PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : در مورد نور



turan
26-07-2009, 13:42
سلام
دوستان می خواستم در مورد نور اطلاعاتی کسب کنم انواع نور و چگونگی ایجاد نورهای مختلف ؟؟

ممنون میشم کمک کنید:11:

payam
27-07-2009, 12:29
سلام .


برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید

برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید

برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید

y_tiz
02-09-2009, 12:32
منظورمان از انواع نور، انواع رنگ يا بهتر بگوييم انواع طيف نور مرئي نيست، بله در عالم بي منتهاي ما علاوه بر نوري كه ما قادر به آشكار سازي آن به وسيله ي چشمان خود هستيم، نوع هاي ديگري از نور هم وجود دارند كه از اجسام مختلف گسيل مي شوند؛ براي توضيح انواع نور (البته به طور مختصر و كاملا‌‌ً سطحي) بايد كمي در مورد موج ها صحبت كنيم.

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]


به طور ساده شايد شما هم خودتان به اين موضوع برخورد كرده باشيد كه هر گاه سنگي را درون آب درياچه اي پرتاب مي كنيد موجهايي به صورت دايره اي و هم مركز در روي آب ايجاد مي شود كه با دور شدن از محل پرتاب سنگ بزرگ تر و بزرگ تر مي شوند. بنابراين به هر موجي نظير همين مثال مي توان چهار پارامتر مهم نسبت داد. پارامتر نخست «طول موج» ناميده مي شود كه در هر لحظه برابر است با فاصله ي دو قله ي متوالي موج، پارامتر دوم «بسامد» موج است كه به تعداد نوسانات موج در يك ثانيه را مي گويند، پارامتر سوم «دامنه» موج است كه نشان دهنده ي ميزان بزرگي آشفتگي است كه موج روي سطح آب ايجاد كرده است و سرانجام اينكه مي توان به موج يك «سرعت انتقال» نسبت داد؛ اين پارامتر به ما مي گويد كه آشفتگي ايجاد شده بر روي سطح آب با چه سرعتي از يك نقطه به نقطه ي ديگر حركت مي كند.
مهمترين پديده ي موجي طبيعت، انتقال آشفتگي الكترومغناطيسي است؛ يك موج الكترو مغناطيسي در حقيقت يك آشفتگي تناوبي در ميدان هاي الكتريكي و مغناطيسي در يك مكان مشخص است كه با سرعتي معين منتقل مي شود كه دليل اهميت آن اين است كه نور معمولي(مرئي) چيزي بجز يك موج الكترومغناطيسي نيست.
چشم انسان به امواج نور با طول موج هاي بين 4000 تا 7000 آنگستروم (يك آنگستدوم برابر است
با 10-8cm) حساس است. اين محدوده ي طول موج متناظر است با بازه ي بسامد از 1014*5/7 دور در ثانيه تا 1014*3/4 دور در ثانيه(كه به طور معمول به يكاي «دور در ثانيه» هرتز گفته مي شود و به اختصار Hz مي نويسند) همه ي انواع تابش الكترومغناطيسي و به ويژه نور مرئي با سرعت فوق العاده زياد 105*3 كيلومتر در ثانيه منتشر مي شوند.
بايد توجه داشت كه با كاهش طول موج، بسامد افزايش مي يابد. با توجه به اين نكته طول موج هاي كوتاه تر و بلندتر از نور مرئي را بررسي مي كنيم، در ابتدا به طول موج هاي كوتاه تر از نور مرئي مي پردازيم؛ كوتاه ترين طول موج مربوط به پرتوهاي گاما با طول موج cm 9-10 مي باشد كه اين طول موج با بسامد بسيار زياد 3*1019Hz منتشر مي شود. بعد از پرتوهاي گاما نوبت به پرتوهاي ايكس ، با طول موج cm 6-10 مي رسد كه با بسامد Hz 1016*3 در فضا منتشر مي شود. و در انتها به پرتو فرابنفش با طول موج cm 5-10 مي رسيم كه با بسامد Hz 1015*3 در فضا منتشر مي شود، كه بعد از اين به طول موج هاي بلندتر از طول موج نور مرئي مي رسيم، با نام فروسرخ و با طول موج cm 1-10 و بسامد
Hz 11 10*3 و بلندتر از اين طول موج ها به ترتيب طول موج هاي فضاپيما، تلويزيون، و امواج راديويي قرار دارند.
از آنجايي كه تمام اجرام عالم بسته به درجه ي حرارتشان از خود نورهايي با طول موج هاي مختلف گسيل مي كنند (به طور مثال در دماي طبيعي اتاق تمام اشيا از خود پرتوي فروسرخ گسيل مي كنند كه به وسيله ي آشكار ساز فروسرخ مي توان آنها را مشاهده كرد) و همچنين با توجه به محدوده ي بسيار باريك نور مرئي (4000 تا 7000 آنگستروم) براي كشف عالم بهتر است از طول موج هاي كوتاه تر (براي اجسام بسيار داغ نظير تپ اخترهاي فشرده و اختروش ها) و همچنين طول موج هاي بلندتر (براي اجسام نسبتاً سرد نظير ستاره هاي سرد يا ابرهاي گازي سرد و ذرات گرد و غبار) مدد بگيريم كه براي اين كار نياز به آشكار سازهايي داريم تا بتوانند اين طول موج ها را كه براي چشم آدمي محسوس نيستند، آشكار كرده و قابل رويت كنند
:10::40: