ورود

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : آموزش روشهای مختلف مودلینگ ( modeling )



shahab70
21-09-2009, 17:53
سلام
من این قسمتو اختصاص دادم به آموزش مودلینگ چون احساس میکنم آموزشهای کامل و جامعی در این رابطه وجود نداره وفقط ترجمه بعضی از آموزشهای خارجی هستش که بعضی از دوستان زحمت ترجمه اونارو کشیدن و یا اینکه با همان زبان اصلی برای بچه ها قرار داد ه شدن و به درد کسایی میخوره که یا به زبان وارد هستن ویا با برنامه مکس تا حده زیادی آشنا هستن
البته کتب و سی دی های آموزشی هم که الان در بازار هستن یا به صورت کلی به آموزش پرداختن یا در کتبی که به عنوان مرجع هستن فقط ابزار ها یا منو ها ویا زیر شاخه های منو ها که مثلا فلان تیک را بزنید یا در صورت فعال بودن فلان گزینه ابزار چه کارایی پیدا میکند توضیح دادن و به شدت از آشنا کردن کار بر با این ابزار ها در حین انجام یک پروژه خود داری کردن که این امر باعث فهم ناقص کاربر از یک ابزار و کارایی های آن میشود

به هر حال مطالبی را که بنده ذکر خواهم کرد کلا یافته های شخصی خودم بوده و هیچ منبع خاصی چه داخلی و چه خارجی ندارد

همچنین از اساتید محترم در این برنامه میخوام اگر کمی وکاستیی در بنده مشاهده کردن به بزرگی خودشون ببخشن

به امید موفقیت روز افزون شما در این برنامه جذاب در کلیه عرصه ها

shahab70
22-09-2009, 12:55
خوب اگر خدا بخواد میخواییم شروع کنیم
در این مدتی که بنده در فرم های مختلف گشتو گذار کردم متوجه یک نکته بسیار مهم شدم که لازم میبینم در ابتدا در مورد این قضیه بحث کنم تا ذهن بچه ها در مورد اون روشن بشه و اون اینه کسایی که در کاره مودلینگن به شدت دنباله اینن که بدونن کدوم روش در برنامه مکس برای مودلینگ بهتر و راحت تره
پس با نام خدا من کارمونو با توضیح در مورد این سوال شروع میکنم شما هم مطمعن باشید که این توضیح طرز دید شما رو نسبت به کار با ابزارها تقیر خواهد داد

خوب میریم سره اصل مطلب
ببینین دوستان بسیاری از شما و یا حتی همه شما کار در توابعی مثل Edit Mesh ویا Edit Polyرا روشی در مودلینگ به حساب میارن و مثلا یکی میگه کار تابع Edit Mesh راحتره و یا یه نفر دیگه میگه Edit Poly بهتر و راحت تره
شما باید اینو بدونید که کار در Edit ها یک روش برای مودلینگ به حساب نمیاد و روشهای مودلینگ چیزهای دیگری هستن و شما میتونید در همه روشها از توابع مختلف Edit ها استفاده کنید و اونهارو به یکدیگر تبدیل کنید
من در زیر سعی میکنم روشهای مختلفی رو که در مودلینگ وجود داره به شما توضیح بدم


