PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : ديتاسنتر ملي چند ميليارد توماني كجاي كار است؟



wichidika
05-09-2009, 14:47
ديتاسنتر ملي چند ميليارد توماني كجاي كار است؟
بررسي اهميت مراكز داده، انباره‌اي براي حفظ، پردازش و توزيع داده‌ها


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: جامعه اطلاعاتي -فناوري اطلاعات

بسياري از سرويس‌ها مانند هاستينگ توسط سرورهاي خارجي ارائه شده و در نتيجه پهناي باند زيادي با ارسال ترافيك بين‌الملل كشور برروي خطوط بين‌المللي مصرف مي‌شود؛ با توجه به اين مساله طرح شارع 2 به عنوان شبكه‌ سرويس‌هاي يكپارچه‌ي ملي براي جلوگيري از خروج اطلاعات داخلي و كاهش هزينه‌ي پهناي باند بين‌المللي در سال 78 با هزينه‌اي بالغ بر يك ميليارد و 200 ميليون تومان در شركت ديتاي مخابرات طرح‌ريزي شد، اما هنوز به صورت رسمي به بهره‌برداري نرسيده‌ و در حالي كه قرار بود اين پروژه‌ي ملي سال83 بهره‌برداري شود معاون شركت ارتباطات زيرساخت از اتمام ارزيابي شركت‌هاي متقاضي ايجاد ديتاسنتر ملي تا 10 روز آينده خبر داد.
به گزارش خبرنگار فن‌آوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، قبل از طرح شارع 2، سيستمي با نام شارع 1 راه‌اندازي شد كه با استفاده از پروتكل X-25 ارائه مي‌شد و تنها مشتركاني مي‌توانستند به آن دسترسي يابند كه از اين پروتكل استفاده مي‌كردند.
اين سرور كه هنوز هم وجود دارد، امكان تبادل اطلاعات به صورت TEXT (متن) و مشاهده‌ آن را فراهم مي‌كرد، اما با ورود پروتكل IP و قابليت‌هاي گرافيكي، مولتي‌مديا و سرعت بالاي انتقال، استفاده از اين سرور كم كم منسوخ شد، زيرا راندمان آن پايين بوده و بيش‌تر براي اقدامات پولي و ارتباطات بانكي مناسب بود.
نام‌گذاري طرح سرويس‌هاي يكپارچه‌ي ملي با نام شارع، اين تصور را القاء مي‌كند كه شارع 2 و 1 با يكديگر مرتبط هستند، در حالي كه اين‌گونه نبوده و شارع 2 به عنوان ديتاسنتر ملي سرويس‌هايي شامل ميزباني وب، محيط‌هاي گفتگو يا چت، انتقال فايل،‌ موتور جستجو و پست الكترونيكي را ارائه مي‌كند.
بنابر اظهارات دست‌اندركاران شارع 2 با اجراي اين طرح كه هزينه‌اي بالغ بر يك ميليارد و 200 ميليون تومان داشته، اهدافي از جمله امنيت اطلاعات، افزايش سرعت صرفه‌جويي در ميزان پهناي باند اينترنت بين‌المللي و كاهش هزينه‌ها تامين خواهد شد.
طي سالهاي گذشته اعلام شده بود كه شارع 2 به صورت همزمان به 10 هزار كاربر، سرويس چت ارائه و 10 هزار كاربر را با فضاي متوسط 5 مگابايت در ميزباني وب تحت پوشش قرار مي‌دهد كه تا 50 هزار كاربر قابل افزايش است. همچنين اين طرح در بخش سرويس ايميل، 100 هزار كاربر را پشتيباني كرده كه قابليت افزايش به يك ميليون كاربر را نيز خواهد داشت.
با توجه به رشد ايجاد وب‌گاه‌ها و توسعه خدمات الكترونيكي، ميزباني اطلاعات آن‌ها بسيار مهم است و در اين بين محل ميزباني اطلاعات وب‌گاه‌هاي دولتي از اهميتي صد چندان برخوردار است. با اين كه دولت در اين باره اقداماتي را انجام داده و يا در دست اجرا دارد اما نسبت به اين فاصله‌ زماني طولاني نمي‌توان بي‌تفاوت بود.


*ارائه مجوز شركت مجري ديتاسنتر ملي
اما معاون فن‌آوري ارتباطات شركت ارتباطات زيرساخت از اتمام ارزيابي شركت‌هاي متقاضي براي ارائه ديتاسنتر ملي تا 10 روز آينده خبر داد.
محمدعلي آريانيان در گفت‌وگو ايسنا ضمن اعلام اين خبر اظهار كرد: RFP پروژه ديتاسنتر ملي تهيه شده و كار ارزيابي شركت‌هايي كه قرار بود پروژه را اجرا كنند به اتمام رسيده است و حدودا در 10 روز آينده مجوز شركت مجري ارائه و فعاليتش آغاز مي‌شود.
در حال حاضر حدود چهار شركت خصوصي در اين زمينه فعاليت مي‌كنند و با آغاز به كار و راه‌اندازي ديتاسنتر ملي ميزباني استفاده از اينترنت را شركت ارتباطات زيرساخت انجام خواهد داد و ديگر نياز نيست براي استفاده از آن به سايت خارج از كشور وصل شويم و متقاضيان مي‌توانند از طريق ديتاسنتر ما اطلاعات را دريافت كنند.
او با بيان اين كه اين ديتاسنتر محوطه و جايي را به هر سازماني اختصاص مي‌دهد تا آن سازمان بتواند با استفاده از اين فضا ديتاي خود را آنجا ذخيره كرده و هرگونه تبادل اطلاعات را از طريق ما انجام دهد؛ سازمان‌هاي داراي اطلاعات محرمانه مي‌توانند با استفاده از اين ديتاسنتر اطلاعات خود را با امنيت بيش‌تري دريافت كنند.


*فاصله‌ مراكز داده با استانداردهاي جهاني
رضا باقري اصل ـ مدير دفتر فن‌آوري‌هاي نوين مركز پژوهش‌هاي مجلس ـ هم در گفت‌وگو با ايسنا درباره‌ گزارش مركز پژوهش‌هاي مجلس در ارزيابي مراكز داده و ميزباني وب در ايران ميزباني وب را يكي از مهم‌ترين خدماتي دانست كه در مراكز داده ارائه مي‌شود و تصريح كرد: ميزباني درواقع واگذاري فضايي است كه توسط شركت‌هاي ارائه‌دهنده اين خدمات به دارندگان وب‌سايت‌ها صورت مي‌گيرد تا بتوانند نرم‌افزار خدمت‌دهنده و اطلاعات مربوط به وب‌سايت خود را در آن قرار دهند.
او افزود: در حال حاضر، به دليل عوايد مطلوب ناشي از اين كسب و كار، شركت‌هاي بسياري در سراسر جهان در حال ارايه خدمات ميزباني هستند كه در اين بين آمريكا و كانادا به دليل برخورداري از كيفيت مناسب در كنار قيمت رقابتي از شهرت بيشتري برخوردار هستند.
وي با بيان اين كه ارايه خدمات مركز داده به تمامي وب‌سايت‌هاي دولتي در داخل كشور و در مراكز داده استاندارد همچنان ضروري و حياتي به نظر مي‌رسد گفت: داده‌ توليد شده توسط شركت‌ها، سازمان‌ها و اشخاص هر روز در حال افزايش است. امروز به كمك ابزارهاي نوين، توليد داده‌ها به قدري پراكنده و انبوه است كه توليدكنندگان آن‌ها به سختي مي‌توانند اين داده‌ها را مديريت كنند و از ذخيره و ارزش افزوده‌هاي آن‌ها به نحو مطلوب سود ببرند.
در فاصله دو سالي كه مركز پژوهش‌ها وب‌سايت‌هاي دولتي را از لحاظ محل ميزباني‌شان ارزيابي كرده است، سازمان‌هاي دولتي كه ميزباني‌شان را به داخل كشور منتقل كرده‌اند، رشد خوبي داشته‌اند، هرچند طبق بخشنامه دبيرخانه شوراي عالي فن‌آوري اطلاعات در سال 85 كليه سازمان‌هاي دولتي تا انتهاي سال 85 بايد ميزباني وبگاه خود را به داخل كشور منتقل مي‌كردند. در اين ميان همچنان بسياري از وب‌سايت‌هاي مهم دولتي در كشورهايي همچون آمريكا و كانادا و انگليس ميزبان هستند.
در سال‌هاي اخير با يكپارچه شدن رسانه‌ها و همگرايي انواع اطلاعات، احداث مراكز داده كوچك و مستقل براي هر سازمان با اصل صرفه‌جويي به مقياس در تضاد است و مشكلات تامين امنيت آن‌ها رويكردي غير قابل توجيه است كه متاسفانه در كنار ميزباني اطلاعات در خارج از كشور در حال رخ دادن است.

*ميزباني وب‌سايت‌هاي دولتي خارج از ايران

آمارهاي ارايه شده تا چندي قبل نشان‌ مي‌دهد بيش از 32 درصد از وب‌سايت‌هاي دولتي مورد بررسي در خارج از كشور ميزباني مي‌شوند. علاوه براين اكثر وب‌سايت‌هاي غيردولتي ايران نيز در ميزبان‌هاي خارج از كشور قرار دارند. علل مختلفي در شكل‌گيري چنين مساله‌اي نقش دارد كه مي‌توان آن‌ها را به دو دسته مزاياي استفاده از مراكز داده خارجي و مشكلات بهره‌برداري مراكز داده داخلي تقسيم كرد.
با توجه به موقعيت سياسي و جغرافيايي كشورمان، برنامه‌ريزي هدفمند براي توسعه مراكز داده ايراني و مجموعه زيرساخت‌هاي مخابراتي كشور مي‌تواند ايران را به هاب مخابراتي منطقه تبديل كند؛ راه‌اندازي و استفاده از مراكز داده داخلي موجب افزايش توان و تخصص نيروي داخلي و استفاده از متخصصان در داخل كشور مي‌شود و اين مي‌تواند پشتوانه خوبي براي توسعه فن‌آوري اطلاعات و زيرساخت‌هاي آن باشد.
مسدود كردن بيش از 500 وب سايت ايراني و توقيف صدها دامنه اينترنتي متعلق به ايراني‌ها توسط شركت‌هاي آمريكايي كه با استناد به قوانين تحريم ايالات متحده انجام شده بود لزوم توجه كافي به راه‌اندازي، حمايت و استفاده از مركز داده ايراني را بيش‌تر مشخص مي‌كند.
هزينه‌ي بهره‌گيري از مراكز داده داخلي در مقابل منافع حاصل از كاهش مخاطرات امنيت اطلاعات وب‌سايت‌هاي دولتي و تسهيل در استقرار دولت الكترونيكي و تجارت الكترونيكي در فضاي مورد اطمينان را دارد و از ديگر سو دانش فني آن نيز باعث ارتقاي تجربه متخصصان ايراني و ايجاد تنوعي از مشاغل و تخصص‌هاي فني جديد در بالاترين سطح فن‌آوري خواهد شد.
اكنون به گفته كارشناسان خلاء اجراي برنامه راهبردي در زمينه مراكز داده داخلي به شدت احساس مي‌شود. به نظر مي‌رسد دولت و به خصوص وزارت ارتباطات و فن‌آوري اطلاعات به عنوان متولي و طراح كلان مراكز داده داخلي بايد مشكلات را به موقع شناسايي و در جهت حل آن‌ها چاره‌انديشي كند.
ارايه‌ي خدمات مراكز داده به تمامي وب‌سايت‌هاي دولتي در داخل كشور و در مراكز داده استاندارد از نظر تجهيزات، زيرساخت‌ ارتباطي و امنيت اطلاعاتي و فيزيكي همچنان ضروري و حياتي به نظر مي‌رسد و اين مهم تنها با داشتن مراكز داده پيشرفته در داخل كشور امكان‌پذير است.
انتهاي پيام