PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : رودرو با علی مطهری: وزير ICT مي‌گويد متولي فناوري اطلاعات نيست



wichidika
17-08-2009, 14:55
رودرو با علی مطهری: وزير ICT مي‌گويد متولي فناوري اطلاعات نيست


گفتگو: فاطمه ملکی
منبع: عصرارتباط
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]



اشاره

علي مطهري در يک سال و چند ماهي که از دوران نمايندگي‌اش گذشته، کاملا خلاف انتظارات عمل کرده است. کمتر کسي گمان مي‌کرد يکي از مديران مخابرات استاني، پس از ورود به مجلس، اصلي‌ترين منتقد وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات باشد. اما او با عملکردش نشان داده پيش‌بيني‌ها کاملا اشتباه بوده‌اند. هرچند خود تاکيد مي‌کند علاقه‌اي به انتقادات علني از شخص وزير ندارد و نمي‌خواهد رو در روي کسي قرار گيرد که حکم مديرعاملي‌اش را صادر کرده بود.

دو علي مطهري مجلس، اين روزها در کانون توجهات قرار گرفته‌اند. يکي با نگارش نامه‌هاي سياسي و ديگري با تلاش براي برجسته کردن فناوري اطلاعات در کشور حتي با پيش کشيدن بحث ادغام وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در وزارت راه و ترابري.

اين روزها همه مي‌پرسند چرا آقاي مطهري مي‌خواهد هر طور شده، بلايي سر وزارت ICT بياورد؟ حالا يا با انحلال رگولاتوري يا ادغام وزارتخانه؟

همه چه کساني هستند؟

منظورم کساني هستند که در اطراف ما حضور دارند. چون هيچ‌کس اصلا اين بحث ادغام را منطقي نمي‌داند.

خب پس بحث ادغام مطرح است. چرا ادغام مطرح شد؟ چرا مباحث جديدي مطرح مي‌شود؟ مثلا انگيزه ادغام چيست؟ انگيزه مطرح کردن استقلال رگولاتوري چيست؟ من خواهشم اين است که همه دوستان به تمامي اظهارات منفي و مثبت و رد و قبول اين ادغام توجه کنند. همه مخالفان سر سخت و موافقان و ملاحظه‌کارها را در نظر بگيرند. همه اين افراد يک جمله مشترک دارند که اين وزارتخانه به نحوه شايسته و بايسته به بحث فناوري اطلاعات توجه نمي‌کند. يعني اين وزارتخانه IT را بي‌صاحب گذاشته. من فکر مي‌کنم اين در همه سخنان هست. حالا مي‌گويند طرح سنخيت ندارد، چه ربطي به وزارت راه دارد و .... اما من فکر مي‌کنم در همه اين‌ها، اين بحث مشترک است.

اينکه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات فقط به بحث ارتباطات پرداخته کاملا درست است. خیلی‌ها هم همين نظر را داشتند.

بسيار خوب. پس اين نگراني همه است. حتي از شخص وزير وقتي سوال مي‌شود که مشکلات IT در کشور چيست و چرا پيشرفت نمي‌کند، مي‌گويند ما متولي IT نيستيم. هم در کميسيون صنايع اين را گفته‌اند و هم در جاهاي ديگر.

يعني خود را متولي IT نمي‌دانند.

مي‌گويند ما متولي زيرساخت هستيم. شما فيبر يا پهناي باند مي‌خواهيد، مي‌دهيم. اين يک مغلطه‌کاري است. بالاخره متولي IT چه کسي است؟

اما جزو وظايف وزارتخانه هم ارتباطات هست و هم فناوري اطلاعات.

