ورود

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : تمرین رندر



b3dnet
29-11-2009, 14:13
با سلام به تمامی دوستان عزیز
راستش من نظرم بر این بود که یه دفعه ای یه رندر بگیرم و بزارم توی گالری ولی به خاطر اینکه هم خودم یه چیزی یاد بگیرم و هم دیگران استفاده کنند رندر هایی که میگرمو توی اینجا میزارم و در موردش یه توضیحی هم میدم تا با کمک دوستان سطح کار بالا بره....

b3dnet
29-11-2009, 14:14
خوب این اولین رندری هستش که گرفتم و اولین تجربه ام با V-RAY هستش...
توی این رندر فقط روی متریال بدنه و REFLECT ها و نور پردازی کار کردم...
بقیه ی متریال ها هم همینطوری گزاشتم...

این رندر اصلی نیستش و برای رندر اصلی یه محیط هم میسازم...

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

توضیحات :

توی این رندر از 3 تا نوره Vraylight استفاده شده که یکی بالا و 2 تای دیگه توی زاویه هستش....
و فقط نمای بالا هستش که سایه میندازه...
تنظیمات رندر هم به صورت زیر هستش...

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

N O V A L I S
29-11-2009, 14:22
به...
آفرین بهزاد..
من با وی ری کار نکردم ولی به نظرم اولین رندرت با وی ری خیلی خوب شده..
فقط یه کم سایه های زیر ماشین باید قوی تر باشن به نظرم و ماشینم یه کمی رو هواست (خیلی کما!)
اون رفلکشن منبع نور رو هم فکر کنم یه کارائی میشه روش کرد..
HDRI و رندر تو یه محیط رو هم گذاشتی احتمالا برای بعد...
:40:

b3dnet
29-11-2009, 14:31
شهاب عزیز یه script به من معرفی کرد که یه رندر از صحنه میگیره بعد باید این رندرو تو Photoshop بندازی روی رندر اصلی و Blend mode رو بزاری رو حالت Multiply که باعث این میشه رندر طبیعی تر بشه...

اینم لینک این script :

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

---------------------------------------------------------

شما هم اگه نکته ای چیزی دارید بگید تا سطح کا بالا بره...

N O V A L I S
29-11-2009, 14:42
شهاب عزیز یه script به من معرفی کرد که یه رندر از صحنه میگیره بعد باید این رندرو تو Photoshop بندازی روی رندر اصلی و Blend mode رو بزاری رو حالت Multiply که باعث این میشه رندر طبیعی تر بشه...

اینم لینک این script :

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

---------------------------------------------------------

شما هم اگه نکته ای چیزی دارید بگید تا سطح کا بالا بره...

این کار با رندر کامپوزیت فرق داره؟ (Render Elements )
مخصوص وی ری هست؟

HOMAYOON.F
29-11-2009, 14:58
ایول بهزاد جان، دمت گرم ... خوب تصمیمی گرفتی. این وسط ما هم یه چیزایی یاد میگیریم...
این رندرت که خیلی قشنگ شده... میگم این خط سفیده چیه رو مدل افتاده؟ رفلکت منبع نوره یا چیزی اونجا گذاشتی؟
:11:

b3dnet
29-11-2009, 15:19
این کار با رندر کامپوزیت فرق داره؟ (Render Elements )
مخصوص وی ری هست؟

تقریبا فکر کنم همون render elements باشه .... ولی این script این کارو راحت کرده...
البته فکر کنم شهاب عزیز در این باره توضیح بده بهتره...


ایول بهزاد جان، دمت گرم ... خوب تصمیمی گرفتی. این وسط ما هم یه چیزایی یاد میگیریم...
این رندرت که خیلی قشنگ شده... میگم این خط سفیده چیه رو مدل افتاده؟ رفلکت منبع نوره یا چیزی اونجا گذاشتی؟
:11:


ممنون همایون جان
این خط های سفید به خاطر منبع های نوری هستش که دورو بره ماشین هستن...

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

najooli
29-11-2009, 15:27
میشه یکی بگه این اسکریپتا چیه و چیکار میکنه؟
بعد وی ری که استفاده میکنی مگه چیه که تنظیمات اینجوریه ؟

b3dnet
29-11-2009, 15:49
میشه یکی بگه این اسکریپتا چیه و چیکار میکنه؟
بعد وی ری که استفاده میکنی مگه چیه که تنظیمات اینجوریه ؟

این script ها برنامه هایی هستش که به زبان maxscrpit نوشته شده و باعث راحتی کار میشه..
یه جورایی باعث منعطف شدن کار میشه...
شما میتونی با یه script منو هایی رو برای خودت درست کنی و به راحتی با اونها کار کنی...
توی انیمیشن هم خیلی از این script استفاده میشه...
---------
این ها هم تنظیمات v-ray هستش
v-ray یه موتور رندر هستش که از صحنه رندر میکنه...
مثل mental ray , brazil , maxwell ....

najooli
29-11-2009, 16:20
یه اموزش کامل از مدلینگ تا رندر میزاشتین به ما مبتدیا خیلی کمک میکرد مثلا همین ماشینه جیگره خودتو
وی ری رو هو خوب بلدم ورزنشو میخاستم بدونم:20:

Hamid..God
29-11-2009, 16:30
سلام کارت خیلی خوب شده فقط شیشه هات زخامت دارن؟اگه نداشته باشن شکست نور ایجاد نمی کنن

hrgh2
29-11-2009, 17:17
آفرین داداش بهزاد
چه رندر قشنگی شده
فقط یکم زنگها داخلش اقت کرده شاید به خاطر رفلکتشون باشه
همینطور تکسچر یعضی جاها مثل چراغ راهنمای جلویی جای کار داره
لاستیک هم یکم روشن شه
موفق باشی

G LADIATOR
29-11-2009, 17:31
آفرين..خيلي خوب رندري شده(چي گفتم...:31:)
از اونجايي كه اين تاپيك رو زدي واسه پيشرفت و.. پس من تا ميتونم ايراد ميگيرم...:31:

اول اينكه رندر به نظر خوب مياد...ولي بيننده وقتي يه كم بيشتر نگاه ميكنه كم كم متوجه ايراد ها ميشه...

خوب شدن رندر در نگاه اول به خاطر متريال خوب بدنه ماشين هست...آفرين...

ولي خود نور پردازي مشكل داره...

به نظر من اول با يه متريال خاكستري از كل كار رندر بگير با نورپردازي....تا اول نور پردازي كار رديف بشه..بعد برو دور و بر متريال و..

اينجوري كارت سريع تر پيش ميره...و بهتر...

اولين نكته تو نور اينكه كار امبينت نداره...(AO_Ambient)
هميشه...تو 99% مواقع محيط و اجسام بايد يه سايه سياه تو جاهايي كه خيلي به هم نزديك شدن داشته باشن...
مثلا..زير خود لاستيك ها...درزهاي ماشين...لبه كاپوت...
همين باعث شده كه تو اين رندرت اون لوگوي روي كاپوت خوب از آب در نياد...

بعد هم مسئله استوديو و رفلكت ها پيش مياد...
رفلكت روي ماشين زيادي شديد شده...
همين استوديو باعث شده لامپ زياد خوب از آب در نياد...(البته لامپ خوب شده ها...ولي جا داره كه بهتر از اين بشه

در كل به نظر من اين خيلي مهمه كه اول از متريال خاكستري شروع كني و اول لايتينگ رو درست كني و بعد متريال بدي....

در ضمن اون اسكريپت هم اينجوري كه از اسمش پيداست بايد از كار Ambient بگيره و تو فتوشاپ تركيبش كني با كار اصلي...
ولي چرا تو اين رندر كه گزاشتي خبري از امبينت نيست پس؟؟ ؟؟-:

G LADIATOR
29-11-2009, 17:46
در ضمن...
سايز لايت ها رو اگه يه كم تغيير بدي بهتره....
به نظر من:
يه لايت با طول و عرض 1.5 برابر طول و عرض ماشين بزار بالاي سر ماشين....1.5 متر فاصله داشته باشه از سقف ماشين
لايت يه كم از سمتي كه به دوربين نزديك هست بچرخه به سمت ماشين....يعني اينكه سايه اي كه ايجاد ميكنه...بگي نگي يه كم شيب داشته باشه به پشت ماشين...البته خيلي خيلي كم بچرخونش...

