PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : پیش‌نمایشی از مادربردهای P55 و درگاه‌های SATAIII از گیگابایت



satttanism
30-05-2009, 12:03
ايتنا- شرکت گیگابایت یک هفته قبل از نمایشگاه کامپیوتکس و پیش از معرفی رسمی مادربردهای خود با استفاده از چیپ‌ست‌های سری P55 به شکل غیررسمی از دو مدل از جدیدترین مادربردهای خود پرده برداشت.




مادربردهای GA-EP55-UD5 و GA-EP55-UD4P علاوه بر پشتیبانی از پردازنده‌های جدید Core i5 و پلاتفورم جدید میان‌قیمت اینتل به عنوان اولین مادربردهایی که از درگاه‌های SATAIII پشتیبانی می‌کنند نیز مورد توجه قرار گرفته‌اند.

با توجه به این موضوع که درایوهای معمولی حتی به پهنای باندی که درگاه SATAII ارایه می‌کند نزدیک هم نشده‌اند، اما با این وجود عرضه درایوهای جدید SSD که دارای سرعت‌های بالایی هستند نیاز به یک درگاه پرسرعت‌تر در آینده نزدیک ایجاد خواهد کرد. درگاه‌های SATAIII می‌توانند نرخ انقال داده را از 375 مگابایت بر ثانیه در درگاه‌های SATA-II به 750 مگابایت بر ثانیه افزایش دهند.

این درگاه‌ها با نام SATA 6 Gbit/s نیز شناخته می‌شوند. به غیر از دو مادربردی که با استفاده از چیپ‌ست‌های P55 تولید شده‌اند، گیگابایت اعلام کرده است که یک مادربرد بر پایه چیپ‌ست X58 را نیز با نام GA-EX58A-Extreme به بازار عرضه خواهد کرد.

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که چیپ‌ست‌های سری P55 که با پل جنوبی ICH10/R مورد استفاده قرار می‌گیرند به صورت ذاتی قادر به پشتیبانی از این درگاه جدید نیستند به همین دلیل گیگابایت به ناچار از یک کنترل‌کننده جداگانه ساخت Marvell استفاده کرده است. کنترل‌کننده تولید شده توسط این شرکت از حداکثر 10 درگاه پشتیبانی می‌کند که 6 عدد آنها از استاندارد SATA-II و 4 عدد از آنها نیز از استاندارد SATA-III پشتیبانی می‌کنند.

البته به دلیل در دسترس نبودن هیچگونه ابزاری که برای استفاده از درگاه‌های SATA-III طراحی شده باشد امکان آزمایش کارایی این درگاه‌ها هنوز مقدور نشده است، اما به نظر می‌رسد که با گسترده‌تر شدن درایوهای حالت جامد SSD و عرضه انواعی از آنها که از استاندارد SATA-III پشتیبانی می‌کنند می‌توانیم شاهد افزایش چشمگیر کارایی در سرعت انتقال داده‌ها از سیستم به ابزارهای ذخیره‌سازی داده باشیم.