PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : صادرات نرم‌افزار؛ ايران: 65 ميليون دلار، هند: 76 ميليارد دلار



satttanism
06-01-2010, 14:25
مسئولان اتحاديه صادر‌كنندگان نرم افزار ايران در حالي از صادرات 65 ميليون دلاري نرم‌افزارهاي توليد شده در ايران خبر مي‌دهند كه كشوري مانند هندوستان به رقم 76 ميليارد دلار صادرات نرم‌افزار دست يافته و كشورهاي ديگري در منطقه مورد نظر سند چشم‌انداز ايران مانند مصر و تركيه نيز گام‌هاي بلندي در مسير توسعه صادرات نرم‌افزار برداشته‌اند.

به گزارش همشهری محمدرضا طلايي رئيس اتحاديه صادركنندگان نرم‌افزار با بيان اينكه بحران اقتصادي جهان مانع از افزايش صادرات نرم‌افزار ايران شده است، ابراز اميدواري كرد كه صادرات نرم‌افزار در سال 1388 نسبت به سال گذشته كاهش نيابد.

وي با بيان اينكه رقم قطعي ميزان صادرات نرم‌افزار با توجه به جمع‌آوري پرونده كاري اعضاي اتحاديه‌ در پايان سال، در اين زمان مشخص خواهد شد، گفت: با وجود بحران اقتصاد جهاني ميزان صادرات سال 88 ايران نسبت به سال گذشته كاهش نخواهد داشت.

وي افزود: از آنجا كه بحران اقتصاد جهاني بر حوزه نرم‌افزار نيز تأثيرگذار بوده است، سازمان توسعه تجارت ايران امكاناتي را فراهم كرده تا با بهره‌مندي از آن بتوانيم به رقمي حدود آنچه سال گذشته در اين حوزه داشتيم، برسيم.

طلايي با يادآوري اينكه ميزان صادرات نرم‌افزار ايران در پايان سال 1387، 65 ميليون دلار بود، خاطرنشان كرد: اعضاي اتحاديه صادركنندگان نرم‌افزار در قالب هيات‌هايي با سفر به 3 كشور روسيه، برزيل و ونزوئلا با رايزني‌هاي صورت گرفته قصد گسترش نرم‌افزارهاي ايراني در بازار اين كشورها را دارند.

او همچنين اظهار كرد: بازار كشور برزيل يكي از پايگاه‌هايي است كه مي‌تواند محصولات ايراني در حوزه نرم‌افزار را در اين منطقه معرفي كند؛ همچنين اميدواريم در كشور ونزوئلا به‌دليل نياز اين كشور و نيز رابطه خوبي كه با ايران دارد بتوانيم از بازار آن بهره‌مند شويم.

البته آمار و ارقام اعلام شده از سوي مسئولان اتحاديه صادركنندگان نرم‌افزار همواره با شك وترديد از سوي فعالان اين حوزه مواجه شده است به‌طوري كه مدتي پيش مدير يكي از بزرگ‌ترين گروه‌هاي توليد‌كننده نرم‌افزار در ايران، از اساس ارقام اعلام شده را منكر شده و گفته كه اكثر شركت‌هاي دست‌اندركار توليد نرم‌افزار با مشكلات مالي شديد و ورشكستگي مواجه شده‌اند.

در همين زمينه در نشستي كه در مركز توسعه رسانه‌هاي ديجيتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد، محمدامين شهرستاني رئيس اتحاديه توليدكنندگان نرم‌افزارهاي چند‌رسانه‌اي گفت: ضعف وزارت ارتباطات در حوزه فناوري اطلاعات باعث شده كه با ورشكستگي 40 درصد شركت‌هاي خصوصي فعال در حوزه نرم‌افزار مواجه شويم.

فرزين، مدير انتشارات مبنا نيز گفت: بايد به پيمان‌هاي بين‌المللي مانند WIPO و WTO بپيونديم چرا كه الان بر اثر اين آسيب‌ها حدود 40 درصد از شركت‌هاي توليد‌كننده نرم‌افزار ورشكسته شده و 60 درصد بقيه نيز با سختي ادامه كار مي‌دهند.

