PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : نکاتی جالب در مورد سرویسهای موبایل



sasha_h
18-09-2009, 22:21
اگر این سوال یک دهه پیش مطرح می‌شد شاید درصد بسیاری از پاسخ ها به صبر کردن تا انتهای جلسه و یا برهم زدن نظم جلسه ختم می شد که هر دو گاهی عواقب بدی نیز در پی داشت. باز به گذشته بازگردیم زمانی که به تازگی اولین سری سیم کارتهای تلفن همراه وارد جامعه شد و تعداد اندکی از مردم می توانستند از امکانات صوتی شبکه موبایل استفاده کنند اغلب پیش میامد که شبکه موبایل مناطق بسیاری را پوشش نمی داد و یا کیفیت انتقال صدا بسیار پائین بود و موبایل ها که انتظار می رفت وسیله ای برای سرعت بخشیدن به امور باشند باز هم نمی توانستند گره ای از مشکلات باز کنند. درآن زمان اگر کار مهمی با شخصی وجود داشت منوط به یافتن وی و صحبت کردن با او بود. اما امروزه با توسعه شبکه موبایل در کشورمان در صد بالائی از افرادی که موقعیتهای مشابهی را تجربه کرده اند استفاده از یک سرویس ارزان, سریع, مطمئن و دوست داشتنی به نام SMSرا تنها راه حل مشکل می دانند. هریک از ما روزانه به طور متوسط ده‌ها SMS فرستاده و یا دریافت می کنیم و برای برخی از ما زندگی بدون آن امکانپذیر نیست ؛‌ گاهی SMS ها به یاری ما در موقعیت های حساس می شتابندو شاید به وسیله ای برای اوقات فراغت تبدیل شده اند. به زبان ساده SMS سرویسی است كه به كاربران اجازه می دهد پیام‌های كوتاهی به صورت متنی از طریق تلفن های موبایل خود ارسال كنند.این پیام‌ها واقعاً كوتاه هستند. 160 حرف برای پیام‌های مشتق از لاتین وحداكثر70 حرف برای زبان های غیر لاتین مثل فارسی , عربی وچینی. با وجود استفاده بالا از این سرویس آیا تا به حال به این فکر کرده اید که SMS هایتان چگونه به این سرعت فرستاده می‌شوند؟ چه مسیری را طی می کنند و چگونه امنیت‌شان تامین می‌شود؟ چرا تنها اجازه دارید160 کاراکتر تایپ کنید؟ و ده‌ها چرای دیگر که این مقاله سعی در پاسخگوئی به آنها دارد.