بله. اصلا فلسفه تغيير نام وزارتخانه از پست و تلگراف و تلفن به ارتباطات و فناوري اطلاعات همين بود. حالا رفته رفته از غلظت ارتباطات کم مي‌شود و فناوري اطلاعات نمود پيدا مي‌کند. پس همه معتقدند در دولت دهم اين وزارتخانه بايد وزارت فناوري اطلاعات شود. بنده موافق ايجاد ده‌ها وزارتخانه هستم در رابطه با IT. اتفاقا آقاي مهندس خسروي يک مطلب جالبي گفته بود. گفته بودند بايد دو وزارتخانه داشته باشيم؛ CT و IT. من هم قبول دارم. همه اين‌ها مويد اين مطلب است. همه مطالبي که من گفته‌ام را بخوانيد يک شرط دارد؛ گفته‌ام اگر وزارتخانه بخواهد مثل گذشته عمل کند، وجودش ضرورت ندارد. اين کجايش اشکال دارد؟ وقتي وزارتخانه مي‌خواهد يک شرکت زيرساخت باشد؛ مي‌شود شرکت، نمي‌شود وزارتخانه. وقتي 30 شرکت استاني، 2شرکت مخابرات ايران و همراه اول جدا شوند، 30 تا اداره کل استاني پست و شرکت پست جدا شوند، 30 تا اداره کل پست بانک جدا شود؛ از نظر کمي، پرسنل 70-60 هزار نفري وزارتخانه به 3-2 هزار نفر مي‌رسد. اين وزارتخانه مي‌خواهد چه کار کند؟ اين وزارتخانه بايد يک هدف بزرگي را دنبال کند. بحث ما اين‌ها است. عامل طرح اين قضايا عملکردها و کم توجهي به عرصه فناوري اطلاعات است. من مي‌خواهم به عنوان نماينده مجلس، بعد از اين متولي IT کشور را بشناسم. مي‌خواهيم، بگویيم بعد از اين يک سازمان، شرکت يا وزيري يا 10 تا وزارتخانه متولي است. موضوع اين نيست که ما وزارتخانه‌ها را کم کنيم. بنابراين حتي مخالفان طرح هم موافق هستند که بخش CT در کشور ديگر جايگاه وزارتخانه ندارد.

شما مي‌توانستيد اصلاح وظايف وزارتخانه را دنبال کنيد. مثل استقلال رگولاتوري. اما اين اصلاح، الان به ادغام منجر شده است.

يکي از دوستان گفته بود بحث ادغام يک شوخي بود، اما شوخي خوبي بود. من هم دنبال اين نيستم که ادغام شود. البته من بين اين دو وزارتخانه سنخيت مي‌بينم. دوستان مي‌گويند چه سنخيتي بين وزارت ارتباطات و راه و ترابري است. چه شواهدي است که اين دو يکي شوند. يک شاهد اين است که ليست 41 کشور دنيا را به شما مي‌دهم که نزديک‌ترين‌شان همين ترکيه است. دو وزارتخانه، يکي است. شما سوال کنيد آقاي وزير ارتباطات شما با کدام وزير ترکيه ملاقات مي‌کنيد؟ وزير حمل و نقل و ارتباطات، هم وزير راه ما و هم وزير ارتباطات با يک وزير ترکيه ديدار مي‌کنند چون جنس ارتباطات يکي است ولي ساختارها فرق مي‌کند. اين ظرافت نرم‌افزاري روي فيبر دارد؛ آن يک مقدار به نظر ما زمخت است. اگر بخواهيم اين دو با هم ادغام شوند، با هم سنخيت دارند.

اما در کشوري مانند ترکيه، دولت نقش خيلي کمرنگي دارد. وقتي يک رگولاتوري کاملا مستقل دارند خصوصي‌ها دارند کار مي‌کنند.

ما هم مي‌خواهيم براي ما چنين اتفاقی بيفتد.

ولي مايي که همه چيزمان لنگ دولت است، تا اينکه دولت تصميم بگيرد ...

پس نگوييد سنخيت ندارد. شايد زود است.

زود است.

خيلي خوب. اين‌ها را شما تصحيح کنيد. من از شما رسانه‌ها انتظار دارم در موضع کارشناسي بايستيد نه در موضع وزارتخانه يا مجلس يا يک شرکت خاص.

پس شما مي‌پذيريد که اگر بخواهيم ادغام کنيم، اين دو وزارتخانه با هم سنخيت دارند. تجربه‌هاي دنيا را هم داريم. فيليپين، سوئيس، سوئد. من قبل از طرح اين موضوع، دادم مرکز پژوهش‌هاي مجلس در رابطه با آن مطالعه تطبيقي انجام دهد. ليست 41 کشور را آوردند، کشورهايي که در IT حرف دارند. بنابراين ما نفي مطلق نکنيم. امروز در صحبتي که داشتيم، آخرين بحث من اين بود که کسي که مي‌خواهد وزير ارتباطات شود، بايد يک وزارتخانه جديدي را تاسيس کند چون همه نيروها در حوزه CT کار کرده‌اند. ساختار و افکار اين است، بايد با افکار جديد کار کرد ممکن است براي استخدام نيروهاي جديد مجوز استخدام بگيرد با ديد IT.

