ورود

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : تئوري موسيقي



RatAtouille
15-10-2009, 09:20
با سلام امروز ميخواهيم درباره ي تئوري موسيقي كه مهمترين بخش موسيقي است و همه به آن بي توجه پستي داشته باشيم.
قسمت اول : گام موسيقي Gamme
همانگونه كه ميدانيد ما دونوع گام داريم:
1) minor
2)major
مثلا شنيديد كه اين آهنگ در گام minor (مينور) است . گام هاي مينور معمولا براي زنان و ماژور براي مردان به كار ميروند. هر كدام ار اين ها به يك فرمول نوشته ميشوند :
1)يك . نيم . يك . يك . نيم . يك . يك
2)يك . يك . نيم . يك . يك . يك . نيم
براي متوجه شدن ياين فرمول ها شما بايد يك جزئياتي درمورد تئوري فواصل اطلاعي داشته باشيد.
مثلا گام gM or gMajor (سل ماژور) را بنويسيد.
اول شما بايد به اين فرمول نگاه كنيد (يك . يك . نيم . يك . يك . يك . نيم) از سل گام اول تا گام بعدي شروع به نوشتن ميكنيم و بعد از روي كيبورد پيانو و يا ارگ شروع به شمارش ميكنيم . يك به معناي دونيم پرده و نيم به معناي يك نيم پرده ميباشد .

گام ميشود (#g . a . b . c . d . e . f)

گام ميشود ( سل .لا . سي . دو . ر .مي . فا ديز يا سل بمل )

تمرين : گام هاي am or aminor و eM eMijor را بنيويسيد . (لامينور و مي ماژور):goatee:

RatAtouille
16-10-2009, 11:32
خوب اینگونه که پیداست اینجا کسی به تئوری اعتقاد نداره (تایپیک فرت).

music6808
16-10-2009, 12:15
به مويسقي علاقه دارم ولي متاسفانه هيچ اطلاعاتي ندارم
كاش ميتونستيد از پايه شروع كنيد

RatAtouille
16-10-2009, 13:40
پایه منظور چیه ؟ (از 0)
هرچی در این مورد بلدی بگو ؟
دیگران هم همینطور هرچی میدونن بریزن برون !

Doyenfery
16-10-2009, 16:25
اگه می خوای آموزش تئوری موسیقی راه بندازی بهتره اول با ارزش های زمانیه نت گرد تا 4لا چنگ
- انواع کلید
- میزان و تعریفش - کسر میزان
- نت خونی از پارتیتور
- نشانه ها در پارتیتور ( خطوط اتحاد و اتصال به عنوان نمونه )
- وزن ها - تاکید ها - سنکوپ ..

بعد بری سراغ گام ها !!


قسمت اول : گام موسيقي Gamme


امیدوارم منطورت فینگلیش نوشتن بوده باشه ..


وگرنه گام که میشه Scale در زبان انگلیسی.

بهر حال موفق باشی.

قربانت فرهاد

RatAtouille
16-10-2009, 21:37
خیر عزیز جان Gamme به فرانسوی است . بله حرف شما درست است ((گام که میشه Scale در زبان انگلیسی)).
این که شما میگویید میشه از 0 . باشه قبول هر بارکه وقت کردم میام مینویسم . بعد گفتم فقط من نیستم شما هم هستید! شما هم هرچی بلد هستید بنویسید. (از تاریخ تئوری به صورت کامل صرف نظر خواهد شد)

N O V A L I S
16-10-2009, 23:48
خیلی راحت اگر می گفتین در گام ماژور نیم پرده بین درجات 3 و 4 و همینطور 7 و 8 قرار می گیره و در گام مینور بین 2 و 3 و همینطور 5 و 6 قابل فهم تر بود...

ولی برای شروع بهتره به نظر پست 5 دقت کنید..

موفق باشید.

