PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : تازه و اخبار کشاورزی



sina285
25-06-2009, 09:08
یک میلیون نفر از نمایشگاه هفتم گل و گیاه بازدید کردند


اختتامیه هفتمین نمایشگاه بین المللی گل و گیاه شهرداری تهران عصر شنبه در محل نمایشگاه دائمی شهرداری تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر این مراسم با حضور معصومه ابتکار ریاست کمیته محیط زیست شورای شهر تهران و کرباسیان معاون خدمات شهری تهران برگزار شد.

در این مراسم مدیر عامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری تهران با اشاره به اینکه در این نمایشگاه بیش از 200 تولید کننده داخلی و 41 تولید کننده خارجی حضور داشتند گفت: علاوه بر رشد قابل ملاحظه کمی و کیفی این نمایشگاه نسبت به دوره های پیشین، عرضه تنوع ارقام گیاهی قابل مشاهده است.

علی محمد مختاری افزود: همچنین بسیاری از محصولات به لحاظ کیفی قابل مقایسه و رقابت با نمونه های خارجی بودند و امکان تولید صنعت گل و گیاه فراهم می باشد.

وی گفت: بر این اساس می توان انتظار داشت که صنعت گل و گیاه معادلات اقتصاد تک محصولی در کشور را بر هم زند و به منبع قابل اطمینانی برای توسعه پایدار تبدیل شود.

علی محمد مختاری با اشاره به نقاط مثبت نمایشگاه و حضور تولدی کنندگان داخلی کشور افزود: در این نمایشگاه 9 نشست علمی و کارگاه آموزشی برگزار شد و موضوعاتی نظیر سیستمهای گرمایشی و سرمایشی گلخانه ای ، تولید گیاههای پیازی، تزئین گیاهی ساختمان و نگهداری از گیاهان بومی توسط متخصصین داخلی و خارجی مورد بحث قرار گرفت و تبادل اطلاعات مفیدی برای ارتقا کیفی و کمی و استفاده از تکنولوژی های مدرن صورت پذیرفت.

مختاری با اشاره به استقبال چشمگیر مردم از نمایشگاه افزود: در طول برگزاری نمایشگاه از 21 تا 26 اردیبهشت، حدود یک میلیون نفر از شهروندان تهرانی و سراسر کشور از این نمایشگاه دیدن کردند و چهره های خندان آنها بزرگترین پاداش برای خادمین شهرداری تهران بود.

کرباسیان معاون خدمات شهری تهران نیز در این مراسم ضمن تشکر از تولید کنندگان داخلی گفت: در این نمایشگاه بهترین کالا در بهترین مکان عرضه شد و باید در سالهای بعد قدم بزرگتری در این زمینه برداشته شود و مسئولیت شهرداریاز این نظر سنگین است. لذا ایجاب می کند که یک دبیرخانه دائمی تا نمایشگاه بعدی در اینجا حضور داشته باشد تا کارهای نمایشگاههای بعدی را پیگیری کند و از این طریق بتوانی گل های بومی کشور را احیا کنیم و بتوانیم مشکلات موجود بر سر راه صادرات گل در کشور را برطرف نماییم.

در ادامه این مراسم همچنین ابتکار رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران با تشکر از درایت و مدیریت شهرداری تهران گفت: تهران مشکلات زیادی دارد که یکی از مهمترین آنها کمبود فضای سبز است . توزیع فضای سبز در شهر تهران کاستی هایی دارد و در نگهداری و حفظ درختان که از سیاست های مهم شهرداری تهران است.و این نمایشگاه دریچه ای به سوی توسعه این فعالیتها است و همه باید در جهت بحث و اشاعه یک محیط سبز برای تهران تلاش کنیم و باید حمایت های لازم جهت تولید گل و گیاه در کشور صورت گیرد.

همچنین در این مراسم با تقدیر از تولید کنندگان داخلی و خارجی جوایزی به برندگان برتر تولید کننده داخلی و خارجی گل و گیاه اهدا شد.

sina285
25-06-2009, 09:09
رييس هيات مديره تعاوني گل و گياه شميرانات: براي كاهش هزينه‌ توليد و قيمت واسطه‌ها حذف شوند


رييس هيات مديره تعاوني گل و گياه شميرانات با بيان اينكه امسال توليدكنندگان گل و گياه در كشورمان بسيار متضرر شدند، افزود: امسال توليدكنندگان اين بخش هنوز نتوانسته‌اند حتي هزينه‌هاي به‌كار گرفته شده در كار خود را برگردانند.

علي كيا دربندسري در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با اظهار نگراني از ادامه روند فعلي و امكان بيكار شدن خيل عظيمي از شاغلان بخش گل و گياه كشور، در ادامه با بيان اينكه بحران جهاني به شكل غيرمستقيم دامن كشورمان را گرفته است، به افزايش توليد گل و گياه در كشورمان اشاره كرد و گفت: متاسفانه با وجود اين افزايش توليد، عدم استفاده از تكنولوژي روز و عدم دسترسي توليدكنندگان به اطلاعات روز باعث شده كه ما نتوانيم به شكل مناسب در بازارهاي جهاني حضور يابيم به‌طوري كه واردات گل‌هاي شاخه بريده به كشورمان نيز آغاز شده است.

وي تصريح كرد: با ادامه اين روند بايد شاهد باشيم كه گل‌هاي وارداتي در كشورمان ارزان‌تر از توليد داخل عرضه شده و توليدكنندگان متحمل خسارات بسياري شوند.