تصور کنید در جلسه مهمی نشسته اید؛ ناگهان به یاد می آورید که بایستی پیغام بسیار مهمی را به یکی از همکارانتان بدهید امکان خروج و یا تماس تلفنی وجود ندارد چه راهی به ذهنتان می‌رسد؟
پیدایش SMS زمانیکه مردم اروپا در اوایل دهه 80 میلادی اولین تلفن بی سیم که می توانست رومینگ یکپارچه‌ای برای مشترکان در کشورهای مختلف را فراهم آورد را دیدند ؛ دانشمندان آمریکائی در تلاش برای گنجاندن صدای آنالوگ در لفافه دیجیتال بودند و اولین نسخه تکنولوژی TDMAو سپس CDMA را در دهه نود ارائه دادند و دقیقا در همین اثنی اروپائی‌ها با ارائه GSM كه به عنوان سیستمی جهت انتقال صدای آنالوگ به همراه قابلیت‌های دیجیتال بالقوه پایه گذار شایع ترین سرویس ارتباطی موبایل دراروپا و آسیا شدند.GSM, پرکاربردترین استاندارد مورد استفاده برای تلفن‌های موبایل در دنیاست که توسط 2 میلیارد نفر در 212 کشور دنیا مورد استفاده قرا ر می‌گیرد , فراگیری GSM باعث ایجاد ارتباط راحت بین سریس دهنده‌ها ( Roaming ) در کشورهای مختلف شده است.دقیقا مانند دیگر سرویس های مبتنی بر GSM کسی نمی‌تواند ادعای پدری SMS را بکند تنها می‌توان گفت این سرویس از دامان GSM به رشد رسید و اولین پیام کوتاه در دسامبر سال 1992 از یک کامپیوتر شخصی به یک تلفن همراه تحت پوشش شبکه Vodafone GSM فرستاده شد و به تدریج به عنوان مهمترین سرویس بعد از سرویس Voice در شبکه های موبایل شد به طوریکه امروزه SMS بسیار فرا گیر شده است و هر ماه تعداد پیغام‌های ارسال شده بوسیله آن زیاد تر می‌شود.SMS تمام مزایای دیجیتال را برای انتقال پیام‌های متنی بر روی شبکه GSM با خود به همراه دارد و در فرکانسی بالا از شبکه , جائی که کمترین ترافیک را دارد حرکت می‌کند پس سرعت بالاتر و استفاده بهینه از پهنای باند را در پی دارد این سیستم با قابلیت Point to Point ( از یك مشترك به مشترك دیگر ) و روش ارسال پیام به طور عمومی توانسته است از یك حرف جایگاه با ارزشی را به لحاظ اقتصادی برای اپراتورهای ارائه دهنده و از طرف دیگر تسهیلاتی را برای مشتركان فراهم آورد . SMS نیز یكی از این مشخصه های دیجیتال سودمند است که یکی از بزرگترین زمینه‌های نسل دوم و سوم تكنولوژی بی سیم است كه بررسی ساختار و پیدایش آن منوط به اطلاع در مورد تكنولوژی های بی سیم ونسل‌های آنها است.
سیرتکامل نسل های تکنولوژی موبایل
استفاده امروزه ما از تکنولوزی موبایل و سرویس های متنوع جانبی آن مدیون راه پر فراز و نشیبی است که در چند دهه اخیر پیموده شده است. از شروع کار با سیستم های نظامی آنالوگ گرفته تا انتقال پیام‌های چند رسانه‌ای تلاش‌های فراوانی برای بهبود سرعت , کیفیت و یکپارچگی سیستم های موبایل انجام شد.
نسل‌های موبایل به 4 نسل کلی تقسیم می‌شود که گاهی برای تقسیم بندی بهتر سرویس های مبتنی بر آنها این نسل ها را به چندین زیر مجموعه کو چکتر تقسیم می کنند. جدول یک شامل این نوع طبقه بندی برای نشان دادن سیستم های ابداع شده در توالی 3 نسل اولیه است؛ نسل صفر در این طبقه بندی تنها نشان دهنده اولین تلاشها در این زمینه است و در حقیقت نسل اول مبدا حقیقی این دسته‌بندی به شمار می رود ؛ نسل چهارم نیز به عنوان جدید ترین عضو این خانواده مراحل تحقیق و بررسی را می پیماید.




[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
جدول 1

نسل اول
اکثر تجهیزات این نسل در ابتدا کارکرد نظامی و امنیتی داشته و رفته رفته وارد استفاده های عمومی شدند تقریبا همه آنها آنالوگ بوده و بیشترین ترافیک شبکه توسط کانالهای صدا اشغال می شده است. در محدوده فركانسی 800 مگاهرتز و نرخ انتقال اطلاعات 9.6 Kbpsقرار دارد و تكنولوژی‌هائی مانند Amps NMT ، AMPS ، Hicap ، CDPD ، Mobitex ، DataTac را تحت پوشش دارد. از لحاظ حجم ، محدود و از لحاظ امنیتی ناكار آمد است.

نسل دوم
تمامی استانداردها در این نسل دیجیتالی و با اهداف تجاری ایجاد شد و شامل دو گروه اصلی , یکی از اروپا و دیگری از آمریکا است. در حدود 60% بازار کنونی در دست استانداردهای اروپائی است. در محدوده فركانسی 1900 ، 900 ، 800 مگاهرتز و نرخ انتقال اطلاعات9.6 تا14.4 kbps قرار دارد.
استانداردهای متنوعی از تكنولوژی‌های Cdma ،Tdma را مانند: GSM ، HSCSD ، PDC ، GPRS ، PHS ، CSD ، IS-95 ، D-AMPS ، iDEN ، EDGE ( EGPRS ) ،
CDMA2000 ( 1xRTT / IS-2000 ) ، WiDEN پوشش می‌دهد.
كانال‌هایData ، Voice در آن قابل انتقالند . امنیت بهتر ، حجم بیشتر و ظهور SMS در نسل دوم از مشخصه‌های آن است .