Doyenfery
17-10-2009, 19:07
درسته Gamme در زبان فرانسه همون گام در زبان ماست ( تو موسیقی ) و البته

-Scala در ایتالیایی
- tonleiter در آلمانی

ولی جز ( دو ر می فا سل لا سی ) ما بیشتر کارمون با انگلیش هست ;)

(مثلا آکورد ها و اینا )

________

حالا اگه شما تعین کردید که چه وقت چه وقت تاپیک آپدیت میشه و اینا .. منم همراهیتون می کنم .

[ سوالل نظر سنجیتون که خیلی عجیب غریبه ]

حد اقل طوری عنوان می کردید که چه کسایی مایل هستن که در این تاپیک شرکت کنن .. اینطور بهتر بود.

تا معلوم شه اصلا کسی مایل به فراگرفتن هست یا نه .

اینا رو بر اساس تجربه می گم .. چون زیاد بودن کسایی مثل شما که با انرژی فوق العاده ای شروع کردن .. ولی بعد یه مدت بی حوصله شدنو تاپیکو رها کردن

RatAtouille
20-10-2009, 15:04
پایه موسیقی
خوب امروز میخواهیم درمورد مدت کشش نت ها صحبت کنیم.

ما در کل 4 نوع نت روی خط حامل داریم (اصلی)

1. نت سیاه (1ضرب)

2. نت سفید (2 ضرب)

3.نت چنگ (♫) (2/1 ضرب)

4.نت گرد (4 ضرب)
این عکس هم در اینترنت پیدا کردم
اولی گرد
دومی سفید
سومی سیاه
چهارمی چنگ
پنجمی هم 2لاچنگ
وبه همین ترتیب 3لا و4لا چنگ
شما هم بگین

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
---------------
لطفا دراین قسمت از دادن پست اضافه بپرهیزید و فقط از تشکر استفاده کنید.

RatAtouille
21-10-2009, 13:29
:20:در این نت ها زمان به نسبت اضافه میشود مثلا اگر به چند یک چنگ . اضافه شود تبدیل به 0.75 یک ضرب میشود .(♫.)

اگر به یک چنگ یک . اضافه شود تبدیل به چنگ نقطه دار 0.75 ضربی میشود.
اگر به سفید اضافه شود تبدیل به سفید نقطه دار یا 3 ضربی میشود .
اگر به یک سیاه اضافه شود تبدیل به سایه نقطه دار یا 1.5 ضربی میشود .
اگر به نت گرد اضافه شود تبدیل به 6 ضرب میشود.
خوب که این ضرب ها در یک میزان چهار چارمی جا نمیشن4/4.

RatAtouille
21-10-2009, 13:32
میزان ها:
میزان خط تقسیم نت ها در فواصل زمانی مشخصی در یک ملودی هستند.

اگر 0 را یک نت سیاه فرض کنیم و / راخط میزان که به صورت عمودی (90 درجه) است داریم .
4/4 ) /0000/0000/0000/0000/0000
3/4 ) 000/000/000/000/000/000/000
2/4 ) 00/00/00/00/00/00/00/00/00/00
6/8 ) 000/000/000/000/000
و...
نکته : در 8/6 با 3/4 از نظر میزان کشش نت برابرند یعنی سه نت سیاه می پزیرند.

تمرین برای نت گرد و میزان 4/4 میزان رسم کنید (نت را 0 و میزان را / بگیرید)

جواب را بدهید تا بریم درس بعدی.

ChaoticHead
21-10-2009, 15:05
تمرین برای نت گرد و میزان 4/4 میزان رسم کنید (نت را 0 و میزان را / بگیرید)

جواب را بدهید تا بریم درس بعدی.
آقا بیا برو درس بعدی

0/0/0/0

tirdad_60
21-10-2009, 21:57
به نظرم اگه مطالب طبقه بندی بشه و بصورت منظم و با اولویت بیان بشه مفیدتره
لا اقل کسانی که میخوان از ابتدا آشنا بشن بتونن خوب استفاده کنند
مثلا
نشانه ها وزن ها سکوت ها
معنای ریتم و...

نیکی پناهتان:40:

Leyth
21-10-2009, 22:53
سلام.