لايت دوم رو بزار رو به روي نوك ماشين... ارتفاع برابر ارتفاع ماشين باشه..طولش 1.5 برابر ارتفاعش...
حدودا 3_4 متر فاصله از نوك ماشين داشته باشه
ارتفاع اين لايت از سطح زمين برابر باشه با ارتفاع سقف ماشين.....
حدودا 30 درجه هم بچرخونش به سمت زمين....

لايت سوم هم با همين زاويه ولي با سايز دو برابر....
محل قرار گيريش هم روبروي سه گوش عقب ماشين...._يعني نه روبروي عقب ماشين باشه.. و نه روبروي بقل ماشين باشه...
بعد شدت نورش رو دو برابر لايت هاي ديگه بكن....ولي فاصلش رو هم 2.5 برابر بيشتر از فاصله لايت هاي ديگه بكن...
حودا 6 متر فاصله

رنگ نوري كه از بالا مي تابه سفيد باشه.....نوري كه از روبرو ميتابه آبي آسموني خيلي خيلي خيلي خيلي روشن...

رنگ نوري كه از سه گوش و دور ميتابه نارنجي خيلي خيلي خيلي روشن...

رنگ ها جوري باشن كه تو اسلات رنگ توي تنظيمات لايت خيلي به سفيد شبيه باشن...

بعد اگه ايننجوري كه گفتم لايتينگيديش....يه رندر تريپ خاكستري بزار تا ببينيمش...

HOMAYOON.F
29-11-2009, 18:28
مسلم جان توضیحاتت عالی بودن پسر، دمت گرم...
فقط میگم این تنظیمات و زاویه بندی و متراژ واسه موتورهای رندر مختلف فرقی نمیکنه؟!
مثلا این توضیحاتو با توجه به اینکه بهزاد گفت با وی ری رندر گرفته و نور وی ری به کار برده گفتی یا واسه بقیه ی نورها هم همینجوریه؟
بعد اینکه این چهارتا نوری که گفتی هر کدوم باید از چه نوعی باشن؟ اسپوت، دایرکت، امنی...
و در آخر درباره ی AO_Ambient بیشتر توضیح بده. کارش رو که گفتی چیه و ظاهرا تاثیر بسیار مهمی تو کار داره. اما چجوری باید به کار گرفتش و از کجا؟ اونوقت فرقش با GI چیه؟ اونم تقریبا گوشه ها و زیر مدلها رو تیره میکنه و سایه میندازه.
آها یه سوالی هم که خیلی وقته واسم پیش اومده اینه که فاینال گتر کارش چیه و چه موقع بکار میاد و فرقش با GI چیه؟!
با اینکه خیلی مواقع ازش استفاده کردم، اما هنوز کاربردشو نمیدونم!! در حقیقت تحقیق نکردم تا به الان. :دی
آقا خیلی ممنون. بهزاد جان شرمنده تاپیکتو شلوغ کردم.... بحث خیلی خوبی پیش اومده...
تشکر از همه...

3Dmajid
29-11-2009, 19:39
جقدر خشکل شده ... :40:

G LADIATOR
29-11-2009, 19:44
ممنون همايون جان...
اين تنظيمات ربطي به موتور رندر و برنامه ندارن....ولي هميشه هم نباس اينجوري رندر كرد...اين يه نمونه هست...هر كسي ميتوني نمونه هاي مختلفي رو اجرا كنه...منم اينو پيشنهاد كردم...

هر سه تا لايت بايد لايت هاي حجمي باشن....
واسه وي ري: وي ري لايت....
واسه منتال: لايت هاي فتومتريك(بايد سايز لايت رو حتما تغيير داد)
و...

AO يا همون Ambient Occlusion ...:
خوب تقريبا تمامي متريال ها خودشون رو طبق نورهاي موجود توي محيط نشون ميدن...
اگه نوري نداشته باشيم كه بالاخره از نورهاي ديفالت استفاده ميكنن_كه معمولا دو تا لايت هستن كه از دو زاويه مختلف به آبجك ميتابن..ولي سايه نميندازن و توي برنامه ديده نميشن...(البته تو مايا ميشه دستكاريش كرد)
...ولي امبينت(در اينجا هدف شاعر از امبينت متريال امبينت هست :31:) طبق نور هاي محيط كار نميكنه....
يعني اينكه متريال امبينت نورهاي محيط رو محاسبه نميكنه واسه سايه روشن زدن آبجكت ها...

در اصل امبينت يه جورايي بر اساس Global Illumination كلر ميكنه...
يعني از تمامي سطوح آبجكت ها يه نور ميتابونه....يه نور رفلكتي...
اگه توي واقعيت توجه كنيم ميبينيم گوشه هاي آبجكت ها سياه مييشن...مثلا جرز اي ديوار...سوراخ هاي ديوار....درز بين دكمه هاي كيبورد....سطوح زير آبجكت ها..مثلا زير لاستيك...جايي از آبجكت يه به زمين ميچسبه...
علت اين هم بر ميگرده به Global Illumination و بازتاب فتون ها...

مثلا شما دستتون رو بگيريد رو به ديوار اتاقتون...پشت به لامپ...حالا دست ديگتون رو بگيريد جلوي ديوار..و جلوي دست ديگتون......ميبينيد كه دست اوليتون تيره تر ميشه...چرا؟ چون دست دومتون مانع از رسيدن رفلكت فتون ها به دست اولتون شده....(شستتون نره تو چشمتون :31:)

خلاصه....امبينت مياد و با محاسبه اين جريانات...در آخر يه تصوير به ما ميده كه فقط سايه هاي اينجوري رو به ما ميده...سايه هايي مثل Global Illumination.
مثلا تو اين تصاوير هيچ لايتي وجود نداره و فقط امبينت هستن:

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]



[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]


حالا ما ميتونيم كارمون رو اصلا نور پردازي نكنيم و يه رندر بگيريم..بعد اين امبينت رو تو فتوشاپ بهش اضاف كنيم...
ولي براي اينكه نتيجه بهتري داشته باشيم..محيط رو نور پردازي ميكنيم...و امبينت هم ميگيريم و بعد تو فتوشاپ به هم اضافشون ميكنيم...
اينجوري سايه ها 100% طبق واقعيت هستن...


واسه استفاده كردن از امبينت هم( توي منتال ري):
يه متريال Mentalray مياريم...بعد تو قسمت Surface(همون اولي) امبينت رو اضاف ميكنيم..(Ambient occ )

حالا اگه اين متريال رو به كل آبجكت ها بديم و رندر بگيريم حله ديگه....

يه رندر خوب رندري هست كه اجسام داخلش سفيد باشن و سايه ها رندر بشن....
ولي خوب هر رندري مشخصات خودش رو داره و بايد پارامتر ها رو نسبت به كار تغيير داد...

Final gather هم تقريبا همين كار رو ميكنه ولي فرق فوكوله...
Final gather رفلكت لايت و فتون ها رو محاسبه ميكونه...ولي نصبت به لايت هاي محيط....
توي واقعيت وقتي نور ميتابه داخل اتاق( از پنجره) به جز محيطي كه نور افتاده اونجا..كل اتاق هو روشن ميشه..چرا؟ به خاطر رفلكت نور توي محيط...
Final gather همين كار رو ميكنه...اول خود نور مستقيم رو محاسبه ميكنه(Direct Illumination) و بعد بازتاب نور از در و ديوار رو محاسبه ميكنه..(Indirect Illumination)

Global illumination هم تقريبا همچين كاري رو ميكنه..ولي باز فرق فوكوله :31:

Global illumination از الگوريتم diffuse inter-reflection استفاده ميكنه....
توي دنياي واقعي فقط نور روي اجسام تاسير نميزاره...
هميشه آبجكت ها هم روي بقيه آبجكت ها تاثير ميزارن...

diffuse inter-reflection همين كار رو ملي كرده...
يعني اينكه علاوه بر اينكه ما بايد بازتاب نور از محيط روي اجسام رو محاسبه كنيم..با استفاده از diffuse inter-reflection تاثير رنگ ساير اجسام رو اجسام ديگه رو هم محاسبه ميكنيم...
با استفاده از اين كار رندر طبيعي تري خواهيم داشت....
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] ====> [ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

اگه از همه اينا به خوبي استفاده بشه يه رندر ريل خواهيم داشت...