الان هم اگر در اين کشور بخواهيم متولي IT داشته باشيم، به نظر من فقط وزارتخانه است. اگر اين وزارتخانه نمي‌خواهد متولي باشد، مي‌خواهد چه کار کند؟ سازمان تنظيم مقررات و شرکت زيرساخت را دارد. بقيه هم که چيزي نيستند. شرکت زيرساخت کارش چيست؟ زيرساخت يکي دو تا مرکز SD اين‌جا دارد. در برخي جاها هم چند تا ايستگاه بالاي کوه دارد که خيلي از آن‌ها را هم به استان‌ها داده‌اند. فقط آنچه در زيرساخت هست و مايه زيرساخت ماندنش است، فيبر است. فيبر نوري کجاهاست؟ شما سال‌ها اختلاف وزارت راه را با وزارت ارتباطات ببينيد. اگر دو وزارتخانه يکي شوند، بهتر مي‌توانند از اين فيبرنوري مراقبت کنند.

مشکل فيبر، کم کاري مجلس هم بود. لايحه فيبر نوري چند سال در مجلس ماند؟

لايحه صيانت از فيبرنوري هيچ دردي را درمان نمي‌کند. من اصلا مخالف اين لايحه بودم. اسمش آن بود. متن‌اش چيز ديگري بود. شما سوابق کاري بنده را مي‌دانيد. من مديرعامل مخابرات بودم و صيانت از فيبر را مي‌دانم چيست. وقتي به خود وزير توضيح دادم، گفت برويد اين لايحه را پس بگيريد.

آقاي مهندس! در آلمان، ارتباطات با وزارت اقتصاد يکي است. آن‌جا هم مي‌شود گفت سنخيت‌هايي دارند؛ ولي مسئله اين است که در اکثريت قريب به اتفاق اين کشورها، ارتباطات رشد خوبي دارد و احتياجي ندارند قدم به قدم جلو برده شوند. يعني ارتباطات يا فناوري اطلاعات درگير نکات خيلي ريزي هستند. اما ما هنوز نتوانسته‌ايم در کشورمان همان نسل 5/2 و 75/2را کامل اجرا کنيم.

اين‌ها مشکل فني نيست، مشکل اجرايي است. ما نمي‌توانيم يک اپراتور تعريف کنيم.

خوب وقتي يک جاي مشخص نمي‌تواند همين بحث ارتباطات را ...

من از شما سوال مي‌کنم. وزارت ارتباطات يعني چه؟ يعني سازمان تنظيم مقررات. اگر اين سازمان تنظيم مقررات به وظايفش عمل نکند، چه مي‌ماند؟ بحث من اين است که ما مشکلي با اشخاص نداريم از ديد مجلس هم مصوبات مجلس مهم است. من به عنوان يک کارشناس با شما صحبت مي‌کنم، بحث ارتباطات در کشور نياز به وزارتخانه ندارد ولي اگر فناوري اطلاعات بخواهيم اغراق هم نشود، 10 وزارتخانه هم نياز دارد.

وقتي مي‌گوييد براي ارتباطات، زيرساخت و سازمان تنظيم مقررات را داريم، يک شرکت فناوري اطلاعات هم داريم که مي‌توانيد آن را تقويت کنيد.

اگر بخواهد شرکت متولي، بشود. چه ربطي به وزارتخانه دارد؟

خب شما مي‌توانيد اصلا وزارتخانه را حذف کنيد و يک سازمان تنظميم مقررات داشته باشيم ...