كيادربند سري با تاكيد بر حذف واسطه‌ها براي كاهش هزينه‌هاي توليد و در نتيجه كاهش قيمت گل و گياه، اذعان كرد: امسال سعي كرديم در پي ارتقا كار تعاوني و براي كاهش هزينه‌هاي توليد خود اقدام به تامين نهاده‌ها از كشور مبدا كرده و واسطه‌ها را حذف كنيم ولي متاسفانه با برداشتن اولين قدم در اين راه و وارد كردن يك بار پياز ليليوم بخش قرنطينه روي اين بار و آفتي كه تا هفته پيش وارد كشورمان مي‌شد دست گذاشته است، در حاليكه يكسري از كارشناسان معتقدند اين آفت قرنطينه‌اي نيست.

وي با اظهار تاسف از اينكه بخش قرنطينه از دادن هر پاسخي به آنها در اين زمينه خودداري مي‌كند، ادامه داد: به دليل كمي تجربه ما نتوانستيم با شركت فروشنده قرارداد ببنديم كه در صورت عودت كالا، هزينه حمل و نقل و خريد محصول را پرداخت كنند و به همين دليل اكنون اين تعاوني با 70 ميليون تومان ضرر مواجه شده است و هيچ‌كس نيز در اين زمينه حتي يك پاسخ كتبي به ما نمي‌دهد و اشاره‌اي به نام آفت نمي‌كنند تا در صورت غير استاندارد بودن كالا از كشور هلند خواستار پاسخ باشيم.

رييس هيات مديره تعاوني گل و گياه شميرانات ادامه داد: فكر مي‌كنيم با ادامه چنين روندي اين تعاوني بسته خواهد شد يا حداقل طي سال‌هاي آينده كولي بيشتري به واسطه‌ها مي‌دهيم.

sina285
25-06-2009, 09:10
آزمايشگاه‌هاي تشخيص آفات، انتقال يافته‌هاي تحقيقاتي گياه‌پزشکي را تسريع مي‌كنند



اجراي روش‌هاي نوين تحقيقاتي و انتقال يافته‌هاي علمي در بخش گياه‌پزشکي را مي‌توان در جهت توليد سالم و توسعه پايدار کشاورزي از طريق همکاري با سازمان نظام مهندسي توسعه داد.


به گزارش سرويس پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دکتر حسن عسکري ـ رييس موسسه تحقيقات گياهپزشکي کشور ـ در نشست مشترک با رييس سازمان نظام مهندسي کشاورزي و منابع طبيعي استان تهران با بيان اين مطلب گفت: فعاليت تحقيقاتي موسسه تحقيقات گياهپزشکي کشور از طريق سياست‌گذاري و اتخاذ شيوه‌ها و روش‌هاي موثر جهت کنترل آفات و بيماري‌هاي گياهي در راستاي توسعه پايدار کشاورزي و ايجاد امنيت غذايي بوده که در جهت اجرايي كردن اين فعاليت‌ها در سطح مزارع از طريق تعامل با دستگاه‌هاي اجرايي مرتبط اقدام مي‌كند.


وي تصريح كرد: در اين راستا همکاري‌هاي موسسه و سازمان نظام مهندسي مي‌تواند توسعه و گسترش يابد به طوري که در تفاهم في مابين مي‌توانيم از ظرفيت‌هاي کارشناسي سازمان از طريق آزمايشگاه‌هاي تشخيص آفات و بيماري‌هاي گياهي براي انتقال يافته‌هاي تحقيقاتي گياه‌پزشکي بهره‌برداري كرد.


عسكري خاطرنشان كرد: چنانچه اين ظرفيت در کنار توان ترويجي وزارت جهاد کشاورزي قرار گيرد مي‌تواند به هم افزايي بيشتر ترويج يافته‌هاي جديد تحقيقاتي بيانجامد.


رييس موسسه تحقيقات گياهپزشکي کشور تصريح کرد: از آنجايي که آزمايشگاه‌هاي تشخيص آفات و بيماري‌هاي گياهي با دارا بودن کادر تخصصي و دانش آموخته در زمينه گياه‌پزشکي به عنوان پايگاهي جهت ارائه خدمات مهندسي و حرفه‌يي بخش کشاورزي محسوب مي‌شود، با توجه به پهنه‌بندي استقرار اين واحدها در مناطق مختلف استاني و واگذاري نظارت بر تمام فعاليت‌هاي تخصصي ايشان به نظام مهندسي، بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي کارشناسي کلينيک‌هاي گياهپزشکي به منظور اشاعه فرهنگ استفاده از خدمات مهندسي، ترويج علوم و يافته‌هاي تحقيقاتي موسسه تحقيقات گياهپزشکي و نيز همکاري نيروهاي متخصص گياهپزشک با مروجان علوم کشاورزي در سطح مزارع و باغات پيشنهاد مي‌شود.


عسکري در پايان ضمن تمديد عضويت خود در سازمان نظام مهندسي، اين امر را يکي از وظايف مهم اعضا در حمايت از اهداف و برنامه‌هاي نظام مهندسي دانسته و اين سازمان را به عنوان ارگان بزرگي از مجموعه متخصصان در امر گياه‌پزشکي در جهت اجرايي كردن کليه فعاليت‌هاي تحقيقاتي و ترويج علوم و يافته‌هاي جديد در بخش معرفي کرد.

sina285
25-06-2009, 09:11
استان تهران در تولید 12 محصول رتبه نخست کشوری دارد




استان تهران با داشتن تنها 8/1 درصد اراضی کشاورزی کل کشور در تولید 12 محصول کشاورزی و دامی و فعالیت کشاورزی رتبه نخست کشوری را داراست.

به گزارش ایانا، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در جمع خبرنگاران گفت: استان تهران 8/1 درصد از اراضی کشاورزی کل کشور را داراست که از این تعداد 6/1 درصد به محصولات زراعی و 7/5 درصد به محصولات باغی و 1/1 درصد به آیش اختصاص دارد.


سیدحسین محسنی افزود: استان تهران با تولید 5/1 میلیارد انواع گلهای شاخه بریده 95 هزار تن گیلاس، 22 هزار تن قارچ خوراکی، 14 میلیون اصله نهال، 216 میلیون قطعه جوجه یک روزه، هفت هزار و 500 فروند ملکه تجاری زنبور عسل، 210 هزار تن تخم‌مرغ، رتبه اول کشور را در تولید محصولات مذکور در سطح کشوری دارد.


وی خاطرنشان کرد: همچنین استان تهران با تولید 835 هزار تن شیر خام، 83 هزار تن گوشت قرمز، رکوردگیری 488 هزار و 800 راس گاو شیری و ثبت مشخصات 59 هزار و 376 راس گاو اصیل و تولید 7/1 میلیون تن تولید ذرات علوفه‌ای در کشور مقام نخست کشوری را به خود اختصاص داد.


رئیس سازمان استان تهران در ادامه گفت: در سال گذشته همچنین سه هزار و 200 تن انواع آبزیان پرورشی، دو هزار و 905 تن ماهیان سردآبی، 295 تن انواع ماهیان گرمابی در استان تهران تولید شده است که از این استان با تولید 9 میلیون قطعه انواع ماهیان زینتی رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده است.


محسنی از افتتاح 167 پروژه در بخش کشاورزی خبر داد و تصریح کرد: پروژه‌های مذکور با 516 میلیارد ریال اعتبار و یک هزار و 841 نفر فرصت اشتغالزایی و هفت هزار و 506 نفر تثبیت اشتغال افتتاح خواهد کرد.




سالانه یک میلیارد گل شاخه بریده توید می‌شود


محسنی تصریح کرد: استان تهران با دو هزار و 692 هکتار مساحت گلخانه سالانه یک میلیارد و 140 میلیون گل شاخه بریده و 12 میلیون و 600 گلدان و سه میلیون و 690 هزار اصله تولید درخت و درختچه مقامهای اول و در تولید درختچه مقام ششم کشوری را دارد./

sina285
25-06-2009, 09:13
متخصص كشاورزي: افزايش بهره‌وري با تضمين سياست‌هاي دانايي‌محور امكان‌پذير است




يك متخصص كشاورزي گفت: زماني كه بهره‌وري در كشاورزي افزايش يابد، مصرف همه موارد اعم از آب و نهاده‌هاي كشاورزي بهينه مي‌شود.

دكتر حسين انصاري در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با تاكيد بر اهميت افزايش بهره‌وري در كشاورزي، اظهار كرد: در شرايط فعلي دولت بايد به جاي آنكه گسترش افقي را در دستور كار كشاورزي قرار دهد، گسترش عمودي را مورد توجه قرار دهد.

اين متخصص آبياري خاطرنشان كرد: اكنون ميان توليد محصولات كشاورزي به‌ازاي هر واحد مصرف آب، تفاوت صد درصدي با متوسط دنيا وجود دارد.

وي همچنين گفت: اگر بتوانيم بهره‌وري را در كشاورزي در شرايط موجود به متوسط جهاني برسانيم، بخش زيادي از مشكلات موجود در كشاورزي حل مي‌شود، اما اين امر با تضمين سياست‌هاي ويژه، خاص و دانايي محور امكان‌پذير است و قطعا براساس سياست‌هاي سطحي‌نگر رخ نمي‌دهد.

انصاري در عين حال تصريح كرد: افزايش بهره‌وري در كوتاه مدت نيز غيرقابل انتظار است؛ چراكه نيازمند برنامه‌هاي عملياتي صحيح، سرمايه‌گذاري و زمان است و قاعدتا يك پيشرفت تدريجي در نهايت مي‌تواند ما را به نتيجه برساند و اگر اين برنامه در بخش كشاورزي نيز دنبال شود، بهره‌وري به نتيجه مي‌رسد.

sina285
25-06-2009, 09:13
رييس اتحاديه فروشندگان گل و گياه تهران: فاز دو پايانه گل و گياه تهران بزودي گشايش مي‌يابد



در آينده نزديك شاهد گشايش و راه‌اندازي فاز دوم پايانه گل و گياه در تهران خواهيم بود و از تمام توليد‌كنندگان سراسر كشور براي مراجعه به اين پايانه و تامين نياز خود دعوت مي‌كنيم.

جلال عجايبي ـ رييس اتحاديه فروشندگان گل و گياه تهران ـ به خبرنگار اصناف ايسنا گفت: با راه‌اندازي فاز دو پايانه گل و گياه در تهران، فروشندگان و توليد‌كنندگان مي‌توانند براي خريد خود به اين پايانه مراجعه كنند و از توليد‌كنندگان كشور مي‌خواهيم كه براي حفظ جايگاه خود و برقراري ارتباط با اين پايانه به شركت پايا گل ـ مجري طرح پايانه بين‌المللي صادراتي گل و گياه ايران ـ مراجعه كنند.

وي بيشترين توليدات گل و گياه را مربوط به استان تهران دانست و گفت: در حال حاضر استان تهران تامين كننده بازار گل و گياه است و پس از آن شهرستان‌ها تامين بخشي از گل رُز را برعهده دارند.

عجايبي در ادامه درباره توافق‌ مالياتي اصناف با سازمان امور مالياتي ابرازعقيده كرد و گفت: اين توافقنامه راهكاري بود كه در دي ماه سال گذشته پيشنهاد آن را مطرح كرديم، هر چند كه دير به توافق رسيديم ولي معتقدم اگر به درستي اجرا شود و مسوولان دارايي هم نظر اتحاديه‌ها را بپذيرند، گام مثبتي در جلب رضايت مردم و اصناف و اخذ ماليات مورد نظر وزارت اقتصاد و سازمان امور مالياتي خواهد بود.

sina285
25-06-2009, 09:18
برداشت زیره ازسطح دو هزار هکتار از اراضی آبی شهرستان آغاز شد.

به گزارش ایانا، معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی سبزوار در این باره گفت: برداشت زیره ازسطح دو هزار هکتار از اراضی آبی شهرستان آغاز شد که با میانگین عملکرد 800 کیلوگرم در هکتار پیش‌بینی می‌شود تولید زیره شهرستان به هزار و 600 تن برسد.
محمد حسین‌آبادی افزود: با جدا شدن شهرستانهای جوین و جغتای سطح زیرکشت این محصول در شهرستان 60 درصد کاهش یافته است.
وی در ادامه افزود: تولید زیره در مقایسه با میزان مشابه سال قبل و بدون درنظر گرفتن جوین و جغتای 30 درصد افزایش تولید نشان می‌دهد که این افزایش را مربوط به افزایش میانگین عملکرد تولید از 700 به 800 کیلوگرم در هکتار و همچنین مربوط به افزایش 300 هکتار سطح زیرکشت این محصول به شمار آورد.
حسین‌آبادی بارندگیهای مناسب بهاره را عامل افزایش عملکرد زیره دانست.
سیدفرید حبیبی، مسئول باغبانی شهرستان دراین رابطه گفت: زیره از دیرباز به عنوان گیاه دارویی مورد استفاده ایرانیان بوده است و اسانس آن خاصیت ضدباکتریایی دارد و در صنایع دارویی، غذایی و آرایشی به کار می‌رود و حاصل فراوری ایران در خارج از کشور در تهیه شربت گردمیکسچر جهت معالجه دل درد کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی در خاتمه یادآور شد کشت این گیاه آسان، کم‌توقع با نیاز آبی بسیار پایین و برداشت سریع نسبت به سایر محصولات زراعی مورد توجه کشاورزان منطقه است.

sina285
25-06-2009, 09:20
میزان خریدهای سازمان تعاون روستایی کشور طی سه ماهه اخیر 2/1 برابر کل خریدهای برنامه سوم توسعه است.

به گزارش خبرنگار ایانا، معاون وزیر و مدیرعامل سازمان توسعه روستایی با اعلام این مطلب در گفت‌وگو با خبرنگاران در حاشیه نخستین همایش بسیج سازندگی گفت: تعداد محصولات خریداری شده توسط این سازمان از چهار به 63 محصول و حجم خریدها نیز از لحاظ وزنی و ارزشی از رشد قابل ملاحظه‌ای برخوردار است.
سیدمحمد موسوی افزود: در سال جاری 755 هزار تن محصول از کشاورزان، به ارزش 243 میلیارد تومان خریداری شد که در مقایسه با زمان مشابه سال قبل 655 درصد، یعنی هفت برابر رشد داشته است و از نظر ارزشی نیز از رشد چشمگیری برخوردار است.
وی درباره خریدهای توافقی گفت: تا به امروز 706 هزار تن محصول به صورت توافقی و به ارزش 320 میلیارد تومان خریداری شده است که از رشد 200 درصدی نسبت به سال قبل برخوردار است که 600 هزار تن آن شامل محصول گندم است.
مدیرعامل سازمان تعاون روستایی کشور خاطرنشان کرد: در سه ماهه اخیر حدود یک میلیون و 461 هزار تن محصول به ارزش 560 میلیارد تومان خریداری شده است که در مجموع حدود 5/3 برابر کل خریدهای توافقی و تضمینی سازمان نسبت به سال گذشته و در مجموع 2/1 برابر کل خریدها در پنج ساله برنامه سوم توسعه است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به خبرنگار ایانا درباره افق برنامه پنجم توسعه در دولت دهم گفت: دو هدف کمی در نظر گرفته شده است که هدف اول مربوط به تعاونیها و تشکلهای تحت پوشش است.
وی افزود: کلیه زنجیره قبل و بعد از تولید تا توزیع و صادرات بر عهده حدود 11 هزار تعاونی و تشکل تحت پوشش این سازمان قرار خواهد گرفت.
موسوی با اعلام اینکه در حال حاضر 100 درصد مراحل تامین نهاده‌ها، ماشین‌آلات، خرید، تبدیل محصول و فروش آن در داخل این زنجیره تولید مدیریت می‌شود، گفت: در سال گذشته از مرحله تولید به بعد 5/2 میلیون تن از تولیدات کشور در این بخش ساماندهی شد، که در برنامه هست این رقم به 25 درصد برسد و تا پایان برنامه پنجم تولید از نظر رقمی این عدد به 25 میلیون تن خواهد رسید، که شامل مراحل تولید، فرآیند خرید، تکمیل، بسته‌بندی، سورت، توزیع، صادرات و... می‌شود.
وی درباره هدف دوم گفت: تقویت و توسعه نظامهای بهره‌برداری نیز از اولویتهای دیگر این سازمان در برنامه پنجم توسعه است.

