مشاهده نسخه کامل
: /// قوانين و تكنيك هاي نور پردازي \\\
G LADIATOR
13-12-2009, 19:57
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
سلام به همه...:40:
خوب همونجور كه از اسم تاپيك پيداست اين تاپيك رو زدم تا در مورد نور پردازي صحبت كنيم.
اول از همه اين رو بگم كه تو اين تاپيك در مورد تنظيمات رندر و متريال و... صحبتي نميشه...فقط در مورد شيوه و روش صحيح نور پردازي صحبت ميشه!
(البته شايد بعدا به بحث نرم افزار و رندرر هم برسيم ولي فعلا قوانين رو مرور ميكنيم.)
مشكل اصلي افراد توي نورپردازي..درك نكردن صحيح قوانين هست...وگرنه نرم افزار رو ميشه با دو تا سوال جواب حلش كرد.
خوب واسه شروع از قوانين ساده نور پردازي شروع ميكنيم و ميرسيم به مباحث حرفه اي تر...
دوستان زيادي هم اينجا هستن كه خيلي از من حرفه اي تر هستن...اونا هم همكاري كنن تا تاپيك خوبي داشته باشيم.
========
نكته اصلي واسه داشتن يه رندر ريل..استفاده از قوانين و نورپردازي ريل هست...
اكثر افراد تازه كار وقتي مي خوان يه محيط رو نور پردازي كنن چند تا نور رو ميارن و مي چينن اينبر و اونبر محيط- شدت يكي رو زياد ميكنن و يكي ديگه رو كم..._آخر كار هم رندر ميكنن و با مشكلات زيادي مواجه ميشن...
مثلا سايه ها اصلا خوب نيست....يا مثلا محيط پر از سايه ميشه..._يا اينكه رنگ متريال ها كم رنگ ميشن و خودشون رو نشون نميدن...
خوب همه اينا واسه اينه كه طبق واقعيت نور پردازي نكرديم....
بهترين كار اينه كه اول محيط اطراف خودمون رو نگاه كنيم...و علت هر نور و سايه اي رو جست و جو كنيم...و بعد با آگاهي كامل نور پردازي كنيم!
و از همه اينا بهتر اينه كه من كمتر حرف بزنم و بريم سر اصل مطلب :31:
تا چند دقيقه ديگه پست اول رو ميزنم و تاپيك رو روشن ميكنم :31:
دوستان ديگه هم مطلبي داشتن دريغ نكنن...:10:
G LADIATOR
13-12-2009, 20:15
خوب..اول از همه از سايه ها شروع ميكنيم...
از اينكه چرا بعضي سايه ها نرم هستن و بعضي سايه ها خشك!
چرا وقتي هوا ابري ميشه سايه ها نرم ميشن؟ و چرا توي نور مستقيم خورشيد سايه ها خشك هستن...
چرا توي بعضي اتاق ها سايه ها نرم هستن و بعضي ديگه خشك...
چرا بعضي جاها با اينكه چندين نور توي محيط هست ولي ما فقط يه سايه داريم و....
خوب اصلي ترين علت اندازه منبا نور هست.
هر چي اندازه منبا نور يا همون لامپ بزرگ تر باشه...ما سايه هاي نرم تري داريم و برعكس...
خوب چرا اين اتفاق پيش مياد؟
علتش رو ديگه فك كنم همه بدونن ولي با تصوير هم نشونش دادم تا بهتر مفهوم برسه...
تصاوير:
=======
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
======
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
واسه نور خورشيد هم همينطور هست...
وقتي هوا ابري نيست..خورشيد نسبت به فاصله اي كه به كره زمين داره...يه منبا نور كوچيك هست...واسه همين سايه ها خشك هستن...
ولي وقتي هوا ابري ميشه...يه لايه ابر مياد جلوي خورشيد...همون تيكه از ابر كه مياد جلوي خورشيد تبديل ميشه به يه لايت چندين برابر بزرگ تر..ولي ضعيف تر....
واسه همين وقتي ما به هواي ابري نگاه ميكنيم....به اون قسمت نزديك به خورشيد....چشمامون درد ميگيرن...چون ابر ها تبديل شدن به يه لايت خيلي بزرگ...
