PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : یکصد و چهل کشته در درگیری قومی در چین!!



avecina.ir
06-07-2009, 12:39
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
چند هزار تن از ساکنان ارومغی علیه دولت چین دست به تظاهرات زدند


درگیری های قومی در چین دهها کشته و زخمی برجای گذاشته است.
روز دوشنبه، 6 ژوئیه (15 تیر)، خبرگزاری دولتی چین - شین هوا - گزارش کرد که بین مسلمانان ایغور استان سینکیانگ، واقع در غرب چین، و ساکنان چینی تباری که در این استان سکونت گزیده اند درگیری روی داده و در جریان آن، تا یکصد و چهل نفر کشته و حدود هشتصد نفر زخمی شده اند.
این درگیری روز یکشنبه در شهر ارومغی، مرکز استان سینکیانگ، و ظاهرا در پی انتشار شایعاتی در مورد حمله چینی ها به مهاجران ایغور در جنوب چین آغاز شد.
شین هوا گفته است که در جریان این خشونت ها، تظاهرکنندگان ایغور به رهگذران حمله کردند و تعدادی وسیله نقلیه را به آتش کشیدند اما پلیس توانست سرانجام نظم را به این شهر بازگرداند.
در مقابل، ایغورهای مخالف دولت چین که در خارج به سر می برند گفته اند که ماموران پلیس به سوی کسانی که در تظاهراتی مسالمت آمیز شرکت داشتند آتش گشودند.
مقامات استان سینکیانگ گفته اند که جدایی طلبان ایغور که در خارج مستقر هستند مسئول سازماندهی حمله به ساکنان "هان" مقیم این استان بوده اند.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
مقامات محلی تظاهرکنندگان را به حمله به فروشگاهها متهم کرده اند


چینی های هان اکثریت جمعیت چین را تشکیل می دهند و مخالفان حکومت چین در سینکیانگ دولتی مرکزی را متهم کرده اند که به منظور تغییر در ترکیب قومی این استان و محو فرهنگ بومی آن، هان ها را مهاجرت به این بخش از چین تشویق کرده اند.
شین هوا گزارش کرده است که متعرضان با استفاده از کارد، آجر و باتوم به فروشگاه ها حمله کردند و با ماموران امنیتی درگیر شدند اما مخالفان حکومت چین از اتهام را رد کرده اند.
مقامات استان سینکیانگ آغاز نا آرامی های روز گذشته را به تحریکات یکی از رهبران ایغورها نسبت داده اند که به حالت تبعید در ایالات متحده سکونت دارد و گفته اند که این نا آرامی ها منشا خارجی داشته است.
مسلمانان ساکن استان سینکیانگ دولت چین را به تلاش برای نابودی خصوصیات فرهنگی خود متهم کرده اند و برخی سازمان های تندرو این بخش از چین خواستار جدایی سینکیانگ و ایجاد کشور مستقل ترکستان در این منطقه شده اند.