PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : حل مشكل ISPها بعد از خصوصي سازي مخابرات



isbn
24-10-2009, 18:00
به اعتقاد مدير عامل شركت مخابرات ايران مشكل شركت‌هاي اينترنتي (ISPها) بعد از خصوصي شدن مخابرات حل شده و از ورشكستگي آن‌ها جلوگيري خواهد شد.
صابر فيضي در گفت‌وگو با (ايسنا)، اظهار كرد: مخابرات نمي‌خواهد در لايه‌هاي انتهايي وارد شود، بنابراين بعد از خصوصي‌سازي مخابرات و آغاز فعاليت بخش خصوصي در اين زمينه، شركت‌هاي كوچك اينترنتي هم به نوعي در اين چتر خصوصي به نوايي مي‌رسند و در سرويس‌ها با مخابرات شريك مي‌شوند.
وي ادامه داد: مخابرات با اين‌گونه شركت‌ها به‌صورت مشاركتي كار ‌مي‌كند و درواقع مي‌توان گفت كه سرمايه‌گذاري سنگين آن را مخابرات انجام مي‌دهد و اين به نفع هر دو طرف است.
فيضي گفت:‌ در زمينه ارائه مجوز به ISPها از همان ابتدا مشكلي وجود داشت، زيرا به اعتقاد من ارائه هزار مجوز در اين زمينه بسيار زياد است و از طرفي اين مجوز بسيار محدود بوده و اين شركت‌ها حق فعاليت در يك استان و يا فقط يك محله را دارند كه اين اشتباه است كه بنده از همان ابتدا اين موضوع را مطرح كردم اما به جايي نرسيد و اكنون شاهد اين مشكلات هستيم.
مدير عامل شركت مخابرات ايران با بيان اين كه به عنوان مثال در كشور فرانسه حدود سه ISP و در تركيه تعداد پنج ISP داريم، گفت: سرمايه‌گذاري بخش مخابرات نمي‌تواند نقطه‌اي باشد، بلكه شبكه‌يي است؛ وقتي يك ISP در كل كشور مي‌خواهد كار كند، فعاليتش بر شبكه مخابراتي سوار مي‌شود و اين در حالي است كه فعاليت و مجوز اين شركت‌ها محدود بود.
به گزارش ايسنا شركت‌هاي ISP (رسا) در گذشته به‌عنوان نخستين شركت‌هاي ارائه دهنده اينترنت مجوز فعاليت گرفته و اينترنت را به صورت دايل‌آپ به كاربران ارائه كردند اما اكنون با توجه به رشد و گسترش شاهراه‌هاي ارتباطي و دسترسي پرسرعت، ارزان و با كيفيت، هستي و آينده اين شركت‌هاي كوچك به دلايل مختلف زير سوال رفته است و اين موضوع مطرح شده كه آيا اين شركت‌ها با حفظ ساختار فعلي‌شان مي‌توانند به حيات خويش ادامه دهند؟
برخي فعالان حوزه اينترنت ريشه گرفتاري و ورشكستگي امروز شركت‌هاي اينتنرتي - ISPها - كه از ماه‌هاي گذشته آغاز شده را مديريت غلط و حركت‌هاي غيرعلمي گذشته مخابرات دانسته و معتقد بوند مساله بايد از ريشه حل شود و هر كسي كه مجوز فعاليت در اين حوزه را دارد بايد بتواند در همه عرصه‌ها فعاليت داشته باشد.
رئيس انجمن شركت‌هاي اينترنتي ايران گفته بود: ما در ايران از ابتدا راه كج رفتيم؛ در اوايل كه مجوز ISPها ارائه شد تعاريف متضادي را براي ISPها، ISDPها (شرکت‌هايي که مي‌توانند علاوه بر وظيفه اصلي خود و توزيع اينترنت به ISPها به کاربران نهايي نيز خدمات ارايه دهند) و Voip عنوان كردند كه فكر مي‌كنم اين موضوع به شكست بخش خصوصي در اين زمينه منجر شد در حالي كه بخش خصوصي جلوتر از دولت‌ها با گذاشتن ديش‌هاي ماهواره اينترنت را در كشور باب كرد.
مسعود رياضيات ريشه مشكل را در حركت‌هاي غلط مديران آن روز مخابرات دانست كه اين گونه طبقه‌بندي‌ها را به‌وجود آوردند و باعث شد اين مشكلات بوجود آيد.