PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : معرفی، کاشت و تکثير گياهان زينتی



sina285
24-06-2009, 08:33
پرسیاوشان
Polypodiaceae:تیره

Adiantum capillus veneris L.: نام لاتین
Venuss hair - Maidenhair: نام انگلیسی
پرسیاوشان - پرسیاوش: نام فارسی
شعرالارض – کربزه البیر - شعرالخنزیر : نام عربی

شرح گیاه

گیاهی پایا و دارای ریزومی خزنده به درازای 10 سانتی متر همراه با ریشه های باریک و ظریف است از ریزوم آن برگهائی به رنگ سبز دائمی به درازای 15 تا 20 سانتی متر و منتهی به دمبرگ صاف و شفاف به رنگ قهوه ای تیره خارج می شود. این دمبرگها که در فواصل نزدیک به ریزوم ، پوشیده از تار می باشند ، عموماً انشعابات فرعی فاصله دار پیدا می کنند و هر یک از آنها که در واقع یک دمبرگ فرعی به حساب می آیند به برگچه های منقسم به لوبهای برگشته ختم می شوند. اعضای تولید مثل گیاه به صورت برجستگیهای باریک و دراز و یا مدور (هاگینه) در کنارهای برگچه های متعلق به برگهای زایا ظاهر می شوند. در هر یک از هاگینه های آنها نیز چندین هاگدان جای دارد.

بخش قابل استفاده گیاه : برگ گیاه.

تکثیر گیاه
بهره برداری از پایه های خودروی آن همواره رفع نیاز فعلی را می نماید و حتی قابلیت صادرات را نیز دارد. در هر حال تکثیر گیاه در صورت لزوم از طریق اعضای تولید مثل این گیاه به صورت برجستگیهای باریک و دراز و یا مدور (هاگینه) در کنار برگچه های متعلق به برگهای زایا ظاهر می شوند، انجام می گیرد در هر یک از این هاگینه‌ها چندین هاگدان جای دارد که پر از هاگ می باشد. پس از برداشت محصول آنها را یا به طور طبیعی در سایه و یا در حرارت 40 تا 50 درجه سانتی گراد و به روش مصنوعی خشک می کنند.


دامنه انتشار

حلقه چاههای اطراف تهران ، پس قلعه ، شهر ری، نواحی شمال کشور، کهر رنگ در مازندران ، گرگان ، بندر گز، گیلان ، رشت : پیر بازار، نواحی شرقی و غربی کشور، کوه کهرود ، بلوچستان ، جنوب غربی ایران : شهبازان ، کشور، بیشه.

sina285
24-06-2009, 08:34
اكومیس


نام علمی: Eucomis bicolor
خانواده: LILIACEAE
گیاه پیازی تابستانه، با گلهای سبز یا سفید مایل به سبز، مجتمع در گل آذین سنبله كه بالای گل آذین آن براكته‌های برگ مانند به چشم می‌خورند. برگهای پایه‌ای آن دارای لبه‌های موج دار و لكه‌های ارغوانی است. بلندی گیاه به ۵۰-۳۰ و گستردگی آن به ۶۰-۳۰ سانتیمتر می‌رسد.
▪ نیازها: مكان آفتابی، خاك دارای زهكش خوب، در فصل تابستان خاك دایما مربوط نگهداشته شود. حداقل دمای قابل تحمل آن ۵- درجه سانتی گراد می‌باشد.
▪ ازدیاد: به وسیله كاشت بذر و یا تقسیم گیاه در بهار امكان پذیر است.

sina285
24-06-2009, 08:35
خانواده Iridaceae

خانواده: Iridaceaeگياهان دارويی اين تيره در استان مرکزی عبارتند از:نام فارسي : زنبق
نام علمي: Iris hymenospataنام محلي: زنبق
نام انگليسي: iris persica Dykes