نسل سوم
برای پاسخگوئی به حجم وسیع مشترکان ( افزایش ظرفیت شبکه ها ) نسل سوم جهت ایجاد بستری پر سرعت برای انتقال اطلاعات چند رسانه ای شروع به رشد کرد در حقیقت سیستم‌های نسل 3 نوع تقویت شده نسل 2 هستند که در این میان نسل 5 / 2 در محدوده فركانسی 1900 Mhz و نرخ انتقال اطلاعات56 تا Kbps 144قرار دارد. در نسل 3 محدوده فركانسی به2 GHZ رسیده و نرخ انتقال اطلاعات بالا رفته است.
تكنولوژی‌های 3.75G – HSUPA ، 3.5G – HSDPA ، GAN/UMA ، TD-SCDMA ،
1xEV-DO / IS-856 ، FOMA ، UMTS ( 3GSM ) ، W-CDMA را پوشش می‌دهد.
علاوه بر انتقال Packet های Data ، Voiceانتقال با سرعت بالای پیام‌های چند رسانه‌ای را نیز پوشش می‌دهد . علاوه بر SMS و EMS ،MMS را نبز پشتیبانی می‌كند , SMSدر كنار این نسل‌های ارتباطی از قالب یك پیام كوتاه ساده به سمت سرویس پیام‌های بزرگتر و بهتر مثل EMS و MMS پیش می رود. به هر حال EMS و MMS با وجود انتقال اطلاعات حجیم تر و پر محتواتر باز هم از SMS مشتق می‌شوند .
نسل چهارم
ساختار زیربنائی و پایانه‌های این نسل تقریبا همه استانداردهای نسل دوم و سوم را دارا خواهند بود و در حقیقت یک نوعه Platform باز برای اضافه کردن نوآوری‌های جدید است. برخی استانداردها که درنسل چهارم قرار خواهند گرفت WIMAX ، WiBro و تکنولوزی‌های در دست ایجاد مثل HSOPA خواهند بود.
جدول 2 لیستی از مشخصه‌ها و توانائی‌های تكنیكی این تكنولوژی بزرگ ومهم را به طور خلاصه نشان می‌دهد. در هر صورت با مشاهده این جدول به روند پیدایش SMS تا حدی واقف می‌شویم.

جدول 2
جدول 3 نیز برای روشن‌تر شدن برخی از اصطلاحات اختصاری مفید است.



[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
جدول 3


با این شرح مشخص می‌شود که GSM اروپائی متولد نسل دوم و راه‌‌حل ارتباطی سودمندی برای ارتباط بین شبکه‌‌های مختلف به حساب می رود؛ ابداع SMS در دامان GSM و سپس گسترش آن به دیگر تکنولوژی‌ها در نسل دوم قوت گرفت و در واقع لذت بردن از SMS چه بین دو دستگاه موبایل و چه از طریق اینترنت به لطف وجود GSM است. در اینجا نوبت به گرفتن پاسخ سوال‌هایمان است, اولین پرسش : SMS چگونه کار می‌کند؟
SMS چگونه كار می‌‌كند ؟
زمانی كه یك پیام SMS ارسال می‌شود توسط یك مركز سرویس پیام‌های كوتاه
( SMSC ) در یافت سپس از طریق این مركز به دستگاه تلفن همراه مورد نظر ، فرستاده می‌شود.این روند در ادامه بیشتر توضیح داده خواهد شد.
ساختار پیام‌ها در SMS بسیار ساده است و از قسمت‌هائی از قبیل بدنه پیام ، اطلاعات مربوط به SIM كارت ؛ اطلاعات مربوط به گیرنده ، مربوط به خدمات رسان SMS و غیره تشكیل شده است.
در انتقال SMS از دو روش متنی و PDU استفاده می‌شود. در نتیجهSMS بوسیله بسته‌های اطلاعاتی كاراكتر بندی‌ شده و توسط یك كانال با پهنای باند كم انتقال می یابد كه می‌تواند به وسیله موبایل و یا دستگاه های بی سیم دیگر از قبیل Pager مكانیسمی برای برقراری ارتباط و ارسال پیام كوتاه بین دو یا چند كاربر را فراهم كند.
پیام‌های SMS در باند فركانسی بالاتر و ترافیك شبكه كمتر در شبكه حركت می‌كنند پس به كاربر اجازه استفاده كامل از پهنای باند موجود را می‌دهد .
در كنار سرویسSMS سرویس‌های از قبیلVMS ، FMS و ... نیز ارائه می‌شود كهSMS را از امكانی تنها برای CHAT در بین جوانان به یك وسیله كوچك ارزان وسریع ارتباطی با مزایای بسیارتبدیل كرده است كه به وسیله بستری ساده به نام هوا انتقال می یابد. هنگامی كه یك پیام فرستاده می‌شود در مركز پیام كوتاه یا
Short Massage Service Centre ) SMSC ) نگهداری می‌شود . تا بعد از آن به موبایل مقصد فرستاده شود . پس اگر گیرنده در دسترس نباشد پیام كوتاه نگهداری و بعدا فرستاده می‌شود . برای انجام این كار ، مركز SMSC به منظور یافتن فرد سیار مورد نظر ، در خواستی را به ثبت كننده مكان ( HLR ) ارسال می كند. زمانی كه HLR در خواست را دریافت كرد و وضعیت مشترك را مشخص می كند :
1: فعال یا غیر فعال بودن مشترك
2: خط سیر مشترك

