PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : هرس درختان



koorosh1357
24-09-2009, 09:39
دوست عزيز جناب آقاي اسدي سلام
در مورد مطلبي كه شما فرموديد بايد عرض كنم انگور جزو گياهاني است كه به هرس شديد احتياج دارد و هرچه در هرس انگور بي رحم تر باشيم ميزان باردهي آن افزايش خواهد يافت .
از اين بابت حتي هرس برگ نيز در اطراف خوشه ها جهت كاهش رطوبت و جلوگيري از ايجاد بيماري سفيدك سطحي بسيار مفيد مي باشد .
همانطور كه مطلع هستيد يكي از بزرگترين مشكلات انگور بيماري سفيدك انگور مي باشد كه در هرس انگور بايد به اين مورد توجه نمود . بدين معنا كه اگر گياه ما به اين بيماري به طور وسيع دچار شده باشد در پايان فصل فرم زمستان گزران اين قارچ بر روي ساقه هاي گياه ما زمستان را سپري مي نمايد و از اين جهت يكي از بهترين راههاي مبارزه مكانيكي با اين بيماري هرس اين شاخه ها قبل از شروع زمستان و از بين بردن عامل زمستان گزران اين بيماري مي باشد لازم به ذكر است شاخه هاي هرس شده حتماً بايد سوزانده شوند و اين هرس به گونه اي باشد كه نزديك به زمان يخ زدگي زمستان نباشد چرا كه گياه ما به دليل ترشح شيره گياهي به بيرون بسيار در مقابل سرما حساس مي شود .
در صورتي كه هرس به اين صورت مطلوب نبوده و ما بخواهيم به طور عادي به هرس گياه خود بپردازيم نكات زير مورد توجه است :
تمام بندهاي ساقه انگور بارده نمي باشند و وجود آنها تنها باعث افزايش رشد رويشي و مصرف كردن مواد غذايي مي گردد و از نظر اقتصادي مقرون به صرفه نيست .
زمان شروع هرس پس از اتمام سرماي زمستان و فبل از شروع تورم جوانه ها مي باشد به گونه اي كه پس از هرس شب سردي را كه منجر به يخ زدن گياه گردد نداشته باشيم .
همچنين در هرس انگور بايد به دانه درشت يا دانه ريز بودن آن توجه كرد از اين جهت كه در انگورهاي دانه درشت بايد از بند 4 الي 5 و در انگورهاي دانه ريز از بند 6 الي 7 ساقه ها را هرس نمود همچنين بايد سعي شود در يك تنه انگور حداكثر بين 10 الي 12 ساقه از بهترين و سالم ترين ساقه ها باقي بمانند و باقي ساقه ها به طور كامل هرس شوند .
مطلب ديگر در مورد هرس انگور و تربيت آن اين است كه بايد انگور به گونه اي تربيت شود كه گياه در نماي كلي داراي يك تنه اصلي به ارتفاع حدود 1 تا 1.5 متر و داراي 10 تا 12 ساقه باشد .
البته در بعضي موارد از روش خواباندن گياه بر روي داربست هم استفاده مي كنند و يا در مناطق سرد سير جهت جلوگيري از سرماي زمستان ارتفاع تنه اصلي را زياد نگرفته و در حقيقت گياه بر روي زمين خوابيده است كه در اين روش گياه ما شديداً در معرض بيماري سفيدك قرار گرفته و حتي برداشت محصول از آن با سختي خواهد بود .
( اگر در مورد تعداد بندها اشتباه نمودم دوستان عزيز مرا راهنمايي كنند )
موفق باشيد
كوروش

ali shah
26-09-2009, 14:15
سلام
کورش جان خیلی ممنون کاملا توضیح دادید.لازم به ذکره که ما اینجا موقعی هرس میکنیم که خطر سرما زدگی رفع شده باشه تا موقعی که شیره در ساقه هنوز جریان پیدا نکرده باشه چون خودم تجربه کردم اگر شیره جریان داشته باشه انگور بار نمیدهد.ایول به این انگور شیرازی فکرش رو بکنید انگور اصفهانی کیلو 500 ولی انگور شیرازی 700.در ضمن منظورتون از بندها همون شاخه های فرعی هست درسته؟

koorosh1357
26-09-2009, 16:25
علي جان دوست عزيزم سلام
از لطف شما سپاسگزارم
منظور بنده از بندها دقيقاً همان شاخه هاي فرعي مي باشد كه شمارش اين بندها از اولين بند متصل به تنه اصلي شروع مي شود و همچنين دليل اين نوع هرس به اين جهت است كه بندهاي ديگر در انگور تنها رشد رويشي داشته و باردهي ندارند ، از طرفي شما به نكته جالبي اشاره نموديد اگر در زمان حركت شيره گياه هرس انجام شود نه تنها انگر بار نخواهد داد بلكه به دليل خروج شيره از آوندهاي گياه به بيرون گياه شديداً نسبت به سرما زدگي حساس شده و باعث يخ زدن ساقه گياه مي گردد .
البته بايد بسيار دقت فرماييد كه در هرس بهترين شاخه هاي فرعي را انتخاب كنيد و شاخه هاي ضعيف را حذف نماييد ، علاوه بر آن در مورد هرس قبل از زمستان كه بنده فرمودم تنها براي زماني اين كار انجام مي شود كه سفيدك سطحي در سطح بسيار بالايي بوده و خسارت بالايي ما را تحديد نمايد .
در نهايت بايد عرض كنم بهترين انگورها متعلق به شاهرود مي باشد هم از نظر كيفيت و هم از نظر تنوع گونه هاي مختلف از جمله انگور زمستاني كه تنها انگور موجود در بازار در فصل زمستان است و يا انگور ياقوتي ، انگور لعل ، انگور عسگري ، انگور ريش با با و غيره
موفق باشيد كوروش

behzadasadi
27-09-2009, 23:16
اقا کوروش سلام
ازاطلاعات مفیدتون خیلی متشکرم در ضمن من هم با نظرتون موافقم انگورهای شاهرود خیلی خوبند