PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : نگاهي به وضعيت اينترنت کشورمان در چهار سال اخير



asbfrooshan
11-01-2010, 08:48
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: جامعه اطلاعاتي -فناوري اطلاعات

ظرفيت اينترنت کشور تا آبانماه 88 برابر با 104 لينک STM1 بوده است که ازطريق درگاه‌هاي بين‌الملل در شمال، جنوب و غرب کشور تأمين مي‌شود.
به گزارش گروه دريافت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ظرفيت اينترنت در مردادماه 84 برابر با چهار لينک STM1 بود، اين ظرفيت در آن زمان اغلب از مسير کابل دريايي جاسک فجيره تأمين مي‌شد، وابستگي شبکه اينترنت کشور به يک مسير، امنيت شبکه اينترنت را در کشور تحت تأثيرمي‌گذاشت به نحوي که با احتمال قطعي کابل جاسک فجيره، شبکه اينترنت کشور مختل مي‌شد ازهمين رو، همزمان با افزايش ظرفيت اينترنت کشور شمار مسيرهاي ارتباطي بين‌الملل (Gate Way) نيز افزايش يافت.
طبق اعلام كارشناس شركت ارتباطات زيرساخت، هم‌اکنون سهم اين مسير در تامين ظرفيت اينترنت کشورمان به کمتر از 30 درصد رسيده است. معمولا قطعي اين مسير که طي چند سال، عموما در ديماه رخ داده است، دردسرساز بوده است، در حال حاضر کشورمان از طريق 9 درگاه بين‌المللي با شبکه‌هاي بين‌المللي فيبر نوري در ارتباط است.
در تعريف درگاه‌هاي بين‌المللي بايد گفت، نقاطي هستند که امکان اتصال شبکه ملي فيبر نوري زيرساخت را با شبکه‌هاي بين المللي فيبر نوري ديگر کشورها به منظور تأمين، برقراري، واگذاري و تبادل ترافيک در زمينه‌هاي صوت، تصوير، ديتا و اينترنت را فراهم مي‌کند.
بر اساس اين گزارش 9 درگاه بين‌الملل کشورمان عبارتند از کابل دريايي جاسک- فجيره در سمت جنوب کشورمان که به امارات متصل است و امکان اتصال شبکه فيبر نوري زيرساخت را با چندين کابل بين‌المللي فراهم مي‌کند.
همچنين در مرکز گناوه، شبکه زيرساخت از طريق کابل دريايي ايران و کويت، به کابل‌هاي دريايي متصل مي‌شود. در سمت غرب کشور، در مرز مشترک ايران و ترکيه، امکان اتصال شبکه فيبر نوري زيرساخت را با کابل‌هاي بين‌المللي فراهم مي‌شود.
در مرزهاي شمالي کشور نيز يک مسير کابلي در مرز ايران و آذربايجان، شبکه زيرساخت کشور را به شبکه کابل آذربايجان و از آنجا به روسيه و گرجستان متصل مي‌کند.
همچنين در اين سمت در مرز ايران با ترکمنستان، شبکه فيبر نوري کشورمان به کشورهاي ترکمنستان، ازبکستان، قرقيزستان، قزاقستان، تاجيکستان و چين متصل مي‌شود و در مرز ارمنستان نيز به شبکه فيبر نوري ارمنستان وصل هستيم.
بنا بر اعلام در نقطه مرزي با کشور نخجوان، به وسيله کابل بين‌المللي، ارتباط باکو با نخجوان برقرار شده است؛ در سمت شرق کشور نيز، در مرز افغانستان از طريق کابل بين‌المللي به افغانستان متصل هستيم.
با امضاي توافق‌نامه فالکون، براي نخستين بار نقطه اتصال بين‌المللي در داخل کشورمان در بندرعباس ايجاد شد و در آينده نزديک نقطه اتصال بين‌المللي چابهار هم راه‌اندازي خواهد شد، به اين ترتيب تا 15 سال آينده ظرفيت اينترنت کشورمان مستقيما از طريق شبکه فلگ با تمامي نقاط اصلي ارتباطي جهان برقرار مي‌شود.
اين شبکه با تشکيل يک حلقه کامل، سه قاره آفريقا، آسيا و اروپا را به يکديگر متصل مي‌کند و امکان دسترسي کشورمان را به بزرگراه‌هاي بين‌المللي فراهم مي‌کند. گفتني است زيرساخت آمادگي افزايش ظرفيت اينترنت را تا150 لينک STM1 دارد.