اولین روش

روشه Boxing میباشد که جزء محبوب ترین وپر کاربرد ترین روشها به حساب میاد در این روش که پایه آن به کار بروی vertexc ( نقاط ) Edge (خطوط ) polygon ( صفحات ) و ... میباشد کاربر به طور دائم با توابع Edit ها سرو کار داره و با جابجا کردن نقاط و خطوط و ... به مدل دلخواه خودش میرسه شاید به خاطره همینه که کار با توابع رو روشی در امر مودلینگ به حساب میارن به هر حال روش Boxing روشه پر کاربردیه و بشتر در ساخت اجسام و ابزار ها از آن استفاده میشود
که روش محبوب و مورد علاقه مودلینگ کارانه معماری وصنعتی به حساب میاد
در اینجا من لازم میدونم که یک نکته دیگه رو در رابطه با Edit ها براتون توضیح بدم و اون اینه که حالا بچه ها میخوان بدونن که کار با کدوم Edit بهتره
به طور کلی نمیشه گفت که کار با کدوم بهتره این بر میگرده به نوع مودلی که شما دارین روی اون کار میکنین به عنوان مثال شما در مراحل مختلف کار روی یک کاراکتر میتونید از Edit های مختلفی بسته به نیازتون استفاده کنید مثلا در یک مرحله از کار که شما دارین با یکی از Edit ها کار میکنید احتیاج به ابزار های E dit دیگری پیدا میکنید که میتونید اون رو در لیست توابعتون اضافه کرده و پس از استفاده از اون با اضافه کردن Edit قبلی یا تابع دیگری روی آن به ابزار های آن دسترسی پیدا کنید این رو هم باید بدونید که این کار نوعی Save به حساب میاد یعنی شما با برگشتن به توابع پایین تر میتونید یک یا چند مرحله به عقب برگردین و در حقیقت Undo های سریع انجام دهید
البته این رو هم باید در نظر داشته باشین که این کار باعث بالا رفتن حجم کار شما و در نهایت کندی سیستم میشود و همچنینن در کارهایی که احتیاج به Mirror ( قرینه گیری ) دارد به مشکل بر میخورید که این مشکل رو هم میتونید با Collapse یعنی خورد کردن تمام توابع در یک تابع انجام دهیدکه در مراحل بعدی به طور کامل و با عکس شرح خواهم داد


دومین روش

روشه Lathe میباشد که اصول کار در این روش کار بر روی اجسامی با 360 درجه یکسان میباشد شاید همه شما از این روش در آموزش مکس در ساخت مهره سرباز شطرنج استفاده کرده باشین در این روش شما با استفاده از ابزار های موجود در جعبه ابزار Shapes خطوطی را رسم میکنید که حتما باید پس از اتصال آنها به یکدیگر دو سره خط به وجود آمده از یکدیگر جدا بوده و همچنین در یک راستا باشند مثل اینکه شما قرینه ای از کار را رسم کرده باشین سپس با افزودن تابع Lathe میتونید به شکلی با 360 درجه یکسان برسید بعد از اون هم میتونید با اعمال Edit ها تغیرات مورد نظر رو ایجاد کرده البته باید این رو در نظر داشته باشین که از ایجاد انحنا در خطوطون بپرهیزید چون در هنگام تبدیل اون به Edit ها با یک سری نقاط اضافی روبرو خواهید شد که کار در توابه رو برای شما غیره ممکن میکنه
این روش به درد مدل هایی مثل کوزه ، پارچ ، نیزه ، پایه های میز ها و غیره میخوره


سومین روش

روش Extrude میباشد این روش بسیار شبیه روش Boxing میباشد با این تفاوت که در مدل هایی خاص مثل پلی میمونه که شما رو چندین ساعت زودتر به مقصد میرسونه فقط به شرطی که بدونید کجا از اون استفاده کنید اصول کار با این روش هم بر پایه کار با ابزارهای موجود در جعبه ابزار Shapes میباشد در این روش شما باید دو سر خطتون رو به هم برسونید وسپس با اعمال تابع Extrude به اون حجم مورد نظر رو بدین خوب شاید بگین با روش Boxing این کار رو انجام میدیم ولی در نظر بگیرید در روش Boxing برای طراحی یک دست با انگشتان چقدر باید کار کنید تازه شاید هم کار زیاد جالب در نیاد در صورتی که در این روش شما درحین کشیدن خطوط کف دست به راحتی و با چند کلیک میتونید محل دقیق شروع انگشتان و فاصله بین اونهارو تعیین کنید و بعد با تبدیل کار به Edit ها انگشتان رو از کف دست بیرون بکشید
یا اینکه شما مثلا میخواهید طرح سه بعدی یک آرم رو طراحی کنید ( به نظر شما چقدر این روش راحت تره ؟ ) مخصوصا اگر در اون آرم سوراخی هم وجود داشته باشه همون طور که میدونید در ایجاد یک سوراخ یا گودی در یک شیع استفاده از دستور Booleanمیتونه برای خطوط و نقاط شما فاجعه وار باشه و تمام اونا رو به هم میریزه پس بهتر که در اینجور مدلها از این روش استفاده بشه