مشخصات گياهشناسي:
گياهي است ريزوم دار, برگ‌هاي آن طويل و نواري شكل و بي‌دمبرگ, گلاذين آن گزرن يكسريه بال ملخي, پوشش گل آن از 6 قطعه تشكيل شده كه در روي دودايره قرار گرفته‌ند و پرچم‌هاي سه عدد كه در روي يك دايره در زير كلاله مادگي قرار دارد, تخمدان تحتاني و سه برچه‌اي و داراي سه خامه با تمكن محوري و خانه برچه‌ها به هم چسبيده است و انتهاي آن به كلاله ختم مي‌شود. ميوه كپسول و داراي آلبومن گوشتي است. رويشگاه:اين گياه در مناطق هفتاد قله, در شهرستان اراك, خسبيجان در شهرستان شازند به طور و در ساير مناطق استان به طور پراكنده ديده مي‌شود. خواص درماني:به عنوان سنگ شكن و دفع كننده شن و سنگ كليه مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

khezr132
24-06-2009, 08:37
آقا سينا لطف كن و مصورش كن تا قابليت استفاده بيشتري داشته باشه

sina285
24-06-2009, 16:14
آقا سينا لطف كن و مصورش كن تا قابليت استفاده بيشتري داشته باشه

چشم حتما" سعیمو میکنم همشو مصور بکنم

sina285
24-06-2009, 16:20
پلکترانتوس

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

Plectranthus

شایع است که این گیاه برای درمان رمانتیسم بسیار مفید است .

بعضی مبتلایان به این بیماری ادعا میکنند هنگامیکه آنرا در اطاق خواب خود میگذارند درد آنها تا حد قابل ملاحضه ای کاهش می یابد . این گونه مطالب تا چه حد پایه های علمی دارد روشن نیست اما بهر حال آزمایش آن نیز و دردسر زیادی ندارد زیرا شاخه های این گیاه در آب براحتی ریشه داده و در مدت کوتاهی تا میزان قابل توجهی بزرگ میشود . برگها و گلهای آبی رنگ آن نشان میدهد که با حسن یوسف نسبت نزدیکی داشته و البته نگهداری آن نیز بهمان آسانی است .

از خاک معمولی استفاده کرده بآن آب زیاد بدهید و گلدان را برابر نور نگهدارید . از آنجا که گیاه جوان زیباتر است بهتر خواهد بود همواره از آن قلمه های جدید بگیرید


گونه های پلکترانتوس :

۱- P. fruticosus
۲-P. oertendahii که خزنده بوده و دارای برگهائی برنگ سبز تیره و کوچک مدور و مضرس میباشد .

sina285
24-06-2009, 16:22
پنج انگشت Potentilla

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

گیاهی است که بعلت دارا بودن برگهای مرکب که شامل ۳ تا ۵ برگچه می باشد به آن پنج برگ نیز می گویند . از تیره گل سرخیان است و اکثر گونه های آن بومی سردسیر شمالی جهان میباشد . گیاهان این تیره از جنس علفی یکساله و چوبی دائمی را شامل میشود . تعدادکمی از گونه های آن در شمار درختچه های زینتی می باشد که دائمی و در برابر سرما مقاوم هستند .

یکی دیگر از مزایای قابل توجه درختچه پنج انگشت مقاوم بودن آن در برابر آفات و امراض می باشد . بطوری که درختچه هائی که در یکی از باغهای گیاه شناسی کاشته شده بود در مدت شصت و پنج سال به علت مصونیت آنها در برابر امراض و آفات هیچ گونه احتیاجی به سمپاشی و توجه مخصوص پیدا نکردند .
پنج انگشت گیاهی است دوستدار نور آفتاب و دوران کامل گل دادن آن به نور آفتاب بستگی دارد. در نقاط کم آفتاب و مخصوصا" در سایه رشد و نمو آن امکان پذیر نیست .

این گیاه در انواع خاکهای نرم غیر رسی ، شنی و دامنه های کوهستانی با آب فراوان بخوبی رشد و نمو نموده و درختچه ای نیرومند با شاخ و برگهاو گلهای فراوان می شود. در خاکهای ضعیف و با رطوبت کم نیز به حیات خود ادامه میدهد ولی رشد و نمو آن ضعیف است .
بذر پنج انگشتی پس از ریزش گلهایش در نیامهائی بوجود میایند و در پائیز که بذر رسیده می شود باید جمع آوری شود و سپس نسبت به هرس آن اقدام نمود

طرز تکثیر:
بذر های پنج انگشتی را بلافاصله پس از رسیدن باید کاشت ولی تکثیر بوسیله قلمه نیز از شاخه های نرم و نیمه چوبی و همچنین چوبی آن امکان پذیر می باشد .

sina285
24-06-2009, 16:27
شقایق كالیفرنیا

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] _5061463774.jpg

نام علمی: Romneya Coulteri
خانواده: PAPAVERACEAE

گیاه دایمی و درختچه مانند، به بلندی و گستردگی ۲ متر، دارای برگهای منقسم به رنگ خاكستری كه گلهای درشت سفید و معطر آن اواخر تابستان ظاهر می شوند.
نیازها: به مكان آفتابی گرم، خاك غنی با زهكش خوب نیاز دارد و حداقل دمای قابل تحمل آن ۵- درجه سانتی گراد است.