اگه توضيح بيشتري لازمه ديگه باس تو تاپيك خودش بحث كنيم...

hadi665
29-11-2009, 20:00
e

این چه رندر باحالی شده
آفرین


یکمی دیگه روش کار کن

زاویه ماشینو یکی جابجا کنی بدک نیست
موفق باشی ;)

HOMAYOON.F
29-11-2009, 21:22
مسلم عزیز فوق العاده کار کردی. کامل و دقیق گفتی. واقعا استفاده کردیم. مرسی...
اگه سوال دیگه ای پیش اومد و مربوط به این قسمت بود با اجازه ی آقا بهزاد گل همینجا میپرسم اما سوالات مربوط به رندرهای موضاعات دیگه رو یه تاپیک میزنم.
بازم تشکر...

SSS_HHH_OOO
29-11-2009, 21:33
آفرین بهزاد من که نظرمو دادم ولی خوب بازم میگم خیلی خوب شده

Sorosh MAX
29-11-2009, 21:42
آفرین بهزاد جان ، برای اولین رندر خیلی خوب شده ، فقط روی سایه ها و نورهات بیشتر کار کن ...

N O V A L I S
29-11-2009, 21:55
آفرین بهزاد من که نظرمو دادم ولی خوب بازم میگم خیلی خوب شده

در مورد پست 5 تاپیک هم منتظر نظرتیم! :27:

b3dnet
30-11-2009, 00:28
ممنون از تمامی دوستان
خیلی لطف کردید نظر دادی
من که خودم خیلی استفاده کردم...
---------------------------------------
مسلم جان واقعا ممنون بابت توضیحاتی که دادی خیلی دقیق و جالب بود....( کلی استفاده کردم)
-------------------------------------
همایون جان من این تایپیکو ایجاد کردم که سطح کار همه بالا بره پس برا طرح سوالاتت نیازی به اجازه نداری شاید سوال شما سوال من یا دیگرانم باشه...( خوشحال میشم سوالاتتو بپرسی)
-----------------------------------
من طبق این توضیحات یه رندر میگیرم و نتیجرو میزارم اینجا

b3dnet
30-11-2009, 00:30
راستی مسلم جا من توی اون رندری که گزاشتم هنوز از AO استفاده نکردم....
بازم تشکر میکنم توضیحاتت خیلی عالی بود.........

b3dnet
30-11-2009, 23:45
با سلام خدمت دوستان عزیز
منبا توضیحات کاملی که مسلم جان گزاشته بود و با توضیحات دوستان دیگه یه مقدار روی خوده نور پردازی کار کردم...
نظرتون برام مهمه...

از AO استفاده کردم...

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

اینم نور پردازی همونجوری که مسلم جان گفت:

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

N O V A L I S
30-11-2009, 23:58
وای عالی شده! :20: (اولی رو میگم)
دومی هم چون دقیقا از رو دست نگاه کردی یه کم یه جوریه، ولی 100 درصد راهنمائی مسلم کمک کرده.. دستش درد نکنه..

از همین الان معلومه که رندر خوبی میشه.. بخش مهمی رو خوب از آب در آوردی!
فقط متریال رو هم با همین دقت کار کن...
آخ جون! :40:

HOMAYOON.F
01-12-2009, 00:05
بهزاد جان خوب پیش رفتی...
فقط نمیدونم چرا من از حرفهای مسلم اینجوری متوجه شدم که اون نوری که تو گذاشتی گوشه ی سمت راست، باید سمت چپ یعنی روبروی دوربین باشه! اینو خوب نگرفتم. چون الان بک لایت نداریم!
یه مورد دیگه این احتمال رو میدم صحنه باید روشنتر باشه. همونطوری که مسلم گفت: همه چی باید سفید باشه و فقط تیرگی سایه ها باید معلوم باشه. البته مطمئنم که مقدار هر نور رو به مقدار صحیح وارد کردی، اما خب نمیدونم چرا محیط کمی تاریکه و مدل تیره شده.
اگه مورد دیگه ای هم باشه بچه ها میگن...:10:

G LADIATOR
01-12-2009, 01:07
خيلي خوبه...
فقط يه سوال...اون رندر اولي با شيوه خودت گرفتي...يا اينكه رندر اولي همون رندر دومي هست ولي از نماي نزديك؟
آخه به نظرم با هم فرق ميكنن...

به هر حال...
توي رندر دومي....:
اون لايتي كه جلوي ماشين هست(همون كه يه كم آبي رنگه) اون رو يه كم سرش رو بيار بالا...
الان مركز نورش روي زمين هست و زمين رو روشن كرده...بيارش بالا تا مركزش بياد روي خود ماشين...
===
اندازه نوري كه بالاي ماشين هست رو دو برابر كن...

بعد يه رندر از همين زاويه و يه رندر هم از نزديك بگير...

در ضمن..AO رو اگه الان بهش ندي خيلي بهتره...اينجوري بهتر ميشه در مورد خود نورپردازي نظر داد...
آخه خود نورپردازي هم بايد زير لاستيك ها و... يه سايه خوب بندازه و زياد نبايد به AO تكه كرد...

خيلي خوب داري پيش ميري...

ادامه بده كه منتظريم...



فقط نمیدونم چرا من از حرفهای مسلم اینجوری متوجه شدم که اون نوری که تو گذاشتی گوشه ی سمت راست، باید سمت چپ یعنی روبروی دوربین باشه! اینو خوب نگرفتم.
نه...منظور من همينجوري بود كه بهزاد در آورده...


یه مورد دیگه این احتمال رو میدم صحنه باید روشنتر باشه. همونطوری که مسلم گفت: همه چی باید سفید باشه و فقط تیرگی سایه ها باید معلوم باشه. البته مطمئنم که مقدار هر نور رو به مقدار صحیح وارد کردی، اما خب نمیدونم چرا محیط کمی تاریکه و مدل تیره شده.
درسته...محيط بايد يه كم روشن تر باشه...كه اونم با چرخوندن لايت جلو ماشين به سمت ماشين...و دو برابر كردن سايز لايت بالاي ماشين درست ميشه...

ولي ديگه نبايد فقط سايه ها هم پيدا باشن...
من واسه امبينت گفتم كه فقط بايد سايه ها پيدا باشن...

hrgh2
01-12-2009, 09:49
آفرین داداش بهزاد
حالا نورپردازیت طبیعی تر شده
فقط همونطور که دوستان گفتند صحنه قدری تیره شده باید شدت نورها جمیعا کمی بیشتر شه تا صحنه روشنتر شه
البته من شخصا نورپردازی در کنار تصاویر HDRi رو ترجیح میدم
چیزی تو این مایع ها

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

HOMAYOON.F
01-12-2009, 12:40
آقا یه سوال!
حمیدرضا از تصاویر HDRI گفت.
میگم این نوع تصاویر فقط وقتی یه مدل رو تو فضای باز رندر میگیرم کاربرد داره، درسته؟ و اگه ماشین رو تو یه سالن یا استودیو یا یه انباری رندر بگیریم نیازی به HDRI نیست؟
بعد این تصاویر HDRI کلا ساختارشون با عکسهای معمولی فرق داره یا نه میتونه یه عکس JPG یا BMP یا ... هم باشه؟
میتونه یه طیف رنگی مث اونی که حمید بالا نشون داد باشه؟
اونوقت بجزء HDRI ، اصطلاح HDR هم داریم؟ اگه آره فرقشون چیه؟
و در آخر تصاویر HDRI رو کجای برنامه باید استفاده کرد؟ و فرقش با HDRI واسه رفلکت چیه؟(آخه تا اونجا که من فهمیدم اون HDRI اولی واسه تنظیم نورپردازی مناسب هستش و ساختار وفرمت بخصوصی داره و این یکی یه دونه عکسه که واسه طبیعی شدن رفلکت ماشین و نشون دادن یه محیط دور ماشین هستش. در حقیقت یه محیط مجازی رو نشون میده.)

ممنونم از همه...:11:

maxya
01-12-2009, 12:47
مرسی...عالیه
خیلی خوب شد که باسه رندر هم تاپیک زدی اینطوری از حضور اساتید رندر هممون استفاده می کنیم
عالیه...ادامه بده رندرت داره جذاب و جذاب تر میشه...امیدوارم بلاخره به یه جمع بندی مناسب برسی
موفق باشی

G LADIATOR
01-12-2009, 16:46
آقا یه سوال!
حمیدرضا از تصاویر HDRI گفت.
میگم این نوع تصاویر فقط وقتی یه مدل رو تو فضای باز رندر میگیرم کاربرد داره، درسته؟ و اگه ماشین رو تو یه سالن یا استودیو یا یه انباری رندر بگیریم نیازی به HDRI نیست؟
بعد این تصاویر HDRI کلا ساختارشون با عکسهای معمولی فرق داره یا نه میتونه یه عکس JPG یا BMP یا ... هم باشه؟
میتونه یه طیف رنگی مث اونی که حمید بالا نشون داد باشه؟
اونوقت بجزء HDRI ، اصطلاح HDR هم داریم؟ اگه آره فرقشون چیه؟
و در آخر تصاویر HDRI رو کجای برنامه باید استفاده کرد؟ و فرقش با HDRI واسه رفلکت چیه؟(آخه تا اونجا که من فهمیدم اون HDRI اولی واسه تنظیم نورپردازی مناسب هستش و ساختار وفرمت بخصوصی داره و این یکی یه دونه عکسه که واسه طبیعی شدن رفلکت ماشین و نشون دادن یه محیط دور ماشین هستش. در حقیقت یه محیط مجازی رو نشون میده.)

ممنونم از همه...:11:

HDRI مخفف همون: High Dynamic Range Imaging هست.
حالا بعضي وقتا Imaging رو نميخونن و به صورت High Dynamic Range در مياد كه مخففش ميشه HDR.
دقيقا مثل JPG و JPEG
حالا تصاوير HDR مثل بقيه تصاوير هستن..فقط با يه تفاوت اصلي...
اگه دقت كرده باشيد ميبينيد كه سايز يه تصوير HDR با اندازه ي: 800×600 حتي به 10 مگابايت هم ميرسه(يا بيشتر) در صورتي كه همين تصوير با همين اندازه با فرمت JPG حد اكثر 150 كيلوبايت هست.
خوب تفاوت كجاس؟
تفاوت اينجاست كه تصاوير HDR از تركيب حد اقل 4/5 تا تصوير به وجود ميان...
يه تصوير HDR خوب تقريبا از تركيب 8/9 تا عكس به وجوود مياد...
تصاوير HDR رو خودمون هم ميتونيم بسازيم...
از اونجايي كه حجم اين تصاوير زياد هست و دانلود كردنشون حال گيريه...پس اگه خودمون بسازيم بهتره...
فقط بايد يه تصوير با سايز بزرگ داشته باشيم...كه بايد پانوراما يا همون 360درجه باشه...
حالا تصاوير پانوراما رو هم ميتونيم با استفاده از چند تا تصوير ديگه بسازيم و بزنيمشون به هم...
هم با فتوشاپ ميشه هم با برنامه هاي ديگه...خود اتودسك هم يه برنامه واسش داره...:Stitcher ( Autodesk Stitcher Unlimited photo stitching )z
توي تصاوير HDR چند تا تصوير با ميزان روشناي مختلف رو با هم قاطي ميكنيم(با تنظيمات خاص)...
حالا فرق HDR با بقيه فرمت ها چيه كه توي سه بعدي زياد كاربرد داره؟
خوب تصاير HDR اين امكان رو به ما ميدن كه ميزان روشنايي رو تنظيم كنيم...
خوب حتما ميگيد كه همه تصاوير رو ما ميتونيم توي مكس يا...ميزان روشناييش رو تغيير بديم...
ولي HDR فرق فوكوله...
توي HDR ما ميتونيم مثل واقعيت روشنايي رو ريل كم و زياد كنيم...
يعني اينكه:
شما يه دوربين ديجيتال بيگيريد دستتون و داخل اتاقي باشيد كه يه پنجره هم داره...
حالا اگه از ديوار داخل اتاق عكس بگيريد..فضاي بيرون از پنجره به خاطر تفاوت نوري كه با داخل اتاق داره كاملا سفيد سفيد مي افته توي عكس...
و اگه از محيط بيرون پنجره عكس بگيريد..به همين دليل محيط داخل اتاق كاملا سياه ميشه توي عكس...

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

HDR اينجور تنظيمي رو به ما ميده واسه تنظيم كردن شدت نور...در صورتي كه توي ساير فرمت هاي تصاوير ما اگه شدت نور رو زياد كنيم همه جا روشن تر ميشن..و جاهاي سيا هم خاكستري ميشن...كه اين درست نيست...
حتما تصاويي رو هم تو اينترنت و... ديديد كه مثلا يارو از دريا عكس گرفته و ابر هاي توي آسمون هم كاملا با كيفيت بالا توي عكس مشخص هستن...
حالا اگه ما خودمون رو هم بكوشيم كه اينجور عكسي بگيريم نميشه...يا دريا زيادي تاريك ميشه...يا آسمون زيادي روشن مي افته توي عكس...
خوب اينجور تصاوير رو با استفاده از همون تكنيك HDR ميگيرن...
ولي اينبار اونا بر عكس كار ميكنن و ميان شدت نور هر دو قسمت رو يكسان ميكنن و همه جاي تصوير به خوبي ديده ميشه...
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

حالا ما از تصاوير HDR در همه جا ميتونيم استفاده كنيم...چه محيط باز و چه محيط بسته...
توي محيط باز از HDR يي استفاده مي كنيم كه يه تصوير از فضاي بيرون باشه...
توي نماي داخل هم ميتونيم از HDR يه اتاق يا... استفاده كنيم..
حتي توي استوديو رندر ماشين هم ميتونيم از HDR هايي كه مخصوص همين كار درست شدن استفاده كنيم...
معمولا اينجور HDR ها هيچ جسم خاصي داخلون نيست و فقط خطوط سفيد داخل فضاي مشكي هستن...كه رفلكت اونا بي افته روي ماشين...
در حقيقت به جاي اينكه يه استوديو واسه ماشين بسازيم از اين HDR استفاده ميكنيم..
ولي خوب وقتي ما خودمون استوديو ميسازيم چيز بهتر ميشه..چون دقيقا همون رفلكتهايي كه ميخوايم رو ميندازيم همونجاهايي از ماشين كه خودمون دوست داريم..
از تصاوير HDR هم همه جا...و هر جا كه لازم بود ميتونيم استفاده كنيم...
از اونجايي كه سايز تصاوير HDR بالاست..پس فقط جاهاي لازم ازش استفاده ميشه...
ولي حتي واسه بعضي از كارها از HDR واسه تكسچر هم استفاده ميشه...واسه كارهايي كه به صورت انيميت هستن...
ولي خوب خيلي نادر...(شايد هم جاسم :31:)

واسه رفلكت و... از فرمت هاي ديگه هم ميشه استفاده كرد مثل
jpg-gif-png &... ولي ديگه اين تصاوير رو نميتونيم زيادي تنظيم كنيم و بايد همون شدت نوري رو داشته باشن كه ما ميخوايم..
از HDR واسه هون تنظيم نور هم ميشه استفاده كرد...
ميشه يه SkyLight آورد و يه HDR بهش داد و يه نور پردازي خوب در كنار بقيه لايت ها داشته باشيم...يا واسه رندر هاي ساده...خوب هم ريل ميشه...