روش چهارم

روش Plane میباشد اصول این روش هم بر پایه کار بروی یک Plane میباشد بطوری که با ایجاد یک Plane و سپس با تبدیل آن به Edit ها وسپس با کپی گیری از Edge های آن در چهار ضلع آن و همچنین با بیرون کشیدن نقاط آن به مدل مورد نظر خواهید رسید البته باید این رو هم در نظر داشته باشید که در این روش باید تمام نقاط را با هم Weld ( جوش دادن) کنید تا در کاره شما سوراخی ایجاد نشوددر ضمن در این روش شما باید حتما یک بلوپرینت خوب هم که از 3 زاویه کار رو نشون میده داشته باشین تا بتونید کار رو در حد خوبی ارائه بدین از این روش بیشتر برای طراحی چهره استفاده میشود


پنجمین روش

روش Surface میباشد اصول این روش هم بر پایه همان ابزارهای جعبه ابزار Shapes میباشد در این روش شما با استفاده از یک بلوپرینت و ترسیم خطوط روی آن و سپس جابجا کردن خطوط و نقاط به پستی و بلندیهای مورد نظر خود میریسد البته باید توجه داشته باشین که در این روش تمام نقاط کار شما باید به هم چسبیده باشن و لازم نیست که حتما جوش داده شوند یعنی در محل یک نقطه دو خط به پایان برسن وتشکیل یک چهار ضلعی و یا سه ضلی را بدهند و در صورت ایجاد عضلاع کمتر یا بیشتر در کار شما سوراخ ایجاد خواهد شد همچنین اگر نقاط به طور کامل به هم نچسبند هم در کار شما سوراخ پدید میآید که برای جلوگیری از این کار شما میبایست از Snap ها و به خصوص Snap Vertex استفاده کنید در پایان هم با اعمال تابع Surface میتونید به مدل خود پوست مورد نیاز رو بدین وباز هم میتونید از Edit ها برای تغیرات دیگر استفاده کنید
از این روش هم بیشتر برای طراحی مدلهای صنعتی و به خصوص مدلهایی که دارای خطوط طولانی هستن یعنی فاصله بین نقاطشون زیاده استفاده میشه مثل طراحی یک اتومبیل


روش ششم

روش NURBS میباشد که در این روش هم با استفاده از ابزار های جعبه ابزار Shapes خطوط و منحنی هایی رسم میشود و با حرکت آنها به پستی و بلندیهای مورد نظر میرسیم البته تفاوت این روش با روش Surface در این هست که در این روش نمیخواهد نقاط را بهم جوش داده و یا بچسبانیم و به وسیله ابزار NURBS با کلیک کردن روی یک خط و دراگ کردن آن روی خط بعدی میتونیم روی مدل خودمون رو پوست دهیم البته باید توجه داشته باشین که باید تعداد نقاط خطوط یکسان باشند
از این روش بیشتر برای مدلهایی که احتیاج به نقاط و خطوط کمتری دارن استفاده میشه مثل کاراکتر های کارتونی


خوب حالا به نظر شما کدوم روش برای مودلینگ بهتره جوابش با خود شما

موفق و پیروز باشید

shahab70
23-09-2009, 11:38
به دلیل تکراری بودن متن رو پاک کردم

shahab70
24-09-2009, 11:32
سلام
بالا خره میخوایم یواش یواش تمریناتو شروع کنیم ولی باز من لازم میدونم در ابتدای کار چند نکته در مورد تنظیمات برنامه مکس رو به شما آموزش بدم که حتماهم به درد مودلینگ کارها میخوره و هم به درد بقیه بچه ها