ازدیاد: از طریق تهیه قلمه چوب نرم در اوایل بهار و كاشت بذر در پاییز امكان پذیر است.

sina285
24-06-2009, 16:28
گیاهان آکواریومی


گیاهان آبزی مجموعه متنوعی است كه در اصل از مناطق گرمسیر و آبهای گرم و شیرین به كشورهای اروپایی ،امریكا، ژاپن، و برخی كشورهای دیگر انتقال داده شده است و به طوره صنعتی تكثیر می شود ، و برای استفاده در آكواریوم های زینتی در اختیار مصرف كننده قرار می گیرد.كاشت این گیاهان در آكواریوم های بدون ماهی نوعی گلدان ابزی به شمار می رود كه طراوت و جلوه خاص خود را دارد ، و در آكواریوم های دارای ماهی علاوه بر زیبائی چشمگیری كه دارند همچنین نوع تعادل زیست محیطی برای ماهیان ایجاد می نمایند ، از جمله اینكه فضولات ماهیان را به عنوان كود مورد استفاده قرار داده و درمقابل اكسیژن داخل آب را تنظیم می نماید . و اگر تعادل تعداد و نوع ماهی با مقدار گیاه و حجم آكواریوم به درستی رعایت شود ، آنگاه خدمات لازم جهت ماهیان اعم از تغذیه ، بهداشت ، تصفیه آب و ... به صورت چشمگیری كاهش می یابد .

مواردی كه آگاهی به آن ضروری است عبارتند از :

۱- نحوه كاشت : به دو صورت می توان گیاهان آبزی را در آكواریوم كاشت الف : می توانید به جای آنكه تمامی كف آكواریوم را بستر دهید ، ضروفی مانند طشت ، یا گلدان ، به اندازه های دلخواه آماده كنید و بستر مربوط به كشت گیاه را در آن طشت ها و گلدان ها آماده كنید سپس آن را در آكواریوم قرار داده و انتهای ساقه گیاهان را با كمك انگشت در شن یا همان بستر مربوطه فرو كنید .

۲- نوع بستر : برا ی تهیه بستر لازم نیست راه دوری بروید كافی است به مقداره كافی شن معمولی كه برای مصارف ساختمانی به كار می رود در اختیار داشته باشد ( فقط دقت كنید شن ها آلوده به مواد خارجی نباشد ) . همچنین لازم نیست كه تمامی شن ا مورد نظر را شستشو دهید زیرا املاح موجود در آن برای ریشه گرفتن گیاهان لازم است ، اما پس از كف آكواریوم را به قطر سه سانتیمتر از شن ناشسته بستر دادید مجددا با یك لایه دیگر (حدود سه سانتیمتر) از شن كاملا شسته شده ولای گرفته روی بستر قبلی را پوشش دهید تا گل ولای موجود در شن ، آب آكواریوم را گل آلود نكند .

۳-شرایط نگهداری : گیاهان آبزی به همان آب و دمایی احتیاج دارند كه ماهیان زینتی آكواریومی احتیاج دارند ، منظور ماهیان گرم آبی هستند كه در آب شیرین زندگی می كنند . دمای ۲۲ درجه تا ۲۷ درجه و PH خنثی برای نگهداری مطلوب است ، همچنین نور طبیعی مناسب تر از نور مهتابی است ، به ویژه آنكه نور طبیعی چرخه منظم خواب و بیداری را برای گیاه و ماهی حفظ می كند و بدیهی است كه گیاه زنده در شرایط طبیعی بهتر از هر كس و هرچیزمی تواند خودش را ترمیم كند .

