PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : مشکلات اینترنت در ایران



wichidika
06-01-2010, 23:38
تهیه و تنظیم: سیده ایمان مسئله گو - خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی رادیو ایران
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
روند توسعه كمی و كیفی اینترنت پهن ‌باند در كنار كاهش قیمت‌های آن در جهان نشان از اهمیت یافتن این فناوری در توسعه همه‌جانبه كشورها دارد. تنوع فناوری‌های اینترنت و رقابتی شدن بازار خدمات دسترسی، كاهش قیمت را به حدی رسانده است كه سهم هزینه دسترسی به اینترنت در سبد كالای خانوار یا درآمد سرانه در كشورهای مختلف كاهش زیادی را نشان می‌دهد و اساسا هزینه دسترسی در مقابل محتوا و خدمات ارائه شده در شبكه اینترنت بسیار ناچیز است، ولی در كشور ما هنوز این روند به درستی شكل نگرفته و هزینه‌های دسترسی به اینترنت بسیار بالاتر از سایر كشورهاست و بالطبع سهم بالاتری از میزان درآمد سرانه افراد را به‌خود اختصاص می‌دهد و این در حالی است كه كیفیت و كمیت دسترسی نیز قابل مقایسه با كشورهای توسعه یافته و یا حتی در حال توسعه نیست.
ریاست کمیته فناوری و ارتباطات کمیسیون صنایع مجلس علی مطهری در برنامه روزنه در رابطه با مشکلات پهنای باند در ایران گفت: بحث قیمت و کیفیت در اینترنت بعنوان یکی از خدمات مورد استفاده در کشور، تابع یک بحث کلی در کشور می باشد،که یکی از این مقوله ها بالا بودن هزینه ها، قیمت تقریباً کلیه تولیدات، محصولات و حتی خدمات تمام شده است، در این رابطه نیز تلفات انرژی، مواد اولیه و نیرونی انسانی عواملی هستند که در بالا بردن هزینه ها دخیل و موثر هستند. اگر بحث عدم بهره برداری از منابع مشترک را در بحث اینترنت بررسی کنیم، شاهد هستیم که هنوز اختلاف نظر شرکت های ارائه دهنده اینترنت، شرکتهای پپ با وزارت ارتباطات یا مخابرات را نتوانسته ایم حل و فصل کنیم و همیشه همدیگر را متهم می سازند.
وی در ادامه افزود: بحث فضا، تغذیه نیرو و استفاده از منابع مشترکی که می تواند در کاهش این هزینه ها موثر باشد، به طور درستی مدیریت نمی شود، هنوز فضای روشنی در این بین نیست که چه کسی در این زمینه و چه مقدار مقصر است، متاسفانه در بحث رقابت و همکاری در بعد فرهنگی این قضیه مشکل داریم، در کنار آن سیاست های متفاوت وزارت ارتباطات در دوره های متوالی مخصوصاً با تغییر دولت ها، در بحث اینترنت به حدی تغییر کردند که بسیار تاثیر گذاشت است و تصمیمات گذشته را امروزه پذیرا نیستند.
مطهری در رابطه با انحصاری بودن بخش عمده بازار که در اختیار شرکت های دولتی می باشد و عدم آزاد سازی بازار اینترنت توسط کمیسیون تنظیم مقررات گفت: در مقطعی که مخابرات هنوز خصوصی نشده بود،چند ماه قبل از این موضوع اقدام به خرید 3 میلیون پورت اینترنت پرسرعت برای گسترش خود اقدام کرد که تصمیم خوبی نبود و منجر به اعتراضات از سوی شرکت های دیگر شد.
جالب است بدانید، قیمت یك مگابیت در ثانیه پهنای باند در ایران معادل درآمد یك ایرانی در ماه است درحالی كه درآمد هر شهروند تركیه‌ای 11 برابر قیمت یك مگابیت در ثانیه و این رقم در ژاپن 894 برابر است. همچنین قیمت پهنای باند (یا سرویس 128 كیلوبیت متعارف) در مراكز استان‌ها عموما 20درصد بالاتر از همان سرویس در تهران است و هرچه منطقه ارائه سرویس دورافتاده‌تر می‌شود، قیمت پهنای باند بالاتر می‌رود.
ریاست کمیته فناوری و ارتباطات کمیسیون صنایع مجلس در ادامه درباره کمیسیون تنظیم مقررات و سازمان تنظیم مقررات گفت: به نظر من انتظارات ما برآورده نشده است و نخواهد شد، اگر تنظیم مقررات بتواند فضای عادلانه و بی طرفی ایجاد کند و هزینه ها درست برآورده شود و بررسی شود که آیا شرکت ها توانایی عرضه خدمات با این قیمت ها را دارند، می تواند روند بهتری داشته باشد، گاهی در زیرساخت ها نیز مشکلاتی وجود دارد، و تامین قیمت های پهنای باند از خارج کشور گران تمام می شود.
کم و بیش حدود 1500 شرکت های خدماتی اینترنتی وجود دارند که اینگونه خدمات را در اختیار مردم قرار می دهند، با توجه به این موضوع قرار بود که چند شرکت معتبر و بزرگ ساخته شود تا به صورت رقابتی همکاری داشته باشند و بتوانند این هزینه ها را کاهش دهد، مطهری در رابطه با این طرح گفت: به اعتقاد من دیدگاهی است که شرکتهای در بدو تاسیس در زمان دولت های وزارت دکتر معتمدی ایجاد شدند،13 شرکت بودند که 11 تای آنها فعال هستند اگر این شرکت ها درست حمایت می شدند نیازی به دخالت مخابرات بوجود نمی شد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: باید بین دو شاخص خدمات و اقتصاد در شرکت ها تعادل و هماهنگی وجود داشته باشد.
تهیه و تنظیم: سیده ایمان مسئله گو - خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی رادیو ایران

hamed malekpour
07-01-2010, 12:58
وخيلي مشكل هاي ديگه؟

joe_satriani
07-01-2010, 13:18
چيزي كه زياده از اين خبرا و مشكلات. پس بيان درستشون كنن و بعد بگن. اونوقت مرد هستن!!!

bermoda_khatar69
07-01-2010, 16:56
با این حرفایی که این آقا زده واقعا باید برن خجالت بکشن برای این امکاناتی که در اختیار ما میزارن و به خاطر پول هنگفتی که از ما به خاطر این شبکه چرتشون که یک قرون هم ارزش نداره می گیرن