من نمي‌خواهم وزارتخانه را حذف کنم مي‌خواهم آن را احيا کنم. احياي وزارتخانه معني‌اش اين است که رسالتش را در اين روزها دنبال کند برسد به آن مرحله‌اي که درد اين جامعه را درمان کند. الان شما آمده‌ايد اينجا. اگر يک روز اين امکان باشد که من و شما هر کدام در محل کارمان بنشينيم و با ويدئو کنفرانس گفت‌و‌گو کنيم، ديگر اين همه ترافيک حذف مي‌شود. بحث ما اين‌ها است. من متاسفم از اينکه هر حرفي زده مي‌شود، سريع انگ سياسي به آن مي‌چسبانيم. مي‌گوييم، فلاني چه هدفي را دنبال مي‌کند؟ من چه هدفي را بايد دنبال کنم. من خاک اين وزارتخانه را خورده‌ام. داخل اين حوضچه‌ها خودم مفصل‌بند نبوده‌‌ام اما با مفصل‌بندها نشسته‌ام چايي خورده‌ام که آن‌ها تشويق شوند، کار کنند سيم رانژه کشيده‌ام و به مشترک پاسخ داده‌ام. آن روزهايي که تلفن ثبت‌نام مي‌کرديم که امروز آقاياني که مي‌گويند ما خدمات را به روز کرديم، خدمات يک روزه به روز نمي‌شود. 40سال است دارند کار مي‌کنند، امروز رسيده‌ايم به نقاط اشباع. نمي‌شود گفت کار من است. اين کار زيرساخت‌سازي است شما ممکن است خيلي کارها را الان انجام داده باشيد و نتيجه‌اش را ديگران ببينند و طبيعي است. فيبري که امروز در زمين مي‌گذاريم، ممکن است محصول نهايي را ده‌ها سال ديگر استفاده کنند.

من از بحث رسانه‌اي فرار نمي‌کنم. کسي هم تا حالا نگفته مطهري گفت من مصاحبه نمي‌کنم. خواهشم اين است که شما به عنوان رسانه‌ها، آقايان را بياوريد دور يک ميز بنشانيد و بگویيد چرا؟ من مي‌خواهم بگويم اين وزراتخانه وقتي وزيرش به صراحت مي‌گويد من متولي IT کشور نيستم، ما از دولت سوال مي‌کنيم متولي IT کشور چه کسي است؟ اگر خودش مي‌تواند، بگويد اگر نه، ما تعيين کنيم چه کسي است. ما در مجلس طرح بدهيم و بگویيم متولي IT کشور، فلان سازمان يا شورا است. من به نظرم متولي IT کشور ذاتا وزارتخانه است.

اين درست است. يعني ما در اين چهارسال ديده‌ايم که آقاي وزير فقط CT را ديده‌اند و در آن هم فقط مخابرات را ديده‌اند يعني حتي بخش خصوصي را هم ناديده گرفته‌اند. ولي شما در اين چهارسال وقت داشتيد اين روند را اصلاح کنيد.

البته چهارسال که من مدير استان بودم، يک سال و چند ماهي است که نماينده شده‌ام.

براي همه ما جالب بود که چرا هيچ وقت استيضاح آقاي سليماني در مجلس راي نياورد. يعني امضاها به حد نصاب نرسيد؟

ببينيد! من خدمت شما اين را هم بگويم که يک تقيدات اخلاقي هم دارم. شما مي‌دانيد من هنوز در صحن علني يک سوال از وزير نکرده‌ام. بالاخره ما همکار هستيم. بحث کارشناسي جاي خودش، اما ادب و احترام هم داريم.

بحث ما اين است که هم در اينکه فناوري اطلاعات وظيفه وزارتخانه است، وحدت نظر داريم. اگر دوستان نگران ادغام وزارتخانه هستند، نگران فراموشي IT هستند. اتفاقا ما هم به خاطر جلب توجه وزارتخانه به IT اين بحث را مطرح مي‌کنيم. يک سازمان تنظيم مقررات نمي‌تواند تعرفه 3 هزار تومان و هزار تومان را با يک مجموعه‌اي که هنوز زير نظر خودش است، حل و فصل کند. اين تقصير کيست؟ مگر مخابرات هنوز زير نظر وزير نيست؟ سازمان هم زير نظر آن است. نمي‌تواند آن را حل کند. موضوع داخلي خودش را نمي‌تواند حل کند؛ حالا ما انتظار داريم به شرکت‌هاي PAP برسد. مشکل دفاتر خدماتي يا اپراتورها را حل کند. چرا ما مشکل اينترکانکشن بين ايرانسل و همراه اول داريم. متولي کيست؟ نقص سازمان تنظيم مقررات است. چرا نمي‌تواند اين کار را انجام بدهد؟ چون تحت نفوذ مسائل سياسي است. کارهاي فني‌اش را انجام نمي‌دهد. تکليف اپراتور سوم را ديديد؟ وگرنه ما با وزير چه مشکلي داريم؟

براي همه ما اين سوال پيش آمده شما که سال‌ها با اين وزراتخانه و شرکت مخابرات کارکرده‌ايد؛ اينکه يک نفر از خود اين مجموعه اين طرح را پيش کشيده ...

اتفاقا اين خيلي جالب است. در روزهاي اول اين تصور شما بود که ما ديگر وزارتي هستيم و هيچ کاري هم با بخش خصوصي نداريم و هر چه گفتند، مي‌نشينيم و مي‌گوييم چشم. اما ما نماينده هستيم. گفتم آقاي دکتر سليماني ما شاگرد شما هستيم، مدير شما بوديم. اما صحبت اين است که ما يک وظيفه نمايندگي داريم که به آن قسم خورده‌ايم تا امانتدار مردم باشيم. اين امانتداري را پيش خدا و مردم بايد جواب بدهيم. من مي‌توانم وجود مشکل در PAPها را منکر شوم؟ در اپراتورها را منکر شوم؟ در اين صورت من به وظيفه‌ام عمل نکرده‌ام. مردم من را به عنوان نماينده اينجا آورده‌اند. حالا از بدشانسي من بود که يک مقدار هم کارم تکي است و دوستان ديگر خيلي متخصص مخابرات نيستند و من مجبورم مصاحبه کنم.

لايحه جامع ICT چه شد؟ اعلام کرده بوديد که طرح استقلال رگولاتوري به خاطر اين لايحه فعلا مسکوت مانده است.

هنوز به ما نداده‌اند.

پيش‌نويش را شما ديده‌ايد؟

پيش‌نويس را ما دستي از آقاي خواجه‌پور گرفتيم. قرار نيست رويش کاري کنيم. چون معلوم نيست دولت همان را بدهد. اگر همان را بدهد که هيچ اتفاقي نمي‌افتد.

قرار بود تا آخر خرداد بيايد.

بالاخره تا پايان برنامه چهارم بايد بدهند. تا الان هم کوتاهي شده.

پس فعلا استقلال رگولاتوري مسکوت است.

منظور من از استقلال اين نيست که لزوما ساختار سازماني‌اش را تغيير بدهيم. اين يک راهش است. اگر يک وزيري باشد که بگويد اين سازمان مستقلا عمل کند، خوب است. شايد يک وزير بتواند همان‌جا اين استقلال را پياده کند. البته يک بحث هم در رابطه با اصل 44 و شوراي رقابت وجود دارد که من معتقدم اگر دولت بخواهد شوراي رقابت را به معناي واقعي فعال کند، خود به خود اين بحث عملياتي خواهد شد. ولي همه اين مسائلي که پيش آمده، ناشي از عملکرد نامطلوب وزارت بوده است. چرا بحث استقلال رگولاتوري پيش مي‌آيد؟ به نظر من به دليل عملکرد‌ها. اگر عملکردها رضايت‌بخش بود، به ويژه در تعامل با بخش خصوصي، اين اتفاقات پيش نمي‌آمد. همه اين‌ها در آن‌جا تامين مي‌شد.

اگر بخواهند وزارتخانه اصلاح شود، بايد اين‌ها را عملياتي کنند. IT را عهده‌دار شوند. اگر قانوني لازم است، بياورند ما در مجلس تصويب کنيم. استقلال رگولاتوري را در کميسيون تنظيم -سازمان نه، کميسيون- پياده کنند. من اين‌ها را مي‌بينم. شما گفتيد مخابراتي هستيد، براي همين مي‌گويم. من افراد را مي‌شناسم. من به آقاي مهندس خسروي ايمان دارم.

ولي رگولاتوری مستقل تصمیم نمی‌گیرد.

من هم همين را مي‌گويم.

پس با اين نظر بايد همچنان تلاش مي‌کرديد که رگولاتوري را از معاونت وزير دربياوريد.

اصولا خيلي از کشورها رگولاتور يا زير نظر مجلس است يا رئيس جمهور و يا حتي وزارت اقتصاد. در قانون ما هم اگر اصل 44 به درستي پياده شود، بايد آنجا برود.

براي طرح تحقيق و تفحص از مخابرات، شش ماه وقت اضافه خواستيد، چرا؟

براساس ماده 198 آئين‌نامه داخلي مجلس،‌ تحقيق و تفحص شش ماه فرصت اوليه دارد و قابل تمديد براي شش ماه ديگر هم هست. روال قانوني خودش را طي مي‌کند.