N O V A L I S
01-12-2009, 21:05
آقا، از این آقا مسلم سوال نپرسید، سرور سایت آسیب می بینه! :31:
حالا که صحبت HDRI شد بذار منم سوالم رو بپرسم.. من یه سری HDRI دارم که همراهش یه سری عکسه، مثل عکس پائین؛ از این عکس ها چه جور میشه استفاده کرد؟!
مثلا باید تو یه رندر داخلی و تو فضای یه اتاق اینا رو به در و دیوار اعمال کرد؟ آخه اون قدی هم رزولیشن ندارن. (نه خودشون نه HDRI شون - منظورم فرمت HDRI همین عکسه، نه HDRI اصلی)


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

G LADIATOR
01-12-2009, 22:26
آقا، از این آقا مسلم سوال نپرسید، سرور سایت آسیب می بینه! :31:
حالا که صحبت HDRI شد بذار منم سوالم رو بپرسم.. من یه سری HDRI دارم که همراهش یه سری عکسه، مثل عکس پائین؛ از این عکس ها چه جور میشه استفاده کرد؟!
مثلا باید تو یه رندر داخلی و تو فضای یه اتاق اینا رو به در و دیوار اعمال کرد؟ آخه اون قدی هم رزولیشن ندارن. (نه خودشون نه HDRI شون - منظورم فرمت HDRI همین عکسه، نه HDRI اصلی)


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]






خوب به اين جور تصاوير Cross ميگن...
اين تصويري كه شما گذاشتي..Horizontal Cross هست...
اينم يه جور HDR هست...ولي معمولا اين شكلي ازش استفاده نميكنن...
معمولا اين تصوير رو با استفاده از برنامه هاي ديگه تبديل ميكنن به HDR هاي Spherical Map..
خوب كلا HDR ها چند مدل هستن كه اينم يه جورشه...
Lightprobe_Spherical Map_ Horizontal Cross_ Vertical Cross_ etc....

N O V A L I S
02-12-2009, 21:23
و باز هم سوال..
وقتی که از منتال ری استفاده می کنیم و از نورپردازی DayLight با تنظمیات متعارفش استفاده می کنیم، مکس از mr Physical Sky استفاده می کنه با این توجیه که :


These two light sources will be accompanied by the mr Physical Sky environment shader, which establishes the physical representation of the sun and sky.


یعنی ما الان در مپ مربوط به Envirionment این رو به کار گرفتیم.. حالا اگر بخوایم از یه HDRI استفاده کنیم باید این رو به کجا اعمال کنیم؟!
( و یا اینکه این کار غیر ممکنه و باید یا خدا رو خواست یا خرما رو؟؟! فرض من اینه که یه HDRI محیط خارجی مناسب دارم و می خوام ازش استفاده کنم در عین حال که نورپردازی با DayLight هست.. یعنی HDRI رو فقط با SkyLight میشه استفاده کرد؟)

hrgh2
02-12-2009, 22:22
و باز هم سوال..
وقتی که از منتال ری استفاده می کنیم و از نورپردازی DayLight با تنظمیات متعارفش استفاده می کنیم، مکس از mr Physical Sky استفاده می کنه با این توجیه که :
یعنی ما الان در مپ مربوط به Envirionment این رو به کار گرفتیم.. حالا اگر بخوایم از یه HDRI استفاده کنیم باید این رو به کجا اعمال کنیم؟!
( و یا اینکه این کار غیر ممکنه و باید یا خدا رو خواست یا خرما رو؟؟! فرض من اینه که یه HDRI محیط خارجی مناسب دارم و می خوام ازش استفاده کنم در عین حال که نورپردازی با DayLight هست.. یعنی HDRI رو فقط با SkyLight میشه استفاده کرد؟)

خوب ببین محسن جان
این کار یعنی نورپردازی توی منتال ری با HDRi قدری متفاوت و میتونم بگم سخته .
از سختیش بگذریم
مستقیما میرم سراغ پاسخ سوالت ببین اگه میخوای با Daylight ت یه HDRi داشته باشی کاری که انجام میدی اینه :
اول شبیه ساز آسمان رو از Mr Physical sky میبری به SKylight و بعد هم واسه Skylight ت تصاویر HDRi رو توی قسمت Map ش وارد میکنی. همین
اما شاید بعد از انجامش یکم که مقایسه کنی ببینی که نه اصلا تاثیری نداشت
دلیلش اینجاس Exposure control هست ببین اگه صحنه رو بدون اون ( Exposure ) رندر کنی میبینی که همه چیز سپیده
در واقع Exposure control قدرت نور رو کنترل میکنه با تنظیماتی که روی دوربین انجام میشه ( روی دوربینش در دنیای وافعیه توی نرم افزار این مسئله شبیه سازی شده )
خوب چاره چیه ؟؟
چاره اینه که حالا که شدت نور Mr sun اینقدر زیاده شدت Skylight هم زیاد شه مثلا من واسه یه Test مجبور شدم شدتش رو به 100000 برسونم تا توی رندر خودش رو نشون بده ( دقت داشته باش که اینجا اندازه آبجکتها و مقیاس نقش اساسی در مقدار پارامترها داره .
ضمنا دو تا نکته رو فراموش نکنی :
1- HDRi ت رو روی یه Slot خالی از متریال ادیتور درگ کن بزن Instance توی Coordinates تیک Environment رو بزار و پارامتر روبروش روبه Spherical ... تغییر بده.
یه کپی هم از همون مپ توی فسمت environment رندرت بزار
اونی که توی SKylight گذاشتی روی نور و ترکیب رنگها تاثیر میزاره و اونی که توی Environment میزاری واسه رفلکت هست.

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

اما با همه ی این حرفها استفاده از HDRi با یه شبیه ساز نور مثل Daylight کار صحیحی نیست چون دیگه جای چندانی برای نمایان شدن اثر تصاویر HDRi اون MR sun نمیزاره.

خوب من خودم یه آزمایش انجام دادم
اینجا من از یه MR Sky portal به همراه یه SKylight استفاده کردم که نورپردازی رو خیلی لطیف و ظریف میکنه

در این تصویر از HDRi و Environment مپ استفاده نکردم و نتیجه کار بدون Exposure control این شد :

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

اما در این یکی یه تصویر HDRi توی قسمت Map نور SKylight قرار دادم و اونوتوی Environment هم گذاشتم
ونتیجه کار شد این :

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

N O V A L I S
02-12-2009, 22:50
ممنونم حمید گل.. من قبلا با hdri و منتال ری و تنظیماتشون، رندر گرفتم، ولی اینجور که پرسیدم نه! در واقع این قسمت آخر سوالم یه کم گنگ کرد سوالم رو :

یعنی HDRI رو فقط با SkyLight میشه استفاده کرد؟
خوب مسلما نه!
یعنی قبلا از نور فتومتریک استفاده کردم که دیگه نیازی به mr Physical Sky نبود.. (مثلا اون ناخن گیره)
به هر حال،
منظورت از این تیکه اول چیه :

اول شبیه ساز آسمان رو از Mr Physical sky میبری به SKylight
منظورت اینجاست؟

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]




چون تو Exposure Control همچین کاری نمیشه کرد! (میشه؟) یا منظورت اینه که یه نور SkyLight به صحنه اضافه کنم و...
(با تنظیماتش تو متریال ادیتور و.. اینا هم آشنا هستم.. ولی جواب این سوالم رو بده چون بدون این جواب نمی تونم تا آخر پستت رو بخونم.)

