishata
05-02-2010, 08:54
سیمبیان، پلتفرمی که در بیش از ۳۳۰ میلیون دستگاه در سراتاسر دنیا استفاده می‌شود، قرار است که از نخستین ساعات امروز بطور رایگان و متن باز در اختیار توسعه دهندگان ابزارکهای موبایل قرار گیرد.

بر طبق گفته Wired، بنیان Symbian به این ترتیب ۴ ماه نیز زودتر از پیش‌بینی قبلی وارد بازار Open Source می‌شود. پروژه سیمبیان به اندازه‌ای بزرگ و فراگیر در دستگاه‌های قابل حمل است، که بنیان این پلتفرم برای آزاد کردن متن آن جدول زمانی را تعیین کرد تا بتواند هرچه دقیق‌تر و منظم‌تر آزاد سازی این چهارچوب نرم‌افزاری را به انجام رساند.

گفتنی است که پلتفرم سیمبیان در واقع سیستم عامل تقریباً تمامی گوشی‌های هوشمند مدرن Nokia می‌باشد.

آزاد سازی متن سیستم عامل Symbian به این معناست که از این پس همه کاربران و توسعه‌گران برنامه‌های قابل حمل قادر خواهند بود تا به متن (کد) اصلی این پلتفرم دسترسی داشته باشند و از امکانات آن بطور رایگان بهره ببرند.

درحالیکه گوگل نیز پلتفرم موبایل Android را نیز بطور متن باز در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داده‌ است، سخنگوی بنیان Symbian گفته است که در نظر دارد تا قدم‌های جلوتری از گوگل بر دارد و سیمبیان را بطور ۱۰۰٪ کد باز آماده سازد.

وی در ادامه گفت: “در حدود یک/سوم کد آندروید مبتنی بر متن باز می‌باشد نه چیز بیشتری، و آن مقدار کد آزاد نیز در واقع ابزارکهای میانی این پلتفرم است. اما سیمبیان بطور کامل کد باز ارائه خواهد شد که می‌تواند تجربه‌ای بهتر را برای برنامه‌نویسان به ارمغان آورد.”

بر طبق گفته کارشناسان تبدیل Symbian به ابزاری متن باز بزرگترین تبدیل آزاد سازی نرم‌افزارها تا کنون می‌باشد. آنها این حرکت را زندگی دوم سیمبیان نامیده‌اند.

winbeta.net

satttanism
05-02-2010, 12:12
در حال حاضر بازار گوشی های هوشمند بسیار داغ است و بسیاری از کمپانی های تولید کننده تلفن همراه رقابت بسیار تنگاتنگی را در این زمینه با یکدیگر دارند. سیستم عامل متن باز Android ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]) در مدت کوتاهی سهم به سزایی از بازار را در مقابل سیستم های عامل ویندوز موبایل و آی فون کسب نموده است. اما به طور قطع سیستم عاملی که به طور گسترده برای گوشی های هوشمند امروزی در جهان استفاده می شود، سیمبیان ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]) است؛ سیستم عاملی که امروز بنیاد آن اعلام کرد ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])، شرایط انتقال به دنیای باز متن برای آن فراهم است!


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

بیش از ۱۰ سال است که از عمر این سیستم عامل می گذرد و در این مدت، سیمبیان توانسته در بیش از ۳۳۰ میلیون تلفن همراه، کاربرانش را همراهی کند. سیمبیان بیشتر بر روی گوشی های نوکیا مورد استفاده قرار می گیرد و سهم بیشتر آن در اختیار همین شرکت است. در حال حاضر کد منبع این سیستم عامل به طور کامل متن باز است و هر کسی می تواند بدون پرداخت هزینه ای آن را دانلود نماید ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])!
این حرکت سیمبیان می تواند سیر صعودی آن را برای رشد سریع تر (از طریق جلب توسعه دهندگان جدید به این پلتفرم جهت توسعه) و کسب موقعیت بهتری در بازار فروش تلفن های همراه به ارمغان داشته باشد. کاری که در حال حاضر آندروید آن را انجام می دهد. وارد شدن توسعه دهندگان در رقابت بر سر انتخاب پلتفرمی از بین آی فون، سیمبیان و آندروید بسیار جذاب خواهد بود!

weblogina.com