مورد اول :
شما باید واحد مقیاس برنامه رو مناسب با اون چیزی که کار میکنید تنظیم کنیدیعنی چون مثلا چون ما در ایران بر پایه واحد های میلیمتر و سانتیمتر کار میکنیم باید برنامه رو مطابق با اون تنظیم کنیم و برای این کار هم شما میتونید با رفتن به منوی Customize وسپس زیر منوی Units Setup و سپس در قسمت Display Unit Scale واحد مورد نظر را تعیین کنید
بدیعیست شما با انتخاب واحد ها بر پایه سانتیمتر و یا میلیمتر در هنگام کار میتونید تصلت کاملی بر روی تناسب های آبجکت ها نسبت به یکدیگر داشته باشید

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] ha/01.jpg [ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] ha/02.JPG

مورد دوم :
شاید شما درهنگام کار احتیاج به یک سری کلید میانبر داشته باشین تا به کار خود سرعت دهیدو همچنین حفظ کردن تمام کلید میانبر ها برای شما سخت باشد و یا اینکه کلید ها در وضعیت مناسبی نباشند و یا اینکه چون شما در برنامه های دیگری هم کار میکنید و چون به کلید میانبرهای آنها هم عادت کردین در هنگام کار مکررا دچار اشتباه شوید مثل کلید میانر Redo ( جلو رفتن) که معمولا در تمام برنامه ها با کلید های Ctrl+Shift+zانجام میگیرد ولی در برنامه مکس این کار با کلید های دیگری مقدور میباشد
شما برای حل این مشکل نیز میتوانید به منوی Customize رفته و با انتخاب زیر منوی Customize User Interface به پنجره Customize User Interface برسید در این پنجره شما با انتخاب مسیر مورد نظر در لیست کرکرهای Category میتونید به اون ابزاری که میخواهید کلیدش را تغیر دهید برسید سپس در لیست ابزارها ، ابزار مورد نظر خودرا پیدا کرده و انتخاب نمایید بعد با فشردن کلید های مورد نظر در قسمت Hotkey و کلیک بر روی دکمه Assign این کلید ها برای مکس شما ثبت خواهد شد

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] ha/05.JPG
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] ha/06.JPG

مورد سوم :
فکر کنید شما بر رو ی یک مدل کارکرده و حدود 100 حرکت در کار جلو رفتین اما از 50 حرکت آخر راضی نیستین و میخواین اون 50 تا حرکت رو Undo کنید همان طور که میدنید در اغلب برنامه های گرافیکی تنظیم پیشفرض برای دستور Undo معمولا 20 حرکت تعیین شده پس اینجا شما به خاطر اون 30 حرکت باقی مانده ناچار باید کار خود را ریست کنید
نه لازم به این کار نیست چون در این برنامه هم میتونید تعداد Undo ها را خود شما تعیین کنید
برای این کار شما میبایست باز به منوی Customize رفته و با کلیک زیر منوی Preference settting به پنجره Preference settting دسترسی پیدا کنید در انجا شما میتونید در قسمت Scene Undo و تعیین عدد مورد نظر در قسمت Levels تعداد Save حرکت هارو برای Undo کردن مشخص کنید