پس....وقتي ميخوايم سايه هاي نرم داشته باشيم...بايد اندازه لايت رو بزرگ كنيم! و برعكس
پست بعدي تا چند دقيقه ديگه
G LADIATOR
13-12-2009, 20:41
در ادامه همين مطلب اندازه منبا نور شكل منبا نور هم هست...
خوب شكل نور توي سايه ها خيلي تاثير گذاره...
مثلا اگه دقت كنيد ميبينيد سايه هايي كه يه لايت كشيده..مثل مهتابي به وجوود مياره....سايه هاي هست كه از يك طرف خشك هستن و از طرف ديگه نرم...
علتش هم دوباره بر ميگرده به همون پست قبلي....
تصوير:
====
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
Sorosh MAX
13-12-2009, 20:49
سلام داداش مسلم ، عجب تاپیک پر محتوایی میشه ، ادامه بده برای کسی مثل من که رندر بلد نیست خوبه ، ادامه بده ممنون !
عالیه مسلم جون
جای خالی این مبحث احساس میشد
تا اینجا مطالب و ارائه معرکه بوده
ادامه بده استاد
سلام :31:
آقا دستت در نکنه :40: ،بحث خوبی راه انداختی،من هیچی از نور پردازی نمیدونم،در مورد اینکه چطور باید بفهمیم در صحنه ها از چه نوری باید استفاده شود،چند تا باید استفاده شود، هم توضیح بدید.
تشکر:40: :11: :40: :11:
N O V A L I S
13-12-2009, 23:36
دستت درد نکنه! تاپیک خیلی خوبیه..
خوشبختانه کتاب های زیادی هم برای این مبحث هست که اونها رو هم معرفی می کنیم.. :20:
آخ جـــــــــــــــــــــون نور[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
ممنون ممنون ممنون ممنون ممنون [ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
قول میدم نورای کار بعدیم عالی باشه[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
ایول مسلم جون...تا اینجا که عالیه....
ادامه بده ببینیم چه میکنی....:10:
ممنون مسلم جان
مطالب جالب و خوبیه...
منتظره ادامش هستم...
G LADIATOR
15-12-2009, 03:19
سلام و همچنين عليكم به همه دوستان با حال تر از جان...( چي گفتم....:31: )
خوب بازم ما اومديم با يه آموزش مبتدي ديگه :دي
البته آموزش كه اصلا نيستن..يه جور ياد آوري هستن....
برو بچه هاي سايت هم كه ماشالله همشون حرفه اي...(فقط به خاطر اين آموزشا مسخرم نكنيد :31: )
خوب اين بار هم يه بحث خيلي كوچيك رويه سايه ها و Iluminnate داريم...
خوب رك بريم سر اصل مطلب...
وقتي نور از منبا نور به طرف آبجكت مياد...همه صلوات ميفرستن :31: بعدش آبجكت رو روشن ميكنه و سايه هم ميندازه...مثل تصوير زير..:
===
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
خوب ولي وقتي به آبجكت و سايه ها نگاه ميكنيم ميبينيم واقعي نشدن...
يه چيزي كم دارن...سايه ها خيلي شديد هستن...
خوب اگه واقعيت رو در نظر بگيريم...هميشه در كنار اجسام...خيلي اجسام ديگه هم وجوود داره...
مثلا يه گلدون رو كه در نظر بگيريم...منار گلدون ديوار هست... دو قدم اونور تر يه تلويزيون 50 اينچ LED هست :31:
خوب نور كه فقط به گلدون نميخوره...
نور به همه آبجكت ها ميخوره...و همه آبجكت ها مقداري از نور رو دوباره باز تاب ميكنن...
وقتي بازتاب نور مجددا با سايه ها برخورد ميكنه..شدت سايه ها رو كم ميكنه و ما به نورپردازي واقعي نزديك تر ميشيم....
كلا منظور من از همه اين حرف ها اين بود كه واسه نور پردازي كردن يه جسم..به آبجكت ها و محيط اطراف اون هم خيلي خيلي توجه كنيم....فقط نبايد محيطي كه توي رندر پيدا هست رو مدل بزنيم....حتي پشت صحنه رو هم بايد طبق واقعيت..مثلا ديوار رو ادامه داد و... تا انعكاس هاي نور بيشتر و سايه هاي بهتري داشته باشيم...