سپس پیام را ارسال می كند چنانچه مشترك غیر فعال باشد SMSC پیام را برای مدتی نگاه خواهد داشت زمانی كه مشترك به دستگاه خود دسترسی یافت HLR یك پیام هشدار كوتاه به SMSC می فرستد و SMSC مجددا پیام را ارسال می‌كند. پس از آن SMSC پیامی را با قالب ( P2P SMD ) به مركز خدمات انتقال می‌دهد. بدین ترتیب SMSC تائیدیه‌ای مبنی بر دریافت پیام توسط كاربر در یافت می‌كند و این پیام را به عنوان پیام ارسال شده طبقه بندی می‌كند تا دیگر ارسال نشود.
پیام‌ها كه به صورت متنی ( Alphanumeric ) یا باینری هستند بعد از رسیدن به مقصد در لیست پیام‌های فرستاده شده قرار می‌گیرند و اگر فرستنده بخواهد می‌تواند پیغامی کوچک ( Delivery Report ) را مبنی بر رسیدن پیام دریافت كند ( می‌توانید در قسمت Setting گوشی آن را فعال کنید که البته شامل هزینه‌ای اضافه‌تر می‌شود ).
SMS یك سرویس بین المللی است یعنی می توان یك پیام را از طریق SMS به هر موبایلی تحت شبكه GSM که با شبکه مورد استفاده کاربر roaming داشته باشد فرستاد .

اجزای شبكه SMS
SMS یک فرآیند Store and Forward( نگهداری و ارسال ) یعنی به طور مستقیم از فرستنده به گیرنده نمی‌رسد بلکه این فرآیند توسط یک مرکز پیام ( SMSC ) انجام می‌شود. هر موبایل تحت SMS از یک یا چند SMSC جهت مدیریت پیام‌ها استفاده می‌کند.
همان طور كه متوجه شدیم SMSC مسئول انتقال پیام‌هاست ولی چگونه و با کمک چه تجهیزاتی این کار را می‌کند؟ به شكل 1 دقت کنید. شبكه SMS از اجزائی تشكیل شده است كه هر كدام وظیفه خاصی را در انتقال اطلاعات بر عهده دارند.
شکل1SMSC : ایستگاهی است كه كار نگهداری و فرستادن پیام‌ها را بر عهده دارد . تضمین می‌كند كه پیام تحویل گیرنده شود البته تا زمانی كه گیرنده در دسترس نباشد پیام درSMSC نگهداری می‌شود . بدین ترتیب كاربر در هر زمانی كه بخواهد می‌تواند پیام بفرستد یا بگیرد . ارتباط بین گوشی و SMSC می‌تواند از طریق پروتوکل‌های مختلفی انجام گیرد مانند SS7 یا TCP / IP هردو در چهاچوب استاندارد GSM MAP.
بر اساس محدودیت‌های این استاندارد است که هر پیام نمی‌تواند بیش از 1120بیت باشد یعنی 140 بایت یا 160 کاراکتر 7 بیتی یا 70 کاراکتر 16 بیتی و چون زبان‌هائی مانند فارسی ، چینی یا زاپنی ملزم به استفاده از کاراکترهای 16 بیتی
( UTF-16 / UCS-2 ) هستند ما نمی‌توانیم بیش از 70 حرف در پیام‌های فارسی‌مان داشته باشیم. پیام‌های با بیش از سایز استاندارد به چندین پیام تقسیم می‌شود و اطلاعات مربوط به این تقسیمات در سرآیند پیام قرار می‌گیرد که به وسیله آنها موبایل مقصد قطعات را دوباره به هم می‌چسباند . با اینکه به صورت تئوری این تعداد می‌تواند تا 256 عدد باشد در عمل بیشتر از 6 الی 8 پیام نمی‌توانند در مقصد یکی شوند و باقی به صورت پیام‌های مجزا در نظر گرفته می‌شوند.



[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
شکل 2

SME :كه می‌تواند یك جزء در شبكه ثابت و یا یك شبكه موبایل باشدكه پیام‌ها را در یافت و ارسال كند .

Bss یا Celltower : كه با نام های‌ Cellular relay station یا Celltower نیز خوانده می‌شود ایستگاهی است كه یك موبایل هنگام دریافت یا ارسال تماس توسط آن شناسائی می‌شود . Bss پاسخگوی اولیه انتقال اطلاعات و صدا بین موبایل ها و مركز سوئیچ موبایل است همه انتقال ها به وسیلهBss اداره می شوند كه مانند یك مشخص كننده برای ارتباطات بی سیم كار می كند.
MSC ( مركز سوئیچ موبایل )
كه یك مركز خدمات رسانی الكترونیكی است و وظیفه سوئیچ كردن ارتبا طات بین ایستگاه های موبایل یا بین ایستگاه های موبایل و شبكه ثابت را دارد . توسط كامپیوتر كنترل می‌شود و به صورت اتو ماتیك عملیات شبكه در آن سازماندهی می‌شود .
Msc به طور اتوماتیك مشخصات تماس را كنترل ومكان یابی می كند و وظیفه مسیر یابی بین موبایلها را در منطقه تحت كنترل خود دارد. Msc به Base station از طریقLand line T1 یا كانال های میكرو ویو متصل می‌شود و به PSTN یا شبكه تلفن ثابت از طریق Land line متصل است .

