PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : Perseids چیست ؟



sinasalar2007
12-08-2009, 10:39
سلام !
رفتم وارد گوگل شدم که دیدم باز هم لوگوی گوگل عوض شده البته مناسبتش این بود : Perseids
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

یه سرچی کردم که ببینم Perseids چیه که به این نتایج رسیدم امیدوارم خوشتون باید :46:

نیمه شب 25 تیر ماه 1241 (16 ژوییه 1862) لوییز سویفت (Lewis Swift ستاره شناس آمریکایی، کاشف ده ها دنباله دار و صد ها میغواره -سحابی-، یکی از اندک ستاره شناسانی که موفق به دو بار دیدن دنباله دار هالی شده) جرمی ناشناس را به عنوان دنباله دار در آسمان ثبت نمود. تاتل (Horace Parnell Tuttle، ستاره شناس آمریکایی و کاشف ده ها دنباله دار و سیارک) نیز سه شب بعد موفق به دیدن آن شد. دنباله داری دوره ای که بعد ها سویفت-تاتل (109P/Swift-Tuttle) نام گرفت.

این دنباله دار 31.2 کیلومتری، مداری بیضی گونِ چنان کشیده دارد که در نزدیک ترین فاصله، به اندازه زمین و در دورترین فاصله به اندازه پلوتو از خورشید دور می شود. سویفت-تاتل هر 113.28 سال یکبار خورشید را می گردد. آخرین بار 20 آبان 1371 به نزدیک ترین فاصله اش از خورشید رسید و دگر بار 21 تیر ماه 1505 به این نقطه می رسد.

هر بار که این دنباله دار به خورشید نزدیک می شود، در مسیر خود انبوهی از ذرات غبار را بر جای می گذارد.

آنچه این خرد سنگ آسمانی را مشهور نموده تلاقی مدار آن با مدار زمین است. زمین هر سال در 21 امرداد به نقطه ی تلاقی مدارش با این دنباله دار می رسد. جایی که تلی از ذرات گرد و غبار برجای مانده از آخرین عبور سویفت-تاتل به انتظار زمین نشسته اند.

این ذرات از راستای ستارگانگاه برساوش (صورت فلکی پورزاوش- Perseus) به سمت زمین می آیند و سوختن آن ها در هواسپهر، باعث به وجود آمدن شهاب هایی می شوند که به برساوشی ها (Perseids) معروفند.

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
بر ساووشی ها نام یک رگبار شهابی هستند. بر ساووشی ها در هر ماه اوت مشاهده می گردند. این رگبار اکثراً حوالی 12 اوت فعال است. به نظر می رسد منشأ بر ساووشی ها در صورت فلکی بر ساووش باشد. بر ساووشی ها بهترین و درخشان ترین رگبارهای شهابی هستند.

بر ساووشی ها می توانند شامل حدود 65 شهاب در هر ساعت باشند.

منابع :

برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید

عکسی از این پدیده ی نجومی که در 11 اگوست 2002 گرفته شده :
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

sinasalar2007
12-08-2009, 10:40
به نقل از ویکیپدیا :

بارش شهابی برساوشی معمولا با نرخ ساعتی سرسویی حدود ۱۰۰ دوّمین بارش شهابی بزرگ سال است.این بارش شهابی از توده ذرّات دنباله دار سوییفت تاتل یا ۱۰۹پ به وجود می‌آید و معمولا از روز ۲۷ ماه تیر تا روز ۳ ماه شهریور فعّال است که بازه زمانی خیلی بلندی برای یک بارش شهابی به‌شمار می‌آید.

اوج این بارش شهابی معمولا حدود روز ۲۲ ماه امرداد است. کانون این بارش در پیکر آسمانی خداوند کرسی است امّا به این دلیل که نام این بارش شهابی برساوشی است بسیاری می‌پندارند که کانون این بارش در پیکر آسمانی برساووش است.سرعت میانگین شهاب های این بارش در اوقات اوج نسبت به سیاره زمین معمولا حدود 59Km/Sاست.در اوقات اوج این بارش معمولا میل کانون آن حدود °57 و بعد آن حدود °47 است.