تصوير:
===
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
ايشالله توي پست هاي بعدي مباحث بهتري رو مطرح ميكنم يه ارزش غذايي بيشتي داشته باشه...:31:
G LADIATOR
16-12-2009, 04:09
بازم سلام...
خوب از اين پست تا چند تا پست بعد تصميم دارم در مورد لايت هايي كه اطرافمون هست توضيح بدم...
اينكه در چه جاهايي از چه لايت هايي بايد استفاده بشه...
اول از يه مدل ساده و پر كاربرد شروع ميكنيم...
نور پنجره...
اكثر افراد با نور پنجره مشكل دارن و به همين دليل مقداري از نور خورشيد يا همون آفتاب رو ميندازن داخل اتاق تا محيط داخل اتاق رو روشن كنه...(البته خيلي از افراد هم مخصوصا واسه زيبا شدن رندز اين كار رو ميكنن)
بحث ما الان در مورد نور مستقيمي(Direct) كه وارد اتاق ميشه.به صورت آفتاب نيست...
بحث ما در مورد نور هايي كه از محيط بيرون...از طريق پنجره و در وارد اتاق ميشن.....(نور در روز و يا نور مهتاب)هست....نور هاي غير مستقيم(Indirect)
خوب باز هم اندازه و سايز نور اول از همه مطرح ميشه....سايز نوري كه از بيرون از پنجره مياد داخل چه قدره؟
خوب سايزش دقيقا هم اندازه سايز پنجره هست...
دقيقا مثل اين ميمونه كه پنجره به يه لايت تبديل شده باشه...
شكل لايت هم كه دقيقا هم شكل پنجره هست...
====
معمولا نوري كه از محيط بيرون از پنجره وارد اتاق ميشن نور هاي خيلي خوبي هستن....
حتي بعضي از استوديو هاي عكاسي حرفه اي به همين روش كار ميكنن...(يه اتاق بزرگ با پنجره هاي خيلي بزگ)
خوب مشكلي كه افراد تازه وارد با اون مواجه ميشن اين هست كه مثلا ميان واسه ايجاد كردن نور پنجره....يه لايت رو شانسي ميزارن پشت پنجره و فقط شدت نورش براشون مهم هست...
خوب اگه ما از لايت هاي نقطه اي واسه اينكار استفاده كنيم سايه هامون به كل به هم ميريزن....
فقط در يه صورت ميشه از لايت هاي نقطه اي استفاده كرد و اون هم اينه كه لايت رو از پنجره خيلي خيلي خيلي دور كنيم و شدتش رو هم زياد كنيم....
كه اين روش اصلا روش مناسبي نيست....
ساده ترين راه اين هست كه يا از لايت هاي حجمي استفاده كنيم....
يا اينكه محيط بيرون از پنجره رو به صورت خيلي ساده مدل بزنيم و يه نور خورشيد براي بيرون شبيح سازي كنيم..(دي لايت)
واسه ساده تر شدن توضيحات دو سه تا عكس هم گذاشتم...
توي اين تصاوير اول از يه لايت نقطه اي استفاده شده كه سايه ها خيلي جهت دار شدن و هر سايه خيلي زاويه داره كه اصلا نبايد اينجوري باشه!
توي نورپردازي بعدي از يه لايت حجمي استفاده شده تا نور غير مستقيمي كه وارد اتاق ميشه رو ايجاد كنه...
تصاوير:
====
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
===
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
---
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
البته توي نور پردازي دوم سايه ها خيلي نرم تر ميشن...ولي من توي اين تصوير سايه ها رو جدا از هم نشون دادم تا منظور بهتر درك بشه....
در واقه لايه هاي مخطلف به نرمي با هم مخلوط ميشن...
Sorosh MAX
16-12-2009, 23:00
ممنون مسلم جان ، یه سوال و اینکه تو منتال ری این نور هایی که از پنجره وارد میشن و نور روز رو در داخل شبیه سازی میکنن ، چه نور هایی هستند ؟(اسم نور چیه ؟)
G LADIATOR
16-12-2009, 23:24
ممنون مسلم جان ، یه سوال و اینکه تو منتال ری این نور هایی که از پنجره وارد میشن و نور روز رو در داخل شبیه سازی میکنن ، چه نور هایی هستند ؟(اسم نور چیه ؟)
Photometric lights(Are light)z
ولي يادت باشه از توي تنظيمات بايد سايز لايت رو تغيير بدي.