sina285
25-06-2009, 09:21
راه‌اندازی نظام صنفی کشاورزی تا سه ماه دیگر در تمامی استانها
موسوی با اشاره به تصویب آیین‌نامه اجرایی نظام صنفی خاطرنشان کرد: مطابق این آیین‌نامه حدود چهار میلیون و 300 هزار نفر از بهره‌برداران بخش کشاورزی در 500 شغل سازماندهی می‌شوند.
وی افزود: استانداردهای شغلی با هدف هویت بخشیدن به مشاغل کشاورزی امکان رتبه‌بندی، حفظ حقوق، حمایت و نظارت بر مشاغل بخش کشاورزی را عملیاتی می‌کند و بر این اساس، دستورالعمل اجرایی آن تهیه شده است.
موسوی تشکیل کارگروه، ابلاغ و اجرا و استقرار این نظام را از مهمترین مراحل اجرای آن در سال دوم برشمرد و گفت: تهیه لیست مشاغل و جمع‌بندی آن نیز آماده شده است و بر اساس ابلاغ وزیر، باید ظرف سه ماه، نظام صنفی بخش کشاورزی در استانها و شهرستانها راه‌اندازی شود.
وی در ادامه افزود: از کشاورزان خبره، نمونه و پیشبرد نیز در ترکیب این انجمن باید استفاده شود.
موسوی درباره خرید برگ سبز چای نیز گفت: تا کنون حدود 80 هزار تن برگ سبز چای از کشاورزان خریداری شده است و این سازمان افزایش حجم خریدهای توافقی و تضمینی شبکه به سمت پنج میلیون تن را هدف قرار داده است./

sina285
25-06-2009, 09:22
برداشت لیمو از اوایل خردادماه در استان هرمزگان آغاز می‌شود و تا شهریورماه ادامه دارد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان مدیر باغبانی این سازمان درخصوص برداشت لیمو در استان هرمزگان گفت: 16 هزار و 600 هکتار میزان باغهای لیموترش در استان است که امسال تا کنون از این سطح میزان 11 هزار تن محصول لیموترش برداشت شده است.
مجیدرضا پاکاری میزان برداشت لیمو در سال گذشته را بیش از 224 هزار تن دانست و افزود: بیشتر باغهای لیموترش در شهرستان رودان با 9 هزار هکتار است که سال گذشته 136 هزار تن محصول لیموترش از آن برداشت شده است که امسال تا کنون هفت هزار تن لیمو در این شهرستان برداشت شده است، شهرستان میناب هم با شش هزار هکتار باغ لیمو در رتبه بعدی قرار دارد که سال گذشته 79 هزار تن محصول لیمو از این باغها به دست آمده است.
وی در ادامه گفت: برداشت لیمو از اوایل خردادماه تا شهریورماه در این استان ادامه دارد و هرمزگان در این محصول رتبه اول کشوری را با 42 درصد از تولید کشور به خود اختصاص داده است./

sina285
25-06-2009, 09:22
میزان 240 هزار قطعه بچه‌ماهی گرمابی به صورت یارانه‌ای در مزارع پرورشی و استخرهای ذخیره آب کشاورزی استان خراسان جنوبی رهاسازی شد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان شیلات ایران مدیر امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی این استان با اعلام این مطلب گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون با هدف ترویج فرهنگ تولید آبزیان میات پرورش‌دهندگان ماهی و کشاورزان متقاضی، تکثیر ماهیان پرورشی انجام شده است.
گلکاری مهمترین اهداف این طرح را استفاده بهینه و دومنظوره از آب کشاورزی در استخرهای ذخیره آب، تولید گوشت مفید، ایجاد اشتغال، ترویج فرهنگ مصرف ماهی، افزایش سرانه مصرف و کسب درآمد عنوان کرد و افزود: 60 درصد بچه‌ماهیان رهاسازی شده ماهی آمور، 35 درصد گونه کپور معمولی و پنج درصد از آن کپور نقره‌ای است.
وی میزان تولید آبزیان استان را در سال گذشته را 428 تن ذکر کرد و افزود: از این میزان 268 تن به کپور ماهیان و 160 تن به ماهیان سردآبی قزل‌آلا اختصاص داشت که این میزان تولید نسبت به سال 87 بیش از 71 درصد رشد داشته است./

sina285
25-06-2009, 09:23
نخستین سم‌پاش الکترواستاتیک پشت‌تراکتوری کشور به همت محققان مرکز تحقیقات مهندسی آذربایجان شرقی طراحی و ساخته شد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی، صمد برزگر با اعلام این مطلب افزود: دانش فنی ساخت سم‌پاشهای الکترواستاتیک پشت‌تراکتوری در دنیا در انحصال آمریکاییهاست اما محققان مرکز تحقیقات مهندسی جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در مدت یک سال این نوع سم‌پاش را طراحی کرده و ساخته‌اند.
مدیر تولید مرکز تحقیقات مهندسی جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی فرق عمده این نوع سم‌پاش با سم‌پاشهای معمولی را در این دانست و اضافه کرد: در این نوع سم‌پاش ذرات سم پس از باردار شدن در مزارع پاشیده می‌شود و این خاصیت باردار کردن باعث می‌شود که تمامی سطوح گیاهان به صورت یکنواخت چه پشت و روی گیاهان سم‌پاشی شود، یعنی ذرات وقتی که باردار می‌شوند همدیگر را دفع می‌کنند و همین خاصیت باعث می‌شود مصرف سم از 400 تا 600 لیتر در سیستمهای معمولی حداکثر به 50 تا 60 لیتر در این نوع سم‌پاش کاهش یابد.
برزگر گفت: تولید محصول سالم به علت کاهش مصرف سم، هم‌پوشانی 100 درصدی گیاهان در مزرعه به علت باردار بودن ذرات سم به هنگام استفاده از سم‌پاش الکترواستاتیک، جلوگیری از آلودگی زیست محیطی به دلیل ریخته نشدن سم اضافی در مزارع، کاهش آلودگی آبهای زیرزمینی، افزایش چهار برابری سرعت سم‌پاش و صرفه‌جویی در هزینه از دیگر مزایای این دستگاه به شمار می‌رود.
وی همچنین افزود: دستگاه سم‌پاش الکترواستاتیک پشت تراکتوری با هزینه 330 میلیارد ریال، طراحی و ساخته شده است و می‌تواند با اتصال به انواع تراکتور علاوه بر کار سم‌پاشی، کودپاشی به صورت مایع را نیز انجام دهد.
بنابراین گزارش دستگاه سم‌پاش الکترواستاتیک پشت‌تراکتوری در هر بار می‌تواند سطحی به طول هشت متر را سم‌پاشی کند./

sina285
25-06-2009, 09:27
متوسط عملکرد گوجه‌فرنگی در ایران هفت تن، و در کازرون 5/26 تن بالاتر از متوسط عملکرد جهانی است.

عضو هیات علمی مرز تحقیقات شوری با اعلام این مطلب به ایانا گفت: در زمان حاضر چهار میلیون و 600 هزار هکتار از اراضی دنیا به کشت گوجه‌فرنگی اختصاص دارد که سالانه با متوسط 5/27 تن در هکتار، 125 میلیون تن گوجه‌فرنگی تولید می‌شود.
غلامحسن رنجبر افزود: ایران با داشتن متوسط عملکرد 5/37 تن در هر هکتار، هفت تن بیشتر از متوسط جهانی گوجه‌فرنگی تولید می‌کند که ایران را از نظر تولید و صادرات در بین کشورهای جهان هفتم و از نظر صادرات رب گوجه‌فرنگی در ربته دهم قرار داده است.


عملکرد گوجه‌فرنگی کازرون 5/26 تن بیشتر از دنیاست
مسئول کمیته فرعی برنامه‌ریزی بهبود تولید غلات در شرایط کشور تصریح کرد: کازرون به عنوان یکی از قطبهای تولیدکننده گوجه‌فرنگی در کشور عملکردی بالغ بر 54 تن در هکتار دارد که 5/26 تن از متوسط دنیا و 5/19 تن از متوسط کشوری بالاتر است.
وی نبود تشکل فنی کارآمد را مهمترین مشکل تولید گوجه‌فرنگی ذکر کرد و افزود: عدم وجود یک تشکل صنفی برای مصحولات صیفی مثل گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و پیاز باعث شده است هماهنگی مناسبی بین قیمت تولید، فراوری و عرضه وجود نداشته باشد و قیمت‌گذاری همواره توسط دلالان و واسطه‌ها و با حفظ منافع آنان انجام شود که به تبع، تولید و مصرف‌کننده و کارخانه‌هی فرآوری نیز متضرر می‌شون