كارشناسان معتقدند بزرگ‌ترين مشكلي كه توليد‌كنندگان نرم‌افزار در ايران با آن مواجهند، نبود نظام حقوقي حمايت از مولفان و توليد كنندگان نرم‌افزار است. به اعتقاد آنان امسال هجدهمين سال تدوين لايحه حمايت از حقوق پديدآورندگان نرم‌افزار است اما عملا در اين زمينه اقدامي از سوي دست‌اندركاران صورت نگرفته است و آيين‌نامه مذكور نياز به اصلاح در هيات‌وزيران دارد. اجرايي نشدن آيين‌نامه حمايت از حقوق پديد آورندگان نرم‌افزار باعث فرار مغزها و از دست رفتن فرصت‌هاي فراوان در عرصه آي‌تي كشور شده است.

آنها مي‌گويند: نيروي انساني مهم‌ترين عامل توسعه است و نرم‌افزار چون توسط نيروي انساني توليد مي‌شود پتانسيل توسعه را دارد و حتي اگر اين ظرفيت درست ساماندهي شود قابليت جايگزين شدن به‌جاي صادرات نفت را نيزدارد.

عنصر اصلي در توليد نرم‌افزار، مغزافزار است و ما اين سرمايه را در جوانان خود داريم اما اينكه چرا به اين هدف نائل نمي‌شويم بخشي از آن به مسئله كپي‌رايت نرم‌افزار در ايران برمي‌گردد. قبح استفاده از محصولات قفل شكسته در ايران از بين رفته است.

اكثر شركت‌هاي توليد‌كننده نرم‌افزار يا كار خود را كم كرده يا به قسمت‌هاي ديگر انفورماتيك رفته‌اند. اين در حالي است كه به‌عنوان مثال توليد هر بازي خوب بين 200 تا 500 ميليون تومان هزينه دارد؛ با وجود اين و با فضاي فعلي، ما جرات ارائه توليدات‌مان را به بازار نداريم.

ictna.ir

Black Water
06-01-2010, 14:28
صادرات نرم‌افزار؛ ايران: 65 ميليون دلار، هند: 76 ميليارد دلار
چه مایوس کننده!!
یعنی هند ازما یک میلیون برابر جلو هستش؟؟؟؟!!!

malaki_mall
06-01-2010, 14:34
ما ادعای خودکفایی تو برنج و چای هم داریم، اما بیشتر نیازمون رو از هند وارد می کنیم. :41:

Black Water
06-01-2010, 14:38
هند با اینکه 70 ملیتی هست ببین چه خوب از ما جلو زده
تو اکثر زمینه ها اینطوریه
مقصرش هم فقط خودمونیم نه یک فرد خاص

Colton
06-01-2010, 14:45
چه مایوس کننده!!
یعنی هند ازما یک میلیون برابر جلو هستش؟؟؟؟!!!

یک میلیون که نه. تقریبا 1170 برابر جلوتر هست.

eAmin
06-01-2010, 18:17
من با قسمت آخر حرفتون مخالفم.

ببینید، اگه الان اینی هستیم که می بینید دلیل داره. فقط نام می برم و برای هرکدوم می تونم دلبایل محکمی بیارم ولی از توضیح دادن صرف نظر می کنم، چون از حوصله بنده خارجه.

1.تحریم
2.اجرا نشدن قوانین کپی رایت
3.سرعت پایین اینترنت
4.کمبود کارفرمایان مجرب
5. و...

البته اینکه هند از ایران جلو زده چیز عجیبی نیست، چون نه تنها قوانین کپی رایت در این کشور پشتیبانی می شه بلکه برنامه نویسهای اون واقعا برنامه نویس هستند! بهتره بگیم خوره ی برنامه نویسی و با علاقه به جلو پیش می رن.