PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : ماجراي تلفن اينترنتي در كشور



wichidika
19-10-2009, 22:08
همه‌چيز درباره ماجراي تلفن اينترنتي در كشور؛
چرا تلفن اينترنتي گران شد و راهكار زيرساخت چه بود؟خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: جامعه اطلاعاتي - ارتباطات

اعتراض شركت‌هاي ارايه‌كننده خدمات ارتباطات بين‌الملل به شركت زيرساخت به اينجا ختم شد كه چندي پيش اين شركت اعلام كرد با اتمام قرارداد يك ساله شركت ارتباطات زيرساخت با پيمانكاران، مزايده تبادل ارتباطات بين‌الملل، دوباره برگزار خواهد شد و قرار شده تا پس از اتمام زمان قرارداد با سه شركت فعلي يعني اول اسفندماه 88، شركت ارتباطات زيرساخت اين بار پنج شركت را به‌عنوان برنده مزايده معرفي كند.
به گزارش خبرنگار ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بيش از صد شركت ارائه‌دهنده خدمات VOIP از اواخرخردادماه سال جاري، تنها از طريق سه پيمانكار شركت ارتباطات زيرساخت به مشتريانشان خدمات ارائه مي‌دهند و همين موضوع بعضا اعتراض اين شركتها را به دنبال داشت.
تلفن اينترنتي سرويسي است که در چند سال اخير به موازات ارائه ديگر سرويس‌هاي اينترنتي بسيار سريع جايگاه خود را در بازار مصرف ايران تثبيت كرد و هم‌چنان نيز به لحاظ تعداد مصرف‌کنندگان رو به گسترش است، با استفاده از اين سرويس مي‌توان تماس‌هاي بين‌المللي را با هزينه مناسب و همانند برقراري ارتباط مستقيم مخابراتي تنها با يک خط تلفن و خريد خدمات از يک سرويس دهنده تلفن اينترنتي برقرار كرد.
VOIP به‌معني صوت (صدا) برروي خطوط IP است و اين تکنولوژي در شبکه‌هاي ارتباطي و از جمله اينترنت توسط سيستم‌هاي سخت‌افزاري که VOIP Gateway ناميده مي‌شوند فراهم مي‌شود.
نحوه برقراري ارتباط نيز همانند بقيه تماس‌هاي IP (عموما TCP/IP) در شبکه‌هاي محلي و يا جهاني است، برقراري ارتباط بين VOIP Gatewayهاي مستقر در سراسر دنيا که منجر به ارائه جداول مسيرهاي اينترنتي (Routing Tables) مربوط به پيش شماره هر کشور مي‌شود، برعهده يا اصطلاحا اپراتورهاي بين‌الملل است.
اما در ايران انتخاب سه شركت كه اكنون كار ارايه اين سرويس را برعهده دارند ماجرا و حرف و حديث‌هايي با خود داشت؛ شركت ارتباطات زيرساخت براي نخستين بار آگهي فراخوان شناسايي پيمانكار مخابرات بين‌الملل را در خرداد ماه 86 منتشر و مجدداً آن را در تيرماه 86 تمديد كرد.
پس از آن مدير عامل شرکت ارتباطات زيرساخت در آبان‌ماه 86 طي مصاحبه‌اي که در رسانه‌ها منتشر شد، اعلام کرد که زيرساخت مزايده تبادل ارتباطات بين‌الملل را برگزار مي‌کند و در همان زمان به شرکت‌هاي فعال در عرصه VOIP - تلفن اينترنتي - پيشنهاد داد، کنسرسيومي تشکيل دهند و در اين مزايده شرکت کنند. سرانجام در اسفندماه 86 آگهي اين مزايده در روزنامه‌ها منتشر و تا 17 فروردين‌ماه 87 تمديد شد.
اما در مقابل انجمن شرکت‌هاي اينترنتي و سازمان نظام صنفي رايانه‌يي کشور، دو نهاد صنفي که اغلب شرکت‌هاي فعال در عرصه VOIP در آن‌ها عضويت دارند، اعتراضاتي به شرايط اين مزايده داشته و بعضا خواستار توقف برگزاري آن بودند.
در همان زمان مسوولان اين دو نهاد صنفي در مصاحبه با رسانه‌ها اعلام کردند از اعضاي خود خواسته‌اند در اين مزايده شرکت نکنند، همزمان يازدهم ارديبهشت‌ماه 87 معاون اول رئيس جمهور طي بخشنامه‌اي اعلام کرد كه همه دستگاه‌هاي اجرايي دولتي و موسسات عمومي غيردولتي به جز صدا و سيما و نيروهاي مسلح بايد ارتباطات ماهواره‌يي و مخابراتي خارج از کشور خود را از طريق وزارت ارتباطات و فن‌آوري اطلاعات تأمين کند. اين بخشنامه اعلام محدوديت جديدي براي فعالان بدون مجوز در عرصه VOIP بود.
برندگان مزايده VOIP نهايتا از سوي شرکت زيرساخت در شهريورماه 87 معرفي شدند. شرکت‌هاي تراشه سبز، ضحي کيش و پيشگامان کوير يزد كه در همان ابتدا با صدور اطلاعيه‌اي به شرکت‌هاي VOIP پيشنهاد همکاري دادند که ظاهرا شركت زيرساخت در مقابل اين پيشنهاد هيچ‌گونه دخالتي نکرد و به اين شرکت‌ها اعلام كرد ما با سه شرکت طرف هستيم.


هشدار زيرساختي به شركت‌ها
شركت ارتباطات زيرساخت چند بار به تمامي شركت‌هاي فعال درعرصه VOIP اعلام كرد كه نشاني IP خود را به شركت ارتباطات زيرساخت ارسال كنند. بدين ترتيب تمامي شركت‌هاي ISP ،PAP و ديگر شركت‌هايي كه مجوز VOIP ازسازمان تنظيم مقررات و يا ديگر شركت‌هاي وابسته به شركت مخابرات ايران دريافت كرده‌اند بايد ضمن ارسال مجوز و تمامي مدارک و مستندات فعاليت خود، نشاني IP خود را نيزبه منظور شناسايي در شبكه تا تاريخ 15 فروردين ماه 88 به اداره كل مهندسي عمليات وهماهنگي شبكه ديتا شركت ارتباطات زيرساخت، اعلام مي‌كردند.
پس از آن در اطلاعيه ديگر شركت زيرساخت عنوان شد كه کدهاي ارتباطي برندگان مزايده VOIP شركت زيرساخت تماس بين‌الملل محسوب مي‌شود و از اين رو در صورت محدوديت تماس بين‌الملل برروي هر خط تلفن محدوديت تماس با کدهاي VOIP نيز بر اين شماره‌ها اعمال مي‌شود.
بر اين اساس خطوط تلفن مشترکان مسکوني، سازمان‌ها، ارگان‌ها و شماره‌ها و وزارتخانه‌ها و ... که سرويس بين‌الملل (دو صفر) آن‌ها مسدود است، کدهاي دسترسي VOIP بين‌الملل 020، 030 و 040 نيز براي آن‌ها مسدود خواهد شد.
همچنين در خبرها آمده بود كه مديرعامل شركت زيرساخت به تمامي كاربران سرويس VOIP هشدار داد هر چه سريع‌تر نسبت به استفاده از كارت‌هاي تلفن اينترنتي كه از شركت‌هاي مختلف خريداري كرده‌اند اقدام كنند، چرا كه امكان مسدود شدن سرويس شركت‌هاي فعال در اين حوزه در هر لحظه وجود دارد.


چرا تلفن اينترنتي گران شد؟
اما شرکت‌هاي ديگر فعال در عرصه VOIP در اواخر خردادماه 88 اعلام کردند که از 28 خردادماه سرويس آن‌ها قطع شده است؛ آن‌ها با اشاره به به حجم دو تا دو و نيم ميليارد توماني بازار مکالمات اورجينيشن در ايران، اعلام کردند به اين ترتيب با قطع سرويس‌هايشان خسارت زيادي ديده‌اند، اين در حالي بود که مي‌گفتند تنها سه پيمانکار زيرساخت مي‌توانند سرويس مناسبي ارائه دهند.
در حال حاضر برخي شرکت‌هاي VOIP با همکاري با يکي از شرکت‌هاي برنده مزايده - پيمانکار زيرساخت - به فعاليت خود ادامه مي‌دهند. اين در حالي است که به گفته مشتركان شماري از اين شرکت‌ها، قيمت‌هاي خود را به بهانه اين همکاري تا سه برابر افزايش دادند.
تا اينكه اخيرا تعرفه جديد هر دقيقه استفاده ازسيستم VOIP پس از جلسات مشترك با سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي و به پيشنهاد شركت ارتباطات زيرساخت 100 ريال تعيين و اعلام شده است، اين پيشنهاد در كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات در 18 مردادماه جاري تصويب و در نهم شهريورماه به شركت ارتباطات زيرساخت ابلاغ شده است.
اما پس از آن مسوول كميسيون اينترنت سازمان نظام صنفي رايانه‌يي استان تهران مدعي شد كه قيمت هر دقيقه استفاده از سيستم VOIP، بر اساس مصوبه 18مردادماه كميسيون تنظيم مقررات صد ريال است كه ازسوي زيرساخت و اپراتورهاي آن اعمال نمي‌شود، شركت زيرساخت تاكيد كرده است كه اجرايي شدن اين مصوبه نيازمند تعيين راهکار مالي- اداري و تنظيم الحاقيه در قرارداد بين شرکت ارتباطات زيرساخت و سه پيمانکار مربوط به VOIP است و هم‌اکنون تدوين الحاقيه قرارداد در دستور کار اين شرکت قرار دارد.
در هر حال تقابل شركت ارتباطات زيرساخت و شركت‌هاي ارايه كننده خدمات تلفن اينترنتي معترض ادامه داشته و زيرساخت ديگر شركت‌ها كه خارج از جريان سه شركت‌ منتخب فعاليت دارند را غيرقانوني مي‌داند و اين سوال وجود دارد كه آيا بايد براي حل نقاط مبهم در اين جريان منتظر مزايده بعدي و انتخاب شركت‌هاي جديد پيمانكار شركت زيرساخت براي ارايه اين سرويس باشيم؟
انتهاي پيام
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]