PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : بهبود بازار نمايشگرها؛ شايد وقتي ديگر



.German.
02-09-2009, 16:59
خبرگزاري فارس: در حالي كه بسياري از كارشناسان از پايان يافتن دوران ركود اقتصادي در بازارهاي جهاني خبر مي‌دهند، نتايج حاصل از بررسي‌هاي جديد نشان مي‌دهد اين ركورد مي‌تواند در صنعت نمايشگرهاي تخت تا سال 2016 ميلادي ادامه يابد.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

به گزارش خبرنگار فناوري اطلاعات خبرگزاري فارس، اگر چه برخي كارشناسان اين روزها خبر از پايان دوران ركود اقتصادي در اواخر سال 2009 مي‌دهند و ادعا مي‌كنند كه با آغاز سال 2010، وضعيت مالي و اقتصادي شركت‌ها و صنايع مختلف بهبود مي‌يابد، اما بايد اعتراف كرد كه حقيقت فراتر از اين اخبار و پيش‌بيني‌هاي سطحي است و چه‌بسا برخي محققان احتمال ادامه يافتن اين شرايط را تا سال‌ها نيز داده‌اند.
يكي از مراكزي كه اميد چنداني به پايان دوران ركود اقتصادي در اواخر 2009 ندارد، مركز تحقيقاتي DisplaySearch وابسته به شركت بزرگ NDP كه همواره پيش‌بيني‌هاي دقيقي را در حوزه فناوري ارتباطات و اطلاعات انجام مي‌دهد. اين شركت تحقيقاتي بر پايه آخرين مطالعات خود رشد درآمد حاصل از فروش تلويزيون‌هاي تخت طي 8 سال گذشته را سالانه 20 درصد اعلام كرده است كه رقم قابل ملاحظه‌اي به نظر مي‌رسد.
همين مطالعات نشان داده براي هشت سال بعد، يعني بين سال‌هاي 2008 تا 2016 ميلادي درآمد حاصل از فروش نمايشگرها در سراسر دنيا به سالانه يك درصد مي‌رسد كه اين رقم مي‌تواند زنگ خطري براي توليدكنندگان اين محصول باشد.
بحران اقتصادي كه از اواخر سال 2008 ميلادي آغاز شد، اين روزها به صورت ملموس در صنعت فناوري ارتباطات و اطلاعات ديده مي‌شود و به مهم‌ترين عامل در كاهش درآمدهاي حاصل از فروش تلويزيون‌هاي تخت و نمايشگرها در دنيا تبديل شده است. پيش‌بيني مي‌شود با پايان يافتن بحران اقتصادي، ميزان درآمد حاصل از فروش تلويزيون‌هاي تخت در سال 2010 نسبت به سال جاري 13 درصد رشد كند كه البته اين رشد به معني بهبود اين صنعت نيست. زيرا با سقوطي كه صنعت فناوري اطلاعات و به خصوص بخش نمايشگرها در سال جاري داشت، رشد 13 درصدي اين بخش در سال آينده تنها از ضررهاي فراوان سال 2009 مي‌كاهد.
به گفته مركز تحقيقاتي DisplaySearch، تا پايان سال جاري ميلادي درآمد كلي فروش تلويزيون‌هاي تخت در دنيا به 6/82 ميليارد دلار خواهد رسيد كه اين رقم براي سال 2016 ميلادي 5/111 ميليارد دلار برآورد مي‌شود.
درآمد حاصل از فروش گيرنده‌هاي تلويزيوني LCD كه بيشترين فروش در حوزه تلويزيون‌هاي تخت به آن‌ها اختصاص دارد، تا سال 2016 ميلادي افزايش چشمگيري نخواهد يافت و در سال 2016 تنها 1/37 ميليارد دلار گيرنده تلويزيوني LCD فروخته خواهد شد. احتمال مي‌رود كه تا آن زمان قيمت تلويزيون‌هاي تخت به ميزان زيادي كاهش يابد و كاربران همچنان تمايل داشته باشند كه تلويزيون‌هاي كوچك‌تر از 50 اينچ را خريداري كنند.
در اين ميان، استفاده توليدكنندگان از فناوري‌هاي جديد مي‌تواند تا حد قابل توجهي به افزايش حجم فروش و صادرات جهاني اين محصولات كمك كند. اين فناوري‌ها مانند استفاده از نمايشگرهاي LED به جاي LCD كه مي‌تواند ضمن افزايش ميزان سازگاري با محيط زيست، به كاهش وزن كلي محصول و برق مصرفي در آن كمك كند، از جمله سياست‌هايي محسوب مي‌شود كه توليدكنندگان نمايشگرهاي تخت با اتخاذ آن‌ها مي‌توانند خود را از خطر ورشكستگي نجات دهند.
كارشناسان پيش‌بيني كرده‌اند، در سال 2013 تلويزيون‌هاي LED بيش از 31 درصد از درآمد حاصل از فروش كل تلويزيون‌هاي LCD را به خود اختصاص خواهند داد. از طرفي فناوري ديگري مانند "فناوري 240 هرتزي تصوير " كه تعداد فريم‌هايي كه در هر تصوير نمايش داده مي‌شوند را افزايش مي‌دهد، مي‌تواند تا سال 2013 سهم خود از درآمد اين بازار را از سهم فعلي 5 درصدي به 20 درصد كل بازار افزايش دهد. به عقيده كارشناسان، افزايش قيمت انواع تلويزيون‌هاي LCD در بازار جهاني به بيشتر از آنكه نتيجه ركود اقتصادي موجود در اين بازار باشد، به دليل افزايش چشمگير قيمت شيشه است.
اگرچه اين فراز و فرودها باعث بروز تاثيراتي بر بازارهاي داخلي شده است، اما مقامات دولتي ايراني ادعا مي‌كنند كه بازار LCD كشور از بحران اقتصادي تاثير چنداني نپذيرفته و روند پيشين خود را همچنان ادامه مي‌دهد.
مقايسه آمار11 ماهه گمرك مربوط به واردات تلويزيون LCD طي سال‌هاي 1386 و 1387 مويد اين امر است كه بحران اقتصادي جهاني تاثير چنداني بر بازار تلويزيون LCD ايران نداشته است. بر اساس تازه‌ترين آمار گمرك ايران، تنها در يازده ماه نخست سال 1387 بيش از 383 تن تلويزيون LCD با اندازه 30 اينچ و كمتر و حدود يك هزار و 416 تن تلويزيون LCD با اندازه 30 اينچ به بالا تنها از مبادي قانوني وارد كشور شده است كه اين رقم در مقايسه با سال گذشته كه مجموع واردات تلويزيون‌هاي LCD به كشور حدود 893 تن بود، دو برابر افزايش يافته است.
صرف نظر از اينكه مدل سنجش واردات يكي از پيشرفته‌ترين محصولات ديجيتالي در كشور ما هنوز "كيلوگرم " است، اما همين يك هزار و 799 تن تلويزيون LCD وارداتي سال 87 ارزشي بالغ بر 43 ميليون دلار يا به عبارت رايج 406 ميليارد و 780ميليون ريال داشته و ارزش ريالي واردات اين تلويزيون‌ها طي سال 86 حدود 21 ميليون دلار و معادل 196ميليارد ريال محاسبه شده است.
از حجم واردات اين كالا از مبادي غيررسمي اطلاع دقيقي در دست نيست، اما رشد دو برابري حجم واردات آن هم در شرايطي كه بحران جهاني رونق را از بازار بيشتر كالاها گرفته است، دليل بر تقاضاي زياد براي اين كالا در كشور است.
البته گزارشات اخير منتشر شده خبر از كاهش قيمت نمايشگرها در بازار ايران مي‌دهد. دلايل زيادي نيز براي اين كاهش قيمت عنوان شده است كه سقوط جهاني قيمت‌ها در بازار، ورود مدل‌هاي جديد و تاثير آن روي قيمت مدل‌هاي قديمي، وقوع بحران اقتصادي و افزايش عرضه و كاهش تقاضا برخي از اين دلايل هستند.
به هر حال، كاهش قيمت‌ها در بازار داخلي به نفع مصرف‌كننده داخلي تمام شده است و مردم اكنون مي‌توانند تلويزيون‌هاي LCD با قيمتي حدود 5 تا 30 درصد ارزان‌تر از سابق را خريداري كنند.