عنوان تاپیک خیلی خوب هست ولی همون طور که دوستان گفتن نباید یه هو از اون جاها شروع می کردید..
(فکر می کنم یه دویست -سیصد نفری از موسیقی نفرت زده شدن!)


نکته : در 8/6 با 3/4 از نظر میزان کشش نت برابرند یعنی سه نت سیاه می پزیرند.خب از نظر کشش که درست. ولی...
در میزان کشش از نت سیاه استفاده نمیشه! (اشتباه اکثر هنر جوها! روی یک میزان 8 / 6 سه بار پا می کوبن!)
8 / 6 از دونت سیاه نقطه دار تشکیل شده و به هیچ وجه نباید با 4 / 3 که از سه نت سیاه تشکیل شده قاطی بشه.
چه در ضرب گیری چه در شمارش چه در اندازه ی میزان و ...
( اینجا قوانین موسیقیایی است و نه ریاضی! :31: {2+2=4 و 1+3=4 پس 3+1=2+2} )

ممنون.

RatAtouille
22-10-2009, 13:28
بله Leyth ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]) درست میگوید .
در میزان کشش از نت سیاه استفاده نمیشه! (اشتباه اکثر هنر جوها! روی یک میزان 8 / 6 سه بار پا می کوبن!)
8 / 6 از دونت سیاه نقطه دار تشکیل شده و به هیچ وجه نباید با 4 / 3 که از سه نت سیاه تشکیل شده قاطی بشه.

RatAtouille
22-10-2009, 13:32
عجله نکن به همه چیز میرسیم .

ممنون که نظر دادید

RatAtouille
24-10-2009, 14:19
خوب امروز میخواهیم بریم سر اصل مطلب نت خوانی . من از حالا میگم کسی در این قسمت کوتاهی کنه باید پاشه بره این ها رو که در این جا میگویم باید کار و تمرین کنید.

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]


نت خوانی :
ما کلا 5 خط حامل داریم چه در ویالون چه در آواز و چه در پیانو و سنتور و همه و همه .
در روی این خط ها و بالای و زیر این خط ها نت های که گففتیم قرار میگیرد سکوت و خط میزان و نشان زینت و ...
هم به همین ترتیب. مثلا :
خطوط حامل را از پايين به بالا شمارش مي كنند و از چپ به راست مي نويسند. نت ها هر چه قدر بالا روند زير و هر چه قدر پايين بيايند بم مي شوند.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
به ترتیب از چب به راست میشود : دو ر می فا سل لا سی دو و برعکس .
و مثالی دیگر

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
و در حالت کامل :
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
در این قسمت نت ها انگلیسی هستند :
C = دو D = ر E = می F = فا G = سل A= لا B= سی
و دوباره در اکتاو بالاتر تکرار میشوند

در این تصویر مشخص شده :
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
در هر قسمت یک میزان ایت که چون کسر آن 4/4 است به آن میزان چهار چهارم میگویند و فاصله ی که میان آن ها است خط میزان نام دارد.

البته چند چیز دیگر هم هست که عبارت اند از : (ببخشید عکس خیلی بزرگه)
در این عکس کشش سکوت ها را با نت های معمولی مقایسه کرده است.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]




و باز چیز های دیگه که در درس بعدی میگویم.

راستی چرا این پست مهم نشده !


آقا تمرین کنید . خیلی مهمه .

pandemonium
24-10-2009, 15:59
اینا رو بر اساس تجربه می گم .. چون زیاد بودن کسایی مثل شما که با انرژی فوق العاده ای شروع کردن .. ولی بعد یه مدت بی حوصله شدنو تاپیکو رها کردن
آره، تجربه دیگری هم نشون داده که این جور مباحث تا زمانی که بصورت مالتی مدیا نباشند استفاده کنندگان نمیتونند ازشون اون طور که باید، بهره ببرند .


یه تجربه دیگه هم میگه اگه همراه یادگرفتن ساز این مباحث رو آدم پیگیر باشه به مراتب بهتر هست و انگیزه بهتری هم برای یادگیری این تئوری ها در آدم بوجود میاد .

RatAtouille
24-10-2009, 23:20
خوب یعنی ... ؟

ChaoticHead
25-10-2009, 04:46
خوب یعنی ... ؟
فکر کنم دوستان می گن به این شکل ارائه، تفاوت چندانی با کتاب نداره. بعلاوه همراه با ساز یا بصورت چند رسانه ای جذابتر و موثرتره؛ چون قضیه جذابیت خیلی مهمه والا اینا اطلاعات موجود و در دسترسیه منتها کسی به یادگیریش علاقه نشون نمی ده!

البته خدای نکرده یه وقت اینا مایه دلسردی شما نشه، ادامه بدین:11:

tirdad_60
25-10-2009, 19:03
به نظر من که کار خوبیه ادامه بدید کسایی هستند که دنبال یاد گرفتن این مطالب باشند و بدردشون بخوره

البته اگه زیاد جنبه درس مشق و تمرین نداشته باشه بهتره

نیکی پناهتان:40:

pandemonium
25-10-2009, 19:18
خوب یعنی ... ؟

منظورم اینه که -به نظر من- اگر روشتون رو به صورت "مالتی مدیا" پیش ببرید برای کاربران تاثیر گذار تر و مفید تر خواهد بود .
این مباحث براشون ملموس تر میشه و تا حدی عینیت پیدا میکنه .

مثلا برای مباحثتون نمونه و مثال صوتی اگر بذارید( و حتی در مواردی نمونه ویدیویی از اینترنت ! ) این بسیار برای کاربران قابل استفاده تر خواهد بود .

همچنین میشه از برنامه های ساخت Midi و Midi های آماده در اینترنت استفاده کرد که این خیلی مناسبه .


البته خوب مسلمه زحمت زیادتری می طلبه و انرژی و انگیزه بالایی میخواد این روش .


ولی به هر حال،منم موافق با بقیه هستم که : نوشتن تئوری صرف، بدون عینیت بخشیدن به این مباحث ، اغلب بعد از مدتی با بی رغبتی طرفین- هنر آموز و هنرجو - مواجه میشه .


در هر حال این صرفا پیشنهاد بود در مورد "روش ادامه تاپیک" و تصمیم در مورد روش کار با خودتون هست .

وگرنه که من هم با ادامه کار تاپیک کاملا موافقم .

RatAtouille
29-10-2009, 14:45
با سلام دوباره جلسه ی قبل درمورد خط میزان کشش نت ها و خواندن ملودی گفتیم و گفتیم که چه طور از روی نت بخوانیم و چند نوع میزان داریم (3/4 و ...) حالا قیمت بعدی
------------------------------------------------------------

خوب امروز میرسیم به قسمت خط اتحاد .
کار این خط این است که نت ها را با هم باید اجرا کرد (نباید دست را از روی کیبورد برداشت و نباید کوچک ترین مکثی داد و به عبارت دیگر پشت سر هم نواختن ) در ساز های بادی با یک نفس زده میشود.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
خط اتصال :
به خط های که در روی نت های بالا کشیده شده است کمان اتحاد یا لگاتو میگویند خوب . کار این خط چیست؟ متصل کردن کشش دو نت پشت سر هم است . مثلا
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
در این قسمت دو نت سل به هم متصل هستند و میتوان کشش آن را با هم انجام داد. (1 و 1/4 ضرب)
کارش همینه دیگه توضیح نداره.
---------------------------------------------------------------

اما در مورد سکوت توضیحان بیشتر :
اگر در قطعه اي به دو ميزان سکوت احتياج باشد، مانند شکل زير نوشته مي شود.

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

واگر به چهار سکوت احتياج باشد، مانند شکل زير نوشته مي شود.

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

سکوتهاي طولاني را به وسيله ي مستطيلي افقي مشخص مي کنند که بر روي آن عددي قرار دارد.

عدد مزبور معرف تعداد ميزانهاي سکوت دار است.

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]


----------------------------------------------------------------------------------------
کليد(Clef)




کليد علامتي است که سمت چپ حامل قرار دارد و نام وموقعيت صداي نت ها را تعيين مي کند.