SMS Gmsc : مدخلی مانند Msc است كه مثل آن می‌تواند پیام‌های كوتاه را دریافت كند. Gmsc یك قسمت از یك شبكه موبایل است كه با دیگر شبكه‌ها تماس برقرار می‌كند. SMSC بوسیلهGmsc با شبكه اینترنت ارتباط بر قرار می‌كند.
Gmsc در گرفتن پیام كوتاه از مركز پیام كوتاه از شبكهSS7 برای بررسی و چك كردن موقعیت جاری ایستگاه موبایل نسبت به HLR استفاده می‌كند.

HLR : پایگاه داده اصلی از شبكه موبایل است . داده های مربوط به مشخصات مشتركان موبایل ؛ اطلاعات مسیر یابی خدمات رسان ، منطقه ای كه موبایل مورد نظر در آن قرار دارد وغیره را نگهداری می كند به وسیله HLR ؛Gmsc مركز سوئیچینگ درست را برای ارسال پیام تشخیص می‌دهد .

VLR : هرMSC را با اطلاعات كمكی درباره موبایل و داده‌هائی مثل مشخصات شناسائی موبایل و مكان جاری موبایل تطبیق می‌دهد. با استفاده داده هائی از VLR ؛MSC قادر است كه اطلاعات یا همان پیام‌های كوتاه را با BSS منطبق سوئیچ كند.
در جدول 4 می توانید صورت کامل اصطلاحات این بخش را بیابید.

جدول4

پیام SMS ، همان طوركه توسط سازمان ( EtsiEuropean Telecommunications Standards Institute ) تعریف شده است( استاندارهای Gsm 03.40 و Gsm 03.38 ) میتواند حد اكثر 160كاراكتر داشته باشد كه هر كاراكتر بر طبق استاندارد پیش فرض GSM شامل 7 بیت است . علاوه بر این هر پیام دارای یک سری اطلاعات اضافه درباره فرستنده و درباره پروتکل ارتباطی می‌باشد .
شکل 3
نکته : لازم به توجه است كه در موبایل های مبتنی برGSM ( Subscriber identify modules card ) ; یا همان Simcardقطعه الكترونیكی است كه برای شناسائی كاربر، مشخصا ت تلفن ، محاسبه حق شارژ و ذخیره برخی اطلاعات كاربر در گوشی‌ها استفاده می‌شود.

پیام‌های 8 بیتی ( ماكزیمم 140 كاراكتر ) معمولاً توسط تلفن ها به صورت پیامهای متنی قابل مشاهده نیستند. در عوض این پیام‌ها در دیتا به عنوان مثال ، پیام دهی‌ هوشمند ( تصاویر و تن های زنگ تلفن ) و تداركات OTA برای پیاده سازی مكانیزم Wap قابل استفاده هستند .. پیام 16 بیتی كلاسO در بعضی از تلفن ها به صورت پیام كوتاه فلش ( پیام كوتاه چشمك زن یا پیام كوتاه هشدار دهنده ) ظاهر میشوند .
برای ارسال و دریافت پیام‌های كوتاه( SMS )دوروش وجود دارد : مد متنی و مد PDU مد متنی که در بعضی از تلفن‌ها قابل دسترس نیست , فقط یك روش رمز گذاری رشته بیتی است كه در مد PDU ظاهر می‌شود . در ادامه با تشریح یک مثال به تعریف PDU Mode که با هر نوع encoding سازگاری دارد می پردازیم.
فرمت PDU :
برای نمایش پیام‌های SMS ، حروف الفبا متفاوت است وروش های مختلف رمزگذاری وجود دارد. روش های متداول شامل Pccp437 ، Pcdn ، 8859-1 ، lra و GSM می‌باشد . زمانی كه پیام در تلفن خوانده می‌شود ، تلفن یك روش رمز گذاری مناسب انتخاب می‌كند. در این حالت اگر مد متنی استفاده شود به روش رمز گذاری كه از قبل ست شده است ، محدود می‌شود پس در بعضی از مواقع ، این روش كافی نیست . اگر مد PDU استفاده شود ، هر روش رمز گذاری قابل پیاده سازی است .
نحوه کد شدن پیام از کاراکترهای 7 بیتی ( Septet) به octet های 8 بیتی:
همانطور که تا کنون متوجه شدیم هر پیام شامل قطعه های 8 بیتی است ولی ساختار بدنه پیام از کاراکترهای 8 بیتی تشکیل شده است , بنابراین بر طبق مکانیزمی این کاراکترها باید به Octet ( 8 بیتی )تبدیل شوند این روند را با مثال Hello hello ادامه میدهیم.
پیام Hello hello شامل 10 كاراكتر می‌باشد كه وقتی هر كدام با 7 بیت نمایش داده می‌شود Septet نامیده می‌شود. برای انتقال SMS نیاز است كه هر یك از این قسمت‌ها به Octet تبدیل شوند. جدول 5 فرم باینری 7 بیتی Hellohello را نشان می دهد.