G LADIATOR
03-12-2009, 10:54
منظورت اینجاست؟
با اجازه آقا حميد...
آره منظور آقا حميد همينجاست...
==========
خوب تمام نكاتي كه آقا حميد گفتن درسته ...
يه توضيح ديگه هم در كنارش:
======
خوب وقتي كه ما از Daylight استفاده ميكنيم قبل از اينكه اون رو توي محيط ايجاد كنيم يه پنجره باز ميشه و يه سوال از ما مپرسه و ما yes رو ميزنيم...(البته اگه دي لايت رو از منو اصلي بسازيم)...
خوب سوال چي بوده كه ما يس كرديم؟
خوب 99% افراد اينو ميدونن ولي ميگم كه يه چيزي گفته باشم :31:
مكس اينو ميگه كه واسه ساختن Daylight و داشتن نتيجه بهتر شما بايد از قسمت Environment نوع Exposure Control رو بزاريد روي mr Photographic Exposure Control
حالا اگه شما يس رو بزنيد اين كار به صورت اتوماتيك انجام ميشه...
حالا وقتي از توي تنظيمات Daylight نوع Sky رو ميزاريد روي mr Sky
به صورت اتوماتيك mr Physycal Sky كپي ميشه تو Environment map
خوب..تا اينجاشو كه همه ميدونن :31:
حالا وقتي كه Exposure Control روي: mr Photographic Exposure Control باشه ما نميتونيم به راحتي و مثل هميشه يه تصوير يا hdr رو بندازيم واسه بك گراند توي Environment .
====
حالا واسه داشتن بكگراند در كنار استفاده از دي لايت دو تا كار ميشه كرد..
1.
mr Physycal Sky رو كه كپي شده بود توي: Environment map رو ميگيريم و با يه لگد ميندازيمش توي متريال اديتور....(instance)
حالا از توي تنظيماتش:
تيك جلوي: Inherit from mr sky رو برداريد...
بعد تصوير يا hdr كه داشتيد رو بندازيد تو قسمت:Haze
حالا بايد توجه داشته باشيد كه نور تصوير شما با زمان و مكان خورشيدتون كم و زياد ميشه...
مثلا اگه از تنظيمت خورشيد زملن رو بزاريد روي 6 عصر ..تصوير شما تاريك و رو به قرمز رنگ ميشه و....
راه دوم واسه داشتن بك گراند هم اينه كه Exposure Control رو بزاريد روي: Logarithmic Exposure Control و با استفاده از تنظيماتش نورتون رو تنظيم كنيد و رندر بگيريد...

البته سعي كنيد كه هميشه واسه رندر كردن دي لايت و لايت هاي Photometric از mr Photographic Exposure Control استفاده كنيد.
ميشه خود منتال اسكاي رو ويرايش كرد و همون رنگ و چيزي كه دوست داريم رو باهاش در بياريم..


البته از اسكاي لايت هم ميشه استفاده كرد ولي اينا رو واسه داشتن رفلكت و خود تصوير توي رندر گفتم.

Edited .recovered

N O V A L I S
03-12-2009, 11:38
مرسی.. من همین رو می خواستم :

حالا وقتي كه Exposure Control روي: mr Photographic Exposure Control باشه ما نميتونيم به راحتي و مثل هميشه يه تصوير يا hdr رو بندازيم واسه بك گراند توي Environment .

گرفتم... دستت درد نکنه..

hrgh2
03-12-2009, 13:55
حالا واسه داشتن بكگراند در كنار استفاده از دي لايت دو تا كار ميشه كرد..
1.
mr Physycal Sky رو كه كپي شده بود توي: Environment map رو ميگيريم و با يه لگد ميندازيمش توي متريال اديتور....(instance)
حالا از توي تنظيماتش:
تيك جلوي: Inherit from mr sky رو برداريد...
بعد تصوير يا hdr كه داشتيد رو بندازيد تو قسمت:Haze
حالا بايد توجه داشته باشيد كه نور تصوير شما با زمان و مكان خورشيدتون كم و زياد ميشه...
مثلا اگه از تنظيمت خورشيد زملن رو بزاريد روي 6 عصر ..تصوير شما تاريك و رو به قرمز رنگ ميشه و....
راه دوم واسه داشتن بك گراند هم اينه كه Exposure Control رو بزاريد روي: Logarithmic Exposure Control و با استفاده از تنظيماتش نورتون رو تنظيم كنيد و رندر بگيريد...

ممنون مسلم جان از توضیحاتت
اما من اینی که گفتی رو امتحان کردم یعنی HDRi م رو توی Horizon همین Mr Ph Sky انداختم
اما هیچ تاثیری روی رندر نداشت ( Instance ) هم زدم
کلا با این مسئله Physical sky زیاد ور رفتم اما تصاویر HDRi اصلا روش حوی جواب نمیده ؟؟؟

G LADIATOR
03-12-2009, 16:52
mr Physycal Sky رو كه كپي شده بود توي: Environment map رو ميگيريم و با يه لگد ميندازيمش توي متريال اديتور....(instance)
حالا از توي تنظيماتش:
تيك جلوي: Inherit from mr sky رو برداريد...
بعد تصوير يا hdr كه داشتيد رو بندازيد تو قسمت:Haze
ويرايش شد:
زاويه دوربين رو بيار بالا رو به آسمون رندر بگير ببين مشكل حل ميشه؟!

N O V A L I S
03-12-2009, 20:18
ممنون مسلم جان از توضیحاتت
اما من اینی که گفتی رو امتحان کردم یعنی HDRi م رو توی Horizon همین Mr Ph Sky انداختم
اما هیچ تاثیری روی رندر نداشت ( Instance ) هم زدم
کلا با این مسئله Physical sky زیاد ور رفتم اما تصاویر HDRi اصلا روش حوی جواب نمیده ؟؟؟



اين روش هم جواب نميده..
واسه استفاده از اين بايد Exposure Control روي mr Photographic exposure control نباشه...

كلا وقتي از mr Photographic exposure control استفاده ميشه نميشه از environment Map يه تصويرانتخواب كرد...

چه شیر تو شیری شد! :13:
حرفت رو پس گرفتی آقا مسلم؟ اتفاقا میشه حمید جون، چرا تو Horizon انداختی، تو Haze بنداز..
من امتحان کردم.. حالا شاید منظور دیگه ای دارید هر دوتون...


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]




ویرایش : البته تو این تصویر، یه عکس اعمال شده که تو بکگراند نمایش دیده میشه و می تونست یه HDRI هم باشه..

/.,mnb
03-12-2009, 20:34
درود.

خیلی عالی هست بهزاد عزیز.
جا داره از بهزاد جان و سایر دوستان عزیز به خاطر توضیحات کامل و خوبشون تشکر کنم، خیلی عالی هست.
استفــاده کردم.


تشــکر.

hrgh2
03-12-2009, 21:24
بالاخره راهش رو یافتم
باید از شهاب عزیز اول تشکر کنم که من رو یاد شیدرهای جدید مکس 2010 انداخت
نحوه کار به این شکله Daylight رو با همون MR sun و MR sky وارد صحنه میکنیم.
بعد Exposure control هم فعال میکنیم.
حالا واسه Environment map از شیدر Environment Probe/Ball استفاده میکنیم
بعد از انتخاب اونو روی یه اسلوت خالی از Material Editor درگ میکنیم ( Instance )
توی متریال ادیتور به قسمت Map شیدر میریم و اونجا تصاویر HDRi مون رو قرار میدیم.
به همین سادگی
تنها نکته اینه که این شیدر توی قسمت Exposure control اگر Render رو بزنیم اصلا خودش رو نشون نمیده و باید حتما از منوی رندر گزینه Render رو بزنیم.

اینم دو تا Test render با این شیدر

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

hrgh2
03-12-2009, 21:30
راستی اگه با شدت نور HDRi اینشیدر مشکلی بود میتونید توی متریال ادیتور پارامتر Multiplier ش رو تغییر بدید

N O V A L I S
03-12-2009, 22:01
نتیجه یکیه!
2 تا رندر پائین رو یه بار از روشی که مسلم گفت، و یه بار با این شیدر جدید گرفتم! mr Pysical Sky هم سر جاشه و کاری باهاش نداشتم..
(حالا باید دید این شیدری که معرفی کردی چه ویژگی هائی داره.)



[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

hrgh2
03-12-2009, 23:46
نتیجه یکیه!
2 تا رندر پائین رو یه بار از روشی که مسلم گفت، و یه بار با این شیدر جدید گرفتم! mr Pysical Sky هم سر جاشه و کاری باهاش نداشتم..
(حالا باید دید این شیدری که معرفی کردی چه ویژگی هائی داره.)