کليد هايي که در موسيقي به کار مي روند عبارتند ا ز:




کليد سل(G clef)،کليد دو(C clef)، کليد فا(F clef)






[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]



کلید فا : دست چپ مینوازد یعنی دست راست هیچ دخالتی ندارد که این ماله پیانو و ساز های دو دستی است منظور ساز هایی که یک نفر همزمان با دو دست خود دو نوع ملودی مینوازد.


کلید های دو :
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
در یک نگاه فاصله بین کلید های فا و سل است . که معمولا از این علامت استفاده نمیشود .


کلید سل : رایج ترین کلید که معمولا آن را با نام کلید دست راست میشناسند. و هر نوع ساز میتواند از آن بهره گیرد
............



اما جواب نظرات :

گفته بودین به صورت مولتی مدیا . آموزش بدهم .باشه چند جلسه آینده موسیقی مبتدی رو تمام مکنم و اگر وقت داشتم (که ندارم) مولتی هم درست میکنم . چون این کار وقت میبره من هم درگیر تست و ... هستم شاید نتنم اگر نتونستم شما ببخشید. با تشکر

Doyenfery
06-11-2009, 00:42
جناب "Ratatouille "

این :


آقا بیا برو درس بعدی

0/0/0/0

(پست 12#)


صحیحه ؟


با توجه به این :


تمرین برای نت گرد و میزان 4/4 میزان رسم کنید (نت را 0 و میزان را / بگیرید)

جواب را بدهید تا بریم درس بعدی.

RatAtouille
10-11-2009, 20:39
بله درسته . آفرین . ولی این چند روزه من گیر درس و ... هستم و تا پنج شنبه نیستم بای

Doyenfery
11-11-2009, 16:15
شما پس کشش نت گرد رو هم (مشابه سیاه ) . فرض کردید ...


بله درسته .

نه این موضوع غلط انداز بود ... نه اینکه نخوام قبول کنم که میزان 4/4 می تونه شامل یک نت و سکوتت گرد / 2 تا سفید / 4 تا سیاه

/ 8 تا چنگ و....بشه ;)

موفق باشید

RatAtouille
12-11-2009, 13:24
شما پس کشش نت گرد رو هم (مشابه سیاه ) . فرض کردید ...



نه این موضوع غلط انداز بود ... نه اینکه نخوام قبول کنم که میزان 4/4 می تونه شامل یک نت و سکوتت گرد / 2 تا سفید / 4 تا سیاه

/ 8 تا چنگ و....بشه ;)

موفق باشید
ها ؟:14:

این هم جلسه آخر تاکید (موسقی پایه (مبتدی))
قسمت آخر نداریم . تموم شد سرکار بودی . هرچی از این به بعد هست میشه پیشرفته که چون این قسمت بیشتر عملی داره فکر نکنم بشه گفت . در قسمت گفتید راجبه ضرب سنکوب و ... توضیح بدهم .


این یک قانون کلی در سلفژ که اگر در حالت شنیدنی کمان اتحاد مانع شنیدن یک صدا مثلا دو سل پشت سر هم شود را سنکوب میگوییم مثلا به جای (سل ...سل) (ســـل) بگوییم . و در مقابل اگر سکوت مانع شنیدن ضرب اول (ضرب قوی) شود میگوییم ضد ضرب شده است .

اگر بخواهیم :

ضرب های 1 2 3 4 که در میزان 4/4 هست رو مطابق درجه قوی بودن بنویسیم ضرب ها به این صورت هستند.
از ضرب اول 4 ضرب دوم 1 ضرب وسط (میانی) 2 و ضرب آخر 1 است و به همین الگو در 3/4 و 2/4 و هرچی مجرج کسر 4 است مربوط است.

جلسه بعد (گام ها) روز از نوع. (صرف نظر از تئوری عملی)
---------------------------------------------------------------------------------------------------

از این به بعد بیشتر به سوال ها جواب میدهیم. (با تشکر)


تا بعد