جدول 5روند انجام كار بدین گونه است كه اولین كاراكتر ( H ) با اضافه كردن اولین بیت سمت راست دومین كاراكتر به سمت چپ آن به Octet تبدیل می‌شود كه به صورت زیر در می آید :



1 + 1101000 = 11101000 ( E8 )
اولین بیت سمت راست كا راكتر دوم حذف می‌شود بنابراین كاراكتر دوم به 2 بیت از كاراكتر سوم احتیاج دارد تا یك Octet هشت بیتی ساخته شود قسمتهای زرد رنگ در جدول 5 این روند را نشان می‌دهد كه به صورت نشان داده شده در جدول 6 كامل می‌شود .

جدول 6
پس 9 octet از پیام hellohello سطر آخر جدول 5 و 6 به صورت زیر و طبق روش بالا ایجاد می‌شوند:


E8 32 9B FD 46 97 D9 EC 37
مشخصات SMS
Delivery report : یکی از خصوصیات بارز SMS ارسال تأئیدیه مبنی بر ارسال پیام از طرف SMSC از طرف فرستنده است, بر خلاف سیستم‌های Paging که کاربر تنها می‌تواند امیدوار باشد که پیامش به مقصد خواهد رسید.
این قابلیت به صورت پیش فرض در موبایل‌ها غیر فعال است واگر مشترک آن را فعال نماید با پرداخت هزینه اضافه‌ای ( غالبا نصف حق شارژ هر SMS ) می‌تواند از رسیدن پیامش اطمینان حاصل کند.برای فعال سازی Delivery Report در آکثر موبایل‌ها باید وارد گزینه Text Message Setting در قسمت Messaging گوشی شده و گزینه
Delivery Report را on کنید.
Validity period : مشخص می كندكه تا چه زمانی SMSC نگهداری وتحویل پیام را گارانتی می كند بدین معنی که اگر گیرنده دردسترس نباشد پیام در مرکز نگهداری و به محض قرارگیری وی در شبکه SMS به او ابلاغ شود. این گزینه در اکثر شبکه ها بر روی 48ساعت تنظیم می‌شود‌.
اگر از میزان این زمان اطمینان ندارید در Text Message Setting گوشی می توانید این میزان را با انتخاب Network Maximum بر روی حداکثر قرار دهید.

Proirity : میزان اهمیت پیام را مشخص می كند که بسته به سرویس ارائه شده از سمت شبکه می توان از آن استفاده کرد.

Time-stamp-reporting : زمان تحویل پیام و آگاهی دادن به گوشی كه چه تعداد پیام در راه است را مشخص می كند.

كاربرد ها و محدودیتهای SMS
چه كسانی از SMS استفاده می كند ؟
اولین و بزرگترین جواب به این سوال جوانان اروپاوامریكا هستندكه علاقه شدیدی به SMSوچت از طریق آن دارند اما می توان گفت تمام قابلیت های SMS در این مطلب خلاصه نمی‌شود . و علاوه بر قابلیت هائی كه اكنون نام برده می‌شود امكانات بسیاری را نیز در آینده به ما نوید میدهد :

• تبدیل جملات كوچك مانند See you at 8 به پیام كوتاهSMS برای چنین پیام‌های بسیار سودمند است زیرا SMS بسیار ارزانتر از تماس تلفنی برای گفتن همان جمله تمام می‌شود .

• بسیاری ازكاربران E-mail ازطریق SMS را ترجیح می دهند هركاربر می‌تواند یك آدرسEmail به خود اختصاص دهد و با استفاده از SMS نامه ها تبدیل به پیام كوتاه شده و روی موبایل قابل دسترسی است .SMS هم چنین در سیستم های Paging نیز قابل استفاده است .

• می توان از طریق SMS یك نامه الكترونیكی با كمتر از 160 كاراكتر را به یك آذرس Email ارسال كرد . ( در حال حاضراین قابلیت در کشور ما فعال نیست )

• می‌توان از طریق اینترنت پیامی را برای دارندگان موبایل ارسال كرد. در کشور ما استفاده از Account های رایگانی که برخی سایت‌ها در اختیار قرار می دهند به تعداد محدود امکانپذیر است. هم چنین می توانید با پرداخت هزینه ای حق شارژ تعداد بیشتری پیام را خریداری نمائید.

• امكان بازی بین كاربران : برخی از شركت های خدمات رسان SMS امكاناتی را برای برخی از بازی های ساده فراهم می كنند .

• سرویس اطلاعاتی : مثل اخبار ، هواشناسی، تفریحات ، قیمتهای كالاها وغیره می‌تواند از طریق SMS به كاربر منتقل می‌شود.

• SMS می توان به عنوان یك سرویس آگاهی رسان استفاده شود به این معنی كه اگر كاربر اجازه داشته باشد می‌تواند از طریق SMS از رسیدن یكEmail یا فكس آگاهی یابد.

• ارائه سرویس های مبتنی بر مكان و ارزش افزوده ؛ SMS یك بستر مناسب برای بسیاری از این سرویس هاست مثل اطلاع رسانی در مورد مشكل ترافیك محلی نمایش فیلم ها ، تبلیغات , یافتن رستوران مناسب ودیگر خدمات شهری. در حاضر شاهد برگزاری برخی مسابقات , تبلیغات برخی موسسات به ویژه بانکها , استفاده از کارت پارک و غیره هستیم

• صندق پستی صوتی ( VMS ) : كاربر با ثبت نام برای این سرویس می‌تواند یك صندق پستی صوتی مخصوص به خود داشته باشد بدین ترتیب درهرزمان با اتصال به VMS پیام‌های رسیده برای خود را گوش دهد و یا صندق صوتی خود را تنظیم كند . البته VMS یكی از سرویس های اضافه شده بر SMS است .كه قابلیت Call forwarding را نیز فراهم كرده است كه در صورت دسترس نبودن كاربر تماس بر روی صندق صوتیDivert می‌شود و تماس گیرنده تماس خود را به صندوق می سپارد.

• ( FMS ( Fax Massage Service : یكی دیگر از سرویس های همراه SMSاست كه كاربر را از ارسال یك Fax جدید آ گاهی می كند .

• ( EMS ( Enhanced Massage Service : مكانیسمی است كه به وسیله آن می توان پیام‌های قدرتمند تری كه شامل ملودیها تصاویر سیاه وسفید و انیمیشن است را فرستاد.

• ( MMS ( Multimedia Massage Service : كه اجازه می دهد یك متن با انیمیشن ، صدا ، تصویر و ویدئو تركیب شود.
محدودیت های SMS :
ـ كاربر از طریق SMS فقط می‌تواند متن ساده بدون هیچ گرافیك یا Audio بفرستد اما أین مشكل با از راه رسیدن Ems كه در مورد آن صحبت شد قابل رفع است.

• پیام‌ها از نظر اندازه بامحدودیت مواجه اند همانطوری كه قبلاً ذكر شد SMS از 160 كاراكتر نمی‌تواند بیشتر باشد كه این مسئله در پیام‌های به غیر از حروف لاتین مشهودتر است .

• اگر پیام بیشتر از این مقدار باشد به چند SMS شكسته می‌شود كه از لحاظ وقت وهزینه به صرفه نیست .البته با ارائه سرویس Mms این مشكل نیز تا حد زیادی قابل رفع است .

• مشكل دیگر مكانیسم وارد كردن اطلاعات و متن پیام بوسیله گوشی های موبایل است كه باعث می‌شود استفاده از SMS برای فرستادن پیام‌هائی بیش از 5-6 كلمه راحت نباشد .

• تفاوت در قابلیت گوشیها و وسایل مورد استفاده كاربران گاهی ایجاد مشکل می‌کند.برخی از كاربران از یك سیستم متنی برای پیام استفاده می كنند و برخی ازچند سیستم . برخی تنها می توانند 140 كاراكتر را دریافت كنند. انواعی از گوشی ها می توانند پیام‌های تركیبی را بگیرند و برخی از آنها توانائی گرفتن داده های باینری را دارند كه این اختلاف ها باعث می‌شود در برخی موارد اشكالاتی در دریافت پیامها به وجود آید.

