PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : ریاضی بازهم وعده داد: اینترنت ملی در دست اقدام است!



s_paliz
15-09-2009, 00:33
معاونت فناوری اطلاعات. این عنوانی است که این روزها بر سر عملکرد آن در دولت نهم و نقش آن در توسعه فناوری اطلاعات کشور بحث‌ها در گرفته است.
عبدالمجید ریاضی، معاون IT دوران وزارت سلیمانی در طول چهار سال مسوولیت‌اش با طرح پدیده‌های نوظهوری همچون اینترنت ملی واکنش‌های بسیاری را برانگیخت. اما با همه بحث و جدل‌ها بر سر اینترنت ملی و فلسفه وجودی آن، ریاضی همچنان بر سر حرف خود باقی ماند و بر ضرورت ایجاد آن پای فشرد تا آنجا که امروز وزیر دهم ارتباطات نیز عبارت اینترنت ملی را بازگو می‌کند و بر گسترش آن تاکید می‌ورزد.

اما در نهایت چه بر سر این پروژه به زعم بسیاری نوظهور و خاص عبدالمجید ریاضی رفت؟ روزنامه فناوران اطلاعات درباره شبکه ملی اینترنت و موضوعات دیگر فعالیت معاونت فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات با عبدالمجید ریاضی گفت و گو کرده که در پی می آید.

ریاضی درباره سرنوشت شبکه ملی اینترنت با بیان اینکه این پروژه در حال انجام است می‌گوید: شبکه ملی اینترنت طرح جامع و فراگیری است که سراسر کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی می‌افزاید: این شبکه دارای یک متولی اجرایی نیست بلکه این شبکه دارای بخش‌های مختلفی است که یک بخش آن زیرساخت شبکه یعنی اتصال استان‌ها و شهرستان‌ها است که مطابق با قانون ایجاد این بسته بر عهده دولت است و شرکت ارتباطات زیرساخت متولی فراهم کردن آن است. فراهم آوردن بخش استانی این شبکه نیز به عهده شرکت مخابرات ایران و مخابرات استانی است.در بخش دسترسی هم شرکت‌های مجاز ارایه دهنده خدمات اینترنتی مثل PAPها نقطه اتصال شبکه و ارایه‌دهندگان خدمات هستند.

وی می‌گوید: در بخش کاربردهای دولتی راه‌اندازی دیتاسنتر ملی توسط شرکت ارتباطات زیرساخت و ایجاد سایر IDCهای عمومی توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

افزایش امنیت ، کاهش هزینه

ریاضی درباره ضرورت ایجاد شبکه ملی اینترنت می‌گوید: در حوزه خدمات، آموزش، تجارت و دولت الکترونیکی بخش عمده‌ای از خدمات هست که هم ارایه دهنده و هم دریافت کننده آن در داخل کشور هستند. در نتیجه قرارگرفتن تبادل داده آنها در ترافیک بین‌الملل وب هزینه ارتباطات را بالا برده ضمن اینکه امنیت شبکه نیز به دلیل میزبانی آن در خارج از کشور کاهش می‌یابد. در حالی که گسترش یک شبکه ملی در داخل کشور با پهنای باند بالا ضمن کاهش هزینه‌ها مشکلات وابستگی خدمات الکترونیکی به خارج از کشور و احتمالا سو برخوردها و قطعی سرویس را برطرف می‌کند.

مهندس ریاضی با بیان اینکه ارایه بسیاری از خدمات الکترونیکی مستلزم وجود شبکه امن و پایدار است، گفت: در راستای اجرای پروژه شبکه اینترنت ملی اقداماتی در جهت فراهم کردن شبکه‌ای امن و پایدار انجام شده است.

وی می‌گوید: در ابتدای دولت نهم بیش از 400 نقطه تماس در کشور وجود داشت که با نصب دیش ماهواره، ارتباطات با خارج از کشور توسط بخش خصوصی و دولتی برقرار می‌شد.وی می‌افزاید: این ارتباطات و اتصالات گسسته متعدد که شبکه را به لحاظ فنی و اقتصادی دچار مخاطره می‌کرد با ایجاد شبکه ملی اینترنت، یکپارچه و از طریق چند gateway مشخص و پرسرعت به شبکه جهانی متصل و قابل مدیریت شده است.

ضرورت باز مهندسی IP آدرس ها

ریاضی ادامه داد: معضل دیگری که همچنان نیز موجود است و نیاز به باز مهندسی دارد، استفاده از IPها است.

در حال حاضر استفاده بهینه‌ای از IPها نمی‌شود که برای حل این مشکل دو اقدام باید صورت پذیرد، نخست بازمهندسی آدرس‌های IP به ویژه ویرایش 4 و همچنین مهاجرت به آدرس IPهای ورژن 6 است.

وی می افزاید: باید برای انتقال به آدرس IPهای ورژن 6 روی شبکه ملی اینترنت برنامه‌ریزی شود.

مترواترنت در دو استان

دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات از اجرای آزمایشی شبکه ملی اینترنت در سطح دواستان خبر داد و گفت: دو استان قم و کرمان با هدف ایجاد الگوی مناسب استانی شبکه ملی اینترنت برای سایر استان‌ها انتخاب شدند.

وی درباره دلایل انتخاب استان کرمان می‌گوید: این استان در سفرهای استانی رییس جمهوری به عنوان استان الگوی اجرای دولت الکترونیکی برگزیده شد پس برای تحقق این امر نیازمند یک شبکه ارتباطی پرسرعت است در نتیجه شبکه مترواترنت به عنوان شبکه استانی اینترنت ملی در این استان راه‌اندازی شد و در حال حاضر مراحل پایانی اجرای خود را می‌گذراند.وی همچنین درباره دلیل انتخاب استان قم به عنوان استان پایلوت مترو اترنت می‌گوید: به دلیل اینکه مقرر شده است استان قم محل اجرای آزمایشی پروژه کارت ملی هوشمند باشد، لذا در اولویت پیوستن به شبکه ملی اینترنت قرار گرفت و در حال حاضر مترو اترنت قم آماده بهره‌برداری بوده و در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد.

وی مقوله شبکه ملی اینترنت را با وجود تمامی مخالفت‌ها و مقاومت‌ها در حال حاضر مقوله‌ای پذیرفته دانست و گفت: ایجاد اینترنت ملی یکی از اولویت‌ها دولت دهم است.

پروژه عظیم و پروژه پیچیده کارت ملی هوشمند

ریاضی در خصوص به انجام نرسیدن دیگر پروژه این معاونت در دوره مسوولیت این معاونت تحت عنوان کارت هوشمند ملی گفت: پروژه کارت هوشمند ملی، پروژه عظیم و پیچیده‌ای است که اجرای آن مستلزم اختصاص بودجه‌های کلان و زمان زیادی است و نمی‌توان انتظار اجرای یکساله و توسط یک سازمان را داشت.وی افزود: به عنوان نمونه با وجود اینکه زمان زیادی از آغاز اجرای پروژه کد ملی می‌گذرد اما هنوز این پروژه صددرصد اجرایی نشده است.

ریاضی پروژه کارت ملی هوشمند را در مرحله پایان بخش مطالعاتی دانسته، می‌گوید: با تعاملی که میان وزارت ارتباطات کشور و سازمان ثبت احوال داشته‌ایم، گام‌های نخستین مطالعاتی این پروژه برداشته شده است و امیدواریم در برنامه پنجم توسعه توجه ویژه‌ای به این امر معطوف شود.

با حلوا حلوا گفتن دهن شیرین نمیشه

عبدالمجید ریاضی درباره گلایه‌هایی که نسبت به حمایت نشدن بخش خصوصی فناوری اطلاعات توسط این معاونت ابراز می‌شود، می‌گوید: حمایت از بخش خصوصی صرفا با به‌کارگیری الفاظ و جمله‌های شیرین اتفاق نمی‌افتد بلکه باید اقدامات عملی صورت پذیرد تا زمینه‌های فعالیت بخش خصوصی فراهم شود. وی می‌افزاید: در تمامی پروژه‌هایی که در معاونت فناوری اطلاعات تعریف شده، اجرا و یا در حال اجرا است، از بخش خصوصی کمک گرفته شده و این بخش را فعال کرده است.وی می‌افزاید: با اینحال در بخش فناوری اطلاعات برنامه پنجم توسعه تلاش شده است که بسترهای لازم برای فعال شدن بخش خصوصی فراهم شود.وی ادامه می‌دهد: در ضمن منظور از تعامل معاونت IT با بخش خصوصی و تعاونی اعمال حمایت از این بخش نیست بلکه مقصود این است که به طور عام زمینه‌ای برای فعال‌سازی بخش خصوصی پدید آید.به عنوان نمونه شبکه ملی اینترنت، پروژه‌ای است که حول فعال‌سازی و اجرای آن بخش خصوصی می‌تواند همکاری، مشارکت و کارآفرینی و ارایه خدمات بالایی داشته باشد.وی می‌افزاید: در ضمن به منظور انجام حمایت‌های مالی نیز، بودجه‌ای در اختیار معاونت آموزش، پژوهش و امور بین‌الملل وزارت ارتباطات قرار گرفت که از این بخش وام‌های خوبی در اختیار بخش خصوصی و تعاونی قرار داده شد.

فقط قانون گرا باشیم

مهندس ریاضی درباره وضعیت تولی‌گری ICT کشور و انتخاب یک نهاد بالاسری گفت: در همین وضعیت فعلی اگر هر کس مطابق وظایف قانونی خود عمل کند و برخی برای خود وظیفه‌ای ورای شرح وظایف خود متصور نباشند، شرایط بهبود می‌یابد و انجام وظایف قانونی موجب هم‌افزایی و توسعه فناوری اطلاعات می‌شود.

گفتگو: پریسا سجادی
منبع: فناوران