۴- یكی از مهمترین عوامل پوسیدگی گیاهان در آكواریوم های خانگی استفده از دارو های گوناگون و به ویژه نمك در آب آكواریوم است كه برای درمان یا نگهداری ماهی های بیمار به آب اضافه می كنند . لذا باید ضمن آنكه ماهی را از فروشگاه قابل اطمینان تهیه می كنید همچنین در صورتی كه یكی از ماهی ها گرفتاره یكی از بیماری خاصی شد آن را از محل آكواریوم به ظرف دیگری منتقل نمود و پس از درمان كامل و طی دوره قرنطینه مجددا به آكواریوم اصلی باز گردانید .

sina285
24-06-2009, 16:29
اچینوكاكتوس (كاكتوس خارپوست )
Echinicactus

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

این كاكتوس در باغهای گیاه شناسی و نمایشی بعلت شكل و اندازه بزرگ آنها بسیاری از نظر ها را بخود جلب میكند


منشا :
این گیاه جنسی است از خانواده كاكتاسه و بومی جنوب غربی آمریكا و مكزیكو هستند

شكل ظاهری :

گیاهانی كروی یا لوله ای شكل هستند و بدون برگ . در قسمت راس پهن است . بر آمدگیهای عمودی سطح كه خیلی آشكار هستند با خارهای محكم و مستقیم پوشیده شده اند . گلها در قسمت انتهائی قرار دارند آنها كوچك یا بزرگ هستند. اغلب زرد رنگ یا سایه ای از زردی دارند . گلها در آفتاب كامل باز میشوند و دوام آنها نسبت به كاكتوس ها دیگر بیشتر است .

طریقه كاشت

جالب بودن این گیاهان منحصرا" بخاطر ارزش زینتی آنهاست . تكثیر بوسیله بذر انجام میگیرد چونكه اچینوكاكتوسها پاجوش تولید نمیكنند . با اینكه تكثیر بوسیله قلمه ساقه در گلدان پر از ماسه كه همیشه مرطوب نگهداشته شود در تابستان انجام پذیر است .
نیاز زیادی به نور آفتاب دارد ولی محلهای نیمه سایه را نیز دوست دارند . احتیاج به آبیاری زیاد در تابستان دارند . خصوصا" در ساعات گرم روز .

sina285
25-06-2009, 06:45
اپی فیلوم
Epiphyllum

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

گیاهی است گلخانه ای و آپارتمانی از خانواده cactaceae با نامهای مختلف كه اغلب به آن orchid cactus هم گفته میشود. با رنگهای متنوع سفید، قرمز ، زرد و صورتی و اصل آن از آمریكای جنوبی است كه در زادگاه اصلی خود بصورت اپی فیت ( برای ادامه زندگی برروی گیاهان دیگر و تنه درختان زندگی می كند ) ساقه های آن بصورت قطعاتی پهن و شبیه به برگ است . این گیاه روشنائی پسندیعنی برای ادامه زندگی محتاج نورزیاد منهای اشعه مستقیم میباشد . و ترجیح میدهد بجای گلدان سفالی از گلدانهای چوبی یا تنه درختان استفاده نماید . گلها اوایل اردیبهشت ظاهر شده و تا اوایل تابستان ادامه دارد .
این گیاه نسبتا" مقاوم بوده و در زمستان تا پنج درجه بالای صفر را میتواند تحمل كند .
نگهداری و مواظبت
بهتر است آنرادر معرض آفتاب مستقیم قرار ندهید ولی نور زیاد باعث دوام آن است و بهترین خاك برای این گیاه مخلوطی از خاك باغچه ، پیت و شن است و در زمستان پنجره های جنوبی ساختمان را ترجیح میدهند . احتیاج به آبیاری مرتب و كم دارد كه بتریج پس از فصل گلدهی باید كم كم قطع شود . رطوبت زیاد باعث پوسیدگی ساقه می شود . در زمان گلدهی احتیاج به كود پتاسه دارد .