در پایان به نظر می رسد تعریف برخی از اصطلاحات موجود در مقاله به درک بهتر مباحث کمک می‌کند:

ROMING : رومینگ قابلیتی است که به استفاده کنندگان از شبکه موبایل امکان می دهد به صحبت کردن باتلفن هایشان ویا ارسال ودریافت دیتا در مکانی خارج از محدوده جغرافیایی پوشش داده شده توسط شبکه خانگی شان بپردازند در حقیقت این کار با کمک شبکه موبایل مقصد انجام می‌شود. اگر رومینگ در داخل یک کشور ولی بین شبکه های مختلف انجام شود رومینگ محلی و اگر بین دو شبکه موبایل درکشورهای مختلف باشد رومینگ بین الملل یا جهانی نام دارد. رومینگ GSM یکی از بهترین و آسانترین انواع رومینگ است که به راحتی در بیشتر از210 کشور دنیا قابل پیاده سازی است و یکی ازدلایل فراگیری GSM نیز ارائه رومینگ با کیفیت است.

WAP ( Wireless Application Protocol ) : WAP معیارانتقال جهانی ومطمئنی است كه به کاربران دستگاه های بی سیم تحت شبکه های موبایل امکان دسترسی و تعامل آسان را به اطلاعات وسرویس ها می دهد. WAP كاربران را قادر می سازند كه از طریق وسیله‌های بی‌سیم دستی از قبیل تلفن‌های همراه، تلفن‌های هوشمند و پیجرها ، سریعاً به داده‌ها دست یابند. امروزه اکثر سیستم عامل‌ها از WAP پشتیبانی می‌کنند.

EDGE ( Enhanced Data for GSM Evolution ) : EDGE مدل ارتقا یافته‌ای است كه سرعت انتقال داده‌ها را نسبت به وضعیت موجود برای كاربران GSM افزایش می‌دهد. این امر ارائه كنندگان تلفن همراه را قادر می‌سازد تا برنامه‌های مالتی‌مدیا و باند پهن را به كابران سلولی تحویل دهند.

SIM (Subscriber Identity Module) : SIM ، كارت هوشمند كوچكی که محتوی اطلاعات و برنامه‌هایی است كه الگوریتم های A3 و A4 در آنها اجرا شده‌اند.این سیستم محتوی اطلاعات مهم كاربر از قبیل تعیین هویت مالكیت تلفن همراه كاربر در تمام دنیا می‌باشد و همچنین می‌تواند اطلاعات تعریف شده كاربر از قبیل آدرس و شماره تلفن‌ها را ذخیره نماید.(همان سیم کارت تلفن‌های همراه است)

iDEN (Integrated Digital Enhanced Network ) : iDEN محصول موتورولا و فناوری بی‌سیم ارتباطات است كه باعث می‌شود رادیوهای دوموج، پیجرها و مودم‌های DATA / FAX و تلفن‌های سلولی دیجیتال در یک شبکه با هم کار کنند. iDEN براساس ساختارهای TDMA و GSM و در باندهای 800 ، 900 و 500 1 گیگاهرتز كار می‌کنند.

آنالوگ: متدی جهت انتقال صدا و دیتا بر مبنای مقادیرمتغیر پیوسته است و درمقابل دیجیتال که اطلاعات رابه صورت مقادیر گسسته عددی منتقل می‌کند قراردارد. سیگنال آنالوگ که به صورت موج های پیوسته و با متدهای خاصی حرکت می‌کند در طی مسیر ممکن است تحت تاثیر نویزهای محیطی مانند میدان های مغناطیسی قرار گرفته و دچار افت کیفی شوند.

TDMA: یا Time Division Multiple Access نوعی از انتقال سیگنال است که در آن چندین دسترسی به یک موج حامل فراهم می‌شود. زمانیکه یک ایستگاه سیگنالها را به ماهواره می فرستد در سگمنتهای زمانی بدون overlap قرارمیگیرند. به عبارت ساده تر یک سیگنال به چندین کانال تقسیم بندی شده بر اساس زمان تفکیک می‌شود.

CDMA : Code Division Multiple Access نیزنوعی انتقال سیگنال که چندین دسترسی را به وسیله یک متد مدولاسیون روی یک طیف گسترده ایجاد می‌کند.
سخن پایانی
گذشته ازمحدودیتهای SMS بایدگفت گوشی های موبایل كاری باداده ها در قرن 21 انجام داده اندكه ترانزیستور ها برای رادیو وموزیك درنیمه قرن بیستم كرده اند وSMS یكی از مهمترین قسمت های این مسئله است.گسترش انتشاراطلاعات متنی ازطریق SMSو پشتیبانی داده های باینری در MMS,EMS می‌تواند یك دنیای قوی و جدید برای انتقال متنها ،گرافیك ها ،كارتون ها ،موزیك ها و ویدئوها را فراهم كند.

ghasem13
02-10-2009, 14:16
به امید روزی که تکنولوژیه نسل چهارم به ایران هم وارد بشه:wac: