PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : نقض قانون ماکس پلانک در مقياس نانو



msshamraz
21-08-2009, 13:37
در سال 1900 ماکس پلانک فيزيک‌دان مشهور آلماني، طريقه انتقال حرارت از يک شئ مات به نام جسم سياه را تشريح کرد. وي در همان زمان اشاره کرد که شايد اين قانون در مورد اشيائي که فاصله بين آنها خيلي کم است صدق نکند.
محققان تاکنون توانسته بودند صفحات مسطح را تا حد يک ميکرومتر بهم نزديک کنند؛ اما اين فاصله براي مشاهده اين اثر زياد بود. اخيراً دانشمندان موسسه فناوري ماساچوست (MIT) با قرار دادن يک کره شيشه‌اي در فاصله چندين نانومتري از يک صفحه نشان دادند که مقدار تشعشع صفحه خيلي بيشتر از مقداري است که قانون ماکس پلانک پيش‌بيني کرده است.

در اين مطالعه که جزئيات آن در شماره ماه اوت مجله Nano Letter منتشر شده است، انتقال انرژي گرمايي بين يک ميکروکره و يک صفحه صاف که در فاصله 30 نانومتري از هم قرار داشتند، بطور تجربي اندازه‌گيري و نشان داده شد که ضريب انتقال حرارت در شکاف‌هاي نانومقياس 3 برابر بيشتر از حد تابش جسم سياه است.

از اين جريان بالاي انرژي مي‌توان براي توسعه خنک‌کننده‌هاي تابشي و فناوري ترموفوتوولتائيک استفاده کرد. به عنوان مثال، تجهيزات ذخيره داده و انرژي خورشيد به دليل گرم شدن تدريجي در حين فعاليت از کارايي کمي برخوردارند. اگر بتوان فاصله اجزاي اين ابزار را در حد نانومتر کم کرد گرماي ايجاد شده مي‌تواند در بين اين مجاري جريان پيدا کرده و مانع افزايش موضعي دما شود.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]


منبع: [ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]