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] ha/03.JPG


یک نکته بسیار کلیدی
مورد چهارم :
من در جاهای دیگر دیدم که بچه ها از این موضوع که در هنگام کار به یک دفعه برنامه بسته میشه به شدت گله دارن
حالا شما فکر کنید که یه چیزی حدود 2 الی 3 ساعت کار کردین و فراموش هم کردین که در این مدت کارتونو Save کنید و برنامه به یک دفه بسته میشه یا اینکه اصلا به یک باره برق میره حالا تکلیف چیه یعنی اون 2 الی 3 ساعت رو باید دوباره از نو کار کنید واقعا که خیلی مشقت باره
نه این مشکل هم راه حلی داره
برنامه مکس بطور دائم در حال گرفتن Backup از کار شما هستش و به طور پیش فرض هر 5 دقیقه یک بار یک Backup از کار شمارو در یک پوشه نگه میداره که البته برای اینکه حجم و تعداد اونا بالا نره به طور پیش فرض فقط 3 تای آخری رو برای شما نگه میداره
حالا اون پوشه کجاست ؟
شما وقتی برنامه مکس رو نصب میکنید به طور خودکار یک پوشه به نامه خود برنامه در قسمت Documents درست میشه شما با رفتن به این پوشه وسپس با مراجه به پوشه Autoback میتونید به 3 Backup آخر خود دسترسی پیدا کنید
آیا ما میتونیم خودمون مقدار زمان بین هر Backup و تعداشونو را تعیین کنیم ؟
بله شما میتونید مقدار زمان بین هر Backup را و همچنین تعداد اونارو بسته به نیازتون تعیین کنید
برای این کار هم لازمه به منوی Customize بروید و بروی زیر منوی Preference کلیک کنید تا پنجره Preference settting برای شما باز شود در این پنجره به پوشه File رفته و در قسمت Auto Backup با وارد کردن عدد مورد نظر در جلوی گزینه Number of Autobak file تعداد Backup ها و همچنین وارد کردن عدد مورد نظر در جلوی گزینه (backup Interval (minutes زمان بین دو Backup را مشخص کنید

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] ha/04.JPG

امید وارم که این چهار نکته به درد شما خورده باشه وتونسته باشه گوشه ای از مشکلات شمارا در کار با این برنامه کم کرده باشه

موفق و پیروز باشید

shahab70
24-09-2009, 11:58
خوب دوستان بازم قبل از اینکه کار رو شروع کنیم میخوام براتون یک فایل بزارم که میدونم به درد همتون میخوره چه مبتدی و چه حرفه ای
لیست تمام کلید میانبر های برنامه مکس 2009
البته منبع این مطالب از کتاب مرجع کامل 3ds max نوشته مهندس هانی محمدی میباشدکه بنده از صفحات خود کتاب اسکن گرفتم و به صورت عکس برای شما دوستان گرامی میزارم تا عیناٌ خود مطالب را داشته باشید

دانلود عکسها با حجم 2m


برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید

samadsam
24-09-2009, 18:20
شهاب جون گل کاشتی می خواستم فقط از کلیک تشکر استفاده کنم اما نتونستم
خدایش آموزش ها حرف نداره لطفا ادامه بدین

shahab70
27-09-2009, 10:28
سلام
خوب دوستان میخوام بالاخره اولین آموزش مودلینگ رو براتون بزارم
تو این آموزش شما با روش Boxing یک هلیکوپتر اسباب بازی رو میسازید
مطمئن باشید تو این آموش نکاتی هستش که اگر چه کوچک باشن و لی حتما به دردتون میخوره

این آموزش رو کلا خودم تهیه و تنظیمش کردم و هیچ گونه منبع خاصی نداره
پس از اساتید محترم خواهش دارم که اگر کمی و کاستیی در کار بنده مشاهده کردن به بزرگی خودشون ببخشن

این آموزش به صورت فایل PDF و در 35 صفحه درست شده که در آن از 87 عکس استفاده شده

امید وارم که به دردتون بخوره

موفق و پیروز باشید


دانلود آموزش با حجم 2.1m


برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید

yalda30
27-09-2009, 15:39
سلام . تشکر از آموزش خوبتون. چرا من نمی تونم از دانلود آموزش استفاده کنم.
راستی من خیلی مبتدیم میشه تو توضیحاتون کمی بیشتر ریزه کاری کنید؟ ممنون

New Ray
06-10-2009, 20:00
ببخشيد اگه وقتتون تلف شد :31: تاپيك داشت ميرفت پايين اين پست رو زدم بياد بالا :27: