PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : دانشمندان با ملکول‌های DNA تراشه رایانه‌ای تولید می‌کنند



msshamraz
18-08-2009, 09:20
دانشمندان شرکت IBM در تلاشند تا با استفاده از ملکول‌هاي DNA، مدارهاي کوچکي درست کنند تا بتوان برپايه آن‌ها تراشه‌هاي رايانه‌اي کوچکتري را با توان بالاتر توليد کرد.

اين شرکت هم‌اکنون در حال انجام تحقيقات گسترده روي روش‌هايي است که بر اساس آن، DNAها مي‌توانند به صورت منظم و در کنار يکديگر روي سطح يک تراشه رايانه‌اي قرار بگيرند و پس از آن، به عنوان يک چارچوب واحد در سيستمي که متشکل از ميليون‌هاي لايه بسيار کوچک از نانوتيوپ‌ها و ذرات نانو مبتني بر کربن است، عمل کنند. به گفته دانشمندان شرکت IBM، شبکه نانوتيوپ‌ها و ذرات نانو مي‌تواند به عنوان سيم‌ها و ترانزيستورها در نسل آتي تراشه‌هاي رايانه‌اي عمل کند.

توليدکنندگان تراشه‌هاي رايانه‌اي طي سال‌هاي گذشته با کوچک‌تر کردن اين محصولات سعي کرده‌اند تا ضمن افزايش کارايي تراشه‌ها، ميزان مصرف انرژي را در آن‌ها کاهش دهند. در حال حاضر سريع‌ترين تراشه رايانه‌اي که عرضه شده، بر اساس فناوري 45 نانومتري عمل مي‌کند. اما به گفته "باب آلن"(Bob Allen) مدير واحد شيمي و مواد در مرکز تحقيقاتي IBM Research، توليد تراشه‌هاي جديد با فناوري 22 نانومتري طي چند سال آتي موجب خواهد شد تا قيمت اين محصولات بسيار افزايش يابد و نصب آن روي سيستم‌هاي رايانه‌اي بسيار دشوار شود.

تکنيک ويژه‌اي که هم‌اکنون براي توليد تراشه‌هاي رايانه‌اي مورد استفاده قرار مي‌گيرد، چند سال قبل توسط يکي از دانشمندان موسسه فناوري کاليفرنيا با نام "پائول راتماوند"(Paul Rothmund) ارايه شد. او دريافته بود که ملکول‌هاي DNA مي‌توانند در فرم‌هاي کوچک نظير مثلث، مربع و ستاره به صورت خودکار در کنار يکديگر منظم شوند. بررسي‌هاي وي نشان داده بود که خاصيت دروني DNA مي‌تواند امکان ذخيره حجم وسيعي از اطلاعات پيچيده را در آن ممکن کند تا اين اطلاعات در زمينه‌هاي مختلف مورد استفاده قرار گيرند.