Sorosh MAX
17-12-2009, 16:02
راستش من تو مکس 2009 اصلآ area light ندیدم ، کجاس ؟
N O V A L I S
17-12-2009, 16:11
راستش من تو مکس 2009 اصلآ area light ندیدم ، کجاس ؟
فکر کنم منظور مسلم اینجاست:
تنظیم اون کرکره ی آخری عکس پائین رو روی چیزی غیر از Point بذار، بعد شعاع (یا طول و عرضی که به تنظیماتش اضافه میشه) رو زیاد کن تا سایه هات نرم و باحال شن!
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
راستش من تو مکس 2009 اصلآ area light ندیدم ، کجاس ؟
با اجازه ی دوست گلم مسلم
ببینید کلی و عمومی توضیح میدم
Area lights به نوعی از منبع نور گفته میشه که دارای حجم سه بعدی یا شکل دو بعدی هست و مانند نورهای عادی نیست که فقط یک نقطه باشه
تاثیر Area lights چیست ؟
اصلیترین تاثیر بر سایه ها هست که باعث نرم شدن اونها میشه و مرز سایه رو محو میکنه در نتیجه رندر طبیعیتر میشه
حالا میریم سراغ منتال ببینید اگر وارد قسمت Standard لایتها شویم دو تا منبه نور Area وجود داره mr area omni و mr area spot کاری با اینها نداریم
نوری که ما برای کارهای real استفاده میکنیم در اکثر موارد نورهای فتومتریک هستند target light , free light ,
mr sky portal
در مورد target / free light اگر وارد قسمت Shape/Area shadows شید میتونید شکل نور رو انتخاب و اندازه اونرو تنظیم کنید هرچه حجم و مساحت نور بیشتر باشه سایه ها نرمتر میشن البته زاویه نور نسبت به جسم هم خیلی مهم هست. این نوع نور پارامترهای مهم دیگری هم داره که اینجا از کنارش میگذرم
و اما mr sky portal این دقیقا اون چیزی هست که شما واسه نور پشت پنجره میخواید با تنظیماتی ساده و حرفه ای به این شکل عمل میکنید که این رو توی صحنه دقیقا روبه پنجره و روی پنجره از بیرون اتاق میکشد به شکلی که جهت تابش نور هم به طرف داخل باشه حالا اونتاثیری که مسلم گفتندرو میتونید ببینید یعنی سایه های نرم
ضمنا با تنظیم پارامتر Shadow Samples میتونید کیفیت سایه ها رو هم افزایش بدید
HOMAYOON.F
17-12-2009, 16:59
حاج آقا مسئلةَُ...
میگم اگه ما یه اتاق یا یه ساختمون که چندتا در و پنجره داره، داشته باشیم، اونوقت تکلیف چیه؟!
به ازای هر پنجره و در باز باید یه نور به کار بگیریم؟!
مثلا یه چیزی مث عکس پایین:
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
اینجا من فقط یه دونه نور mr area spot کار گذاشتم که بالا سمت راست صحنه میفته. بر اساس فرمایشات شما نوع نور به کار رفته اشتباهه. درست میگم؟
آها یه اسکای لایت هم داره ها...
.................................................
حالا از این حرفا گذشته جهت تکمیل درس نورهای پنجره ای(نور بیرون که از پنجره میاد داخل) همچین محیطی رو چطور باید نورپردازی کرد؟
اصلا فکر کنید اون روبرو هم دیوار هست و نور فقط از پنجره ها باید بیاد تو...
:11:
حاج آقا مسئلةَُ...
میگم اگه ما یه اتاق یا یه ساختمون که چندتا در و پنجره داره، داشته باشیم، اونوقت تکلیف چیه؟!
به ازای هر پنجره و در باز باید یه نور به کار بگیریم؟!
مثلا یه چیزی مث عکس پایین:
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
اینجا من فقط یه دونه نور mr area spot کار گذاشتم که بالا سمت راست صحنه میفته. بر اساس فرمایشات شما نوع نور به کار رفته اشتباهه. درست میگم؟
آها یه اسکای لایت هم داره ها...