طرز تكثیر :
]تكثیر بدو صورت انجام میگیرد ۱- تكثیر بوسیله بذر
۲- تكثیر بوسیله قلمه: قلمه ها را باید از نوك شاخه های جدید در اواخر بهار و اوایل تابستان گرفته و پس از بریدن در محلی سایه آفتاب قرار داده تا ته ساقه خشك شود . پس از خشك شدن انتهای قلمه را تا عمق ۲ تا ۳ سانتیمتر در شن فرو می كنیم و ارتفاع قلمه باید حداقل ۵ تا ۶ سانتیمتر و بطور معمول سه تا چهار بند باشد .

sina285
25-06-2009, 07:06
اسپاتیفیلوم
Spathiphllum
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

گیاهانی هستند از تیره گل شیپوری و زادگاه آنها كشور آمریكای مركزی و آمریكای جنوبی نظیر كلمبیا و ونزوئلا و كوستاریكا می باشد معروفترین های آنها كه برای آپارتمان مناسب است گونه spathiphllum wallisii میباشد با داشتن برگهای دراز و كشیده و گاهی پهن و سر نیزه ای و نوك تیز میباشد كه رگبرگهای میانی آن كاملا مشخص و برجسته است و این برگها بصورت دسته انبوه در كنار هم قرار گرفته اند

مراقبت های لازم

۱ نور : این گیاه خواهان نور ملایم است نور كم و جاهائیكه حتی نور مستقیم ندارد را بخوبی تحمل می كند ولی نور مستقیم خورشید به این گیاه صدمه میزند
۲ حرارت و رطوبت : احتیاج به هوای گرم و مرطوب دارد وجود شوفاژ در آپارتمان كمك زیادی به رشد این گیاه می نماید حرارت مناسب بین ۲۵-۲۰ درجه سانتیگراد می باشد برای تامین رطوبت هر چند یكبار با پاشیدن و اسپری كردن آب بر روی برگها محیط اطراف و خود گیاه را مرطوب نگه داشت
۳ نوع خاك : توقع این گیاه نسبت به خاك نیز بیش از اندازه است یعنی احتیاج به خاك غنی دارد مناسبترین خاك مخلوط خاك باغچه و پیت و قدری كود حیوانی كاملا تجزیه شده و كمی ماسه دارد
۴ آبیاری : از نظر آب نیز این گیاه پر توقع است و آبیاری آن باید بطور منظم باشد و تقریبا همیشه خاك را مرطوب نگه
داشت
۵ كود : در فصل رشد از فروردین تا اواخر مهرماه می توان از كود های قابل حل در آب مخصوصا كود میكرو به طور مرتب ماهی دوبار استفاده كرد

طرز تكثیر :

تكثیر این گیاه به وسیله تقسیم بوته از اوایل اسفند تا اواخر فروردین انجام میگیرد نكته قابل ذكر اینكه در زمانی كه گیاه به گل نشسته آن را تقسیم وجابجا كرد

توجه :
اسپاتیفیلیوم نسبت به آلودگی هوا حساس است و همچنین گاز ها و بخار آشپزخانه نیز باعث پژمرده شدن برگهای گیاه میگردد

sina285
25-06-2009, 07:21
آلسترومریا

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

نام علمی:
Alstro meria spp.
خانواده:
ALSTROMERIACEAE
گیاه دائمی با ریشه های غده ای كه گلهای زیبا و فراوان آن در فصل تابستان ظاهر می شوند و گلها دارای عمر طولانی بوده و به صورت گل بریده مورد استفاده قرار می گیرند.
نیازها: مكان آفتابی و محفوظ از باد و باران، خاك غنی از مواد آلی و دارای زهكشی خوب، حداقل دمای قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتیگراد است ولی در زمستانهای سرد باید روی غده های در حال استراحت گیاه را با یك لایه خاك پیت و یا خشك پوشاند.

ازدیاد: از طریق كاشت بذر یا تقسیم گیاه در اول بهار امكان پذیر است.

sina285
25-06-2009, 07:25
آكلائنما Aglaonema sp.
(Araceae)

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

زیستگاه آن جنوب شرقی آسیا(اندونزی و مالزی )میباشد گیاهان همیشه سبز و پایا با برگهای زینتی میباشد برگهای آن (مستطیلی نیزه ای )می باشد اندازه برگها بر حسب گونه بطول ۲۵ سانتیمتر و پهنای ۱۲ سانتیمتر نیز میباشد ارتفاع گیاه برحسب گونه تقریبا بین ۲۰تا ۴۰ سانتیمتر در سطح فوقانی خود تغییر می كند دارای نقاط و یا لكه های سبز تیره می باشد . گلهای این گیاه سفید و در تابستان آشكار میشود . میوه های آن قرمز رنگ میباشد