sina285
25-06-2009, 09:29
سازمان تعاون روستایی کشور که عهده‌دار مسئولیت بخش تشکلها و تعاونیهای وزارت جهاد کشاورزی است در سال جاری 800 هزار نفرروز از دانش‌آموزان، دانشجویان، فارغ‌التحصلان و جوانان روستایی را به عرصه‌های کشاورزی وارد می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایانا، مدیرعامل سازمان تعاون روستایی کشور با اعلام این مطلب در نخستین گردهمایی ملی بسیج سازندگی گفت: طرح بسیج جوانان در سازندگی از سال 1379 بنا به دستور مقام معظم رهبری آغاز شد و استفاده از توان، نشاط، تخصص و اوقات فراغت جوانان در عرصه‌های عمرانی روستایی، محرومیت‌زدایی و احیای فرهنگ کار، تلاش و برنامه‌پذیری کار جمعی توام با تقویت روحیه جهادی مدنظر قرار گرفت.
سیدمحمد موسوی افزود: از سال 1379 تا پایان سال 1387 عملکرد این طرح حدود 18 میلیون و 306 هزار و 378 نفرروز بود که 895 هزار و 93 نفر به صورت میانگین 20 روزه به کار گرفته شد که در مجموع 42 درصد در فعالیتها مربوط به اجرای طرحهای منابع طبیعی، آبخیزداری و آب و خاک، 30 درصد در طرحهای زراعت، باغبانی و حفظ نباتات، 16 درصد در فعالیتهای دام، دامپروری، دامپزشکی و شیلات، 10 درصد در فعالیتهای عمرانی و توسعه روستایی شرکت کردند.
وی در خصوص جمعیت این نبروها نیز گفت: 80 درصد پسر و 20 درصد از دختران در این طرح حضور داشتند که 36 درصد جامعه هدف را دانش‌آموزان، 15 درصد را دانشجویان، 13 درصد فارغ‌التحصیلان و مابقی را سایر نیروها تشکیل می‌دهند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در سال جاری در برنامه است که 800 هزار نفرروز برای تحقق اهداف 5/42 درصدی بخش زراعت و باغبانی، 25 درصدی بخش منابع طبیعی و آبخیزداری، 5/22 درصدی دام و دامپزشکی و 10 درصدی فعالیتهای آب و خاک به خدمت گرفته شوند.
وی بر سازماندهی جوانان با یک نگاه عمیق‌تر تاکید کرد و افزود: در رابطه با نوع کار، پر کردن اوقات فراغت، تعریف برنامه‌های فرهنگی جاذب و نشاط‌آور، برنامه‌های عملیاتی حول برنامه‌های عام‌المنفعه و فاقد خطرات جسمی و روحی تاکید شده است.
موسوی بودجه مربوط به این فعالیت و طرحهای استانی و مل را 40 میلیارد ریال برآورد کرد و خاطرنشان کرد: امید است این طرح با تمام قوا و با رفع نقیصه‌های موجود به سمت توسعه بخش کشاورزی دنبال شود.
وی در پایان گفت: به زودی دفتر بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی نیز به این سازمان منتقل خواهد شد./

sina285
25-06-2009, 09:29
پژوهشگران دانشگاه کرنل در آمریکا راه‌حلی را ارائه کرده‌اند که به کمک آن می‌توان از پراکنده شدن سموم کشاورزی توسط آب و باد و ایجاد خطرات زیست محیطی جلوگیری کرد.
به گزارش ایانا، آنها سموم را به روش کپسوله کردن در نانوالیافهایی قرار می‌دهند که از نظر زیستی تخریب‌پذیر هستند. به این طریق سموم تا زمان مصرف حفظ و نگهداری می‌شوند و از هدر رفتن آن در اثر پراکنده شدن به وسیله باد یا آب جلوگیری می‌کند.
این فن‌آوری موجب افزایش ماندگاری موثر سم و در نتیجه کاهش مصرف سموم می‌شود و نیز تمامی مواد به کار رفته از نظر زیستی تخریب‌پذیر هستند، هنگامی که الیاف به طریق زیستی تخریب شوند، مواد شیمیایی به آرامی در خاک آزاد می‌شوند زیرا مواد شیمیایی تا جایی که لازم است نگهداری شده و این امکان را می‌دهد که به آرامی و در طول زمان (طبق نتایج به دست آمده در طول چهار ماه) آزاد شوند. در این فن‌آوری نانوالیافها به وسیله سیستم رهاسازی با الکتروریسندگی محلولهای سلولز، سم و PIA پلیمری که از نشاسته ذرت به دست می‌آید ساخته می‌شوند. سرعت آزادسازی مواد شیمیایی نیز با تغییر ترکیب نانوالیاف نیز تنظیم می‌شود.
آزمایشهای انجام شده بر روی حشرات نشان داده است که این مواد به طور موثری موجب کنترل رشد لارو، شفیره و حشرات بالغ می‌شوند. نتایج این پژوهش در همایش سالیانه جامعه شیمی آمریکا، گزارش شده است./

sina285
25-06-2009, 09:30
کنه واروا که سال گذشته تمام زنبورستانهای استان خراسان رضوی را آماده کرده بود از 92 درصد زنبورستانهای این استان ریشه‌کن شد.

رئیس هیات مدیره اتحادیه پرورش‌دهندگان زنبورعسل خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا گفت: بارش مناسب، هوای مرطوب و غنای گلزارها و همچنین توزیع دارو باعث شد کنه واروا که سال گذشته موجب تلفات آلودگی گسترده در زنبورستانهای استان شود مهار شده و 92 درصد زنبورستانها آلوده نباشند.
محمدعلی ناظری افزود: مرگ و میر گسترده زنبورها و عدم بازگشت به کندو جمعیت زنبورها را به شدت کاهش داده است که به طور حتم بر حجم تولید عسل تاثیر سو خواهد گذاشت اما حجم تولید از سال گذشته بیشتر خواهد بود.
وی ادامه داد: شرایط مناسب گلزارها عملکرد کندو را افزایش خواهد داد و انتظار می‌رود راندمان تولید به 5/3 تن برسد.
ناظری با اشاره به توزیع دارو گفت: زمان توزیع داروی واروا از مهرماه آغاز می‌شود و اکنون تزریق دارو در زنبورستانها به علت احتمال تاثیرگذاری بر کیفیت عسل امکانپذیر نیست./

sina285
25-06-2009, 09:31
رئیس جمهور قانون الحاق صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر به فهرست نهادها و موسسات عمومی غیردولتی را ابلاغ کرد که بر اساس آن صندوق بیمه روستاییان و عشایر به فهرست نهادها و موسسات عمومی غیردولتی ملحق شد.

به گزارش ایانا از پایگاه اطلاع‌رسانى دولت، بر اساس این قانون، صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر می‌تواند بودجه مازاد سالانه خود را در پایان هر سال به خزانه بازگرداند یا آن را سرمایه‌گذاری کرده و برای پرداخت بازنشستگی و مستمری روستاییان و عشایر هزینه کند.
با توجه به اینكه صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر، ‌عهده‌دار بیمه كشاورزان و سایر اقشار روستایی است و بر اساس قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی، ‌صندوقهای بیمه‌ای دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی و اداری هستندو وجوه، ‌اموال، ‌ذخایر و داراییهای صندوقهای بیمه اجتماعی و درمانی در حكم اموال عمومی بوده و مالكیت آن مشاع و متعلق به افراد تحت پوشش است.
از آنجا كه صندوق یادشده موسسه دولتی بوده و به این دلیل امكان هیچگونه فعالیت اقتصادی به نفع مشمولان خود را ندارد و از طرفی منابع نقدی آن نیز در حسابهای بانكی مشمول دریافت سود نمی‌شود، لذا رئیس جمهور به منظور فراهم کردن زمینه فعالیت اقتصادی برای صندوق یادشده به نفع مشمولان خود، لایحه الحاق صندوق بیمه روستاییان و عشایر به فهرست نهاد‌ها و موسسات عمومی غیردولتی را برای طی تشریفات قانونی تقدیم مجلس كرد كه در نهایت پس از تصویب در جلسه چهارم اسفند 1387 مجلس شورای اسلامی و همچنین مجمع تشخیص مصلحت نظام این مصوبه را در تاریخ 26اردیبهشت 1388 موافق با مصلحت نظام تشخیص داد./

sina285
25-06-2009, 09:33
40درصد کشمش صادراتی کشور در شهرستان ملایر تولید و به کشورهای آسیای میانه و روسیه صادر می‌شود.

به گزارش ایانا، مدیر روابط عمومی سازمان بازرگانی استان همدان گفت: سالانه بیش از 12 هزار تن کشمش از 300 هزار تن کشمش صادراتی کشور در شهرستان ملایر تولید می‌شود.
باقرزاده افزود: سالانه صادرات کشمش از شهرستان ملایر به ارزش 21 میلیون دلار از طریق گمرک استانهای همدان، تهران و اصفهان انجام می‌شود.
وی اضافه کرد: صادرات کشمش شهرستان ملایر 25 درصد از کل صادرات استان همدان را تشکیل می‌دهد.

sina285
25-06-2009, 09:35
در سال جاری، پیش‌بینی می‌شود که تولید محصول برنج دو تا چهار درصد افزایش داشته باشد.

معاون تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی با اعلام این مطلب در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا گفت: بارانهای مناسب، حضور شالیکاران در اجرای طرحها و توصیه‌های فنی ارائه شده توسط کارشناسان ناظر مزارع و... باعث شد که امسال تولید برنج از روند افزایش برخوردار باشد.
دکتر محمدرضا جهانسوز افزود: سال گذشته به دلیل خشکسالی، تولید این محصول دارای کاهش بود، اما در سال جاری غایت خدا باعث شد که به جای کاهش، افزایش تولید داشته باشیم.
وی روند تولید سایر محصولات زراعی و باغی را مناسب خواند و گفت: در زمینه تولید محصولات سالم نیز با معرفی اولین محصولات سالم و نصب برچسب استاندارد، راه برای سایر کشاورزان، گلخانه‌داران و سایر محصولات باز شده است و امید است هر روز شاهد تولید محصولات سالم در کشور باشیم.
گفتنی است، آمارها نشان می‌دهد که سال گذشته دو میلیون تن محصول برنج در کشور تولید شد و امسال نیز پیش‌بینی می‌شود با روندی روبه‌رشد مواجه شویم و تولید به دو میلیون و 600 هزار تن برسد./

sina285
25-06-2009, 09:37
به کشاورزان متقاضی آبیاری تحت فشار کمک بلاعوض داده می‌شود.
به گزارش ایانا، مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در این باره گفت: در سال جاری 90 میلیارد ریال از محل اعتبارات خشکسالی جهت اجرای طرحهای آبیاری تحت فشار در سطح پنج هزار و 800 هکتار از اراضی استان در نظر گرفته شده است.
نوذری افزود: از این میزان 60 میلیارد نزد بانک کشاورزی و 20 میلیارد ریال هم نزد صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی است.
وی اضافه کرد: این اعتبار با تلفیق 80 میلیارد ریال تسهیلات بانکی و سهم آورده شخصی جهت اجرای طرحهای آبیاری تحت فشار استفاده می‌شود.
وی گفت: 10 میلیارد ریال جهت مطالعه هشت هزار هکتار از اراضی کشاورزان و تهیه دفترچه‌های طراحی آبیاری تحت فشار متقاضیان و نظارت بر اجرای پنج هزار و 800 هکتار از طرحهای در حال اجرا در نظر گرفته شده است.
شایان ذکر است، این اعتبار هم‌اکنون در صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی موجود است.
وی یادآور شد کشاورزان متقاضی با مراجعه به مدیریتهای جهاد کشاورزی شهرستانها و تکمیل پرونده (شامل سند اراضی، پروانه بهره‌برداری از چاه و...) می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند. تسهیلات مزبور به ازای هر هکتار حداکثر 14 میلیون ریال کمک بلاعوض دولتی و 14 میلیون ریال وام بانکی یا آورده شخصی است