مطمئنی تنظیمات درسته؟؟؟
با اون شیدر که من گفتم هم گرفتی؟؟؟
آخه این دو تا با هم فرقی ندارند.
ببین من که آزمایش میکنم توی MR sky مپHDRi رو که روی Haze میزارم اصلاتوی رندر نمیاد !!!!

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

ولی زمانی که به جای MR physical sky توی قسمت Environment map شیدر Environment probe ... رو با HDRi گذاشتم نتیجه داد :

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

حالا نمیدونم شما اون دو تا رندر رو چه جور گرفتید؟؟؟:41:

N O V A L I S
04-12-2009, 00:10
خوب آره که مطمئنم.. ببین این بحث از کجا شروع شد؛ من گفتم می خوام از HDRI همراه با DayLight استفاده کنم (تو محیط خارجی و بدون اینکه MR physical sky رو از دست بدم).. الان به این نتیجه رسیدم (یعنی قبل اینکه اون شیدر رو معرفی کنی رسیده بودم) و برای اینکه ببینم اون چیزیکه معرفی کردی هم همین کارو می کنه یا نه اون رو هم تست کردم.. فقط تنظیماتی که برای HDRI اعمال کردم تو هر دو کاملا شبیه هم هستن.. (هر چی تو کرکره ی Output و بقیه جاهاش هست. مثل RGB Level) حالا نمی دونم برای تو چرا جواب نداد.. من از مکس 2010 استفاده می کنم.. با آخرین آپدیت ها و هات فیکسا.. بعضی وقتا یه ایرادهای عجیب غریبی تو برنامه هست که با این آپدیت ها و سرویس پکها درست میشه.. مثلا این لیست رو نگاه کن :


برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید


برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید

G LADIATOR
04-12-2009, 02:43
خوب من بيگناهم....
منكه همون اول گفتم كه اين دو تا روش جواب ميدن...قبلا تست كرده بودم جواب داده بود...

ولي از اونجايي كه من الان كامپيوتر ندارم كه مكس داشته باشم...پس نتونستم همين الان تستش كنم....
ديدم بچه ها گفتن اين روش جواب نميده...منم گفتم حتما قبلا يه كار ديگه ميكردم و الان يادم نيست...چي بگم والا...
حالا دوباره برم ويرايش كنم :31:

===
در ضمن آقا حميد گل و گلاب....
يه رندر سر بالا بگير ببين تصويرت بازم ديده نميشه....
منظورم اينه كه زاويه دوربين رو ببر بالا رو به آسمون...
===
و نكته ديگه اينكه.....
اصلا انگار صاحب تاپيك رفته مخفي شده...
خوب پاشو بيا دو تا رندر ديگه بزار خوب....
تو هر ساعت ميشه 10 تا تست رندز زد...چيكار ميكني خوب؟ بچه ها شاكي ميشنا :31:

hrgh2
04-12-2009, 09:31
من هم مکس 2010 دارم با SP1ش
میگم محسنشما فایل مکس هر دو تا Test رو (هم با این شیدر که گفتم هم با MR Ph Sky )جداگونه واسه من بفرست شاید سیستم من مشکل داره

راستی مسلم با این شیدری که معرفی کردم تصاویر Environment هم به خوبی میافته تو رندر

N O V A L I S
04-12-2009, 12:11
من هم مکس 2010 دارم با SP1ش
میگم محسنشما فایل مکس هر دو تا Test رو (هم با این شیدر که گفتم هم با MR Ph Sky )جداگونه واسه من بفرست شاید سیستم من مشکل داره

راستی مسلم با این شیدری که معرفی کردم تصاویر Environment هم به خوبی میافته تو رندر

من اون فایل رو ندارم، یه جدید زدم.. هر 2 تا روش رو برات گذاشتم.. ولی یادت باشه دست به mr Physical Sky توی Environment an Effects نزدم.. ولی رو حساب این حرف هر 2 رو گذاشتم :

ببین من که آزمایش میکنم توی MR sky مپHDRi رو که روی Haze میزارم اصلاتوی رندر نمیاد !!!!



برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید



[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]


این هم نتیجه وقتی اون شیدر رو به Environment map اعمال کنیم و دیگه mr Pysical Sky نداشته باشیم :


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

G LADIATOR
04-12-2009, 12:49
ببين حميد جون...
اين روشي كه من ميگم فرق فوكوله..
اولا كه اين روش واسه اينه كه نور و رنگ تصوير با خورشيدت يكسان ميشه..كه اين باعث طبيعي شدن رندر نسبت به زاويه نور و زمان ميشه...
نكته دوم اينكه وقتي تصوير رو داخل Haze ميندازي...تصوير فقط توي قسمت آسمون ديده ميشه...
حالا اگه ميخواي واسه زمين هم ميتوني همين تصوير رو بندازي...
ولي خوب اين روش واسه رندر هاي ريل خوبه(بيشتر)
و تو اين رندر ها اصلا نيازي به داشتن زمين نيست..آخه زمين خودش خاكستري رنگ هست...
بقيه تنظيمات هم كه ميشه تنظيم كرد تا يه رندر با همون چيزي كه ميخوايم داشته باشيم.با سايه ها و رفلكت ها مناسب نسبت به نور....
Shader:
Environment Probe/Ball
هم همين كار رو ميكنه...يه آسمون شبيه سازي ميكنه....ولي اون ديگه كاري به زاويه و شدت نور خورشيد نداره و خودت دستي بايد تنظيمش كني...
ولي در جا و كاربرد خودش امكانات خوبي داره..چيز خيلي خوبه...

هر دوتاش روش خوبي هستن...بستگي داره به كدوم ويژگيش بيشتر نياز داريم...

hrgh2
04-12-2009, 13:08
OK
بحث خوبی بود
محسن جان ممنون بابت سورس ها دیدی گفتم این دو شیدر با هم فرق دارن !
البته بازم میگم در حالت عادی MR Physical Sky اون Haze مپ رو اصلا نشون نمیده مگه اینکه RGB Level رو با Multiplier رو بالا برد که اینطوری رنگها کمی به هم میریزه ولی اگر بخوایم آسمان رو داشته باشیمMR Physical Sky بهتره.
اما اگه بخوایم تنها Environment مون بدون نیاز به افزایش RGB level و اینا توی صحنه تاثیر بزاره شیدر Environment Probe ... بهتره
حالا صاحب این تاپیک کو بهزاد کجایی
تاپیکت به باد رفت نکنه قهر کردی:31:

N O V A L I S
04-12-2009, 13:30
محسن جان ممنون بابت سورس ها دیدی گفتم این دو شیدر با هم فرق دارن !
البته بازم میگم در حالت عادی MR Physical Sky اون Haze مپ رو اصلا نشون نمیده مگه اینکه RGB Level رو با Multiplier رو بالا برد که اینطوری رنگها کمی به هم میریزه ولی اگر بخوایم آسمان رو داشته باشیمMR Physical Sky بهتره

من در واقع 3 تصویر برات گذاشتم ها! (از رندر تکراری فاکتور گرفتم).. حالا بگذریم اهمیتی نداره، من که تا به حال با اون شیدر جدید کار نکردم ولی چون گفتی که HDRI رو به Haze اعمال می کنی و چیزی عوش نمیشه، فایل رو برات آپلود کردم... خوب پس با تنظیمات HDRI بازی نکرده بودی.. چرا؟؟ تنظمیاتش به نظر من نتایج خوبی هم داره، چه اشکالی داره به جای یه آسمون صاف و یه دست، یه HDRI داشته باشیم بدون اینکه تنظیمات ایده آل و تعریف شده منتال ری و نور دیلایت رو از دست بدیم... خوب به هر حال این روشی که میگی هم روشیه دیگه و باید باهاش کار کرد ببینیم چه جور میشه...