.................................................
حالا از این حرفا گذشته جهت تکمیل درس نورهای پنجره ای(نور بیرون که از پنجره میاد داخل) همچین محیطی رو چطور باید نورپردازی کرد؟
اصلا فکر کنید اون روبرو هم دیوار هست و نور فقط از پنجره ها باید بیاد تو...
:11:
بازم با اجازه:31:
ببین همایون جان شما باید اول یه نور نقطه ای با شدت نسبتا زیاد برای نور خورشید در فاصله زیاد از جسم در نظر بگیری ( مثلا daylight : mr sun ) بعد از این به اضای هر پنجره یه mr sky portal برای هر پنجره میکشه با جهت رو به داخل
دیگه شدت نور mr sun و sky portal رو هم باید نسبتشون کنترل شه
HOMAYOON.F
17-12-2009, 18:20
آهان...
پس این mr sky portal همونه که نور بیرون(نور خورشید) رو میکشه میندازه تو اتاق! یعنی خودش نور تولید نمیکنه یا ...!
حالا اگه بخوایم نورمون حجمی باشه و اشعه های خورشید رو ببینیم که از پنجره به داخل میفتن چطور باید نشون بدیم؟
بعد mr sky portal رو واسه همه پنجره ها در نظر میگیریم، یا فقط اونایی که به طرف منبع نور هستن؟
..............................
الان اگه تو رندری که بالا گذاشتم، mr sky portal هم کار میذاشتم چه تغییری تو نورپردازی بوجود میومد؟
سایه ها رو که گفتید بهتر و طبیعی تر میشد...
شدت نور داخل بیشتر میشد؟ یا تغییر نمیکرد؟
آهان...
پس این mr sky portal همونه که نور بیرون(نور خورشید) رو میکشه میندازه تو اتاق! یعنی خودش نور تولید نمیکنه یا ...!
حالا اگه بخوایم نورمون حجمی باشه و اشعه های خورشید رو ببینیم که از پنجره به داخل میفتن چطور باید نشون بدیم؟
بعد mr sky portal رو واسه همه پنجره ها در نظر میگیریم، یا فقط اونایی که به طرف منبع نور هستن؟
..............................
الان اگه تو رندری که بالا گذاشتم، mr sky portal هم کار میذاشتم چه تغییری تو نورپردازی بوجود میومد؟
سایه ها رو که گفتید بهتر و طبیعی تر میشد...
شدت نور داخل بیشتر میشد؟ یا تغییر نمیکرد؟
mr sky portal یک منبع نور هست که دارای Illuminate هست و شدتش با multiplier کنترل میشه
در اون مورد هم باید از افکت Volume light استفاده کنی که در قسمت render effect وجود داره
sky portal رو برای تمام شکافهایی که میتونه ازشون نور وارد شه در نظر میگیریم
اگر در این صحنه از mr sky portal استفاده شه نور صحنه به شکل طبیعیتری در صحنه گسترده میشه و سایه ها هم طبیعی تر و شفافتر میشن
saaaraaa
19-12-2009, 03:32
مسلم عزیز
تاپیک هات همیشه آموزنده و عالیه و از اون عالی تر نحوه بیان و نوع گفتنته که به نظر من خیلی روون و ساده مسائل پیچیده رو میگی...
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
ممنون که به فکر اتقاء سطح دانش بچه های گروه هستی ... و وقتت رو براش میذاری.
موفق تر از الان باشی دوست نازنینم[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
**از بقیه بچه ها هم برای همکاری و توضیحاتشون ممنونم[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
shaho badri
09-02-2010, 18:28
سلام آق ادستت درد نکنه خیلی خوب بود
خاطره طلايي
17-03-2010, 15:10
ام علیک بروبچ .
آیا من چجوری یک جسم مثل تکست رو شعاع نور از پشت سر بدم که زمینه رو سفید نکنه
یا چجوری یک جسم رو نورانی کنم که فقط شعاع نور اون روی کمرا فقط تاثیر بگذارد.ایا؟؟؟؟
مثلا دیدی کلمه بسم الله تو تلویزین یهو شعاع نور میده ؟ اونجوری میخوام.... لطفا ...
vBulletin , Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.