روش كاشت و نگهداری
این گیاه به خاك غنی و تورب با زه كشی خوب نیاز دارد (شما می توانید از خاكهای بسته بندی در گلفروشی كه جهت گیاهان آپارتمانی است استفاده نمایید.) درجه حرارت زمستان باید ۱۵-۱۳ درجه سانتیگراد باشد .گیاه به رطوبت جو نیازمند است لذا شما در تابستان با آب اسپری نمائید . از آبیاری زیاد مخصوصا در زمستان خوداری نمائید .از قرار دادن گیاه در مقابل نور مستقیم آفتاب پرهیز كنید. با وجودی كه گیاه نسبتا به مكانهای تاریك مقاوم است از قرار دادن دائمی آن در چنین مكانهایی اجتناب كنید . گیاه در مقابل دود و گاز حاصله از شوفاژ حساس است و به سرعت برگهای پائینی خود را از دست می دهد . گلدان گیاه را هر ساله در بهار تعویض كرد . برای پاك كردن برگها هر ماه آنرا با آب ولرم و اسفنج شستشو دهید از مصرف مواد شیمیایی كه برگها را براق میكند خوداری كنید . در فصل رویش هر پانزده روز یكبار از كود های مایع رقیق به گیاه بدهید .

روش ازدیاد

۱-بوسیله بذر- دانه های میوه های قرمزخشك ناشكوفائی كه پس از گل دادنبر روی گیاه می رویند و بدون هیچ نوع زیبائی می باشد در حرارت ۲۷ درجه ساتیگراد در بهار بكارید (البته اگر هدف تهیه بذر نباشد گلها را بلافاصله از گیاه جدا نمائید زیرا گیاه بشدت ضعیف می شود )
۲-بوسیه قلمه –در بهار میتوان قلمه هایی از ساقه گیاه گرفته و در مخلوطی از ماسه ، پیتدر درجه حرارت ۲۱-۱۸ درجه سانتیگراد كاشت .
۳-تقسیم ریشه –در بهار میتوان به تقسیم ریشه مبادرت ورزید (البته این روش آسانتر است )

آفات
شته ها ،كنه ها ، شپشكهای آردآلو، تریپس و شپشكهای سپردار این گیاه را مورد حمله قرار می دهند .

sina285
25-06-2009, 07:30
آدونیس

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

نام علمی: Adonis amurensis
خانواده:NCULACEAE

گیاهی است دائمی كه گلهای آن در اواخر زمستان تا اوایل بهار ظاهر می شوند. گلها فنجانی شكل زردرنگ تا طلایی كه به صورت منفرد در انتهای ساقه تشكیل می شوند. بلندی آن ۳۰ سانتی متر و گستردگی آن بین ۲۳ تا ۳۰ سانتی متر می باشد.



نیازها: محل نیمه سایه با خاك مرطوب دارای زهكشی خوب برای این گیاه مناسب است. حداقل دمای قابل تحمل این گیاه ۱۵- درجه سانتیگراد است.

تكثیر: از طریق كاشت بذر تازه در اواخر تابستان یا تقسیم پس از گلدهی میسر است.

sina285
25-06-2009, 07:38
آزالیا
Azalea
Rhododen dron

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

در اصطلاح علمی بر سر نام این گیاه اختلاف نظر است بیشتر مردم به این گیاه آزالیا می گویند در صورتی كه در رده بندی گیاهشناسی (رودودندرون ) خوانده می شود .

منشاء :

رودودندرون به تیره خلنگها Encaceae تعلق دارد و گونه های آن زیاد است در شمارش این گونه ها توافق حاصل نشده است . بومی منطقه وسیعی است شامل چین ،كره ، هند ، و مناطق دیگر آسیا و همچنین قسمتی از اروپا و آمریكای شمالی

شكل ظاهری گیاه :

این گیاه بصورت درختچه یا درختهای نسبتا" كوچك است . برگهای متناوب دارد كه اغلب در قسمت انتهاییشاخه مجتمع میباشند . برگها كامل چرمی ، خزان شونده یا پایا هستند . گلهای درشت و پرپر آن دارای رنگهای مختلف قرمز ، بنفش ، سفید و زرد است . گلها منفرد هستند و یا اغلب بصورت گروهی قرار دارند . كاسه گل آزالیا دارای پنج كاسه برگ است و جام گل نا متقارن آن قیفی شكل و لوله ای است . میوه آن كپسول شكل و دراز است .

طریقه كشت :
آزالیا گیاهی زینتی و بسیار عمومی است كه هم برای تزئین باغ و هم گلخانه بكار می رود .
گونه های در دسترس از نظر گیاهشناسی بسیار ناهمگن هستند و از تلاقی انواع مختلف بدست آمده اند و آنها را مطابق با بعضی از خصوصیات ظاهری در گروههائی رسته بندی كرده اند .

Rododandron ، R. kamperi ، R.molle ، R.simsii ، R. obtusum گونه هائی هستند كه امروزه گسترش یافته اند .
R.indicum بومی ژاپن است با گلهای قرمز و سرخ و تا ۶ فوت رشد میكند . R.obtusum بومی ژاپن با بلندی ۴ فوت كه رنگهای سفید ، صورتی ، قرمز تا ارغوانی متفاوت است .

تعداد زیادی از گونه های كوچك جهت تزئین باغهای سنگی مناسب هستند . رودودندرون های همیشه سبز عبارتند از R. cslostrotum با گلهای ارغوانی درخشان . R.chryseum با گلهای زرد درخشان .

خاك : آزالیا خاكهای اسیدی با pH بین ۴ تا ۵ را ترجیح میدهند و استفاده از" پیت " برای این گیاه بسیار خوب است . و باید زهكشی خاك عالی باشد .


تكثیر : از طریق قلمه انجام میگیرد و قلمه انواعی كه در بیرون پرورش داده می شود در ماههای اول تابستان و آنهائی كه در گلخانه پرورش داده می شوئد در بهار گرفته می شود .
آزالیا به ۲ تا ۳ سال وقت نیاز دارد تا بگل بنشیند در دوره رشد نیاز زیادی به آب دارد .

sina285
25-06-2009, 07:40
خانواده Acantaceae تیره مشعلی

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

● جنس jacobinia و aypoesten jacobinia مشعلی: برگهای سبز تیره متقابل دارد.و قسمت زینتی که عمدتا به رنگ زردند. البته به رنگهای صورتی و قرمز آتشین هم دیده شده.
گلهای حقیقی آن سفید و از بین براکته ها بیرون می آید.نسبت به سرما حساسند.و در اثر نوسان حرارت برگهای آن ریزش می کند.

● خاک متوسط
تکثیر از طریق قلمه و ا قسمت میانی ساقه استفاده می گردد(نیمه خشبی).
▪ خاک: سبک-سنگین- و خاک متوسط
▪ خاک سبک: مدت نگهداری آب در ان کم است.(ماسه + خاکبرگ)
▪ خاک متوسط: خاکبرگ ماسه (کود دامی)پیت-خاک باغچه (لوم).
▪ خاک پیت:پیت ماس -در سرایط سرد و مرطوب پیت ماس از کشور های دانمارک-هلند- و آلمان تهیه می شود.
پیت ماس ۴PH برای آزالیا -انتوزیوم-فیلورنیرون-دیفن باخیا-نیتونیا-که نیاز به PHاسیدی دارند اهمییت دارد.
▪ پیت جگن:توسکا از پیت ماس سنگین تر است ۶/۷ -۴/۶ PH
▪ پیت هوموس: هرکدام از ۲ پیت قبلی اگر پوسیده شوند این پیت موجود کودهای دامی مورد توجه نیستند بعلت قیمت بالا احتمال آلودگی علف هرز و بیماری ها در آن زیاد است.
بعلت بوی تنفس برای گیاهان زینتی قابل توصیه نیست.
▪ خاکبرگ: معمولی از چنار -صنوبر سوزنی بوکان-کاج و سرو-مقاوم به نفوذپذیری و PH پایین تر از حد معمولی.
▪ خاک سنگین :درصد زیادی از آن را رس تشکیل میدهد.
خاک گلدان هرچه سبک تر باشد فعالیت گیاته بیشتر است.
در گلخانه بعلت رطوبت هوا این خاک مناسب است.دما در خارج از گلخانه باید حتما آبیاری صورت گیرد.
خاک متوسط مواد غذایی کافی ندارد.باید از طریق تغذیه-با کود های کامل مثل کود های میکرو -قطره ای مشکل را حل کرده است.
● برای گیاهان معمولی:
۱) قسمت خاکبرگ
۲) ۱/۲ رسوب ۱/۲ ماسه ۱/۲ خاک باغچه

● Apldandia:
برگهای پهن تر و رگبرگ هایی با رنگ روشن دارد.بیشتر رگبرگهایش جنبه زینتی دارد نیاز نوری آن از مشعلی کمتر است ولی اگر نور پیش از حد کم باشد مشکل ریزش برگ را داریم.
شبیه مشعلی است اما شاخه های ان ضخیم تر و خشبی است.