چرا شش ماه زمان خواستيد، يعني اين شش‌ماه اوليه زمان کمي بوده؟

نه. اولا روال تحقيق و تفحص با گذشته يک مقدار متفاوت شده است. يک ساز و کارهاي داخلي لازم دارد که ممکن است در گذشته اين‌طور نبوده؛ مثلا تائيد هيئت رئيسه مجلس و نظارت آن‌ها بر تک تک افرادي که مي‌خواهند در اين موضوع کار کنند. خلاصه اينکه شيوه تحقيق و تفحص در آئين‌نامه جديد با گذشته متفاوت است. بعد هم ما امسال در يک فضاي خاصي قرار گرفتيم. فضاي انتخابات فضايي بود که اين تحقيق و تفحص مي‌توانست سوژه‌هايي را ايجاد کند اما شما چيزي نديدند و نشنيديد. ما هم به گونه‌اي حرکت کرديم که سمت‌دهي سياسي نشود. يک کار اداري را شروع کرديم. دنبال مي‌کنيم و در مهلت قانوني هم مي‌دهيم. يکي از خبرها را من ديدم که نوشته بود، به تعويق افتاده است؛ تعويق نيست، مسکوت هم نيست.

تا شش ماه ديگر که شما بخواهيد گزارش را ارائه کنيد، مخابرات خصوصي شده است. ديگر گزارش شما آن ارزش را نخواهد داشت.

گزارش ما محتوي دو مورد خواهد بود. آنچه از تحقيق و تفحص در نظر شما است، شايد اين است که چه کساني تخلف کرده‌اند. بحث ما اين نيست، اين فرع قضيه است. اگر هم کسي بوده، نهادهاي نظارتي غير از ما هم هستند. بازرسي کل کشور و ديوان محاسبات و .. هستند. ما هم اگر گزارشي بود، مي‌دهيم به مجلس. بحث تحقيق و تفحص، وسيع‌تر از اين است. ما سياست‌مان مچ‌گيري نيست، ما مي‌خواهيم شيوه‌هاي مديريتي بر وزارتخانه را بررسي کنيم بعد راهکار بدهيم، پيشنهاد کنيم، اصلاح کنيم. تحقيق و تفحص را با موضوع ديوان محاسبات و بازرسي کل کشور اشتباه نگيريد. البته اگر لازم باشد، از آن‌ها هم کمک مي‌گيريم. ولي بحث اين نيست. تمديد آن هم يک چيز عادي است براساس آئين‌نامه داخلي، هيچ موردي هم ندارد.

اما طرح تحقيق و تفحص بعد از خصوصي‌سازي مخابرات معني نخواهد داشت. چون مي‌گويد خصوصي هستم و همه اطلاعاتم هم در بورس است و شفاف.

نه اين‌طور نيست. اگر نظر شما از تحقيق و تفحص اين است که روند خصوصي‌سازي را متوقف کند.

نه. حتي در عملکردشان. مثلا در روابط‌شان با شرکت‌هاي PAP. بالاخره اين مي‌تواند يکي از فاکتورها باشد.

اين‌ها خواهد بود. تحقيق و تفحص را يک عرصه علمي در نظر بگيريد تا قضائي. يک کار علمي مديريتي است که بگوييم علت اين مشکلات چه بوده. شما تحقيق و تفحص را با اين ديد نگاه مي‌کنيد که يک کار قضائي است. بله ممکن است آثار قضائي هم داشته باشد يا کسي هم در جايي پاسخگو باشد، اما ما دنبال آن نيستيم. اگر هم کسي باشد، در هر زماني بايد پاسخگو باشد. حتي اگر اين وزارتخانه هم نباشد، باز بايد پاسخگو باشند. خصوصي شدن قبل از تحقيق و تفحص است. ما که نمي‌خواهيم جلوي خصوصي‌سازي را بگيريم. ما مي‌خواهيم کمک کنيم. تصميمات هم کلان است. فرض ما اين نيست که اين‌ها دزد هستند يا همه جا تخلف شده.

شما يکي از اعضاي کميته 12 نفره -------- انتخاب شديد ...

بله متاسفانه.

جلسه‌اي تا به حال برگزار شده است؟

در اين رابطه اين کميته سخنگوي خود را دارد. زير نظر دادستاني است. ما هم بنا نداريم در رابطه با آن اطلاع‌رساني خاصي کنيم. براساس قانون جرايم رايانه‌اي يک نفر خبره را از کميسيون صنايع مي‌خواهد. نظر رئيس کميسيون اين بود که من بروم اما نظر من اين نبود، چون قيد نماينده نشده است. کميسيون قضائي بايد نماينده معرفي کند اما اينجا ما مي‌توانستيم از بيرون هم نفر بگيريم. به هر صورت ما رفتيم آنجا. کميته هم کارش را شروع کرده. يک سري ابهاماتي در نحوه کار احتمالا وجود دارد که پس از شروع به کار حل و فصل مي‌شود.

چرا هرکسي به اين کميته مي‌رود، سعي مي‌کند آن را در سايه نگه دارد. نه اخبار مي‌آيد. نه مشخص مي‌شود چه تصميماتي با چه معيارهايي گرفته مي‌شود. ما اميدوار بوديم با تصويب قانون جرايم رايانه‌اي، بالاخره اين کميته شفاف شود که چه کساني هستند و چه مي‌کنند و در کل، پاسخگو باشند.

در همه جا يک روالي هست. مثلا کميسيون صنايع، رئيس دارد و نائب رئيس و مخبر.

اما همه اعضا گفت‌وگو مي‌کنند و پاسخگوي تصميمات هستند.

بله. اما در حدودي، در حد خودشان. البته کسي نمي‌تواند نماينده را محدود کند. ولي ما دنبال حرکت سيستمي هستيم. دنبال جنجال‌آفريني نيستيم. تصميمات کلي مشخص است. آنجا خودشان اطلاع‌رساني مي‌کنند. جلساتي تشکيل شده و باز هم خواهد بود. ضرورت تشکيل جلسه هم با هفت نفر کافي است و نياز نيست حتما 12نفر حاضر باشد. ولي ما هم جلسات را مي‌رويم و عمدتا جلسه‌اي که بوديم توجيهات و شرح وظايف بود.

با تشکيل اين کميته بقيه فيلترينگ‌ها برداشته مي‌شود؟ چون الان چندين و چند جا داريم که -------- انجام مي‌دهند.

شما آن روال قبلي را مي‌گوييد. اگر روال قانوني جا بيفتد، ديگر همه‌جا اين کار را نمي‌کنند. منتها يک بحثي هست و من هم خيلي مسلط به مسائل قضائي نشده‌ام. يک ابهاماتي هست که مثلا قضات دادگستري مستقيم هم مي‌توانند اين احکام را بدهند؟ اينجا يک کار موازي صورت مي‌گيرد. اين بحث را من خودم در مجلس پيگيري مي‌کنم که اين برداشت را تصحيح کنيم. من فکر مي‌کنم اگر شما صبر کنيد يک مقدار مسائل جلو برود، مشخص مي‌شود. ولي اطلاعات بيشتر را از دادستاني بايد بگيريد.

الان يک فيلترينگي زيرساخت دارد. شرکت فناوري اطلاعات هم يک طرح -------- پلکاني را دنبال مي‌کند.

آن‌ها کار سخت‌افزاري است. آن‌ها تعيين نمي‌کنند که چه سايت‌هايي ----- بشوند. تشخيص اينکه اين سايت ----- بشود، با اين کميته است و فعلا سيستم قضائي کشور که اين‌جا بايد يک مقدار مشخص شود و ابهام دارد.

وزير بعدي چه کسي است؟

وزير بعدي، همان وزير بعدي است. اين سوال را بايد از آقاي احمدي‌نژاد بپرسيد.

يعني با مجلس گمانه‌زني نشده است؟

نه هنوز.

شما درباره گزينه‌هاي احتمالي، چيزي نشنيده‌ايد؟

شنيده‌ها همان اخبار شما است. همان ليست‌هايي که اين ور و آن ور مي‌د‌هند.

حالا اگر آقاي سليماني مجددا معرفي شوند، چقدر احتمال دارد راي بياورند؟

اجازه بدهيد از اين موضوع رد شويم.

يکي از نمايندگان مجلس گفته بودند به آقاي سليماني و ضعيف‌تر از آن راي نمي‌دهيم.

اين نظر ايشان است.