اما اگه بخوایم تنها Environment مون بدون نیاز به افزایش RGB level و اینا توی صحنه تاثیر بزاره شیدر Environment Probe ... بهتره

u.n.s
05-12-2009, 00:21
آفریییییییییییییین
دوست عزیز من که فقط با منتال کار میکنم چیز زیادی از وی ری مکسول رندرمن ................
نمیدونم
اما کار خوبی شده فقط فکر کنم باید شیشه رو اسموس کنی

b3dnet
05-12-2009, 01:37
وای وای وای
عجب توضیحاته توپی
دمه همتون گرم
از بچه هایی که توضیح مدن تا اونهایی که سوال میپرسنو نظر میدن...
واقعا صحبت های خوبی شده من خیلی چیزای جدید یاد گرفتم.........
واقعا ممنون از همتون
تو یان چند وقته net قطع بود نتونسم زیاد بیام...
ولی از صحبت ها استفاده کردم..
از اونورم امتحاناته میان ترم داشتم نتونستم زیاد کار کنم...
ولی این روی نور پردازی کار کردم..
فکر کنم این بار بهتر شد....
بعده این که یه رندر Real با v-ray گرفتم یه رندر مشتی هم با mental میگیرم...

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

b3dnet
05-12-2009, 01:38
دوستان عزیز یه چنتا سایت مشتی میخوام برا texture

hrgh2
05-12-2009, 10:04
آفرینداداش بهزاد
عالیه پسر
فقط رفلکت بدنه ماشین رو پر کن تا کامل رفلکت بده ببینیم این نورهای Visibleی که گذاشتی رفلکتشون چه جوری میافته

b3dnet
05-12-2009, 11:58
اینم reflect

بچه ها من میخوام سایه ی زیر ماشین پر رنگ تر بشه ولی شدت نور زیاد نشه...
آیا راهی هست...؟


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

hrgh2
05-12-2009, 12:05
اینم reflect

بچه ها من میخوام سایه ی زیر ماشین پر رنگ تر بشه ولی شدت نور زیاد نشه...
آیا راهی هست...؟


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
oh oh
بهزاد جون ا جای نورها خوب نیست همینطور سایزشون . روی ماشینت خوب در نیومدند.
ببینم رفلکت شیشه غیر فعاله ها ؟؟؟
اونم فعال کن پسر
سعی کن یه جور بچینیشون که رفلکتشون باحال شده
:10:

G LADIATOR
05-12-2009, 15:51
ايول...خوبه..
...

لايت بالاي ماشين رو از هر دو طرف بزرگش كن...از يه طرف كشش نيار..
الان از طول يك چهارم كوچيكترش كن و از عرض هم بزرگترش كن....
كاري كن كه نسبت طول و عرضش..مثل نسبت طول و عرض ماشين باشه...
وگرنه سايه ها از يه طرف شارپ ميشن و از طرف ديگه بلر...
===

بعد اون توضيحاتي كه من دادم واسه يه استديو از يه نمونه ديگس...
واسه افتادن رفلكت مستقيم روي بدنه ماشين نيست....
وقتي سايه ها و هايلايت ها اوكي شدن به اونجاش هم ميرسيم و اوكي ميشه...



نكته بعد اينكه لايت ها رو يه طرفه كن...يعني فقط به طرف ماشين نور بدن و پشت خودشون و روشن نكنن! اين خيلي مهمه!

بعد اينكه شدت لايت بالاي سري بايد بيشتر از دو تا لايت ديگه باشه....

واسه اين رندري كه داري ميگيري..حدودا...لايت بالاي ماشين رو فرض كن 10_ لايت جلوي ماشين 4_ لايت آخري هم 5 ولي دور....نسبتش اين باشه..نه واقعا شدتشون ايناها باشن!

لايت آخري زاويه نداره و باعث ميشه نور بي افته زير ماشين و سايه ها رو حذف كنه!
لايت آخري رو زاويه بده به سمت زمين...


متريال زمين رو رنگ: 7-7-7 بده بهش...خود ماشين هم همون متريال استاندارد خاكستري....بعد يه رندر بگير ببينيم با اين بكگراند چه شكلي ميشه....

بعد يه رندر هم با همون متريال هاي استاندارد قبل بگير..... تا دوباره ببينيم و نكات منفيش رو برطرف كنيم...

فقط خاهشا سعي كن سريع تر كار كني :31:

b3dnet
05-12-2009, 16:45
ممنون از توضیحاتتون( آقا حمید گل و مسلم عزیز)
خوب اینم با توضیحاتی که دادید...
مسلم جان من نور پردازی رو اونجوری که گفتی انجام دادم...
یه مدل HDIR که حمید معرفی کرد هم انداختم روی کار....

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

G LADIATOR
05-12-2009, 20:57
مسلم جان من نور پردازی رو اونجوری که گفتی انجام دادم...
درسته...ولي من نگفتم لايت كشيده باشه.. و گفتم كه لايت ها بايد به زمين زاويه داشته باشن....
---
اين يكي رندرت بهتر شد...

اينو بگم و برم...
يادت باشه لايت ها به پشت نور ندن و يك طرفه باشن...
متريال ماشين هم بايد خيلي بلر باشه...نبايد رفلكت مستقيم رو روي بدنه داشته باشي...فقط بايد هايلايت ها روي رفلكت باشن....
يادت باشه كه اين ماشين زاويه هاش خيلي نرم هستن(مثلا گلگير ها و...)
اينجور ماشيني متريال رفلكت دار زياد بهش نمياد...
منظورم اينه كه اين مدل ماشين ها بايد رفلكت هاي خيلي خيلي نرم و بلر داشته باشن...

بعد كه متريال دادي يه كم لايت ها رو اين و اونور كن كه رندرت بهتر بشه واسه همون رفلكت ها....

بعدش هم ميتوني با استفاده از چند تا لايت ديگه روي زمين و خود بكگراند نور و سايه رو ايجاد كني تا يه رفلكت خيلي خيلي نرم و عالي داشته باشي....


اين روشي كه من تو ذهنم هست نيازي به HDR نداره...
ولي اگه خودت ميبيني رندرات با HDR جالب تر ميشن خوب هر جور راحتي...
اگه مكس دم دستم بود دو تا شات ميدادم با يه ندر يه بهتر منظورم رو بفهمي...

به هر حال موفق باشي...

b3dnet
06-12-2009, 00:29
ممنون مسلم جان
اونی که گفتم من نورپردازیو طبق اونی که گفتی گزاشتم برای این رندر آخری هستش...
توضیحاتت خیلی عالی و خوبه...
این طرح HDIR هم گزاشتم برا تنوع...
------------------------------
با این توضیحاتی که دادی یه رندر با متریال ماشین میکنم دوباره میزارم اینجا..

b3dnet
06-12-2009, 16:34
با سلام
من با توضیحات شما دوستان عزیز مخصوصا آقا مسلم یه رندر با متریال گرفتم...
یه نظر بدید ببینید بهتر شده یا بدتره...
در ضمن تو متریال چراغ هاش موندم نمیدونم چیکار کنم...

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

hrgh2
06-12-2009, 16:45
آفرین بهزاد جون
خیلی عالیه پسر
فکر میکنم رفلکتش روی شیشه باید شارپتر و بیشتر باشه
در مورد چراغها هم اگه با منتال بودی میگفتم که از Self Illumination استفاده کن اما ...

G LADIATOR
07-12-2009, 00:39
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

اين مدلي كه داري ميسازي با اين فرق فوكوله...ولي باز به نظرم خود مدل لامپ رو باس بهتر بسازي....

بعدش هم يه متريال استيل به داخل لامپ بده....يه متريال شيشه سفيد هم به خو شيشه لامپ..
بعد به داخل لامپ يه بامپ بده تا رفلكت هاي خوبي داشته باشي..
يه بامپ خطي...

SSS_HHH_OOO
07-12-2009, 10:27
به به بهزاد خیلی خوب شده
متریال داخل لامپ هم که فلزیه دیگه
خیلی خوب رندر کردی

b3dnet
07-12-2009, 12:59
ممنون از دوستان عزیز
خیلی ممنون بابت راهنمایی ها

------------

این چراغ هارو من از روی مدل خودش ساختم ...همینطوریه

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]