● Filtonia:
حالت پوششی و فرم خزه دارد.رگبرگهای آن زینتی است و با نیاز نوری کم است.به مکان گرم و مرطوب احتیاج دارد.
در نور زیاد رشد برگها محدود میشود و از زیبایی آن کاسته میشود.
توسط خوابانیدن تکثیر میشود یا از قلمه های ساقه خیلی زود و در عرض ۱۰-۱ روز زیاد میشود .جز گیاهان سهل الرشد .بخاک بسیار سبک احتیاج ندارد.البته با کمی پیت ماس بیشتراست.

● Hypoatis :
قسمت زینتی برگش است.و گلبرگش مشخص نیست.لکه های صورتی زیبایی دارد.در اثر کمبود نور لکه های رنگی تشکیل نمیشود.
در اثر زیادی نور لکه ها ناموزون میشود.تکثیر از طریق قلمه اتنهایی و بیشتر علفی است.PHاسیدی و به خاک خیلی سبک نیاز دارد.

sina285
25-06-2009, 07:47
گل کاغذی

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

نام علمی: Bougainvillea spectabiles
خانواده: NYCTAGINACEAE


گیاهی بالارونده و قوی با ساقه های چوبی كه اغلب دارای تعدادی خار هستند. این گیاه در حقیقت همیشه سبز است ولی از آنجایی كه بومی مناطق گرم می باشد در نواحی سرد در فصل سرما باید به گلخانه منتقل شود وگرنه برگهایش می ریزد. گلهای آن كه در حقیقت از براكته های قرمز- ارغوانی تشكیل شده اند در فصل تابستان ظاهر می شوند. حداكثر بلندی آن به ۷ متر می رسد.

نیازها: مكان كاملاً پرنور، خاك حاصلخیز كه دارای زهكش خوب باشد و در فصل بهار و تابستان هر سه روز یكبار آبیاری می شود. در فصل زمستان بهتر است خاك گلدان بیشتر خشك نگهداشته شود. نیاز به قیم داشته ودرفصل بهار باید شاخه های جانبی رشد كرده در فصل قبل را كوتاه نموده و تنها ۳-۲ سانتیمتر از طول آنها را باقی گذاشت. حداقل دمای قابل تحمل آن ۷ درجه سانتیگراد است.
ازدیاد: از طریق قلمه های نیمه رسیده در تابستان و قلمه های چوب سخت در دوره استراحت گیاه امكان پذیر است.

sina285
25-06-2009, 07:52
گل حنا

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

نام علمی: Impatiens, Super Elfin Series
خانواده: BALSAMINACEAE


گیاه دائمی، همیشه سبز و سریع الرشد كه بصورت یكساله كاشت و استفاده می گردد، برگها تخم مرغی نوك تیز و با طراوت بوده و گلهای كوچك، مسطح و قرمز - صورتی آن از فصل بهار تا پاییز ظاهر می شوند. حداكثر بلندی و گستردگی آن به ۲۰ سانتیمتر می رسد.


نیازها: مكان سایه - آفتاب، خاك مرطوب به شرط آنكه غرقابی نباشد، حداقل دمای قابل تحمل آن صفر درجه سانتیگراد است.


ازدیاد: از طریق كاشت بذر و یا قلمه های ساقه در بهار یا تابستان امكان پذیر است.

sina285
27-06-2009, 08:45
نعناع چمنی

نام علمی: Prunella webbiana
خانواده: LABIATAE

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

گیاهی دائمی به بلندی ۱۰ تا ۱۵ و گستردگی ۳۰ سانتی متر است. برگهای تخم مرغی شكل دارد و گلهای قیفی شكل آن كه به رنگ ارغوانی است اواسط تابستان ظاهر می شوند مناسب باغهای صخره ای است.
نیازها: به مكان آفتابی یا سایه و خاك مرطوب با زهكش خوب نیاز دارد و حداقل دمای قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتی گراد است.


ازدیاد: از طریق تقسیم گیاه در بهار امكان پذیر است.